Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bose acoustimass5-systeem vervangen door nieuwe subwoofer+Bose satellietspeakers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Bose acoustimass5-systeem vervangen door nieuwe subwoofer+Bose satellietspeakers

ik heb al eens speakers gebouwd (3 sets in totaal) en ben nu bezig een subwoofer te bouwen voor iemand (een tymphany LAT 500).

Er bestaan zelfbouwpaketten waar filters en speakers op elkaar zijn afgestemd. Je kan kiezen of het hout er gezaagd bijnemen of dat zelf doen. Met wat handigheid en volgen van het bouwplan, loop je geen risico.

Ik ben er zeker van dat zelfs een basis pakketje beter zal klinken dan je bose systeem, althans voor audio.

Comment

Re: Bose acoustimass5-systeem vervangen door nieuwe subwoofer+Bose satellietspeakers

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
      ik heb al eens speakers gebouwd (3 sets in totaal) en ben nu bezig een subwoofer te bouwen voor iemand (een tymphany LAT 500).

Er bestaan zelfbouwpaketten waar filters en speakers op elkaar zijn afgestemd. Je kan kiezen of het hout er gezaagd bijnemen of dat zelf doen. Met wat handigheid en volgen van het bouwplan, loop je geen risico.

Ik ben er zeker van dat zelfs een basis pakketje beter zal klinken dan je bose systeem, althans voor audio.
      Help je me de weg te vinden naar dergelijke handleidingen, grootmogol

Comment

Die krijg je samen met een bouwplan als je een speakerpakket besteld. Enkele goeie merken zijn Peerless, Vifa,...

Google'n en fora lezen... kijken wat je zelf wil, wat je verwachtingen zijn... kiezen en bestellen...

Comment

Die krijg je samen met een bouwplan als je een speakerpakket besteld. Enkele goeie merken zijn Peerless, Vifa,...

Google'n en fora lezen... kijken wat je zelf wil, wat je verwachtingen zijn... kiezen en bestellen...
          doe ik er ook "voordeel" mee als ik zelfbouw, behalve dat ik ook voor een stuk het design en de afwerking kan bepalen.
          Kan de klankkwaliteit wedijveren met "gekochte" speakers?

Comment

Dat is heeeeeel kort door de bocht

1. Wil je het verschil tussen een instap receiver van pakweg huishoudmerk Sony tov een Marantz, Denon of NAD... eens horen?
            Het geluid van je speakers komt van je versterker he, daar slechte componenten en je speakers mogen van astronomische kwaliteit zijn... tzal niet goed zijn hoor!
            Klopt ten dele.
            Maar als je 300€ voor een receiver uitgeeft, dan zit je niet slecht.
            Ik ben er nog geen slechte tegengekomen, en toen ik ging luisteren, kon ik alleen verschil ontdekken tussen speakers en niet tussen receivers. Nu zaten die receivers allemaal in de prijsklasse tussen de 350 en 1000€. Het verschil zat in de toeters en bellen, en hoever je dat ding kon opendraaien zonder vervorming.
            Maar zelfs bij de goedkoopste was dat volume al een stuk hoger dan wat ik normaal in huis hanteer.

Mijn zoon heeft een JVC microketen met iPod dock en losse luidsprekers van 150€.
            Voor de lol heb ik die eens aangesloten op mijn KEF IQ90's.
            Zelfs daarmee klinken ze deftig zolang je het volume niet boven de 4 draait. En dan is het al meer dan luid genoeg.

Comment

Zelfbouw, daar doe je zeker voordeel bij. Wel goed opzoeken en nalezen wat de karakteristieken zijn van de speakersets.
              Vifa, scanspeak,... die maken ook speakers voor andere fabrikanten

ALs je een set neemt van 1000 euro in zelfbouw, dan zou je (en ik weet het, het is heele kort door de bocht en enkel als referentiekader) retail rond de 2000-2500 euro zitten voor dezelfde kwaliteit.

Comment

Zelfbouw, daar doe je zeker voordeel bij. Wel goed opzoeken en nalezen wat de karakteristieken zijn van de speakersets.
                Vifa, scanspeak,... die maken ook speakers voor andere fabrikanten

ALs je een set neemt van 1000 euro in zelfbouw, dan zou je (en ik weet het, het is heele kort door de bocht en enkel als referentiekader) retail rond de 2000-2500 euro zitten voor dezelfde kwaliteit.

Inderdaad...
                Het probleem zit in de kwaliteit van de afwerking.
                Als je een goede schrijnwerker bent, en veel kaas hebt gegeten van houtbewerking, lakken, monteren lijmen etc... dan kan je iets deftig misschien zelfbouwen mits veel geduld en toewijding.

Maar als je laatste DHZ ervaring dateert van 'op je 12de een vliegtuigje in elkaar plakken', dan zou ik er niet aan beginnen, of ook niet hopen dat je iets beter hebt als je het zelf bouwt.

En als je een kit koopt die bij wijze van spreken niet meer vereist dan in elkaar schroeven, betwijfel ik of je iets goed, dan wel goedkoper krijgt (IKEA kitje).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Mijn zoon heeft een JVC microketen met iPod dock en losse luidsprekers van 150€.
                  Voor de lol heb ik die eens aangesloten op mijn KEF IQ90's.
                  Zelfs daarmee klinken ze deftig zolang je het volume niet boven de 4 draait. En dan is het al meer dan luid genoeg.
                  Dat aansluiten op die microketen zou ik niet teveel doen. Je zal sneller een zware luidspreker stuk helpen door hem aan een te zwakke versterker aan te sluiten dan aan te "sterke". Reden is dat luidsprekers niet tegen vervorming kunnen. Als je die vervorming hebt (en vreemd genoeg zijn veel mensen daar redelijk tolerant aan, als je sommige hoort luisteren aan 100 dB ), worden er verhoudingsgewijs veel te veel boventonen naar de tweeters gestuurd, en branden deze door. Boventonen die komen van het clippen van de "normale sinus". Wie ooit een fourier transformatie van een blokgolf gedaan heeft, zal weten waarover het gaat.
                  Een versterker van bv. 10W aansluiten, op een luidspreker die er normaal bv. 250 kan verdragen, is dus een heel slecht idee... Omgekeerd zou ik het ook niet doen, maar als een luidsprekers defect is aan de tweeter, weet de hersteller al wel waar de klepel hangt.

En inderdaad : die satellieten kan je enkel aansluiten aan de oorspronkelijke boombox van Bose. Een deftige luidspreker heeft jammer genoeg, volume nodig. Niet dat er geen kleintjes bestaan waar deftige klank uitkomt, maar de echte goeie hebben dat volume gewoon nodig. Er bestaat voor de prijs van die Boses, veel beter op de markt.

Tussen versterkers bestaan weldegelijk verschillen. Maar het is compleet zinloos om luidsprekers van 5000€ aan een versterker te hangen van 250€, of omgekeerd. Gewoon zorgen dat alles qua prijs in lijn ligt, en je zal goed uitkomen. Normaal nemen de luidsprekers de grootste hap uit het budget... Die moeten ook het werk doen, hé...
                  Groeten,

Polleke

Comment

als je handig bent en het goed aanpakt dan weet ik zeker dat je betere kasten kan bouwen dan wat je in de handel koopt.
                    Ik heb zelf een paar gebouwd met echte beuken planken en dus niet het fineergedoe dat je nu bij elke luidsprekerbouwer vindt. Ik kan je verzekeren dat de kwaliteit een stuk hoger ligt.
                    Ook als ik mdf gebruik dan neem ik dikkere dan wat op de markt wordt gebruikt.

Voor de rest is het goed het bouwplan volgen he. Het is geen raketfysica!

Het lakken heeft geen invloed op de weergave, je kan dat ook goedkoop laten doen als je zelf niet durft. De mdf die ik nu gebruik voor die subwoofer ga ik zwart olien, heb een test gedaan en dat ziet er super uit!

Comment

Om terug on-topic te gaan. Kan je die bose subwoofer niet op stil zetten en gewoon een andere subwoofer aan je versterker hangen?

Ik heb een systeem met eikes van KEF, dat momenteel in de kast ligt. Persoonlijk ben ik niet zo blij met het geluid van de woofer voor het afspelen van muziek. Twee goeie stereo luidsprekers geven gewoon beter geluid.

De versterker en zeker als het om een receiver gaat, moet toch van goede kwaliteit zijn, anders krijg je al snel ruis als ze dat vol goedkope compenenten steken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        De versterker en zeker als het om een receiver gaat, moet toch van goede kwaliteit zijn, anders krijg je al snel ruis als ze dat vol goedkope compenenten steken.
                        Mijn speakers (KEF IQ90) hangen nu aan een Sony receiver van ca 12 jaar oud - 2x 100W.
                        Heeft toen een dikke 300€ gekost, en die doet het nog fantastisch.
                        Pas als je boven de 7 zit begin je vervorming te krijgen, maar dan is mijn vrouw, kat en hond al lang weggelopen omdat het onhoudbaar luid is.

Nu wil ik wel upgraden onwille van de lipsynch, en om alles via HDMI aan te sluiten, en muzien van het netwerk te kunnen afspelen.
                        Ik denk dan aan een Pioneer VSX-1021 of 921.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                          Om terug on-topic te gaan. Kan je die bose subwoofer niet op stil zetten en gewoon een andere subwoofer aan je versterker hangen?
                          Had ik ook al aan gedacht, doch je kan die niet afzetten.
                          De enige optie is volgens mij dan: de kast openen en de kabels naar de subwoofers los-solderen?
                          Kan ik dat zonder gevaar voor overbelasting van de rest?

Comment

Als je dat wil doen, zet je pakket op eBay of Kapaza, en koop iets beter.

Het is niet echt realistisch om daar beter geluid uit te krijgen.
                            Ten andere, dan staat die 'doos' ook maar in de weg hé.

Comment

Het lijkt me ook beter om niet te gaan knoeien met iets dat aardig wat geld gekost heeft. Volgens mij kan je er nog een redelijke prijs voor krijgen.

Comment

Eigenlijk heb ik wel de ambitie, en als houttechnicus ook de kennis, om een set boxen en een bijpassende sub zelf te bouwen.

Alléén...ik mis de kennis van elektronica om de juiste toebehoren te kunnen kiezen voor ín die boxen.
                                Bijvoorbeeld: ik koop de nodige speakers...
                                welke koop ik dan?
                                Waar moet ik rekening mee houden?
                                hoe kan ik de klankkleur voorspellen?
                                welke elektronische componenten heb ik nodig? kan ik die kant en klaar opgemaakt kopen, of moet ik via een schema zelf aan de slag met de losse onderdeeltjes?
                                Speelt de vorm van de box een grote rol in de klankkleur? Maw. kies ik de vorm op basis van smaak of is de vorm bepalend voor de klank die eruit komt?

Ik heb ondertussen al hier en daar wat ge'forumd, en blijkbaar zijn vele audio-liefhebbers met dergelijke projectjes bezig. Voordeel is natuurlijk dat je wat vrijheid hebt qua uitzicht en afwerking. Ik bijvoorbeeld heb een voorkeur voor hoge slanke tijdloze boxen afgewerkt in een luxueuze fineersoort.
                                Maar voor je ingeburgerd raakt in die materie en trouwens ook in die forums, ben je al een tijdje verder denk ik dan

Wie is bereid om me wat moed in te pompen?
                                Last edited by dréten; 18 juli 2011, 18:08.

Comment

Working...
                                X