Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Met m'n Seat Cordoba 1.9 diesel van '99 (132pk chip) rij ik bij gemiddeld verkeer rond de 4,3L. Bij lange afstanden duikt het onder de 4L. Onlangs nog van de Vogezen naar huis, 600km op 7 uur aan 3,8L. Ondertussen 11 jaar oud maar kan met slechts 1170kg nog makkelijk mee met de 'betere' leasebakjes. Vlot dus maar niet snel.

    Met m'n Lotus Elise (145pk op 720kg) rij ik bij gemiddeld verkeer ongeveer 7 liter. Een tripje Nürburgring was 6,7L heb ik eens berekend. Dus een hele dag rijden en rondjes circuit inbegrepen, en niet aan een slakkegangetje...

    Stel je eens voor de diesel uit m'n Seat in de Lotus, ik denk dat ik maar 1 keer per jaar ga moeten tanken dan

    Mijn ideale betaalbare auto zou m'n Lotus Elise zijn met de 2.0d van BMW aan 200pk, das dan echte freude am sparen.

    Comment


    • #77
      Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Laatste testrit bij ons in de geburen te Zele bij racen 2doden.Snel rijden kan iedereen maar snel stoppen? Of moeten ze overal nog de snelheid naar omlaag halen door enkele bollebozen.

      Comment


      • #78
        Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Oorspronkelijk geplaatst door Bart G Bekijk bericht
        Met m'n Seat Cordoba 1.9 diesel van '99 (132pk chip) rij ik bij gemiddeld verkeer rond de 4,3L. Bij lange afstanden duikt het onder de 4L. Onlangs nog van de Vogezen naar huis, 600km op 7 uur aan 3,8L. Ondertussen 11 jaar oud maar kan met slechts 1170kg nog makkelijk mee met de 'betere' leasebakjes. Vlot dus maar niet snel.

        Met m'n Lotus Elise (145pk op 720kg) rij ik bij gemiddeld verkeer ongeveer 7 liter. Een tripje Nürburgring was 6,7L heb ik eens berekend. Dus een hele dag rijden en rondjes circuit inbegrepen, en niet aan een slakkegangetje...

        Stel je eens voor de diesel uit m'n Seat in de Lotus, ik denk dat ik maar 1 keer per jaar ga moeten tanken dan

        Mijn ideale betaalbare auto zou m'n Lotus Elise zijn met de 2.0d van BMW aan 200pk, das dan echte freude am sparen.
        Waarom geen Benz , heeft toch ook 204PK.

        Comment


        • #79
          Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Ik zou zo graag een Subaru...
          Elke Subaru is performant....3
          Last edited by dubbel; 20 juli 2011, 19:50.

          Comment


          • #80
            Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Ik wil geen Subaru, die zorgt blijkbaar voor hersenschade.

            Comment


            • #81
              Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Mijn Opel Vivaro 2.0 CDTI zit tussen de 7,5 - 8l/100km.
              Zowel lange ritten als woon-werkverkeer (20km/dag heen en terug)
              Rij ik naar mijn tante in La Tercia (Murcia) zit ik bij thuiskomst aan een 6,5 - 7l/100km.

              Paar weken geleden met mijn moeder haar Opel Insignia OPC een ritje Herentals-Leipzig gedaan, op de autobahn ongeveer 50 % tegen de 200km/u ('snachts), leverde een gemiddeld verbruik op van 9,1l , ritje terug overdag aan de toegelaten snelheid, 130 op de autobahn, gemiddeld verbruik 7,6l.

              Van beide auto's is dit volgens de boordcomputer en zonder cruise-control.

              Comment


              • #82
                Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Van mijn Opel Meriva 1.7 CDTI hou ik het verbruik reeds drie jaar bij.

                Resultaten :

                Bij rondtoeren in de buurt (korte ritjes) verbruik tussen de 6,5 en 8 liter
                Op reis tussen de 5 en 6 liter
                Gemiddeld over de drie jaar alles door elkaar 6,73 liter

                Op reis zoveel mogelijk gebruik van cruise control, en de airco staat ALTIJD aan.

                PS Heb een fluwelen voet, maar blijkbaar heeft deze niet veel nut bij korte ritten

                Groetjes

                Comment


                • #83
                  Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Wagen: tweedehands BMW 138i (87kW), eerste inschrijving 09/1999, ±115000km op de teller.
                  Sportieve rijstijl, snelheid op autostrade ±140km/u, 30/50/70km/u: toegelaten snelheid, veel korte ritten.
                  Verbruik bc 10.5l, gemeten 10.5l.

                  Bijna direct 18" velgen geplaatst en daarom enkele malen het verbruik gemeten in vergelijking met de bc, losse gps en kilometerteller. Snelheid op gps scheelt misschien ±1km/u, dus verwaarloosbaar, 19" is het maximum toegelaten en dan werkt de bc blijkbaar zoals die moet met deze maat velgen. Geen idee welke invloed de kleinere, originele velgen hebben.
                  Last edited by CIB; 29 juli 2011, 05:13.
                  Nikon D5100 + 18-105mm VR
                  Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                    Geen idee welke invloed de kleinere, originele velgen hebben.
                    Ze zullen meer omwentelingen maken bij dezelfde snelheid en een invloed hebben op je snelheidsmeter.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #85
                      Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                      Ze zullen meer omwentelingen maken bij dezelfde snelheid en een invloed hebben op je snelheidsmeter.
                      Blijkbaar wijzigt de snelheid maar met 1 km/h op de teller, dus de buitendiameter is behoorlijk gelijk.
                      De breedte van de banden speelt voor het verbruik meer een rol. In theorie hebben bredere banden een iets lagere rolweerstand (door de andere vorm van het deel van de band dat op de grond rust), maar helaas is de luchtweerstand van meer belang. En daar is het duidelijk dat bredere banden zorgen voor een iets hogere luchtweerstand, en dus (een willeswaar klein) meerverbruik.

                      Die verbruikmeting van een boordcomputer is niet altijd evengoed. Van mijn golf scheelt dat toch behoorlijk veel... (10-15%).
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #86
                        Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Die verbruikmeting van een boordcomputer is niet altijd evengoed. Van mijn golf scheelt dat toch behoorlijk veel... (10-15%).
                        Absoluut!
                        Nog zo iets. De boordcomputer geeft ook aan hoeveel km je nog kan doen met de resterende brandstof in de tank. Zonder jerrycan met extra brandstof in de koffer wil ik het niet proberen. Om het even in het Frans te zeggen: "No way!"
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #87
                          Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Blijkbaar wijzigt de snelheid maar met 1 km/h op de teller, dus de buitendiameter is behoorlijk gelijk.
                          De breedte van de banden speelt voor het verbruik meer een rol. In theorie hebben bredere banden een iets lagere rolweerstand (door de andere vorm van het deel van de band dat op de grond rust), maar helaas is de luchtweerstand van meer belang. En daar is het duidelijk dat bredere banden zorgen voor een iets hogere luchtweerstand, en dus (een willeswaar klein) meerverbruik.
                          De snelheid met de 18" wielen (geen 19 dus, kleine typo) scheelt maar 1km/u met de gps, niet met de standaard wielen, dat heb ik nooit gemeten, dus waarschijnlijk zal dat verschil groter zijn?
                          Breedte speelt inderdaad ook een rol, daar zelfs nog niet aan gedacht. Standaard is waarschijnlijk 205 of 215, 15" of16" (ze liggen achterin een overvolle garage dus kan er niet bij), nu 225 voor en 255 achter.
                          De bc kan ik "redelijk" vertrouwen. Als de bc nog ±10 kilometer resterende afstand opgeeft gaat er een 60l in, in een 63l tank.
                          Last edited by CIB; 29 juli 2011, 09:16.
                          Nikon D5100 + 18-105mm VR
                          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Hiermee kan je dat te weten komen : http://www.rimsntires.com/specs.jsp

                            Ik ben op mijn wagen achteraan overgestapt van 245-35 op velg 18-8.5 naar 255-35 op de zelde welgmaat en dat maakt aan een 90km/u juist 1km sneller dan wat ik op de teller krijg.
                            Last edited by enero; 29 juli 2011, 07:41.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #89
                              Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                              Hiermee kan je dat te weten komen : http://www.rimsntires.com/specs.jsp

                              Ik ben op mijn wagen achteraan overgestapt van 245-35 op velg 18-8.5 naar 255-35 op de zelde welgmaat en dat maakt aan een 90km/u juist 1km sneller dan wat ik op de teller krijg.
                              Bedankt
                              Even gekeken in de keuring voor verkoop papieren, natuurlijk staat de originele bandenmaat daarin
                              Originele stalen velgen 195/65 R15 rondom, diameter: 635mm, omtrek: 1994,91mm.
                              Lichtmetalen velgen:
                              Voor 225/40 ZR18, diameter: 637mm, omtrek: 2001,19mm
                              Achter 255/35 ZR18, diameter: 635mm, omtrek: 1994,91mm.
                              Er is dus enkel vooraan een verschil van 6,28mm in omtrek in vergelijking met de originele stalen velgen.
                              Als ik niet misteld heb leggen de voorwielen 3,148 meter meer af met het zelfde aantal omwentelingen dat de originele wielen nodig hebben voor 1 kilometer, eigenlijk niets dus.
                              Blijkbaar is de bc veel betrouwbaarder dan bv. de golf van polleke_cgc.
                              Nooit gedacht eigenlijk dat daar zoveel verschil zou inzitten.
                              Nikon D5100 + 18-105mm VR
                              Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                En daar is het duidelijk dat bredere banden zorgen voor een iets hogere luchtweerstand, en dus (een willeswaar klein) meerverbruik.
                                Volgens de VAB rijden 8 op 10 wagens met een te lage bandenspanning. Dat zou een meerverbruik van 2 tot 3% tot gevolg hebben..

                                Comment

                                Working...
                                X