Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de traagheid der Firefox

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: de traagheid der Firefox

Oorspronkelijk geplaatst door ShaoLynx Bekijk bericht
    Dit is tot nader order nog altijd een fotosite, hé?
    Wel, bedenk dan even dit:
    Houden geen rekening met kleurbeheer: IE, Chrome.
    Doen dat wel: Firefox en Safari.
    (rest niet getest)
    Indien iemand een foto post met een kleurprofiel anders dan sRGB, dan zal b.v. Chrome die foto's niet correct weergeven.
    Werk jij met een 'goede' browser?
    Neem eens een kijkje op: http://www.flickr.com/photos/shaolyn...7623029805282/
    De tekst aldaar geeft nadere toelichting.

PS.: net vastgesteld bij het samenstellen van deze post: Safari op iPad is not color managed -- oh crap!
    hmmm... raar... heb net de test eens gedaan in beide browsers (IE9 & FF5) en 'k zie in beide geen verschil in kleuren.
    Dus ofwel a) zijn mijn ogen slecht b) is mijn kleurenmonitor crap

of heb ik uw uitleg verkeerd begrepen?
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy

Als ik het even omgekeerd mag stellen? (Omdat dit een fotosite is ) Is het niet aan diegene die een foto post dat deze correct verschijnt op gelijk welke browser?
      Ik refereer maar aan een programma als Dreamweaver waarbij je je sites kan testen op verschillende browsers en voor verschillende apparaten dat deze daarop correct verschijnt? Je kunt toch ook niet stellen: "deze site wordt alleen correct weergegeven in browser X"? Allez, ja, in het steentijdperk van het web was dat zo, maar is niet meer van deze tijd.

U maakt evenwel een terechte opmerking over de kleurenweergave in browsers, volledig mee akkoord. Maar ik zou het eerder reflecteren op diegene die foto's post, dan dat je het stlet als: gebruik browser X om foto's goed weer te geven... Of zie ik dat niet juist?
      Het is geen kwestie van 'juist' of niet, of althans: zo,wil ik het niet stellen.
      Helaas zijn er wel meer mensen die zo denken, en ik zou dat niet 'erg' vinden, moest die sRGB nu een ruime kleurenruimte zijn, zoals AdobeRGB: alle kleuren van de natuur zitten erin. Maar helaas, dat is niet zo: een diep blauwe lucht zit er niet in, het zal altijd een beetje afwijken naar cyaan of indigo. Het is maar een voorbeeld. Vraag Marc Cielen voor nadere toelichting.

Waarom ons beperken tot een standaard van 1966? AdobeRGB, b.v., is beter en dateert alweer van 1998.
      En nog slagen niet alle SW-producenten erin om mee te evolueren (voor sommigen is het een doelbewuste keuze, cfr. Chrome).

Maar gelukkig zijn steeds méér progs wél 'color managed' -- laat ons dat 'kleurbewust' of mss. 'kleurruimtebewust' noemen:
      Alles van Adobe, sommige browsers, alles op een MAC want ingebakken in het OS X (maar dus niet in het iOS), de nieuwste versie van mijn presentatie SW (WP4), en ongetwijfeld nog heel wat meer (PSP?). Voor de duidelijkheid: WIN (vanaf Vista) geeft ook de mogelijkheid om kleurprofielen te gebruiken op systeemniveau, maar da's niet hetzelfde (ik werk op een WIN7 omgeving). Op een WIN-omgeving moet je nog steeds een 'kleurruimtebewuste' applicatie gebruiken om de kleuren correct te zien.

Laat ons een afspraak maken op wat langere termijn: over 5 jaar kijken we nog eens en zien we waar we staan. Vanuit mijn standpunt gekeken: hopelijk is dan alles kleurruimtebewust en lijkt deze 'discussie' eerder op een antiek pleidooi. Doe er nog eens 5 jaar bij en ik ben er zeker van.

Intussen: blijf ik posten op BD in sRGB en 900pix langste zijde.
      Maar: ik ga niet in op discussies over scherpte op pixel-niveau (want op 900 pix is dat niet te beoordelen), en hou ik angstvallig ;-) al mijn RAW-bestanden bij zodat ik ze steeds kan renderen in welke kleurruimte ook op dat ogenblik de mode is [nóg een voordeel van werken in RAW --P. Eat your heart out-- maar da's een andere topic]. Toegegeven: het Rongo-Rongo syndroom is bij RAW steeds een mogelijk risico, maar zodra ik vaststel dat het met mijn RAW-bestanden dreigt te gebeuren, zal ik ze converteren naar wsl. DNG.
      Last edited by ShaoLynx; 11 juli 2011, 16:04.
      Groeten,
      ShaoLynx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl

hmmm... raar... heb net de test eens gedaan in beide browsers (IE9 & FF5) en 'k zie in beide geen verschil in kleuren.
        Dus ofwel a) zijn mijn ogen slecht b) is mijn kleurenmonitor crap

of heb ik uw uitleg verkeerd begrepen?
        Idd. Net even getest: goed nieuws: IE9 heeft de set van kleurruimtebewuste apps vervoegd! Joepie!
        De vorige versie was dat niet.
        De layout is ook compacter geworden à la FF, leuk.
        En wat meer is: IE9 is zelfs compatibel met ICC versie 4 profielen, da's dan de tweede na Safari.
        Geweldig: ik ga IE9 nu vaker gebruiken.
        Bedankt om me op deze manier hier merkzaam op te maken (ik zal mijn info op Flickr bijwerken - dateert al van 2009).

Mss. moet ik het time frame van 5 jaar wat krapper stellen, nu (cfr. andere post).
        Groeten,
        ShaoLynx

Comment

mja, ik moet toegeven dat ik na heel wat jaren fervent en intensief Firefox gebruikster steeds meer en meer gebruik maak van IE9.
          Microsoft had bij hoog en laag beweerd dat hun nieuwe versie, IE9 dus, ver vooruit op andere browsers zou staan en ik krijg zo stilaan een sterk vermoeden dat ze wel degelijk in hun opzet zijn geslaagd.

Want op het vlak van snelheid, waarin Firefox toch wel uitblonk t.o.v. InternetExplorer, is Firefox serieus aan het slabakken, ze zullen alles uit de kast moeten halen willen ze Microsoft bijbenen.

oh enne, geen dank hoor, graag gedaan!
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Kirsten,

Als ik even een puntje op de i mag zetten: mijn opmerking ging over IE8, niet over IE9.
            Heb intussen mijn info geactualiseerd op Flickr.
            Als je even doorklikt naar color.org dan zie je de IE9 zelfs ICCv4 compatibel is. Mooi is dat.
            Groeten,
            ShaoLynx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ShaoLynx Bekijk bericht
              Kirsten,

Als ik even een puntje op de i mag zetten: mijn opmerking ging over IE8, niet over IE9.
              Heb intussen mijn info geactualiseerd op Flickr.
              Als je even doorklikt naar color.org dan zie je de IE9 zelfs ICCv4 compatibel is. Mooi is dat.
              tuurlijk, JIJ mag dat...

ik had het ook over IE8 en Firefox 4 trouwens wat trouwens de reden was om frequent
              FF te gebruiken, nu IE9 bestaat hoeft FF5.0 niet langer voor mij...

Comment

O ja, en dan even on topic: ik werk met verschillende browsers (Chrome, FF5, Safari en IE9) en ondervind geen issues ermee.
                FF5 is de meest gebruikte, heeft een ton aan tabs die telkens worden geladen bij het opstarten.
                Dit laatste duurt dan wel even en FF5 claimt daardoor een meer dan behoorlijke slok RAM, maar qua performantie -- geen issues, met none of the above.
                Groeten,
                ShaoLynx

Comment

Toch wel heel bizar van Microsoft: ik krijg op de desktop updates binnen waaronder IE9.
                  Ik gebruik normaal Chrome maar OK, laten we IE9 even bekijken.
                  Ze slagen er wel in om een Engelstalige IE9 te installeren op een machine met een NL Win7.
                  Bovendien ook nog een stomme splashscreen van Yahoo als startpagina.
                  Last edited by nete; 11 juli 2011, 22:02.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                  X