Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raid 1 maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raid 1 maken

Hallo allemaal,
    gisteren heel de dag aan het lezen en aan het zoeken geweest over Raid 1. Ik begrijp de opstelling ervan en de werking maar over 1 ding is er geen duidelijkheid en dat is over de software. Ik heb nu een harde schijf van 160Gb Sata waar enkel men windows opstaat en nog wat andere software natuurlijk maar dit weekend heb ik een 2de HDD van 160Gb Sata dus ga ik deze in Raid 1 zetten. Moet ik een herinstallatie doen om de 2de schijf te kunnen linken aan de 1ste of kan ik het gewoon zo laten en alles via schijfbeheer zondet dat ik alles moet herinstallaren?

Groetjes Wesley

Re: Raid 1 maken

Welke windows heb je? Want zover ik weet gaat raid-configuratie enkel met windows server 2003 of hoger. Als ik fout ben, zullen andere mij hier wel verbeteren....
    Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

Comment

Ik werk met windows7 64bits ultimate

Comment

om een raid te maken heb je eerst en vooral een raidcontroller nodig.
        je kan dus niet zomaar van een pc met 2 HDD's een pc met raid 1 config maken.
        als je dit hebt een een bestaande schijf zou koppelen aan een nieuwe zal de schijf overschreven worden.
        Sony alpha 550 en 200 met kitlenzen en sigma 50-150 f2.8
        Mijne Flickr
        Mijn site

Comment

Men moederbord ondersteund de raid functies. Tis een GA-ep35-DS4,ik heb nog 2 paarse sloten over,de raid slotjes.

Comment

Heb je de Intel Matrix software (of tool) geïnstalleerd.

Met deze tool zie je een beter schijfbeheer dan dat van Windows zelf en hierin kun je dan ook aantonen welke schijven wat moeten doen.

Ikzelf heb een Asus bord met ook deze software en een RAID5 config van 3 schijven voor de algemene data.

Met die tool kun je dan gewoon schijven toevoegen of veranderen.

Misschien best ook eens checken in de BIOS.

Mvg

Steven
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Ik heb dit tooltje al gedownload maar nog niet geinstalleerd. Heb al wel voorbeelden gezien van het programma en de werking maar als ik seffens die 2de schijf aansluit op men raid poort moet ik dan men gewone windows schijf formatteren? Heb geen zin om vandaag een totale herinstallatie te doen ...

Comment

Opgelet: lees eerst ALLES voordat je begint.

Je hebt de keuze tussen software raid en hardware raid (in alle varianten 0,1,5,10,...)

softwareraid is traag dus bespreek ik het niet eens

hardware raid moet via een controller gebeuren (je moet de raid instellen in de software van de controller of indien je moederbord het ondersteund via daar dus)

Zit het op je moederbord dan zijn er weer 2 klein variaties:
                - raid instellen via intel matrix (via de intel chipset)
                - raid instellen via custom chipset (via de extra raid chipset) (deze optie is de zelfde als je met een losse raid controller werkt)

raadpleeg je handleiding om te zien welke poortjes op je moederbord bij welke chipset horen.

eens je weet welke chipset, kan je de bijbehorende software "oproepen"

ik sla een lang verhaal over omdat we hier vanuit gaan dat je je windows er op wil draaien met enkel die 2 hdds.....

je zal AL je gegevens eerst moeten backuppen naar wat je wil (dvds, externe hdds, floppies ...)

Dan herstart je de pc en roep je de raid-controller firmware op (soort software die ingebakken zit).
                dat doe je tijdens het opstarten door een speciale toets of combinatie in te drukken (zie handleiding welke dat moet zijn)

Dan doe voeg je daar je 2 harde schijven toe aan een raid-disk (hierdoor ben je alle gegevens kwijt die op die harde schijven staan !!!! )

Installeer je windows opnieuw en kies de raid-disk als doel

terug opgelet: je windows moet die ondersteunen !!!! of de installatie zal niet doorgaan.

terug 2 opties:
                - windows ondersteund het -> ok go go go, en plaats je backup nadien terug erbij
                - windows ondersteund het niet -> dan moet je een speciale opstartschijf maken met de nodige drivers via slipstreaming (zoek op de termen "slipstream windows" als je hierover meer wil weten)
                Last edited by Red Falcon; 18 juni 2011, 09:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  [SIZE="5"]
                  softwareraid is traag dus bespreek ik het niet eens
                  Off-topic wel, maar ik kon toch niet laten om te laten weten dat software raid veel sneller is dan hardware raid. Je zal al serieus veel geld moeten investeren om een snellere hardware raid controller te vinden. Het hangt ook wel een beetje van je cpu af natuurlijk. Probeer het maar eens. Je hebt wel minder configuratie zorgen.

Comment

Keuze is gemaakt.Dit weekend eens wat gaan testen.Bedankt allen

Comment

Working...
                    X