Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cashback BS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cashback BS

Ik stel vast dat meer en meer bedrijven (niet alleen cameraconstructeurs) tegenwoordig meer en meer korting geven via het 'cashback' principe ipv van directe korting aan de kassa.

Om van de cashback gebruik te maken dien je al je persoonlijke gegevens inclusief adres, serienummer van je toestel en bankrekeningnummer te verklappen.
    Dit is gewoon een regelrechte inbreuk op de privacy wetgeving en algemeen een malafide constructie.

Dit maak het mogelijk om aan profiling en datamining te doen en om je persoonlijke gegevens aan de meest biedende te verkopen (want daar is het om te doen, het artikel is daardoor bewust in de winkel te hooggeprijst).

Ik ben niet gediend met deze praktijken en zou willen dat men (de wetgever) daar wat aan doet.

YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Re: Cashback BS

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Ik stel vast dat meer en meer bedrijven (niet alleen cameraconstructeurs) tegenwoordig meer en meer korting geven via het 'cashback' principe ipv van directe korting aan de kassa.

Om van de cashback gebruik te maken dien je al je persoonlijke gegevens inclusief adres, serienummer van je toestel en bankrekeningnummer te verklappen.
    Dit is gewoon een regelrechte inbreuk op de privacy wetgeving en algemeen een malafide constructie.

Dit maak het mogelijk om aan profiling en datamining te doen en om je persoonlijke gegevens aan de meest biedende te verkopen (want daar is het om te doen, het artikel is daardoor bewust in de winkel te hooggeprijst).

Ik ben niet gediend met deze praktijken en zou willen dat men (de wetgever) daar wat aan doet.

YMMV
    Er is toch niemand verplicht om deel te nemen aan zo'n actie? Indien u dit niet wenst neemt U toch niet deel aan een actie (dan loopt U natuurlijk het voordeel mis maar dat is dan ook een bewuste keuze)....
    Bij de voorwaarden van bijvoorbeeld de nu lopende actie van Nikon staat:
    De informatie opgetekend in het registratieformulier mag enkel gebruikt worden door Nikon en mag niet gecommuniceerd of overgedragen worden aan derden. Deze informatie zal bewaard worden en automatisch verwerkt worden overeenkomstig de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. U hebt het recht om uw gegevens te consulteren, aan te passen, te verbeteren of te verwijderen. Hiertoe richt u een schrijven aan Nikon BeLux – Bourgetlaan 50 – 1130 Brussel.
    Hoewel alle geleverde data dus wel intern door Nikon kan gebruikt worden staat er toch ook heel duidelijk bij dat de gegevens niet aan derden zullen vrijgegeven worden...

Comment

YMMV
      dan maak je er gewoon geen gebruik van hé - plain en simple...je zo druk maken in onbelangrijke zaken is slecht voor de tikker...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bemba Bekijk bericht
        dan maak je er gewoon geen gebruik van hé - plain en simple...je zo druk maken in onbelangrijke zaken is slecht voor de tikker...
        Zo plain en simple is het niet. Men adverteert 2 prijzen: met cashback en zonder cashback. met cashback verkoop je je ziel en je hebt het zelfs niet door.
        Ik ben geen Marketeer. Maar deze acties plus de administratieve inspanning - geven mij een wrang gevoel dat er meer aan de hand is. Waarom geen directe korting (uiteraard niet - men moet weten of je camera in Belgie gekocht is - men moet weten of het geen grijs import is - men moet weten hoe men de volgende camera kan slijten) De term "je hoeft er niet aan mee te doen" is exact de malafide component - je wordt onder morele dwang gezet: ofwel overprized kopen of het spelletje meespelen.
        Men weze gewaarschuwd. Het is gewoon misdadig.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Zo plain en simple is het niet. Men adverteert 2 prijzen: met cashback en zonder cashback. met cashback verkoop je je ziel en je hebt het zelfs niet door.
          Ik ben geen Marketeer. Maar deze acties plus de administratieve inspanning - geven mij een wrang gevoel dat er meer aan de hand is. Waarom geen directe korting (uiteraard niet - men moet weten of je camera in Belgie gekocht is - men moet weten of het geen grijs import is - men moet weten hoe men de volgende camera kan slijten) De term "je hoeft er niet aan mee te doen" is exact de malafide component - je wordt onder morele dwang gezet: ofwel overprized kopen of het spelletje meespelen.
          Men weze gewaarschuwd. Het is gewoon misdadig.
          overpriced kopen? neen - ofwel kopen aan normale marktprijs...ofwel geef je je info door en krijg je je korting...toch evident dat ze dan willen controleren of het toestel via de officiële kanalen op de Belgische markt terecht is gekomen?

en als pak nu 100 euro korting voor jou de administratieve inspanning niet waard is, dan doe je het toch gewoon niet?!?

Comment

Inbreuk op privacy voor gegevens die je zelf vrijwillig geeft?

Niemand verplicht u deel te nemen of iets te kopen. De voorwaarde van de cashback is anders duidelijk ... uw gegevens bekend maken.

Je weet het gewoon vooraf en als ligt in uw handen.
            Het is net de bedoeling dat ze uw gegevens hebben, het blijven zakenmensen hoor.
            Wat zou jij in hun plaats doen?

Als de wetgever dit zou verbieden, dan heb je gewoon geen korting meer.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Het is op zijn minst "fishy" te noemen. Hoewel, misschien hoef je niet zonodig alle info te geven. Enkele maanden terug in de Gamma. "Hebt u al een klantenkaart?" Nee dus.. We krijgen een formuliertje waar allerhande info moet op ingevuld worden, ik lees dat even door en zeg dat ze wel erg veel moeten weten, dus laat maar... Ik kreeg echter gewoon mijn klantenkaart, ze hebben hiervoor alleen mijn naam en adres. De rest, tel.nr, e-mail, geboortedatum e.d. niet ingevuld (u krijgt dan wel geen geschenk bij uw verjaardag... whatever )

Misschien kan de cachback dus ook met minimum gegevens.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

Comment

Working...
              X