Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huurder met hond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Huurder met hond

probleemschets: een huurder die al enige tijd in een appartement woont, heeft plots een hond (staat in huurkontrakt dat dit niet mag). ""Tijdelijk van vrienden die gaan scheiden..."
    Het beest zit hele dagen te janken met als gevolg vele telefoons van andere huurders.
    Na de huurder hierop aangesproken te hebben ging hij voor een oplossing zoeken binnen de week.
    Dit is nu 2 maanden geleden, en de andere huurders beginnen serieus opmerkingen te maken.
    Hoe dit aanpakken? (klachten via politie?, Vredegerecht?...)
    Iemand die weet wat te doen?

Re: Huurder met hond

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
    probleemschets: een huurder die al enige tijd in een appartement woont, heeft plots een hond (staat in huurkontrakt dat dit niet mag). ""Tijdelijk van vrienden die gaan scheiden..."
    Het beest zit hele dagen te janken met als gevolg vele telefoons van andere huurders.
    Na de huurder hierop aangesproken te hebben ging hij voor een oplossing zoeken binnen de week.
    Dit is nu 2 maanden geleden, en de andere huurders beginnen serieus opmerkingen te maken.
    Hoe dit aanpakken? (klachten via politie?, Vredegerecht?...)
    Iemand die weet wat te doen?
    De syndicus moet dit oplossen. Als er die is tenminste.
    En die hond naar het asiel.
    Waarom? Waarom jankt die hond?
    Waarschijnlijk omdat die alleen in huis is. (kan ook treuren zijn).
    Die huurder moet die hond goed soigneren, eten geven is niet voldoende he.
    Last edited by theokus; 6 juni 2011, 22:12.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Contact opnemen met de wijkagent.

Als hij meerdere keren de geluidsoverlast kan vaststellen, kan hij maatregelen treffen (boete voor geluidsoverlast, laten ophalen van de hond,....)

Als hij geen overlast kan vaststellen, is er weinig dat hij kan doen.

Een mens heeft recht op een "gezelschapsdier" in Belgie.
      Zolang deze geen overlast (geluid, stank, schade aan gebouw,...) veroorzaakt, is er wettelijk geen probleem en sta je als verhuurder vrij machteloos. Ook al staat er in je contract dat er geen dieren mogen.

Hoe ik dit weet:

Famillie van mij had het tegenovergestelde voor.
      Appartement gehuurd, met mondelinge toestemming dat een hond was toegelaten.
      (5 van de 6 appartementen hadden immers huisdieren).

Geen probleem, totdat die ene van de 6 zonder dieren begon te klagen en voor alles de politie belde.
      Hij had zelfs lawaaihinder van het rondlopen van de kat.....2 verdiepen boven hem
      Politie heeft van geen enkele van de dieren iets van "hinder" kunnen vaststellen, hier is geen wettelijk gevolg aan gegeven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
        Contact opnemen met de wijkagent.

Als hij meerdere keren de geluidsoverlast kan vaststellen, kan hij maatregelen treffen (boete voor geluidsoverlast, laten ophalen van de hond,....)

Als hij geen overlast kan vaststellen, is er weinig dat hij kan doen.

Zolang deze geen overlast (geluid, stank, schade aan gebouw,...) veroorzaakt, is er wettelijk geen probleem en sta je als verhuurder vrij machteloos. Ook al staat er in je contract dat er geen dieren mogen.

Hoe ik dit weet:

Geen probleem, totdat die ene van de 6 zonder dieren begon te klagen en voor alles de politie belde.
        Hij had zelfs lawaaihinder van het rondlopen van de kat.....2 verdiepen boven hem
        Politie heeft van geen enkele van de dieren iets van "hinder" kunnen vaststellen, hier is geen wettelijk gevolg aan gegeven.
        Haha das een goei, zeg die kat zal daar wel met hoge hakken rond gelopen hebben
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
          daar zit wel het verschil: in het huurcontract van originele poster staat uitdrukkelijk dat het NIET mag.

Beste om doen: syndicus of eigenaar moet een aangetekend schrijven sturen.
          Indien na aangetekend schrijven niet ok, vaststelling laten doen door politie en nog aangetekend schrijven met vaststelling in kopie.
          Indien nog niet ok=> vrederechter
          Mijn Blog
          D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Een vriend van mij woonde ook in een appartement waarvan in het contract stond dat hij geen huisdieren mocht houden. Uiteindelijk had hij 6 katten en niemand die er iets tegen kon doen.

Opnemen in een contract dat het verboden is om dieren te houden, grijpt in in het priveleven van de huurders en is dus niet rechtsgeldig.

Als je huisbaas je een appartement met 2 slaapkamers verhuurt, mag hij ook niet in het contract laten opnemen dat je niet meer dan 1 kind mag hebben ...

Anders is het natuurlijk als de buren lawaai en stankhinder ondervinden ! Of het appartement beschadigd wordt.

Ik ben vrijwilliger in t asiel en veel honden worden binnengebracht wegens 'niet zindelijk'. Natuurlijk plassen ze in huis als ze 9 uur alleen thuis zitten omdat de baasjes allebei met de dag gaan werken !
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

dat klopt, zoals Johan ook zegt.
              clausules dat je geen huisdier mag houden zijn niet wettelijk.
              jammer genoeg, want ik vind dat je dat inderdaad zou mogen verbieden als huisbaas.
              dat is in het belang van de rust van de medehuurders.
              straks hebben we niks meer te zeggen in ons eigendom.
              ik ben een groot kattenliefhebber, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het veelal met honden is dat er problemen zijn van lawaaioverlast.

Comment

Katten maken niet zoveel lawaai als honden, maar ze kunnen binnen wel meer schade aanrichten dan een hond die genoeg beweging buiten krijgt. Dan denk ik aan pissen in de gordijnen, krabben aan de deuren, het behang van de muren trekken etc ... En een kattenbak is ook niet echt 'fris'.

Huisbazen denken natuurlijk vanuit hun optiek als eigenaar, maar anderzijds houdt 1 op 2 gezinnen een kat of een hond. Die mensen hebben toch ook recht op een huurwoning of moeten die allemaal een eigen woning kopen ? Zeker tegenwoordig is dat niet haalbaar.

Katten en honden vallen volgens de wet onder 'kleine huisdieren', zelfs een Duitse Dog.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Katten maken niet zoveel lawaai als honden, maar ze kunnen binnen wel meer schade aanrichten dan een hond die genoeg beweging buiten krijgt. Dan denk ik aan pissen in de gordijnen, krabben aan de deuren, het behang van de muren trekken etc ... En een kattenbak is ook niet echt 'fris'.
                  Maar dat gedrag is zelden te wijten aan de hond of de kat zelf. Hun gedrag wordt hoofdzakelijk bepaald door de band die je met de dieren hebt én hoeveel tijd en aandacht je aan hen besteedt. We hebben hier eens een paar weken een kat op logies gehad. Haar baasje had er niets dan last mee: overal aan krabben, planten uitgraven, dingen opvreten, asociaal,... Enfin, het enige dat ze niet deed was overal rondp...ssen en k...kken. Bij ons werd dat een doodbraaf poesje zolang je er maar mee bezig volgens haar condities en op haar ritme (dus wel oppakken maar terug neerzetten bij de eerste indicatie, wat spelen,...). Na een korte aanpassingsperiode was dat de braafste poes die we al in huis hadden gehad, lief en aanhankelijk. Na een paar weken (baasje terug van op reis) wilde ze niet terug naar huis en eens thuis begon haar oude gedrag weer onmiddellijk.

Het ligt dus in weze meestal niet aan die beesten, maar vooral aan hun baasjes die er geen tijd en energie in willen steken (zoals helaas veel te dikwijls gebeurt en waar buren dan zelfs geen last van hebben doordat de dieren geen overlast veroorzaken maar ondertussen wel diepdepressief zijn).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

In sommige huurhuizen zou ik liever hebben dat er 5 honden waren dan de mensen die er wonen ... geen hond dat zo beestig, vuil en onbeschoft is.

Wat het houden van een huisdier betreft ... in hoeverre moet men daar een verbod op zetten? Niet elk dier is altijd een last voor de buren, vaak zijn de mensen net het ergste!
                    Een hond moet niet de ganse dag door janken en blaffen maar velen noemen "drie keer blaffen als iemand komt bellen" al snel dag en nacht gehuil.

Iemand van mijn familie woonde ooit in een apartement waar geen huisdieren welkom waren van de huisbaas, die woonde wel rechtover en had daar een duiventil ... als die beesten eens buiten kwamen was alles volgescheten.
                    Sommigen hebben rare gedachten met hun regeltjes!
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                      jammer genoeg, want ik vind dat je dat inderdaad zou mogen verbieden als huisbaas.
                      dat is in het belang van de rust van de medehuurders.
                      Als de medehuurders daar last van hebben staat het hun ook vrij, net als in een vrijstaande woning, even een vriendelijk klapke te doen met de buur. Als die geen oplossing biedt kan je nog steeds een klacht indienen als dat nodig is.

Om de buren te beschermen moet je dan zeker het regeltje voorzien dat er geen hardhorige mensen mogen komen wonen want die zetten radio en tv te luid, laten de wekker een half uur aflopen weten niet eens dat hun stofzuiger lawaai maakt om 11 uur zondagavond.
                      Met andere woorden ... welke regeltjes zou men dan allemaal moeten uitvinden om het iedereen content te stellen?

Ge moet gewoon eerlijk zijn voor uzelf en zorgen dat een ander geen last heeft van hetgeen je zelf ook niet zou willen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Conclusie, je mag geen huisdieren verbieden volgens de wet.

Dat beestje heeft ook wat tijd nodig om zich aan te passen ... hoop ik

Comment

Ik werk als vrijwilliger in een asiel, en hoeveel honden er in t asiel gedumpt worden omdat het niet mag van de huisbaas (hoewel die het eigenlijk niet kan verbieden), dat is schrijnend !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                            Maar dat gedrag is zelden te wijten aan de hond of de kat zelf. Hun gedrag wordt hoofdzakelijk bepaald door de band die je met de dieren hebt én hoeveel tijd en aandacht je aan hen besteedt.

Het ligt dus in weze meestal niet aan die beesten, maar vooral aan hun baasjes die er geen tijd en energie in willen steken (zoals helaas veel te dikwijls gebeurt en waar buren dan zelfs geen last van hebben doordat de dieren geen overlast veroorzaken maar ondertussen wel diepdepressief zijn).
                            Klopt ook... katten slapen een groot deel avn de dag en zijn gewoontedieren. Als je die in huis houdt, slapen ze meestal terwijl je weg bent; Na 't weekend zijn ze dan vaak blij dat de kinderen (als je die hebt) terug naar school zijn: eindelijk rust! De onze is nu 10 maanden oud, en in 't ebgin heb ik 2 weken verlof gehad als hij pas in huis kwam. Rustig laten wennen tot hij zelf afkwam van onder de kast, en na enkele omzwervingen waarbij we hem uit bomen moesten gaan plukken waar hij in gekropen of gevlucht was, heb ik hem een tijdje aangelijnd op onze patio gelaten onder toezicht (woensdag en in 't weekend). Wel: nu gaat die nog om de 14 dagen eens een half uurtje op ontdekkingstocht maar verder zit die gewoon binnen of op de patio bij ons thuis, niks overlast voor de buren dus. Die klimt niet in gordijnen en komt niet aan tafel als wij eten en hij gaat mooi in de kattenbak en gebruikt zijn krabpaal. Maar 's avonds als je TV gaat kijken of je zet ej voor de laptop, dan is hij daar... Of als je van je werk thuis komt, begroet hij je ook. Ja, ook een kat kan je opvoeden, al hebben die af en toe wel eens iets meer dan een hond hun eigen idee over wat ze nu wel willen.
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

Comment

contract of niet, huisdieren houden mag altijd.
                              het is zelfs zo dat wanneer de huisbaas echt doordrijft en naar het gerecht stap dit hem wel eens zuur kan opbreken, ook kan de rechter het contract nietig verklaren omdat er dingen instaan die wettelijk niet mogen, een huurcontract staat echt niet boven de wet wat er ook moge instaan.....
                              alleen als de politie na klachten idd ernstige overlast kan vaststellen kunnen er maatregelen genomen worden tegen de huurder.
                              helaas is het wel zo dat een klein deel van de huurders met honden er een zootje van maken en de buurt idd overlast bezorgen, janken, den hond zijn gevoeg laten doen overal, blaffen enz....
                              maar laat ons wel wezen, de meeste huurders met honden bezorgen geen overlast het is een kleine minderheid ....
                              dat huisbazen bang zijn om hun eigendom gesloopt te zien begrijp ik maar al te goed, en terecht, echter de goede straffen omdat er enkele pipo's tussenzitten kan niet en daar heeft de wet dan ook voor gezorgd....

ikzelf woon in een rijhuis en heb.....7 honden (australische herders) enkele weken geleden vroegen buren mij hoe het in godsnaam kwam dat ze de honden nooit hoorden, eentje dacht zelfs dat het een ras was dat waarschijnlijk niet kon blaffen wetende dat deze honden heel druk zijn en graag blaffen....
                              het gaat om leiderschap, en dat ontbreekt veelal met alle gevolgen van dien..
                              1 knip met mijn vingers is voldoende en het is muisstil, honden hebben (zeker een roedel) hebben een leider nodig en in veel gezinnen zie je heel goed aan de hond zijn gedrag dat hij die leiderschap en verantwoordelijkheid wil nemen , uiteraard met alle gevolgen vandien......
                              http://www.jvs-photography.be/

Comment

Working...
                              X