Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mobiele airco

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mobiele airco

Die mobiele airco's zijn allesbehalve efficiënt, en meestal heel lawaaierig.
    Die 2-delige toestellen zijn een pak beter, veel stiller en meestal ook bruikbaar als verwarming (en dan zelfs behoorlijk zuinig...).

Op mijn appartement heb ik ook elektrische accumulatoren. Maar hier zijn die dingen al maanden uitgeschakeld. Hoeveel ik ze laat opladen, bepaal ik gewoon zelf met een draaiknop op de toestellen, en dus niet automatisch via zo'n sensor. Daarmee kan ik de temperatuur van die dingen toch behoorlijk goed instellen.
    Hier kan het trouwens ook goed warm zijn (de living ligt aan de zuid-zijde). Dus zelfs na deze "koudere dag", is het binnen nog altijd 23°C (zelfs met de hele avond de ramen open).

Een airco heeft niet de bedoeling om bij warm weer de woning af te koelen tot 20°C. Gewoonlijk wordt gesteld, dat je de temperatuur moet instellen op een referentiewaarde van -7 °C t.o.v. de buitentemperatuur.
    Als het buiten dus 35°C zou zijn, gaat dat dus over 28°C binnen...
    Een goeie airco meet ook die buitentemperatuur en doet die regeling automatisch. Dus zelfs als je 20°C zou instellen, zal zo'n airco, bij die 35°C buiten, die instelling gewoon negeren en er zelf 28 van maken...
    Ik herinner me nog iemand (al een behoorlijke tijd geleden) die zich zo'n 2-delige airco van Daikin had laten monteren. Op dat toestel kon je niet de richt temperatuur, maar enkel het temperatuurverschil instellen. Het max. dat ze kon instellen was die -7°C...
    Last edited by polleke_cgc; 7 juni 2011, 21:57.
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      In de meeste woningen heb je eigenlijk maar een paar dagen per jaar een airco nodig.
      Als je kamers in het dak hebt dan is dat al veel sneller dan wanneer er nog een zolderverdiep boven is ... goed isoleren helpt maar
      je mag zeggen wat je wil, eens het een langere periode warm is wordt het vaak ondraaglijk warm (om te slapen alvast).
      Als je de boel kan verluchten tijdens de koudste uren van de dag (s' morgens vroeg zet je alles open zodat de warmte weg kan), en je schermt de ramen af waar de zon op staat (aan de buitenkant afschermen, gordijnen dicht doen helpt niet veel want dan komt de warmte nog binnen), dan zal je op een jaar niet veel dagen hebben dat het echt te heet wordt in huis.
      Voordat we de airco hadden zaten we gemiddeld met 3 weken per zomer dat we bijna niet konden slapen wegens te warm in de kamer, je zit dan uren te puffen en heel uw nachtrust en dag is naar de vaantjes. Een dag of twee valt mee maar eens een week begint dit zwaar door te wegen op je fitheid (attent zijn in de wagen en op je werk) met voor vele mensen al vaker eens een ziektedag erbij door te moe of te zwak.
      Airco kost wat geld ja maar het weegt niet op tegen een goede nachtrust en een frisser leven, ook na je vertrek doordat je uitgerust bent.
      Airco draait hier bijna gans het jaar, met een goed split-systeem kan je trouwens ook verwarmen.

Met een mobiel toestel kan je wel degelijk de temperatuur in een kamer naar beneden krijgen
      Inderdaad, zo'n mobiel toestel hadden wij ook.
      Het maakt een hels lawaai (ook de betere) vergeleken met een deftig split-systeem en vele mensen kunnen dan niet meer slapen van het lawaai.
      Dat draaide hier uren aan een stuk en met moeite ging het een graag of twee naar beneden ... de rest is eerder frisse lucht dat je voelt als je het op u laat blazen.
      Ja de duurdere toestellen zijn iets beter maar dan heb je al een heel pak uitgegeven voor iets dat je 9/10 toch kort nadien zal veranderen door een split-systeem.

, maar het stroomverbruik zal hoger zijn dan bij een split-unit omdat er altijd warme lucht binnenkomt.
      Ge kunt ook uw raam dicht laten als je die buis door een opening steekt ... moet niet speciaal warme lucht van buiten naar binnen komen.
      Als je die buis door het raam steekt heb je een opening dat redelijk groot is maar daar bestaan ook redelijk hulpmiddeltjes voor om dit op te lossen.

Als de warme lucht van de kondensor naar buiten blaast, dan komt er automatisch langs ergens lucht in de kamer, als dat niet zo is, de zuigt die ventilator de lucht uit de kamer...
      Voordat dit systeem uw huis leeggezogen heeft zit je al enkele jaren verder denk ik ... normaal gezien laat je een binnendeur open zodat er ook wat lucht uit andere kamers komt ... die warme lucht dat je van buiten zou binnen laten zal inderdaad anders niet echt voordelig zijn voor de temperatuur.

Ik zie een mobiele airco eerder als een veredelde ventillator ... niet meer of niet minder. Het is "soms" beter dan niets maar je kan het moeilijk een echte airco noemen.
      Maar welk systeem me, ook gebruikt ... ontsmetten moet men ze allemaal regelmatig doen of het is een bron van bacteriën en stank.

Nu ja ... ieder zijn gedachte erover natuurlijk.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Ik onderschrijf de bedenkingen van Verseg volledig.
        Wij hebben een huis volledig Zuidwaarts gericht met plat dak; wij hebben verschillende zaken ingrijpend aangepast om zomers een stuk koeler te kunnen slapen: HR-zonnewerend glas, rolluiken, isolatie van het dak. Steeds enorme verbeteringen, maar bij een hittegolf blijft het onmogelijk om de bovenverdieping aangenaam te houden. 25°c op de slaapkamer is echt geen gezonde zaak.
        Eerst een mobiele airco gekocht, maar die bleek ondanks de gepubliceerde waarden ondermaats om een grote slaapkamer koel te houden. Bovendien is zo'n toestel zeer luidruchtig en energieonvriendelijk.
        Sedert verleden jaar een split-toestel laten installeren door een vakman. Werkelijk een zegen. Fluisterstil en enorm efficiënt. Het is zelfs niet noodzakelijk om het toestel een ganse nacht te laten draaien. Onderhoud beperkt zich tot 2x per jaar reinigen van de filters. Met één toestel lukt het zelfs de ganse bovenverdieping koel te houden, mits gebruik van een paar ventilators
        In de winter kan het toestel desgewenst dienst doen als verwarming.
        Luxe ? Misschien wel.
        Comfortabel ? Zeer zeker voor wie graag een goede nachtrust heeft op warme dagen.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Mijn dakisolatie heeft ook een verbetering gebracht en het feit dat ik niet meer hoef te werken deed veel nachten en dan kan je s'morgens niet ventileren. Je wisselt gewoon van slaper ( vrouw eruit en ik erin , in bed wel te verstaan)

Comment

Maak me net volgende bedenking.
            Iedereen is tegen kernenergie en toch wordt een airco aangelegd bij 25C.
            En maar roepen naar alternatieve energiebronnen maar zelf je eigen energiebeleid eens bekijken zit er dus niet in ...
            Zelf geen airco alhoewel ik deze wel installeer, niet voor huishoudelijk gebruik maar wel voor de industrie (zoals vorige week 3 chillers op hun plaats gezet ter aansluiting van buizen en kabels van elk 1.670.000 kFrig/h elk )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Maak me net volgende bedenking.
              En maar roepen naar alternatieve energiebronnen maar zelf je eigen energiebeleid eens bekijken zit er dus niet in ...
              Zelf geen airco alhoewel ik deze wel installeer, niet voor huishoudelijk gebruik maar wel voor de industrie (zoals vorige week 3 chillers op hun plaats gezet ter aansluiting van buizen en kabels van elk 1.670.000 kFrig/h elk )
              Dit is nu een voorbeeld van energiebeleid.
              Klik

En ik ga thuis niet inleveren op comfort
              En ik heb ook geen nood aan het overbodige.
              Trouwens ik lees hier toch een aantal voorbeelden van de collega's die er toch veel
              aan gedaan hebben of geïnvesteerd hebben met gezond verstand en rekening houdend
              met hunzelf en het milieu.
              Keuzes worden ook gemaakt navenant de portemonnee.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Niet iedereen is tegen kernenergie, enkel een klein aantal extremisten (op dat gebied) en een klein aantal dat zich laat meeslepen.
                Het merendeel is helemaal niet tegen kernenergie maar de statistieken geven geen correcte waarden hierover. Het zijn vooral die tegengekant zijn dat zich laten horen en opduiken in de statistieken, de anderen laten het voor wat het is en hun onthouding van enige kritiek wordt nooit opgenomen doordat ze er ook niet voor op straat komen.

Heeft niets met energiebeleid te maken maar met eigen gezondheid. Ik ben er niets mee 100€ energie op jaarbasis te sparen door geen airco te hebben maar enkele weken per jaar af te zien van de warmte, slechte nachtrust te hebben, een paar keer niet kunnen werken en een dokter moeten betalen voor een attest en eventueel medicatie om te zwijgen dat collega's dan weer mijn werk moeten overnemen en ook niet content zijn!

Vijftig jaar geleden had niemand airco maar als het een hete zomer was werd er op vele plaatsen wat minder hard gewerkt ... iets dat de meeste werkgevers nu niet meer toelaten, ge moet maar zien dat ge fris en gezond bent of ge verliest direct aan inkomen!

Een paar jaar geleden hadden we ook geen airco, ik ken de situatie dan ook in die omstandigheden.
                Het was bij elke warmere periode een tijd van slechte nachtrust en moeilijkheden om dan de dag door te krijgen ... moe, hoofdpijn, minder geconcentreerd, ... om uiteindelijk in de wachtzaal van de dokter te eindigen.
                Dat een airco ons wat geld zou kosten per jaar aan meerverbruik wisten we ook wel maar die keuze is snel gemaakt want uiteindelijk komt het ons nu goedkoper uit dan zonder die airco.
                En ja ... niets belet de maatschappijen groene stroom te leveren om mijn airco van energie te voorzien.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Keuzes worden ook gemaakt navenant de portemonnee.
                  Of volgens de gezondheid ... als je minder goed tegen de warmte kunt en je bent elke zomer ziek tijdens een warme periode ... dan zoekt ge een oplossing.
                  En als je al gebouwd hebt en de zelfs goede isolatie voldoet niet om het koel genoeg te houden in huis, dan zoek je naar een oplossing ... ook al kost dat geld.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Niet iedereen is tegen kernenergie, enkel een klein aantal extremisten (op dat gebied) en een klein aantal dat zich laat meeslepen.
                    Het merendeel is helemaal niet tegen kernenergie maar de statistieken geven geen correcte waarden hierover. Het zijn vooral die tegengekant zijn dat zich laten horen en opduiken in de statistieken, de anderen laten het voor wat het is en hun onthouding van enige kritiek wordt nooit opgenomen doordat ze er ook niet voor op straat komen.

Heeft niets met energiebeleid te maken maar met eigen gezondheid. Ik ben er niets mee 100€ energie op jaarbasis te sparen door geen airco te hebben maar enkele weken per jaar af te zien van de warmte, slechte nachtrust te hebben, een paar keer niet kunnen werken en een dokter moeten betalen voor een attest en eventueel medicatie om te zwijgen dat collega's dan weer mijn werk moeten overnemen en ook niet content zijn!

Vijftig jaar geleden had niemand airco maar als het een hete zomer was werd er op vele plaatsen wat minder hard gewerkt ... iets dat de meeste werkgevers nu niet meer toelaten, ge moet maar zien dat ge fris en gezond bent of ge verliest direct aan inkomen!

Een paar jaar geleden hadden we ook geen airco, ik ken de situatie dan ook in die omstandigheden.
                    Het was bij elke warmere periode een tijd van slechte nachtrust en moeilijkheden om dan de dag door te krijgen ... moe, hoofdpijn, minder geconcentreerd, ... om uiteindelijk in de wachtzaal van de dokter te eindigen.
                    Dat een airco ons wat geld zou kosten per jaar aan meerverbruik wisten we ook wel maar die keuze is snel gemaakt want uiteindelijk komt het ons nu goedkoper uit dan zonder die airco.
                    En ja ... niets belet de maatschappijen groene stroom te leveren om mijn airco van energie te voorzien.
                    Snap ik wel hoor, ik ben an sich ook geen tegenstander van kernenergie, ik krijg het op mijn heupen om steeds maar weer de groene en rode rakkers te horen dat we moeten investeren in alternatieve energie.
                    Kijk naar de hypocriete reactie van Duitsland op kernenergie: Duitsland gaat de kerncentrales eerst sluiten, dan weer open houden en nu terug sluiten. Resultaat: kernenergie zal geimporteerd worden uit Frankrijk. Maar goed, wil niet te ferm off topic gaan .

Comment

Juist en wij zullen meer moeten gaan betalen omdat we een deel van onze stroom in Duitsland aankopen en die zullen voor ons geen groene installaties bouwen.

Comment

Tja, Belgie koopt nu al schone lucht in Rusland om de Kyoto norm te halen ...
                        Last edited by Sultana; 9 juni 2011, 18:17. Reden: schrijfvout --> op = om

Comment

Tja, Belgie koopt nu al schone lucht in Rusland op de Kyoto norm te halen ...
                          Daarmee is weeral bewezen , dat met geld alles Kan : heb je geld, dan mag je dus vervuilen

Comment

Working...
                          X