Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede mortel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede mortel?

Kent iemand een recept om mortel te maken die geschikt is om schoorsteenranden en dergelijke aan zon en regen (en vrieskou) blootgestelde plaatsen bij te werken?
    Ik heb me laten vertellen dat teveel cement leidt tot barsten en te weinig tot onvoldoende waterdichtheid. Compactuna zou het resultaat verder verbeteren.
    Wellicht is rijnzand hiervoor het meest geschikt.
    Wat ik zoek is dus een recept zoals bv.
    2 delen rijnzand + 1 deel zavel + 1 deel cement + water (met wat afwasmiddel) + ...
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Re: Goede mortel?

als het waterdicht moet zijn, doe ik er altijd compactuna in.
    afwasmiddel erbij doen? nog niet van gehoord.
    lijkt me eerder een vervuiling van het mengsel dan een verrijking.
    ik gebruik wel fijn wit zand ipv rijzand.
    dat is kleiner van korrel, kan je fijner mee werken en het oppervlak van de verharde cement is gladder.

Comment

ik gebruik er dan compactuna bij, en inderdaad geen rijnzand maar wel wit zand.
      rijnzand neemt slecht water op.
      en wat afwasmiddel of mortelvet maakt je mortel beter te verwerken.
      ik zou het zo doen 3 delen wit zand+1deel cement en water met de compactuna en mortelvet volgens de aangegeven hoeveelheid op de verpakking.

sep
      11-300mm
      jeff heylen

Comment

Ik dacht dat wit zand diende om tussen pas gelegde klinkers te strooien.

Comment

Ik heb enkele jaren geleden een gelijkaardige renovatie gedaan , voegen eerst uitgeslepen met kleine snelslijper zodat stenen vrij zijn . Dan opgevoegd met 3 delen rijnzand en 1 deel cement .is nog steeds in topvorm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            als het waterdicht moet zijn, doe ik er altijd compactuna in.
            afwasmiddel erbij doen? nog niet van gehoord.
            lijkt me eerder een vervuiling van het mengsel dan een verrijking.

ik gebruik wel fijn wit zand ipv rijzand.
            dat is kleiner van korrel, kan je fijner mee werken en het oppervlak van de verharde cement is gladder.
            Werd vroeger gebruikt voor er speciale additieven zoals kompaktuna ed bestonden. Had als doel de metselspecie wat smeuïger te maken. Als ik me goed herinner was het enige afwasprodukt dat geschikt was van het merk "Topel". Voor specie voor voegwerk werd het echter niet gedaan.

Groetjes,
            Robert
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sep Bekijk bericht
              ik gebruik er dan compactuna bij, en inderdaad geen rijnzand maar wel wit zand.
              rijnzand neemt slecht water op.
              en wat afwasmiddel of mortelvet maakt je mortel beter te verwerken.
              ik zou het zo doen 3 delen wit zand+1deel cement en water met de compactuna en mortelvet volgens de aangegeven hoeveelheid op de verpakking.
              Dat lijkt me een mooie samenvatting van zowat alle raadgevingen.
              Iedereen van harte bedankt.
              Mijn grootste twijfels had ik eigenlijk bij de 3+1 verhouding omdat ik daarover tegenstrijdige verhalen gehoord heb (van "stielmannen").
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Wel zien dat om op te voegen de mortel nog droog genoeg is , mag niet zo vochtig zijn als om te metselen.Moet kruimelig zijn.

Comment

neten vangen ... zand neemt geen water op, dat is silicium oxide en dat is een gesteente, het houdt hooguit water vast door capillariteit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    neten vangen ... zand neemt geen water op, dat is silicium oxide en dat is een gesteente, het houdt hooguit water vast door capillariteit ...
                    Muggen ziften.... zand heeft te maken met korrelgrootte. en niet met de soort materiaal.

Mvg.
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert

Comment

En zelfs dat klopt niet...
                      Nog nooit gehoord over poreus gesteente? Zelfs blauwe steen is poreus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        En zelfs dat klopt niet...
                        Nog nooit gehoord over poreus gesteente? Zelfs blauwe steen is poreus.
                        Ik ken poreus gesteente maar al te goed .. en vanaf een bepaalde "porositeit" worden commentaren kompleet lulkoek ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Muggen ziften.... zand heeft te maken met korrelgrootte. en niet met de soort materiaal.

Mvg.
                          Robert
                          OMG .. leren lezen jong ...

Comment

OMG .. leren lezen jong ...
                            Leren schrijven misschien?
                            Had je kwartszand geschreven, dan was ik mee. Maar dat is uiteraard muggenziften, neten vangen, komma neu...

Mvg.
                            Robert
                            Mvg.
                            Robert

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Als ik me goed herinner was het enige afwasproduct dat geschikt was van het merk "Topel".

Groetjes,
                              Robert
                              Dat ken ik nog van toen ik klein was, dan deed mijn vader ook Topel in de mortel om ze een beetje beter verwerkbaar te maken

Als ik met cement werk is dit steeds met rijnzand 0/2, voor metselen en ook voor uit te plakken.
                              Bootjes

Comment

Working...
                              X