Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naamkaartjes zonder btw-nr voor gratis shoots? (geen bijberoep noch pro)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Naamkaartjes zonder btw-nr voor gratis shoots? (geen bijberoep noch pro)

Een vriend zegt best geen naamkaartjes zonder btw-nr af te geven om geen problemen met de fiscus te hebben, ik ben geen pro en doe dit ook niet als bijberoep.
    Een 'businesskaartje' is eigenlijk letterlijk een kaartje voor iemand met "business"...

Ik ging eerst wat kaartjes als reclame maken met website erop enzo om wat meer contacten te verkrijgen, want contacten leggen gaat niet zo snel.
    De layout zou er wel professioneel uitzien, misschien zou dit 'verdacht' zijn in ogen van de fiscus, of moet er specifiek een lijntje 'gratis fotoshoots' erbij geprint worden?

Een attest kennis bedrijfsbeheer heb ik wel van school, maar ik heb niet veel zin om dit als bijberoep te doen : €5000 omzet om btw te kunnen aftrekken is niet niks.
    Ruim geschat 10 huwelijken aan 'gevorderde amateurprijs' van €500 (de pro's gaan er wel komen met 4 huwelijken aan €1250)... maar wil eigenlijk geen huwelijken doen, dus ga nooit aan zo'n prijs geraken.

Voor mij gaat het niet om geld, maar om bij te leren en contacten uit te breiden.
    Ik zou graag zo goedkoop mogelijk modellen fotografferen, vb via workshops, zo ziet een portfolio er wat professioneler uit (ipv altijd modelfotos van eigen kind). Als er iemand weet waar gratis modellen te vinden zijn, laat iets weten

Eerst heb ik een paar gratis opdrachten voor collega's. Ik heb de techniek al redelijk onder de knie, voorlopig doe ik enkel 'natuurlijke' shoots op buitenlocatie's.
    Zonder statief noch reflectorscherm, met enkele pracht-L-lenzen (soms wel de neiging om volledig open te fotograferen op f1.2 of f1.4 )

Normaal zal dit tijdens uiterst zonnige dagen zijn met 85 1.2L en 35 1.4L, dus teveel licht, m'n slim polarisatiefilter zal zeker van pas komen.
    Waarschijnlijk koop ik nog een verstelbare ND filter, handiger dan pakweg een vaste ND4, fotos met wat beweging vind ik zeer creatief.
    Bij minder licht zou ik flitsen met flash diffusor zodat de belichting wat natuurlijk overkomt.

Zijn er nog mensen die naamkaartjes zonder btw-nr afgeven met website en contactgegevens en geen problemen met de fiscus hierdoor?
    Ik weet niet hoe ze controleren, misschien schuimen ze wel Belgische websites & Facebook af of vragen ze iets van gegevens bij evenementen ofzo, zoals Sabam die binnenvalt op party's?

Moest er controle zijn kan ik altijd adressen doorgeven van wie op mijn fotos staat, zodat de fiscus het met hen kan uitzoeken dat het gratis was... alhoewel moest men dit 'in het zwart' doen zou men toch cash betalen, dus niet veel aan uit te zoeken...

Niet makkelijk als je iets professioneler,maar toch gratis,wil werken voor wat reclame
    Last edited by CanonYouCan; 29 mei 2011, 10:58.

Re: Naamkaartjes zonder btw-nr voor gratis shoots? (geen bijberoep noch pro)

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    ........

Zijn er nog mensen die naamkaartjes zonder btw-nr afgeven met website en contactgegevens en geen problemen met de fiscus hierdoor?
    ja ik.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik weet niet wie je heeft wijsgemaakt dat je een omzet van €5000 moet halen om btw te kunnen aftrekken. Het is in ieder geval verkeerde info.

Je kan als je start als zelfstandige (in bijberoep) altijd kiezen om te werken met een BTW-nr. = Onderneming onderworpen aan BTW
      Ongeacht je omzetcijfer.

Als je jaarlijkse omzet niet meer is dan €5580 dan kan je kan ook kiezen om te werken als kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting.
      Je hoeft dan geen BTW-aangiftes te doen, maar je mag dan natuurlijk ook geen BTW aftrekken/aanrekenen.

Meer info:

Wil je zelfstandig worden? Ontdek alle antwoorden op jouw vragen, hoe je je inschrijft, Acerta je administratie regelt en jij een vliegende start maakt.
      Last edited by Ticor; 29 mei 2011, 11:44.
      Mvg Tim

Comment

(de pro's gaan er wel komen met 4 huwelijken aan €1250)... maar wil eigenlijk geen huwelijken doen, dus ga nooit aan zo'n prijs geraken.
        Als €1250,00 een "netto" prijs is dat je denkt te verdienen aan een huwelijk ... lees dan even deze reactie van mij.

Verder volg ik Ticor zijn mening ...

Naamkaartjes verspreiden zonder BTW nummer is geen probleem, alles zal echter afhangen van hetgeen je op die kaartjes zet denk ik ... dingen zoals "huwelijksfotografie" - "Communies" - "Reportages" vermelden is voor problemen vragen.

"Gratis fotoshoots" zal niet helpen vrees ik, "gratis" in de ogen van de fiscus
        www.fotofolio.be

Comment

Als je naamkaartjes uitdeelt met de link naar je website, en je hebt daar een prijslijst op staan voor huwelijken, communiekaartjes..., dan vraag je misschien wel om problemen.

Ik deel geregeld kaartjes uit met de link naar mijn website, maar het is helemaal niet mijn bedoeling om geld te verdienen aan fotografie.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

1)gratis bestaat niet voor de fiscus. google en facebook werken in 2 richtingen
            2)er moet er maar enen de fiscus op u afsturen en ge hebt het zitten.Tegenwoordig doen ze zelf alsof ze potentiële klant zijn (of dit mag weet ik niet maar ze doen het wel). Zelf meegemaakt dus kom niet af van "das genen waar".
            3) btw-aftrekken kan je maar als je iets verdient .
            4)btw kan je aftrekken vanaf de eerste euro die je ontvangt. Dat omzetgetal klopt geheel niet.Dat heeft met iets anders te maken.
            5)als je wil leren : ga dan mee als assistent. zal je veel meer uit leren en zo zal je ook veel sneller een netwerk opbouwen.
            6) ofwel lever je goed werk aan en reken je dus een correcte prijs ofwel ben je de mensen aan het oplichten. Elke euro die ze betalen voor slechte kwaliteit is er 1 te veel.

Of je nu in hoofdberoep of in bijberoep werkt : lever je goed werk dan hebben die 2 relatief gezien de zelfde prijs.(ja dat hangt van veel factoren af maar heeft niets met hoofdberoep of bijberoep te maken).
            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
              1)gratis bestaat niet voor de fiscus. google en facebook werken in 2 richtingen
              2)er moet er maar enen de fiscus op u afsturen en ge hebt het zitten.Tegenwoordig doen ze zelf alsof ze potentiële klant zijn (of dit mag weet ik niet maar ze doen het wel). Zelf meegemaakt dus kom niet af van "das genen waar".
              3) btw-aftrekken kan je maar als je iets verdient .
              4)btw kan je aftrekken vanaf de eerste euro die je ontvangt. Dat omzetgetal klopt geheel niet.Dat heeft met iets anders te maken.
              5)als je wil leren : ga dan mee als assistent. zal je veel meer uit leren en zo zal je ook veel sneller een netwerk opbouwen.
              6) ofwel lever je goed werk aan en reken je dus een correcte prijs ofwel ben je de mensen aan het oplichten. Elke euro die ze betalen voor slechte kwaliteit is er 1 te veel.

Of je nu in hoofdberoep of in bijberoep werkt : lever je goed werk dan hebben die 2 relatief gezien de zelfde prijs.(ja dat hangt van veel factoren af maar heeft niets met hoofdberoep of bijberoep te maken).
              4.Kan je dan ook zeggen welke wèl de juiste cijfers zijn, en waar deze wèl mee te maken hebben?
              5.Ik denk niet dat fotografen het op prijs stellen als je gaat netwerken in hun klantenbestand. En niet iedereen heeft er zin en of tijd voor om mee te gaan als assistent (wat in veel gevallen niet meer is dan sjouwer en lensaangever)
              6.Met alle respect, maar op jouw website heb ik er toch ook verschillende zien staan die hier in de beginnershoek geen al te beste comments zouden krijgen. Een hele boel foto's die serieus scheef staan, en een aantal met uitgebrand wit en dergelijk...
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Als €1250,00 een "netto" prijs is dat je denkt te verdienen aan een huwelijk ... lees dan even deze reactie van mij.
                Het gaat om omzet...

Comment

Ik weet niet hoe ze controleren, misschien schuimen ze wel Belgische websites & Facebook af of vragen ze iets van gegevens bij evenementen ofzo, zoals Sabam die binnenvalt op party's?
                  Ik kreeg de gebruikelijke "aamaning" een BTW-nummer aan te te vragen nadat ik meerdere jaren na elkaar de rubriek "eenmalige baten" op mijn personenbelasting had ingevuld. Geen probleem, dus: Je krijgt volgens mij alleen problemen als je je inkomsten niet aangeeft, of -ergo- beweert gratis te werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                    Het gaat om omzet...
                    Idd. niet te snel zijn Fotofolio... die 5.000 en BTW-aangifte heeft met het omzetcijfer te maken, en da's dus BRUTO, niet netto.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                      Idd. niet te snel zijn Fotofolio... die 5.000 en BTW-aangifte heeft met het omzetcijfer te maken, en da's dus BRUTO, niet netto.
                      Inderdaad ... wat ben ik weer te snel zeg

[kruipt weer in z'n doos]
                      www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        4.Kan je dan ook zeggen welke wèl de juiste cijfers zijn, en waar deze wèl mee te maken hebben?
                        5.Ik denk niet dat fotografen het op prijs stellen als je gaat netwerken in hun klantenbestand. En niet iedereen heeft er zin en of tijd voor om mee te gaan als assistent (wat in veel gevallen niet meer is dan sjouwer en lensaangever)
                        6.Met alle respect, maar op jouw website heb ik er toch ook verschillende zien staan die hier in de beginnershoek geen al te beste comments zouden krijgen. Een hele boel foto's die serieus scheef staan, en een aantal met uitgebrand wit en dergelijk...
                        4. is ondertussen beantwoord meer info op xerius website of unizo
                        5. zoek fotografen die respect hebben, en niet die dat slaafjes zoeken. ze zijn er genoeg.de meeste zijn ook zo begonnen.
                        6. schulidg en met veeel plezier zelf ben er zelf fier op. enkel internetfotografen en theorietechneuten geven om rechts/scheef en uitgebrande zaken of om een exiff vragen(100% nutteloos en ook niet relevant). De andere malen meer om sfeer en waar het echt om draait.(er zijn wel enkele takken van de fotografie waar dit wel belangrijk is maar dat zijn niet die waar ik me mee bezig hou).

edit : typos
                        Last edited by stach; 30 mei 2011, 22:52.
                        www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                          6. schulidg en met veeel plezier zelf ben er zelf fier op. enkel internetfotografen en theorietechneuten geven om rechts/scheef en uitgebrande zaken of om een exiff vragen(100% nutteloos en ook niet relevant). De andere malen meer om sfeer en waar het echt om draait.(er zijn wel enkele takken van de fotografie waar dit wel belangrijk is maar dat zijn niet die waar ik me mee bezig hou).

edit : typos
                          Ik heb ook niet gezegd dat ik op jouw site geen enkele foto zie waar je niet trots mag op zijn, of dat de sfeer niet goed wordt weergegeven.
                          Dat je op jouw site geen exif-gegevens ziet, da's ook geen deel van de discussie.
                          Maar ik denk dat het als bruid wel leuk is nog alle details van je trouwkleed te zien i.p.v. een fel wit vlak? En een foto recht zetten neemt toch ook niet de meeste tijd in beslag?
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Working...
                          X