Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Europees rijbewijs van oud naar nieuw?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Europees rijbewijs van oud naar nieuw?

Ik ben nog bij de gelukkigen die (bij wijze van spreken) mijn rijbewijs gekregen heeft bij de aankoop van een doos waspoeder
    Ale ja, was nog een oud model toen, heb wel moeten examens doen hoor.
    In 89 heb ik die laten omzetten in het type "Model van de europese gemeenschappen" voor de staat Belgie.

Met dit rijbewijs mag ik met behoorlijk veel rondtuffen. Gaande van Landbouwtracktor, bromfietsen (A3) , motoren tot in de hoogste klasse (A2+A1), Autos (geschakeld en automaat tot 3,5Ton (B) ) + optie aanhangewagens gewicht onbeperkt (B+E).

Nu blijkt dat ze systematisch gaan beginnen met de omzetting naar zoeen plastiek kaartje dat maar 10 jaar meer geldig zal zijn.

Mijn zorgen zijn:
    - zal ik nog met zware motoren mogen rijden (1100 cc bv)?
    - aanhangwagens achter de auto in groot formaat ?
    - blijf ik zitten aan geschakeld omdat ik nu bv met een geschakelde bak rij?
    - gaan we terug examens moeten afleggen?

Op internet al wat zitten zoeken, maar veel info is oud of veel te oppervlakkig om duidelijk antwoord te krijgen.

Iemand die meer weet? Is er een politieman/vrouw in de zaal aub?

Re: Europees rijbewijs van oud naar nieuw?

Mijn zorgen zijn:
    - zal ik nog met zware motoren mogen rijden (1100 cc bv)? hangt af in het jaar je rijbewijs hebt behaalt (< 01/01/1989)
    - aanhangwagens achter de auto in groot formaat ? nee

- blijf ik zitten aan geschakeld omdat ik nu bv met een geschakelde bak rij?Nee (met een geschakelde mag met een automaat rijden omgekeerd niet, dat was al in de vorige eeuw zo)
    - gaan we terug examens moeten afleggen?weet ik niet (bang van)
    Waarom je zorgen maken heb je een motor rij je met een aanhangwagen +750kg(auto+aanh. =+3500)...

doe eens een test http://gratisrijbewijsonline.be/
    Last edited by foto4fun; 13 mei 2011, 07:44. Reden: linkje
    Never resist temptation or it could go away...
    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

aaa ok, dank je voor de info. ik had die site niet gevonden.
      Vroeger heb ik jaren met zware motoren gereden en wil me (als het huis afbetaald is) mss wel terug een 1100 kopen

Jammer van die +750kg remorke want ik heb nog een zware verbouwing in het verschiet.
      Maar das nu niet direct een ramp.

Mijn grootste zorgen waren de zware moter en rijden met automaat (omdat de volgende auto bijna zeker een automaat zal zijn.)

Bedank voor de hulp.

Comment

Het is niet omdat dit kaartje maar 10 jaar geldig is dat je om de tien jaar alles kwijt bent en examens moet doen ... om de 10 jaar moet ge zo'n nieuw kaartje halen, net als uw identiteitskaart eigenlijk (je moet ook niet telkens herboren worden).

Dat je voor bepaalde zaken examens zult moeten afleggen of testen ondergaan staat daar los van.
        Als ze geen bijkomende wetsveranderingen doen zoals voor C+E al gebeurd is blijft alles geldig.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Het is niet omdat dit kaartje maar 10 jaar geldig is dat je om de tien jaar alles kwijt bent en examens moet doen ... om de 10 jaar moet ge zo'n nieuw kaartje halen, net als uw identiteitskaart eigenlijk (je moet ook niet telkens herboren worden).

Dat je voor bepaalde zaken examens zult moeten afleggen of testen ondergaan staat daar los van.
          Als ze geen bijkomende wetsveranderingen doen zoals voor C+E al gebeurd is blijft alles geldig.
          Je moet een eID met Rijbewijs niet vergelijken, eID = bewijs van bestaan, rijbewijs = bewijs van het sturen van bepaalde voertuigen.
          Als je om de tien jaar je rijbewijs moet vernieuwen en je doet het niet mag je geen voertuigen meer besturen en zal bijgevolg ook alles kwijt zijn en dus wel alles opnieuw moeten doen. bij een eID zie ik niet wat er zal gebeuren als je deze niet afhaalt; examen afleggen dat je leeft, enkel dat je niet bestaat...
          Never resist temptation or it could go away...
          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
            Als je om de tien jaar je rijbewijs moet vernieuwen en je doet het niet mag je geen voertuigen meer besturen en zal bijgevolg ook alles kwijt zijn en dus wel alles opnieuw moeten doen.
            De grootste zever ... hoogstens mag je niet meer rijden zolang ge geen nieuw rijbewijs gaat halen maar van zodra ge het vervangt hebt ge alles terug.
            Is ook zo voor het rijbewijs C+E ... je moet medische tests doen om de 5 jaar, als je niet tijdig vervangt mag je met die categorie niet meer rijden maar als je nadien terug een medische test doet en het rijbewijs vernieuwt mag je terug rijden!
            Onmogelijk dat ze het niet tijdig vernieuwen koppelen aan het verlies van alles waardoor je examens moet doen.
            En vermoedelijk zal het ook zo zijn als met uw identiteitskaart ... gewoon een briefje ontvangen van de gemeente dat ge moet langsgaan.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Working...
            X