Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom trillen LED lampen van auto's in mijn achteruitkijkspiegel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waarom trillen LED lampen van auto's in mijn achteruitkijkspiegel?

Ik vraag me dit al een hele tijd af:

Als ik 's nachts een mercedes achter mij rijden heb met van die hoekige led lampen (nieuwste E-series), dan trillen die led lichtjes enorm in mijn achteruitkijkspiegel, of misschien eerder op en neer bonsen...terwijl de gewone (xenon) koplampen dit niet doen. Waarom?
    5DmkIII en wat glas

Re: Waarom trillen LED lampen van auto's in mijn achteruitkijkspiegel?

De nieuwe "LED daglichten" moeten normaalgezien uitgeschakeld worden als je de koplampen inschakelt. Dat is omdat die LED's s' nachts anders de andere weggebruikers kunnen verblinden (ik heb de indruk dat sommige zelfs overdag wel heel fel zijn).
    Maar het is ook mogelijk dat ze die leds ingeschakeld houden en dat ze gedimd worden.
    Meestal worden LED's niet gedimd door de spanning of stroom te verlagen, de stroom wordt met pulsen (blokgolf) naar de led gestuurd, dat geeft minder warmteverliezen. Maar als de frequentie van die pulsen te laag is, dan krijg je een stroboscopisch effect, dat is waarschijnlijk wat jij ziet.
    Een van mijn zaklampen heeft ook een vrij lage frequentie om de led te dimmen. Als ik die in de regen op mijn fiets gebruik dan zie ik het stroboscopisch effect heel duidelijk, de regen wordt in "stukjes" belicht (dat zie je alleen als de lamp niet op de volle sterkte brandt).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De nieuwe "LED daglichten" moeten normaalgezien uitgeschakeld worden als je de koplampen inschakelt. Dat is omdat die LED's s' nachts anders de andere weggebruikers kunnen verblinden (ik heb de indruk dat sommige zelfs overdag wel heel fel zijn).
      Maar het is ook mogelijk dat ze die leds ingeschakeld houden en dat ze gedimd worden.
      Meestal worden LED's niet gedimd door de spanning of stroom te verlagen, de stroom wordt met pulsen (blokgolf) naar de led gestuurd, dat geeft minder warmteverliezen. Maar als de frequentie van die pulsen te laag is, dan krijg je een stroboscopisch effect, dat is waarschijnlijk wat jij ziet.
      Een van mijn zaklampen heeft ook een vrij lage frequentie om de led te dimmen. Als ik die in de regen op mijn fiets gebruik dan zie ik het stroboscopisch effect heel duidelijk, de regen wordt in "stukjes" belicht (dat zie je alleen als de lamp niet op de volle sterkte brandt).
      Wat kan ik nog meer willen van een antwoord
      merci
      5DmkIII en wat glas

Comment

Tjonge, tjonge,

Als we BlackBandit toch niet hadden voor dit soort zaken ...
        Alweer iets bijgeleerd.

jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

De fotografie had je kunnen helpen met de verklaring:
          dat die ledlichten niet continu branden zie je ook wanneer je een nachtfoto met lange sluitertijd maakt van voorbijrijdende wagens: ledlichten tekenen geen doorlopend lichtspoor af, maar puntjes...
          Nog even en het is dus gedaan, die nachtfoto's waarin autolichten mooie lange lijnen aftekenen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
            dat die ledlichten niet continu branden zie je ook wanneer je een nachtfoto met lange sluitertijd maakt van voorbijrijdende wagens: ledlichten tekenen geen doorlopend lichtspoor af, maar puntjes...
            Nog even en het is dus gedaan, die nachtfoto's waarin autolichten mooie lange lijnen aftekenen...
            Boach : als je de prijzen ziet die gevraagd wordt voor "echte" LED-verlichting bij auto's, zal dat nog wel even duren.
            Op een Audi A7 kost fullfront LED-verlichting 2200€ .
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Boach : als je de prijzen ziet die gevraagd wordt voor "echte" LED-verlichting bij auto's, zal dat nog wel even duren.
              Op een Audi A7 kost fullfront LED-verlichting 2200€ .
              Een paar van die sets en je kan een hele Dacia kopen.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                Als de leds op volle kracht branden, dan heb je dat knipper-effect niet. Het is alleen maar als ze gedimd worden.
                Leds worden steeds beter en goedkoper, maar het zal nog wel even duren voor ze standaard in een goedkope wagen worden gezet. In ieder geval zijn tegen dan de kinderziektes er uitgehaald, ik verwacht vooral problemen met de koeling. Als je met een wagen in de file staat aan te schuiven, dan kan de temperatuur onder de motorkap flink oplopen. En dan wordt het ook heel moeilijk om de powerleds voldoende te koelen.
                Uit een XM-L T6 halen ze nu zo'n 1000 lumen, bij een verbruik van ongeveer 10W. Dat komt al aardig in de buurt van een halogeen koplamp, bij 1/6 van het stroomverbruik.
                Zo'n led is op zich niet zo duur, ik heb er hier eentje liggen, die kostte maar zo'n 10 dollar. Ik heb ook een zaklamp met zo'n XM-L led, en dat is echt een verstraler.

De led, gemonteerd op een ster (die heb ik gekocht om mee te experimenteren):

En de zaklamp:
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Working...
                X