Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac upgraden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• iMac upgraden

Kan er mij iemand een wat technische uitleg verschaffen?

Ik heb een iMac van eind 2009, het eerste 21,5" model (3,06 GHZ, 4 GB Ram + standaard 500GB schijf)
    Over het algemeen loopt deze mac als een trein, maar bepaalde zaken zoals foto's importeren kan volgens mij wel sneller gaan.
    De RAW-bestanden worden via de ingebouwde SD kaart lezer geïmporteerd in Aperture, de foto's overzetten gaat nog vrij vlot, maar nadien begint Aperture te "processen", Da's een taak die volgens mij rapper zou mogen/kunnen.
    Gaat meer ram geheugen mij daar bij helpen of zou ik meer geholpen zijn met een snellere processor (theoretisch dan, want de processor vervangen in de iMac is niet zo simpel).
    Gaat meer ram geheugen mij een duidelijke snelheidswinst opleveren bij het gebruik van bvb photoshop? (of is hier weeral ook de processor van meer belang?)

Welke uitbreiding doe ik het best? van 4GB naar 12GB (2x4 erbij) of zou dat overkill zijn en volstaat 8GB? (prijs voor de aankoop van 2x4GB Kingston geheugen is rond de 100€)

2de vraag, een echte SSD disk zie ik momenteel niet zitten omdat het wat de duur is en vooral omdat ik dan mijn diskdrive zou moeten opofferen.
    Maar nu kwam ik een alternatief tegen, nl een hybride harde schijf. Een model zoals de Seagate 500GB Momentus XT 7200.1 heeft naast een 500GB harde schijf nog eens extra 4GB flashgeheugen ingebouwd. Ik veronderstel dat deze schijf me al iets extra's te bieden heeft aangezien hij 7200 toeren draait, maar met die 4GB ingebouwd flashgeheugen aan boord zou ik nog een aanzienlijke snelheidsverbetering merken? Dat hij eventueel enkele seconden sneller zou opstarten kan me niet zo boeien, maar dat het verwerken van m'n gegevens sneller zou gaan des te meer. Iemand deze schijf al zitten in zijn mac? wat zijn dan jullie ervaringen ermee. O ja, schijf kost rond de 100€ online

Beide investeringen zou me rond de 200€ samen kosten, Nu moet ik nog voor mezelf uitmaken of ik de snelheidswinst die ik zal boeken zijn 200€ waard zal vinden. Hopelijk kunnen jullie me daar bij helpen.

Alvast bedankt voor te antwoorden

Davy
    Fuji X-E1 - 18-55mm
    facebook

Re: iMac upgraden

Ik heb dezelfde iMac, wel in 27 inch.
    Ik heb wel mijn drive opgeofferd, voor een ssd Intel.
    De iMac is supersnel in het starten van een programma, raadplegen pagina's uit cache enzovoort.
    Zware toepassingen hebben er minder nut van, omdat de bestanden meestal niet op de ssd staan.
    En ssd zal je wel wat configuratiewerk vragen en wat meer onderhoud, anders loopt ie zo vol.
    Geheuegen: Kwa snelheid en kan je wel wat winnen, van 4 naar 8 geeft de meeste winst, als je iMac tenminste geheugen tekort heeft, je kan dit zien aan de page out ergens in systeembeheer, ik weet niet meer juist waar, even graven...
    Bij mij was het geen optie in ieder geval.
    Dan de seagate xt, ik heb die ook even gebruikt, is een tussenoplossing, maar ik zou hem niet in mijn iMac steken, beetje vis noch vlees, je gaat wel wat sneller opstarten, maar voor de rest is het geen snelle schijf.

Succes!

Comment

het eventjes die page-outs opgezocht.

Mac staat aan sinds zondag.
      page-ins: 9,80 GB
      page-outs: 2,98 GB
      gebruikte swap: 1,21 GB

Het is aan de hand van de verhouding van die page-ins en outs dat er kan bepaald worden of ik meer ram kan gebruiken, mss kan je me hier met helpen (want ik moet toegeven dat ik na eventjes te googles er niet zo veel van begrijp)

Bedankt!

Davy
      Fuji X-E1 - 18-55mm
      facebook

Comment

Voor zover ik weet, zijn die page outs, de hoeveelheid virtuele ram die naar disk geschreven zijn, en je dus zou kunnen bijsteKen. Ik zou 4gb bijplaatsen, denk,dat er bij jou nu 1x4gb in zit.
        Kijk even bij macupgrade.be, die weet precies welke modulener in kan, en heeft redelijke prijzen.
        Grtn

Comment

er zit 2x 2GB in nu...
          Voor mijn ramgeheugen heb ik goeie ervaringen op http://www.interngeheugen.com (reeds verschillende keren geheugen besteld en steeds een goeie levering gehad.

dat zal dus de eerste stap worden, die hybride schijf laat ik nog eventjes links liggen
          Bedankt voor de hulp!
          Fuji X-E1 - 18-55mm
          facebook

Comment

Working...
          X