Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oprit leggen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Oprit leggen.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    En de actuele prijzen per m2 voor klinkers voor circa 100m2?

Iemand een idee?
    Wil ik ook weten!

En nog een vraagje aan de kenners; mijn oprit heeft een bocht, en gaat schuin bergop. Hoe pakt een pro dat aan qua "motief". Want er wordt hier gesproken over "klinkers lijnrecht leggen"...

Thx,

J.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      En wat doe je dan als ze al groen zijn?
      Meestal na een lange vochtige en donkere periode is dat zo op plaatsen waar niet veel zon komt.
      Zoals Pol al zei. Alleen hoef je het er niet op te gieten, gewoon vernevelen is voldoende en eens doen als de zon wat schijnt. Best daarna even zachtjes wat afspoelen (opletten van gazons en randbeplanting. Hoe vernevel je? Met een rugsproeier. Je hebt heel wat minder product nodig.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        En de actuele prijzen per m2 voor klinkers voor circa 100m2?

Iemand een idee?
        Van prijzen ben ik zelf niet op de hoogte, ik werk voor een baas en ben daarmee niet echt zo met prijzen bezig.

De prijs is wel afhankelijk van het volgende/ Grootte van de klinker. Een klinker van 14x14 legt sneller dan een kleiner formaat. Vierkante klinkers leggen sneller dan rechthoekige. Ik bedoel dan niet die straatklinkers, die zijn ook rechthoekig maar klinkers in waalformaat (smal baksteen formaat zeg maar zoals bij kleiklinkers).
        Er is een groot prijsverschil tussen beton en klei klinker.

De aanwezigheid van regen- en septische putten in de te leggen oprit.
        Afwerking van de deksels, gewoon platte of klinkerdeksels. Dat zijn diepe deksels waarin ook klinkers gelegd worden zodat je je putten eigen amper nog ziet.

Enkele tips als je prijzen vraagt:

- Wij leggen de opritten allemaal in stabilisé met 150 kg cement / m3. Sommigen laten er maar 100 kg in doen en het zou me niet verwonderen dat er bij zijn die zich wagen aan 75 kg maar die opritten wil je niet zien na een 10 tal jaar.

- Wij zagen onze klinkers allemaal met een diamantzaag wat een mooi egaal snijvlak geeft. Sommigen knippen de klinkers door. Gaat sneller maar is zeker niet mooi.

- De afwerking aan de zijkanten. Om ervoor te zorgen dat de oprit op zijn plaats blijft wordt aan de zijkanten borduren geplaatst, soms ook niet. Kan ook een prijsverschil geven.
        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Wil ik ook weten!

En nog een vraagje aan de kenners; mijn oprit heeft een bocht, en gaat schuin bergop. Hoe pakt een pro dat aan qua "motief". Want er wordt hier gesproken over "klinkers lijnrecht leggen"...

Thx,

J.
          Moeilijk om zomaar via een forum dé oplossing te geven. Hangt wat af van de sterkte van de bocht, is het een langgerekte of net een erg korte en de breedte van de oprit Er zijn ook verschillende mogelijkheden om dit te doen. Hangt ook af van het motief. Rechthoekige straatstenen worden in visgraad (L- verband) gelegd zodat ze ik elkaar haken als het ware.
          Vierkante klinkers worden op rijen gelegd in halfsteens verband.

Als het een korte bocht is dan lijkt een snijlaag met het beste. Is het mooi langgerekte bocht dan zou je misschien de klinkers mee kunnen leggen met de vorm van de bocht. Met kasseien doen ze dat veel maar met kasseien heb je het voordeel van een voeg die je aan de binnenkant van de bocht wat smaller maakt en aan de buitenkant wat breder waardoor de kasseien automatisch de bocht volgen. Met klinkers is het de bedoeling dat ze tegen elkaar komen zonder voeg.

Geniet van m'n teken talent. De rode lijn is de snijlaag. Alle klinkers die over de rode lijn komen worden afgezaagd. Het eindresultaat is een snijvlak.

Comment

ik kan het alleen maar eens zijn met ief,
            prijzen kan ik noemen (maar ik werk voor gemeentebestuur)dus het zou wel eens kunnen dat die totaal afwijken wat men in prive vraagt.
            bij ons word er 25euro vierkante meter gevraagd (en 35euro voor kasseien)
            dat omvat dan uitgraven, borduurs zetten, stabilise, klinkers, aanzagen. volledig afgewerkt dus.

jeff
            11-300mm
            jeff heylen

Comment

Terassen plaatsen op beton kan perfect met vloertegels. Voor klinkers of kasseien is het een ander verhaal omdat ze niet opgevoegd worden met voegspecie. Enfin meestal toch.
              De laatste tijd is er een tendens om ze toch op te voegen wat mi. een conceptfout is.

Nu, de perfecte onderlaag voor betegeling buiten is de volgende:20 á 30 cm brekaljon ( vermalen steenpuin) goed aangedamd. Daarop 10 á 15 cm stabilisé van 200 kg/m². Hierin plaatst men een bouwstaalmat van 4 of 6 mm. daar plaatst men de tegels op. Gegarandeerd dat de tegels eerder versleten zijn dan dat het terras zal verzakken!
              Als het terras aansluit aan de woning, het uitgegraven gedeelte voor de funderingen, bijvullen en zeer goed aandammen.
              Zonder al te technisch te worden, is dit in grote lijnen, hoe het aangelegd zou moeten worden. Óók de omboording van een zwembad en een eventueel aansluitend terras.
              Voor alle duidelijkheid, ik ben al 45 jaar vloerder. (Eigen firma)
              Miel
              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Voor Pol Callens: zo te zien zijn dit geen kasseien, maar 'platines'. Die zijn ook veel minder dik dan kasseien.
                Zoals u het beschrijft zal dit nog maar een begin van de miserie zijn.
                Ze zullen ook na verloop van tijd loskomen, als dit al niet gebeurd is...
                Terug opvoegen is geen oplossing op termijn, omdat er nooit een zuivere verbinding kan gemaakt worden enerzijds tussen de platines en de ondergrond met de voegspecie.
                Zelfs indien men compactuna of compactuna pro zou gebruiken.
                Enige degelijke oplossing op termijn is uitbreken en opnieuw plaatsen...
                Allemaal in de veronderstelling dat het platines zijn.
                Miel
                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

En wat wordt er tegenwoordig gerekend voor het leggen van een oprit?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht

Nu, de perfecte onderlaag voor betegeling buiten is de volgende:20 á 30 cm brekaljon ( vermalen steenpuin) goed aangedamd. Daarop 10 á 15 cm stabilisé van 200 kg/m². Hierin plaatst men een bouwstaalmat van 4 of 6 mm. daar plaatst men de tegels op. Gegarandeerd dat de tegels eerder versleten zijn dan dat het terras zal verzakken!
                    Als het terras aansluit aan de woning, het uitgegraven gedeelte voor de funderingen, bijvullen en zeer goed aandammen.
                    Zonder al te technisch te worden, is dit in grote lijnen, hoe het aangelegd zou moeten worden. Óók de omboording van een zwembad en een eventueel aansluitend terras.
                    Voor alle duidelijkheid, ik ben al 45 jaar vloerder. (Eigen firma)
                    Miel
                    Zo doen wij het ook

Comment

Hi,

Eind vorig jaar ons oprit en terras na 16jaar laten heraanleggen.
                      Er lagen eerst dunne tegels op beton. Ik wou toen geen klinkers.
                      14 jaar geen enkel probleem gehad tot wanneer de gemeente en ook Telenet werken in de straat hebben uitgevoerd. Toevallig tijdens onze afwezigheid wegens groot verlof.
                      Tussen de straat en onze oprit had de gemeente klinkers laten leggen. Voordien was het aarde met grind erboven.
                      Toen we 3 weken later terugkwamen bleken er een aantal tegels gebarsten omdat er iets hards was opgevallen. De miserie is dan nog vergroot omdat onze oprit zodanig klem was komen te zitten dat er geen reserve meer was voor het uitzetten.
                      Ik ben ook verhaal proberen te gaan halen bij de gemeente maar raad eens ... bon, dat is een ander verhaal geworden en hier niet relevant.

De nieuwe oprit & terras:
                      Het oude is volledig uitgebroken omdat beton dus geen waterdoorlaat. De persoon die de werken deed wou er anders zelfs niet aan beginnen.

Betonklinkers wilden we niet omdat die inderdaad groen worden maar nog veel erger is dat als er iets olieachtigs opkomt dit doordringt in de klinker en niet meer proper te krijgen is.

Diegene bij wie we dan uiteindelijk zijn terechtgekomen rade ons klinkers aan in Oosterse arduin. Hij beweerde dat die niet groen worden en olieachtige substanties gemakkelijk te verwijderen zijn nadat je ze een nachtje hebt bedekt met bv: Dreft.
                      Ik geloofde dat niet en ik ben bij een aantal mensen langs geweest die ook zulke klinkers hadden en die bevestigden dit verhaal.

Nu kan ik dit ook bevestigen. Onze oprit is nog niet groen (een groot stuk ziet amper zon en blijft dus lang vochtig) en vetvlekken zijn inderdaad weg na een nachtje inweken.

De prijs die ze toen voorstelden was:

Boordstenen: 7 Euro / meter
                      Oosterse arduin: 70 Euro / m2
                      Voor betonklinkers lag de prijs rond de 30 a 35 Euro / m2.

Ben ik ondanks het dubbele in prijs tevreden met de aankoop? 100% ja ook omdat die mannen goed en proper werk hebben geleverd. Zelfs de straat hebben ze proper achtergelaten.

In eerste instantie mochten we er 2 weken niet oprijden. Twee dagen later is de winter uitgebroken en hebben ze ons aangeraden om dit met nog 2 weken te verlengen.

mvg
                      Marc
                      Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                      M.v.g. Marc

Comment

in die 70euro/m2 zit afgraven en afvoeren van grond ingebegrepen?

of is dat enkel prijs van bestrating + stabilise?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                          in die 70euro/m2 zit afgraven en afvoeren van grond ingebegrepen?

of is dat enkel prijs van bestrating + stabilise?
                          Dat was de prijs van de bestrating + stabilise. Wat wellicht ook relevant is; die stenen zijn 15cm op 15cm en 4cm dik.

Voor het afvoeren van de vorige oprit was het 910 Euro. Oorspronkelijk was dit enkel voor de oprit maar na wat heen en weer gepraat moest ik niks bijbetalen voor het afvoeren van het oude terras.
                          Het gaat hier in totaal om ca 90m2.

mvg
                          Marc
                          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                          M.v.g. Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                            Hoi,

Op BD zijn er gelukkig mensen van elke stiel aanwezig Ik werk 19 jaar in de tuinaanleg inclusief opritten en dit is mijn gedacht. Zet jullie maar schrap. Laat ik de klinkers bespreken en dan de kasseien van Pol. Ik ben geen man van al dat theoretisch gedoe maar wel van de ervaring. De hardtijden hangt van duizend en één factoren af. Cement. (de ene cement is de andere niet). Vochtigheid, vertager al dan niet aanwezig, hoeveelheid vertrager.

Wij gaan stabilisé gaan halen in verschillende centrales en geloof me op m'n woord er zijn geen twee die hetzelfde zijn. De ene trekt harder aan dan de andere, de ene wordt sneller zanderiger. Ik heb het dan nog niet over de weersomstandigheden, zon , wind, regen.

To the point:

De klinkers:

Wij adviseren de mensen om er een weekje af te blijven met de wagen. In de koudere periodes doen we daar soms wel wat dagen bij. Zolang het wit zand niet volledig in de klinkers zit is het ook wat opletten met afdraaien met de wagen om de klinkers niet verschuiven.

Dat advies van de Brico, amai. Met een trilplaat over een oprit rijden die er een dag ligt hoe durven ze het adviseren. Sommige opritleggers doen dat ook heb ik al gezien maar dat is echt behoorlijk krankzinnig. 3 redenen:

-1 De toplaag is al uitgehard. Als je er dan met een trilplaat over walst breek je die toplaag en die komt nooit van ze leven meer hard forget it. Na jaren gaat die toplaag verpulveren, zand spoelt weg en je krijgt verzakkingen en putten.

-2 Als je je klinkers na een dag aantrilt is de ondergrond al hard. Je trilplaat zal behoorlijk op en neer springen, veel moed om ze vast te houden maar wat denk je dat er gebeurt met je klinkers die op een harde ondergrond gestampt worden? Yep die gaan zich beginnen verzetten en verschuiven met als gevolg dat de klinkers niet netjes meer op rijen gaan liggen. Overal waar je met de trilplaat zal draaien zullen de klinkers ook wegdraaien. Er is echt niks lelijker aan een klinkeroprit waarvan de klinlers niet mooi in rechte lijnen liggen. Nog erger is het wanneer er je er eerst wit zand in doet want dat ga je er in stampen en de klinkers gaan zich nog meer verzetten. Echt stupide.

-3 breken en stuk springen van klinkers. Het gebeurt soms dan klinkers van het fabriek niet echt 100% zijn uitgehard, time is money. Wedden dat je brokken hebt? en als je echt 100% geharde klinkers hebt dan loop je het risico dat er de stukken afspringen van klinkers die tegen elkaar geduwd worden want de ondergrond is immers hard.

Wij trillen altijd dezelfde dag en als het warm weer is dan wachten we zelfs niet tot de avond. We moeten dan zelfs al wat rijen rechtrekken en klinkers eruit halen die kapot zijn. Ik mag er niet aan denken wat het effect is na een dag met de trilplaat erover. That's not done. Punt.

Nog een off topic tip. Spuit nooit je klinkers af met een hogedruk spuit tenzij je graag groene klinkers hebt.

De kasseien van Pol:

Sorry dat ik het moet zeggen maar er is een ernstig probleem hier. Als de oprit er nog niet lang ligt dan zul je best de (((((vak))))man die dat gedaan heeft in gebreke stellen. Er is gewoon geen oplossing hiervoor. Niemand zal dat willen doen ook omdat men weet dat dit niet op te lossen is.

Beton laat immers geen water door. Voegen worden vochtig, het vriest en de voegen vriezen op. Heel simpel. Het water kan niet weg. Gebruik nooit maar dan ook nooit beton onder een oprit of terras. Terrastegels vriezen na een aantal jaar gewoon los. Logisch toch. Het water kan niet weg en als het vriest heb je troubles.

Stabilisé laat wel water door. Wij leggen nooit een terras op een onderlaag beton en als de beton er al ligt (overschotje beton van bij de bouw) dan adviseren we altijd om het uit te breken en weg te halen. Op zijn minst al kapot te breken. De meeste kasseien worden zelfs niet in de stablisé gelegd maar in een soort van grijs fijn spul dat ook hard wordt. Kasseien is een vak apart en wij doen dat amper. Ik heb ook geen idee wat dat fijn grijs spul eigenlijk is. Het is een soort grijs grind, (ik vermoed dat het een soort kalksteenslag is) maar volgens mij is dit de enige oplossing voor uw probleem. Haal die voegen eruit en gebruik dit materiaal om tussen de kasseien te doen. Er bestaan tegenwoordig ook chemische voegsels maar die zijn peperduur en ik weet ook niet of die kunnen opvriezen.

Je zult nogal verschieten Pol als je dit allemaal leest want het ziet er een aardige oprit uit maar ja, je mag 100 keer je voegen opnieuw doen. Als het wat niet wegkan zal het telkens opnieuw opvriezen.
                            Ik denk dat je hier porfier bedoelt (porfier kan trouwens afkomstig zijn van verschillende soorten gesteenten). Wij hebben hier bij ons thuis zelf mee gewerkt om de gewone betonklinkers in te leggen. De werkwijze is de volgende; borduren zetten, porfier erin, afdrillen (zakt ongeveer een cm of 3-4 bij een dikte van circa 20cm) terug een laagje erover van ongeveer 5 cm (en dit zodanig dat de gewenste hoogte 1 a 2 cm overschreden wordt), klinkers erop, afdrillen (zakken terug 1 a 2 cm) en witte zand ertussen keren. Dat laatste afdrillen hoeft zelfs niet eens de dag zelf in dit geval ... zolang je ze maar niet zal belasten uiteraard.
                            Voordelen tov stabilisee; goedkoper, hoeft niet op 1 dag verwerkt te worden (wordt niet hard van zichzelf en is niet cement gebonden, regen heeft zeer weinig invloed), na het opbreken van de klinkers kan je het herbruiken (het drillen maakt het vlak hard maar het komt ook makkelijk terug los zonder klinkers erop)
                            Nadelen; als je echt veel druksterkte nodig hebt is het niet aan te raden (voor auto's zeker meer dan voldoende)
                            Last edited by Jdude; 1 mei 2011, 07:22.
                            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Trouwens, nu we hier toch bezig zijn over opritten en klinkers. Heeft er al iemand ervaring met printbeton?
                              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                                Ik denk dat je hier porfier bedoelt (porfier kan trouwens afkomstig zijn van verschillende soorten gesteenten). Wij hebben hier bij ons thuis zelf mee gewerkt om de gewone betonklinkers in te leggen. De werkwijze is de volgende; borduren zetten, porfier erin, afdrillen (zakt ongeveer een cm of 3-4 bij een dikte van circa 20cm) terug een laagje erover van ongeveer 5 cm (en dit zodanig dat de gewenste hoogte 1 a 2 cm overschreden wordt), klinkers erop, afdrillen (zakken terug 1 a 2 cm) en witte zand ertussen keren. Dat laatste afdrillen hoeft zelfs niet eens de dag zelf in dit geval ... zolang je ze maar niet zal belasten uiteraard.
                                Voordelen tov stabilisee; goedkoper, hoeft niet op 1 dag verwerkt te worden (wordt niet hard van zichzelf en is niet cement gebonden, regen heeft zeer weinig invloed), na het opbreken van de klinkers kan je het herbruiken (het drillen maakt het vlak hard maar het komt ook makkelijk terug los zonder klinkers erop)
                                Nadelen; als je echt veel druksterkte nodig hebt is het niet aan te raden (voor auto's zeker meer dan voldoende)
                                Dat klinkt interessant... nog iemand ervaring mee?

L.
                                http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Working...
                                X