Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hydrofoorpomp aanvoer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hydrofoorpomp aanvoer

Beste,

ik heb een hydrofoorpomp om de tuin water te geven met het grondwater (eigenlijk drift-water)
    en nu zou ik die graag binnen willen plaatsen.
    De situatie nu is als volgt, de put is buiten, onder de grond met een grote afdeksteen. Er is een dikke leiding tot binnen (ik vermoed 1 duim) waar vroeger de handpomp stond. Nu is het een heel gedoe (terras openbreken, vloer van waskot openbreken...) om een nieuwe dikke darm te steken.
    Ook een nieuwe darm erop aansluiten is haast niet te doen. De oude is echt versleten en breekbaar geworden.
    Kan ik nu een gewone tuinslang door die buis steken en nog voldoende debiet en druk houden om de tuin water te geven? We gebruiken daarvoor zo'n regensproeier, je weet wel, een hele hoop gaatjes in een staafje dat dan van links naar rechts beweegt. Het is een redelijk stevige hydrofoor pomp. en hij word echt alleen gebruikt om te kunnen sproeien.
    De vraag is dus, is het voldoende om een even grote toevoerbuis als afvoerbuis te gebruiken op de pomp of sta ik toch voor opbreekwerken?

Alvast bedankt,

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Re: hydrofoorpomp aanvoer

Als je een slang gebruikt, dan moet je er eentje nemen die niet dichtgezogen wordt als je de pomp aanzet, want dan zal er niet veel water meer naar boven komen.
    Een gewone tuinslang is meestal te soepel, daarom kan je die niet aan de aanzuigkant van de pomp gebruiken.

Ik denk dat er wel speciale slangen bestaan, maar je moet ze nog in die oude kunnen krijgen over de hele lengte, en dat zal wel een ander probleem worden.
    Met een te kleine doorlaat zal de pomp een lager debiet geven, in het slechtste geval kan de elektromotor verbranden omdat die te zwaar belast wordt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

dan denk ik dat ik eens tegoei ga meten wat de diameter van de oude darm is en op zoek naar een niet dicht-zuigbare darm van dan net een diameter kleiner. En het gewoon proberen, of zijn er nog andere slimme geesten?

Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Om die nieuwe darm iets gemakkelijker in de oude te krijgen kan je misschien wat zeepsop gebruiken (afwasmiddel).
        Het eerste water dat dan uit de pomp komt kan dan wel wat schuimen. Let er dus op dat je daarmee de tuin niet sproeit.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Eens je pomp loopt mag de aanzuig bijna even klein zijn als je afvoer.
          MAAR ... het is het opstarten dat je wel eens problemen zou kunnen geven.

Je krijgt dan onderdruk, en onderdruk = luchtbellen
          Luchtbellen + hydrofoor = problemen.

En als er een expansievat op je hydrofoor staat zal die heel de tijd aan en uit slaan als je uitgangsdebiet kleiner is dan het debiet van je pomp.

Mss eens nadenken of je geen dompelpomp kan inzetten op lage druk en zo je tuin kan bewateren.
          Tis maar een idee e

Comment

Proberen!
            Maar wel stoppen als je pomp rare geluiden begint te maken, want cavitatie betekent schade.

Als je het 'uitgaand' debiet beperkt, dan kan het lukken met een dunnere aanzuigleiding.
            Misschien moet je eens proberen met relatief stijve plastic verwarmingsbuis. Het zou me verwonderen moest je die dichtzuigen. Cavitatie krijg je als het debiet te groot wordt (en de buis te klein).

Comment

Working...
            X