Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gezocht geiger-muller teller kit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gezocht geiger-muller teller kit

Wie kent plaats waar men nog geiger-muller kits kan aankopen?
    Vroeger geen probleem bij Radio Shack maar in Begië niet meer bestaande.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Re: gezocht geiger-muller teller kit

Ik heb een Radeye G10 van Thermo Scientific.

Denk dat de firma deze gekocht heeft bij:

Test SA
    Rue Louis Renard 9 B
    4367 Crisnée
    België

Houd er wel rekening mee dat je deze niet hebt voor een paar 100euro
    Denk dat dit model enkele jaren terug ronde de 1500 kostte.

Comment

Bij Conrad.be kan je een zakversie kopen. Een goede kost rond de 300-400 euro.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Niet meer gerust door de situatie in Japan?

Ik kan mezelf meten op het werk, ik passeer wekelijks langs een stralingsmeter.
        Ik werk in een ziekenhuis en het afval wordt gemeten voor het buiten mag.
        Passeer je zelf langs dezelfde uitgang als het afval, dan word je natuurlijk meegemeten.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Misschien dat de aanschaf van zo'n meter een mens onnodig ongerust gaat maken. Hoe ga je die meetwaarden interpreteren?
          pixelpusher

Comment

Na het kernongeluk van Fukushima steeg in Europa de verkoop van geigertellers. Veel zin heeft dat niet, een commerciële geigerteller (die 300 à 500 euro kost) is niet gevoelig genoeg om de geringe overgewaaide radioactiviteit te meten. Bovendien wordt radioactiviteit al door de overheid gemeten en wordt al het geïmporteerde voedsel op radioactiviteit getest.
            Beetje overdreven dus
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              Beetje overdreven dus
              Inderdaad.

Als je van plan bent een stralingsmeter of detector te kopen, kan je best ineens een cursus stralingsveiligheid gaan volgen.
              Dan weet je wat je meet.

Voor een paar 100euro heb je idd al een stralingsDETECTOR.
              Deze biept als er straling is.
              Maar hoeveel straling is er?
              Aan hoeveel straling ben je blootgesteld?
              Wat is het effect van die straling?

En geloof me, als je straling meet zonder dat je weet wat je meet, dan ga je je automatisch wat ziekjes voelen, terwijl er niets aan de hand is

Een toestel dat het dosistempo weergeeft en de mogelijkheid geeft om drempelwaarden in te stellen, is heel wat handiger, maar dan ook weer duurder.

Mijn meter geeft nu 0.07µSv/h aan.
              Dit is gewoon aardstraling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
                Mijn meter geeft nu 0.07µSv/h aan.
                Dit is gewoon aardstraling.
                Juist, en als je in Zwitserland op een bergtop gaat staan, of in het vliegtuig zit zal je ook een verhoging meten. Dus als je niet echt bekend bent met het meten van straling en het interpreteren van de waardes dan kun je al vlug volledig verkeerde conclusies trekken.
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

"Wat niet weet, wat niet deert" ...

ignorance is bliss zeggen ze ook wel eens, ik denk dat het beter is dat we hier niet alles van weten ... wereldwijde paniek is nergens voor nodig
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                    Juist, en als je in Zwitserland op een bergtop gaat staan, of in het vliegtuig zit zal je ook een verhoging meten. Dus als je niet echt bekend bent met het meten van straling en het interpreteren van de waardes dan kun je al vlug volledig verkeerde conclusies trekken.
                    Ja, en met zo'n eenvoudige detector zou je het verschil al eens niet merken denk ik.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                      Net zoals je verkeerde conclusies kan trekken uit de meetwaarden die in de media gegooid worden.
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Net zoals je verkeerde conclusies kan trekken uit de meetwaarden die in de media gegooid worden.
                        Tja, media op zich is zelden helemaal correct en dan moet je die informatie ook nog kunnen interpreteren.
                        (Er zijn trouwens diverse TV-stations die in hun nieuwsberichten een kaart tonen met het evacuatie gebied - circel. Maar ze tekenen het middelpunt op de stad Fukushima en niet op de centrale die zowat 50Km verder ligt.....)
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...

Comment

Iedereen oprecht bedankt voor info, maar het gaat hier wel om een kit voor zelfbouw.

Henri
                          lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                            Iedereen oprecht bedankt voor info, maar het gaat hier wel om een kit voor zelfbouw.
                            Sorry Henri, 'k had je opzet niet begrepen.

Misschien de Velleman K2645 of de SparkFun SEN-09848

Er is ook een zelfbouwkit dat heel populair is in Japan nu, werkt via USB op PC en wordt verkocht door Strawberry-Linux

Comment

Als 't om je persoonlijke veiligheid te doen is: http://www.nukalert.com/

puur uit interesse om een idee te hebben van stralingswaarde in Belgie, kan je gewoon volgen op
                              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Working...
                              X