Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sint-Petersburg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sint-Petersburg

    Graag wat ervaringstips ! Over vlucht, eten, drinken, foto's nemen, valuta, periode etc. etc.
    Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Sint-Petersburg

    De beste periode voor Sint Petersburg is de tweede helft van juni. Dan is het er zowat de klok rond licht. Ze noemen het de ‘witte nachten’. Echt speciaal om mee te maken! Komt er nog eens bij dat het die periode mooi weer kan zijn. Putje winter heeft ook zijn charme, maar dan is er minder te zien. St. Petersburg heeft prachtige parken en tuinen met fonteinen, waar je in de winter natuurlijk niet veel aan hebt. Bezoek ook zeker het Peterhof (in de zomer). Het is een paleis met prachtige tuinen. Het ligt wel een eindje buiten de stad aan de Finse Golf, maar shuttle busjes en openbaar vervoer brengen je naar daar.

    Valuta is de Roebel natuurlijk, maar met Visa kan je ook terecht in moderne winkels, maar vaak niet in eet- en drinkgelegenheden. In oudere reisgidsen staat dat je Dollars moet meenemen, maar dat is achterhaald.

    Er is maar één internationale luchthaven in Spb dus dat is makkelijk. Kijk ook zeker eens naar vluchten vanuit de buurlanden (bv. Düsseldorf), vaak komt dat stukken goedkoper uit.

    Foto’s nemen is geen probleem, maar best niet met prof. materiaal in de metro of van politie agenten. Ze durven je al eens te dwingen je foto’s te wissen.

    Eten op restaurant kan duur zijn in Rusland, dus best eens kijken naar de prijzen voor je binnen gaat Tips van restaurants kan ik je niet geven want het is 5 jaar geleden dat ik er nog ben geweest. In Moskou zijn er nu ketens zoals Moemoe en Grabli, dat zijn buffet restaurants aan zéér redelijke prijzen. Soep, salade, hoofdgerecht, dessert en drank voor 15 euro bv. Ik heb op hun site gekeken, maar ze zitten niet in Spb. Ik veronderstel dat er daar nu ook wel dergelijke ketens zijn.

    Vergeet ook niet dat je een visum nodig hebt en dat is wel een beetje papierwerk. Zo moet je een reisverzekering hebben die eventuele ziekenhuiskosten in Rusland dekt. Je moet ook een ‘uitnodiging’ hebben voor bij je visum aanvraag. Die kan je kopen via je hotel of ergens op internet.
    Het cyrillisch schrift leren kan ook geen kwaad. Handig als je de metro wil nemen ofzo.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Rusland is een fantastisch land, maar je moet er van houden. You hate it or you like it, en dan heb ik het in hoofdzaak over de mentaliteit en het gedrag van de mensen daar. Wees niet verbaasd als ze je als een stuk **** behandelen. Gelukkig zijn dat uitzonderingen.
    Last edited by kourni; 10 april 2011, 23:37.

    Comment


    • #3
      Re: Sint-Petersburg

      SPb is een prachtige stad die meer dan de moeite is om er voor een poos te verblijven. Ik heb er ca. 1 jaar verbleven, ttz, op een 70km van SPb maar ging tijdens de zomerdagen nagenoeg dagelijks naar de stad.
      Wat hierboven geschreven staat klopt allemaal. Wat ik zeker nooit zou doen is met mijn DSLR rondlopen in de metro. Een tourist steekt er nu 1x zo bovenuit en jeugdbendes plukken je kaal en de politie grijpt niet in.
      Leuk zijn de terrasjes op Vevski Prospect, de belangrijkste straat in SPb. Vollop zomer, Russische dames in zomerpakjes die voorbij paraderen zorgt ervoor dat ik nooit zo traag een consumatie dronk (en er nog eentje bestelde).
      Nachtleven kan redelijk heftig zijn maar wel leuk.
      Ga zeker eens op zoek naar 1 der kleinste monumenten in de stad:


      Hotels zijn vrij duur en soms kan een gemeubileerde flat een optie zijn. Dit deed ik ook veel zelf als ik eens een weekendje in de stad wilde blijven.

      Ik kan pagina's schrijven over SPb want denk de meeste zaken bezocht te hebben in SPb en omgeving maar heb je specifieke vragen post ze hier maar.

      Comment


      • #4
        Re: Sint-Petersburg

        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Een tourist steekt er nu 1x zo bovenuit en jeugdbendes plukken je kaal en de politie grijpt niet in.
        Hier huiver ik zowat van... Dat is daar toch geen dagelijkse kost ?

        Comment


        • #5
          Re: Sint-Petersburg

          Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
          Hier huiver ik zowat van... Dat is daar toch geen dagelijkse kost ?
          Sultana heeft gelijk. Die jeugdbendes hebben het dan ook nog eens gemunt op zwarten of op 'bruine' mensen uit de Kaukasus. Ik wil je trouwens 1000 euro betalen voor een foto van een vrouw met hoofddoek op Nevski Prospect (of elders in Spb of Moskou). Ze zijn er gewoon niet!!! En als ze er wel zijn, dan hebben ze zelfmoordneigingen.

          Maar die bendes zijn zeker geen dagelijkse kost, toch niet op normale tijdstippen in het touristische gebied. In de achterbuurten van Brussel of Antwerpen moet je ook niet 's nachts met een fototas over straat lopen. Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in Rusland en ben er bijna altijd op mijn eentje geweest en via openbaar vervoer gereisd, ook tussen grote steden in. Gewoon je verstand gebruiken, zoals je in iedere grote stad of vreemd land zou doen, dan zal je geen problemen ondervinden. Laat je hier dus zeker niet door afschrikken!

          Comment

          Working...
          X