Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac hangt vast

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mac hangt vast

Ongetwijfeld leuk leesvoer voor Windows fanaten maar laten we er geen discussie van maken.

Een week of twee geleden hing hij plots vast met safari. Dan duurde het een aantal minuten eer hij een nieuwe pagina opendeed. De dag nadien was dit voorbij. Met iTunes hing hij ook vaak vast, dan duurde het soms 1 à 2 minuten eer er een volgend lied begon of als je op een liedje klikte dat het afspeelde. Nu toen kon je wel nog andere programma's draaien op het zelfde moment.

Nu sinds donderdag hangt hij constant vast. Je opent safari en je krijgt dat veel kleurig bolletje. De pagina gaat na 2 minuten open. Je duwt op een link op die pagina en krijgt weer dat bolletje en de pagina opent weer na 2 minuten enz..
    ITunes loopt vast bij het eerste liedje. Een word document openen gaat zonder probleem. Via chrome loopt het ook vast.

Geen idee of het er toe doet, maar iTunes hing sinds donderdag als eerste vast en dit nadat ik geweigerd had de nieuwe versie te downloaden.

Iemand raad? Ben hierin nogal n leek, dit is via iPhone
    ::: Flickr :::

Re: Mac hangt vast

Kijk eens welke processen er nog lopen die heel veel ressources gebruiken. (activiteitenweergave)

Comment

Leuk, maar niet voor jou dus.

Mijn eerste idee is een geheugen fout.
      Kan je op je Mac het geheugen testen? Doe dat dan eens.

Comment

Beginnen met Schijfhulpprogramma>Herstel bevoegdheden.
        Als dat geen beterschap biedt, raad ik het freeware-programma OnyX aan.
        Het zou wel interessant zijn meer gegevens te hebben (OS versie, welke Mac, hoeveel RAM, hoeveel % vrije HD ruimte...)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Weer typisch natuurlijk.. Je stelt hier een vraag en plots werkt dat ding weer! Grr!

Bij mijn weten loopt er momenteel niets dat heel veel verbruikt.

Ik ben nu wel een geheugen test aan het doen via 'rember'.

En de bevoegdheden aan het controleren zoals LesC zei.

Verder is het een MBP, OS 10.6.6, 4Gb, 2,53ghz en 100 gb vrij.

Comment

Intussen, zoals je in mijn sig ziet, is er een update naar 10.6.7.
            Bevoegdheden ineens maar herstellen (ipv verifiëren), zou ik zeggen. Niet op de reeks foutmeldingen letten.
            Andere jobs (bv de cron jobs) kunnen via de Terminal gebeuren, als je daarmee vertrouwd bent. Daarom raad ik ook OnyX aan, dat eigenlijk alleen maar een GUI is voor een aantal Terminal opdrachten.
            Vrije HD 100GB zeg je. Kun je dat uitdrukken in % (ik bedoel 100GB van de hoeveel? Van de 250GB is nog ruim, van de 500GB al heel wat minder...)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Intussen, zoals je in mijn sig ziet, is er een update naar 10.6.7.
              Bevoegdheden ineens maar herstellen (ipv verifiëren), zou ik zeggen. Niet op de reeks foutmeldingen letten.
              Andere jobs (bv de cron jobs) kunnen via de Terminal gebeuren, als je daarmee vertrouwd bent. Daarom raad ik ook OnyX aan, dat eigenlijk alleen maar een GUI is voor een aantal Terminal opdrachten.
              Vrije HD 100GB zeg je. Kun je dat uitdrukken in % (ik bedoel 100GB van de hoeveel? Van de 250GB is nog ruim, van de 500GB al heel wat minder...)
              100 van de 250

Euhm neen absoluut niet mee vertrouwd. Met mijn vroegere pc (windows) durfde ik nogal eens wat prutsen en zoeken en kon ik goed mijn plan trekken. Met de mac heb ik nog geen zoektocht moeten houden want dit is het eerste probleem dat ik er mee heb.

Ik zal de software update meteen eens uitvoeren en dan de bevoegdheden herstellen. Dan zal ik mij eens verdiepen in het OnyX gebeuren en 'terminal' opdrachten.

Bedankt

Comment

LesC,

Vandaag hing hij opnieuw vast.. Ik ben nu begonnen om de bevoegdheden te herstellen want een software update wilt hij niet doen.

Nu zegt hij dat dit 1dag en 22uur gaat duren.. Is dit normaal?

Comment

Nee, niet normaal. Maar dat herstellen van bevoegdheden kan-ie volgens mij ook nooit exact timen. Alleen... dergelijke tijden heb ik nog nooit gezien (en werk al met Mac sinds 1987).

Kun je een FSCK doen in single-user mode, want hier lijkt mij iets anders aan de hand?

Comment

Kijk eens eerst naar je activiteitenweergave.
                    Waarschijnlijk draait er een proces dat al je processorcapaciteit opneemt.
                    Staat er ergens Flah te draaien?

Comment

Het heeft 2uur geduurd in plaats van 1dag en 22uur. Nu loopt alles weer prima...

In activiteitenweergave zie ik niets speciaal. Safari verbruikt 2% van de CPU dat is het hoogste..

Comment

En het is weer van dat.. Probleem is dat ik niet echt de kans krijg om te doen wat jullie voorstellen want hij loopt altijd vast... Software update heb ik al drie keer geprobeerd en op het einde krijg ik telkens dat het door onbekende fout mislukt is...

Comment

Zoals ik boven zeg: single-user mode en fsck uitvoeren. Uitleg op aanvraag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Zoals ik boven zeg: single-user mode en fsck uitvoeren. Uitleg op aanvraag.
                            Alle uitleg is welkom alvast bedankt

Comment

Zie PB!

Comment

Working...
                              X