Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opleiding verbouwen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Opleiding verbouwen

In de woonst die we ruim een jaar geleden kochten hebben we nog veel verbouwingswerken uit te voeren. Nu vroeg ik me af als er ergens in West-Vlaanderen opleidingen of cursussen gegeven worden omtrent verbouwen of renoveren van een woning. Ik keek al bij de opleidingen van Syntra, maar die zijn meer bedoeld als vakopleiding dan voor de doe-het-zelver.

Ik heb vroeger als kind nog iemand gekend die toen zo'n opleiding volgde waarin elke week wel iets anders aangeleerd werd, van behangen tot werken met gyproc...enz.
    Met die persoon heb ik ondertussen al lang geen contact meer, dus aan hem vragen zit niet bij de mogelijkheden.

Heeft iemand enig idee als zoiets nog bestaat...?

Alvast bedankt!

Mvg,
    Frederic

Re: Opleiding verbouwen

Eerst vooral veel succes . opledingen ken ik niet. Ik weet wel aldoende leert men, google is your friend . En vergeet vooral uw vrije tijd niet. Kan pijnlijk zijn voor een relatie .
    Nu reeds 3 jaar bezig.......
    Wat hebben we laten doen
    chauffage,sanitair, vloer, ramen en gevel laten bekleden.
    Het is zeker niet simpel, zeker als je beiden noge en fulltime gaat werken. De zin om thuis te komen en terug te werken is na een paar jaar soms ver te zoeken
    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
    http://www.racenews.be

Comment

Specifieke opleidingen voor "doe-het-zelvers" zuller er, denk ik, wel niet zijn. Er zullen wel jaarcursussen zijn (misschien wel langer) voor bv. water, chauffage, electriciteit, ...enz.

Maar toch chapeau dat jij er zelf wil aan beginnen.

Een goede raad....pik met je ogen, leer van goede raad en waar je geen verstand van hebt....blijf er af.

Durf, en steek je handen uit. Dan ga je er komen.
      Chapeau dat je nog wil werken. De hedendaagse jeugd daarentegen....!!

(de kritiek die gaat volgen neem ik er met een gerust hart erbij, 'k zal wel op de goei en gepaste manier kunnen reageren, uit ondervinding).
      perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Als je er nog moet mee beginnen met leren via een cursus .... amaaai dan ziet het er niet echt goed uit hoor.

Mag ik je een advies geven om geld uit te sparen?
        Neem iemand onder de arm die weet wat em doe en help mee met hem om klusjes te doen (sleuren, kuisen, graafwerken, stenen kappen, cement maken, ...)
        En als je sjans hebt zal em jou af en toe nog iets leren ook.
        De klus zal snel en professioneel gedaan worden maar ook volgens de bouwregels en zo.
        Dat zijn dingen die je niet zomaar ff kan leren in 1 2 3 hoor.

Er zijn er veel die bv zelf prutsen aan de waterleiding maar dan soms wel eens thuiskomen met de living onder water of zo LOL.
        Of erger nog, wat met elektriciteit? Zin in een brandje?
        Of helemaal rampzalig, gasinstallatie? Dat moet allemaal gedaan worden volgens de regels van de kunst hoor. Onderschat dat zeker niet!
        En de verzekering zal niet graag tussenkomen als ze prutswerk zien hoor.

Somige zaken moeten verplicht onder supervisie staan van een architect per wet!
        Ook zijn zaken die op het einde der werken geinspecteerd, gekeurd en verzegeld moeten worden.

Comment

Soms is het goedkoper iets te laten doen door een pro met factuur ... zeker als uw woning meer dan 5 jaar oud is.
          Ge koopt al uw materiaal met 6% BTW i.p.v. 21% en afhankelijk van wat je doet kan dit al een mooi pak opleveren ... soms genoeg om de werkuren te betalen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Als ervaren verbouwer/klusser kan ik zeggen:

- De 6% BTW bij laten uitvoeren is relatief, aannemers nemen ook een ruime marge op producten en grondstoffen en rekenen kortingen die schering en inslag zijn (ook voor particulieren) niet altijd door.

- De 6% BTW maatregel zal waarschijnlijk stoppen, behalve voor woningen ouder dan 15 jaar.

- Sommige pro's zijn knoeiers en als je onervaren bent proberen ze je vaak ´op te lichten' zowel inzake kwaliteit als factuur
            Je bent voor afwerkingskarweien vaak beter het zelf te doen

- Het meeste zal je leren door het te zien doen. Sanitair, gyprocwerken, vloeren, vele electra klusjes, algemene schrijnwerkerij, isoleren... zijn echt niet moeilijk. Vaak kom je er met gezond verstand, goed raad vragen en goeie producten en materialen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Als je er nog moet mee beginnen met leren via een cursus .... amaaai dan ziet het er niet echt goed uit hoor.
              Waarom niet...? Ik ben echt niet compleet onhandig. Er zijn sommige zaken die ik redelijk kan, maar ik wil mezelf toch nog verfijnen door bij te scholen via zo'n cursus, mocht die bestaan uiteraard.
              De volledige verbouwing plannen we ook niet binnen het jaar te doen, maar over pakweg 10 jaar eer alles gedaan zal zijn. Bouwmaterialen kosten ook redelijk wat geld tegenwoordig...

Er zijn er veel die bv zelf prutsen aan de waterleiding maar dan soms wel eens thuiskomen met de living onder water of zo LOL.
              Of erger nog, wat met elektriciteit? Zin in een brandje?
              Of helemaal rampzalig, gasinstallatie? Dat moet allemaal gedaan worden volgens de regels van de kunst hoor. Onderschat dat zeker niet!
              En de verzekering zal niet graag tussenkomen als ze prutswerk zien hoor.

Somige zaken moeten verplicht onder supervisie staan van een architect per wet!
              Ook zijn zaken die op het einde der werken geinspecteerd, gekeurd en verzegeld moeten worden.
              De grootste en vuilste werken (uitbreken van enkele muren, plaatsen van steunbalken, volledige vernieuwing van de elektriciteit, water- en gasleiding, en het vloeren) zijn reeds gedaan. De slaapkamers deed ik ondertussen volledig zelf. Gips gedeeltelijk wegkappen en vernieuwen, muren egaal maken met pleister war nodig, gaten vullen, opschuren, plafond isoleren, plafondplanchetten plaatsen, schilderen...) Het is dus niet dat ik nog alles moet leren

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
              Als ervaren verbouwer/klusser kan ik zeggen:

- De 6% BTW bij laten uitvoeren is relatief, aannemers nemen ook een ruime marge op producten en grondstoffen en rekenen kortingen die schering en inslag zijn (ook voor particulieren) niet altijd door.

- De 6% BTW maatregel zal waarschijnlijk stoppen, behalve voor woningen ouder dan 15 jaar.

- Sommige pro's zijn knoeiers en als je onervaren bent proberen ze je vaak ´op te lichten' zowel inzake kwaliteit als factuur
              Je bent voor afwerkingskarweien vaak beter het zelf te doen

- Het meeste zal je leren door het te zien doen. Sanitair, gyprocwerken, vloeren, vele electra klusjes, algemene schrijnwerkerij, isoleren... zijn echt niet moeilijk. Vaak kom je er met gezond verstand, goed raad vragen en goeie producten en materialen.
              Sommige van de werken die we nu reeds lieten uitvoeren door geregistreerde aannemers zijn echt geknoeid. Vandaar dat we voor de rest liever zo veel mogelijk zelf zullen proberen te doen, volgens ons eigen tempo en de mogelijkheden die we hebben. We hebben dus eigenlijk tijd. Vandaar dat ik dacht ondertussen nog wat bij te scholen. Bijleren kan altijd!

Mvg,
              Frederic

Comment

Niet sarcarstisch bedoelt hoor Frederic maar wat moet er nog gebeuren aan je huis? Zo te lezen is de verbouwing toch zo goed als klaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol
                  Ik denk het niet, er werd net aangekondigd dat ze de regel permanent maken in tegenstelling tot wat eerder werd gemeld.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Alles is al gedaan zo te zien, dan spreken we niet meer van verbouwen e.
                    Je moet gewoon nog plakken en schilderen als ik het goed lees

Comment

Alles is al gedaan zo te zien, dan spreken we niet meer van verbouwen e.
                      Je moet gewoon nog plakken en schilderen als ik het goed lees
                      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Niet sarcarstisch bedoelt hoor Frederic maar wat moet er nog gebeuren aan je huis? Zo te lezen is de verbouwing toch zo goed als klaar?
                      Even de grootste zaken proberen op te sommen...

- Onze badkamer (als je het zo kunt noemen) heeft geen binnenmuren meer door het samenvoegen van 2 kleinere ruimtes die nu de badkamer zouden moeten vormen. De tussenmuur werd weggenomen waardoor beide deuren van beide vroegere ruimtes wegvielen. Er zou dus nog een gyprocwand moeten geplaatst worden met deur zodat bezoekers niet van beneden in de gang de badkamer binnenkijken. Het badkamerplafond zijn de blote baddens met de plankenvloer van de zolder. De muren zijn deels gepleisterd, deels afgekapt. De vloer is eveneens plankenvloer met verschillende stukken vinyl erop, voor elk wat wils
                      Verder nog een volledige hedendaagse badkamerinrichting.

- Een volwaardige keuken hebben we nog niet. We trekken nu ons plan met een gootsteen op een onderstel van ineengeschroefde kepers. Hetzelfde voor de kookplaat. De koelkast rust op z'n eigen pootjes
                      Er zou een buitendeur (waar we er nu 2 van hebben in de keuken door 2 ruimtes die samengevoegd zijn) moeten verdwijnen en een raam komen in de plaats. De muren zouden nog een deftige afwerking moeten krijgen en voorzien worden van iets wat we wél een keuken kunnen noemen

- In de woonkamer zijn alle muren nog naakt en op sommige plaatsen komt er zelfs geen wind binnen
                      Daar moet de onderkant van de muren van de vloer tot aan de pleister nog egaal gemaakt worden met cement zodat we plinten kunnen plaatsen, de muren netjes kunnen maken en bekleden en/of schilderen. Een horizontale steunbalk is ook nog volledig zichtbaar net als de 2 verticale waarop deze rust. Die zouden dus nog moeten ingewerkt worden met gyproc.

Zowel in de gang, keuken, badkamer als woonkamer zijn de plafonds nog versierd met de leidingen van de verwarming. Daar moet dus overal het plafond nog verlaagd en afgewerkt worden.

Er zijn nog allerhande kleine werkjes, maar van omvang de moeite niet om op te sommen.

Dus... de werken klaar... Nog niet helemaal

Mvg,
                      Frederic

Comment

Bwoa, valt goed mee zo te lezen

Als je al de vorige ervaringen achter de rug hebt dan kan je je perfect wagen om die werken zelf te proberen. Zo te lezen zijn er geen risicos aan heh.

Voor die klussen ga je zeker info genoeg vinden op internet over hoe het moet.

Voor je valse muur geef ik een hint: kijk eens naar de platen van fermacel (das wat anders dan die gyproc brol hoor)

Comment

Voor je valse muur geef ik een hint: kijk eens naar de platen van fermacel (das wat anders dan die gyproc brol hoor)
                          Gyproc brol Verklaar u eens nader.

Voor wie meer wil weten over:
                          Fermacel gipsvezelplaten bestaat volledig uit vermalen en gerecycleerd papier dat vermengd wordt met gips en onder hoge druk tot platen wordt geperst.
                          Kenmerken; homogeniteit, vochtwerend, buigbaar, constructief, milieuvriendelijk, brandwerend, geluidsisolerend, stootvast
                          Never resist temptation or it could go away...
                          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Kijk zeker hoe Roger een en ander doet...
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Kijk zeker hoe Roger een en ander doet...
                              http://www.dobbit.be/
                              Daar heb ik al naar gekeken en er zijn zeker dingen uit te leren.
                              Maar van iemand die voor Dobbit werkte weet ik dat Roger dat niet allemaal zelf doet, maar dat er een volledig team vakmensen klaarstaat die alles netjes doet, en waarvan er vervolgens gefilmd en gemonteerd wordt alsof Roger dat allemaal zelf doet...

Ondertussen nog niemand die renoveer-opleidingen weet in West-Vlaanderen...?

Mvg,
                              Frederic

Comment

Working...
                              X