Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze taal wordt vermoord.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onze taal wordt vermoord.

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
    Toch schoon hé, onze Vlaamse taal, wonderzoet...als je haar geen geweld aan doet!!
    eigenlijk is het Nederlands en geen Vlaams en als je citeert (G Gezelle) mag je erbij zeggen wie je citeert.

Onze taal wordt eigenlijk niet vermoord. Onze taal evolueert, dat is wat talen doen. Er verdwijnen woorden en uitdrukkingen en er komen er nieuwe bij. Aangezien de taal die de mensen spreken de motor van die evolutie is, kan je er een ding aan doen. Het nederlands spreken en schrijven zoals je het zelf graag hoort en leest.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Het begint bij de buren ook al pijn te doen ...

http://www.youtube.com/watch?v=_mXay-Vtutc
      Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Op de tv is het ook altijd van "ca va" (met en zonder ?) ipv "gaat het ?" of "het gaat" ( de ronde)
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

Onze taal wordt eigenlijk niet vermoord. Onze taal evolueert, dat is wat talen doen. Er verdwijnen woorden en uitdrukkingen en er komen er nieuwe bij. Aangezien de taal die de mensen spreken de motor van die evolutie is, kan je er een ding aan doen. Het nederlands spreken en schrijven zoals je het zelf graag hoort en leest.
          ja ... allemaal best mogelijk maar als men kijkt hoe lamentabel de taalkennis van het Nederlands is bij studenten, docenten, proffen om nog maar van het waanzinnige koeterwaals van journalisten te zwijgen, dan rijzen je de haren ten berge! Leer eerst de taal beheersen in haar gangbare vorm en praat dan over "taalevolutie"

.. en in "mijnen tijd" aten we gewoon *groenten* en geen "groentjes" .. een woord dat overigens niet bestaat ...

Team Taaladvies beantwoordt al uw vragen over het Nederlands. Op deze site vindt u heel veel taaltips, spellingtests, spellingregels en tips voor klare taal.

"...
          Het is een fijn moment om lekkere groentjes te eten.

√ Het is een fijn moment om lekkere groenten te eten.

Groentjes zijn onervaren nieuwelingen. Groente heeft geen verkleinwoord. Groentjes is een letterlijke vertaling van petits légumes...
          "
          ... of hoe taal stiekem verkracht wordt, evolutie op of af ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
            mijn ergernissen:

naar de ... toe: de laatste tijd heel populair
            daar word ik niet vrolijk van: ook verhollandstdtdtt todt en medt
            we gaan er voor gaan: het enige waar ik de ergerlijke Ben (K)(C)rabbe gelijk in kan geven
            Woonachtig: wat is dat nu voor een woord?
            ...
            Goh, wette... dan heb ik zoiets van.... aléé, waar zijn we mee bezig... ( (c) verschillende nitwit BV's)
            Iemand een "schoon Vlaams" woord voor nitwit?
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

Comment

dommekl...t?

Comment

Nog een ergernis: de 'y' in plaats van de 'ij'...
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  dommekl...t?
                  Domme teelbal dus...
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Domme teelbal dus...
                    ??? ooit gehoord van het oud-nederlandse woord "aardkl...t"? .. de gemaakte associatie lijkt mij eerder van het ... BV...., jawel ... type te zijn

Comment

Vermoord me maar, maar ik hou wel van die verkleinwoordjes. Wat eigenlijk ook al niet
                      bestaat. Wel verkleinwoorden. Maar die zijn me te bits. Terwijl die woordjes, dat is de
                      de taal van de liefde.
                      Vertederend wat we allemaal verkleinen als we verliefd zijn.
                      "Mijn meisje," zeg ik tegen mijn 55 jaar jonge vrouw, "eet nu maar lekker uw groentjes en
                      fruitjes. En ik bouw nieuwe kasteeltjes voor u, mijn liefje. Luchtkasteeltjes zoals u ze nog
                      nooit gezien heeft. Bestaande uit allemaal woordjes. We zullen er elk een sleutel van heb-
                      ben, mijn meisje. En toch zullen we nooit onze deur hoeven te sluiten.
                      Is daar iets mis mee, dan is er heel veel mis met mij. Maar dat wist ik eigenlijk al...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        ??? ooit gehoord van het oud-nederlandse woord "aardkl...t"? .. de gemaakte associatie lijkt mij eerder van het ... BV...., jawel ... type te zijn
                        "Het kluitje en het riet".
                        Vul zelf maar aan of in
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                          Ik ontvang redelijk wat e-mails van jeugdige modellen, daar moet ik soms op kijken en ontcijferen om het toch een beetje te kunnen verstaan, maar het is de evolutie zegt men ......
                          Maar eens ze richting Hollywood/New York trekken, zijn ze wel goed voorbereid!

Nee, soms is het echt wel vreselijk hoe die mailtjes binnenkomen!

Comment

hmmm, ik verkies ons "ver-engelst" taalgebruik ANY DAY boven bv. het taalgebruik van de Fransen waar amper iemand Engels spreekt, waar niemand de echte stem van een acteur kent (noch de echte originele titel van gelijk welk werk, films etc.)...
                            Ik heb zo'n 35 fransmannen onder me werken, en niet één daarvan kan meer dan "yes" "no"...
                            dubben

Al is dat wel nog iets anders dan het onnodig Engels gebruiken zoals Jeroen al aanhaalde met "kids" en "fun".
                            Daarin volg ik 100% maar er zijn natuurlijk van die mierenn**kende chovinisten die al commentaar hebben op iemand vanaf er ook maar een Engelse klank in een woord zit... Er zijn nu eenmaal dingen die eenvoudiger uit te drukken zijn in het Engels, en dingen die beter klinken
                            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              hmmm, ik verkies ons "ver-engelst" taalgebruik ANY DAY boven bv. het taalgebruik van de Fransen waar amper iemand Engels spreekt, waar niemand de echte stem van een acteur kent (noch de echte originele titel van gelijk welk werk, films etc.)...
                              Ik heb zo'n 35 fransmannen onder me werken, en niet één daarvan kan meer dan "yes" "no"...
                              dubben

Al is dat wel nog iets anders dan het onnodig Engels gebruiken zoals Jeroen al aanhaalde met "kids" en "fun".
                              Daarin volg ik 100% maar er zijn natuurlijk van die mierenn**kende chovinisten die al commentaar hebben op iemand vanaf er ook maar een Engelse klank in een woord zit... Er zijn nu eenmaal dingen die eenvoudiger uit te drukken zijn in het Engels, en dingen die beter klinken
                              't Is een kwestie van WILLEN Matthias
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                                ...... Er zijn nu eenmaal dingen die eenvoudiger uit te drukken zijn in het Engels, en dingen die beter klinken
                                mee eens, zie maar eens in de Duitse taal.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X