Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze taal wordt vermoord.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onze taal wordt vermoord.

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    DAN dit forum, als het dan toch juist moet zijn... Om van de "die" <> dat verwisseling maar te zwijgen.
    Ok. Ik heb mijn kandidatuur voor het Groot Dictee (ofzoiets) ingetrokken.
    and now for something completely different

YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
      Dat is hetzelfde soort mensen die een aperitiefJE drinken, groentJES eten van een bordJE, en daarna een dessertJE geven aan de gasten.
      Saluutjes, hé !!!!! De groetjes !!!!!
      Sorry, maar dat is gewoon 'not done' !
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Ik heb in de tijd op zolder ergens in een doos nog een liefdesbrief gevonden die mijn grootvader aan zijn geliefde schreef als em nog aan het puberen was (op leeftijd van +- 20 jaar)

Die was geschreven in "net" west-vloams en in zeer beleefde omgang zo.
        Als je dat nu aan de pubers van nu zou tonen kunnen ze het nooit lezen wat er eigenlijk in staat. Laat staan het respect en zo.
        Om maar aan te geven hoe snel taal en cultuur veranderen.

Mijn vrouwTJE komt gek van het nieuwe hot woordJE "LEUK" dat de hollanders ons aangesmeerd hebben.

Ik stoor er mij totaal niet aan, ook niet aan DT "fouten" of zo. Is evolutie toch.
        Binnen 100 jaar spreken "we" toch allemaal chinees LOL.

Het enige waar ik me wel aan stoor is de aanduiding van tijd in de vormen als "half zeven" (kom ik hoorndol van e) Je kan toch niet half zeven appels kopen op de markt? Welke zot is daar in godsnaam ooit op gekomen om dergelijke debiele tijdsaanduiding te bedenken?

Voor de rest geen stress hoor Alles onder controle

DT-fouten evolutie?

Als er nu één regel is in het Nederlands die duidelijk is en geen uitzonderingen heeft, dan is het die van de werkwoordvervoegingen wel zeker?
        Ik stoor me meer aan flagrante dt-flaters dan aan hier en daar een afkorting, of wat sms-taal want ja dat is inderdaad evolutie en spreektaal.

Maar deze discussie werd al verschillende keren gevoerd en de laatste keer kreeg ik onder mijn voeten van Lesc, dus ik beperk me tot deze input.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome

Mon cher Voltigeur,
          Je m'appelle Henri comme mon parain et je remercie mes parents pour avoir respecté la tradition.
          Ik heb voor mijn beroep heel wat omgang gehad met Engelsen en Noord-Amerikanen en heb in de omgang altijd geprobeerd hun namen correct uit te spreken. Maar ik moet nog de eerste tegen komen die mijn naam correct uitspreekt als Henri (i zeer kort en op zijn frans) en niet als harry. Waarom kunnen zij dat klein beetje respect niet opbrengen?
          En wat dat overdadig s.... en f... gebruik betreft beseffen ze niet dat ze zichzelf aan 't f...kken zijn en dat in de toekomst de Engelse taal enkel gebruikt wordt door mensen zonder cultuur, noch respect.
          What's in a name?

amicalement votre,
          Henri
          Jij deed jouw best om hun namen correct uit te spreken. En zij deden dat naar jouw mening totaal niet uit gebrek aan respect? Nogal een boute stelling als je 't mij vraagt. Vlamingen spreken vrij vlot en makkelijk andere talen, doordat ze weinig of geen last hebben van eigen tongvallen en zo. Het verschil met Nederlanders is zelfs al duidelijk merkbaar.

En ik ben niet bepaald onder de indruk van jouw franse stukje over de traditie van jouw naam. Feit blijft wel dat, op welke manier of om welke reden je die gekregen hebt, het geen vlaamse of nederlandse naam is.

En ik denk dat deze discussie niet meer gaat over wat in openingspost werd aangehaald. Namelijk de ergering van TS aan de engelse naam van bepaalde producten...
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            Dat is hetzelfde soort mensen die een aperitiefJE drinken, groentJES eten van een bordJE, en daarna een dessertJE geven aan de gasten.
            JA daar krijg ik het dus ook van hé...Die verkleiningen altijd en dat zijn niet alleen de vrouwen die dat doen hé want meer en meer hoort ge dat mannen ook zeggen....
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
              Mon cher Voltigeur,
              Waarom kunnen zij dat klein beetje respect niet opbrengen?
              En wat dat overdadig s.... en f... gebruik betreft beseffen ze niet dat ze zichzelf aan 't f...kken zijn en dat in de toekomst de Engelse taal enkel gebruikt wordt door mensen zonder cultuur, noch respect.
              What's in a name?

amicalement votre,
              Henri
              De nagel op de kop....
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Bende bleiters
                Hahaha, Prachtige reactie.

Zelf heb ik geen probleem met al die engelse, franse en duitse woorden die voorkomen dezer dagen.

Neem nu het West-Vlaams dialect...
                Sommigen haten het ten gronde en noemen het geen nederlands of zelfs de nederlandse taal niet waardig.
                Ze vinden het een boerentaaltje en word als minderwaardig bekeken.

Er komen vooral Franse woorden in zoals: facteur, nen velo, enz....

Dan verschillen de dialecten nog eens tussen bv.:
                - Oostende;
                - Roeselare;
                - Kortrijk.

Ik ga me er echter niet moe in maken.

Ik maak me ook niet moe in het feit hoe belachelijk de jeugd typt de dag van vandaag, zoals: ik bn vndg nt hier^^=-P xD of: jy bnt voOr mij AlLes, ik hOorde ht Gistrn al!....

alhoewel ik het haat....erg haat en er de botten van begrijp....ik haat het, maar ik maak me er niet moe in ;-)
                Last edited by micn; 22 maart 2011, 10:31.
                "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

Comment

mijn ergernissen:

naar de ... toe: de laatste tijd heel populair
                  daar word ik niet vrolijk van: ook verhollandstdtdtt todt en medt
                  we gaan er voor gaan: het enige waar ik de ergerlijke Ben (K)(C)rabbe gelijk in kan geven
                  Woonachtig: wat is dat nu voor een woord?
                  ...

En verder het mengen van twee uitdrukkingen of spreekwoorden... ergelijk. Gisteren nog op de beeldbuis, sorry het vlakbeeldscherm, "ik krijg daar de koude kleren van..." WTF?? Ik krijg er koude rillingen van, of het gaat me niet in de koude kleren zitten...

zoals Urbanus het al zei, beter 1 hand in de lucht dan geen hand

In Aalst is een fietsstuur al eeuwen "ne guidon"

Comment

Ik kan me niet zo ergeren aan Engelse termen in ons dagelijks taalgebruik. Maakt het op termijn alleen maar makkelijker om elkaar "over de grens" te verstaan. Ik ben er ook voor dat we ergens in de toekomst allemaal dezelfde taal spreken. Welke dat dan moet zijn laat ik in het midden (voor mij liefts Engels want Chinees ben ik nog niet machtig)
                    Waar ik me wel aan erger is het verkrachten van onze taal door (slechte) spreektaal als schrijftaal te gaan gebruiken op fora waar iedereen uit alle windstreken toegang op heeft.
                    Voorbeeldje; "ik ga is een shot doen met men kodak."
                    Dat kom ik hier op deze site regelmatig tegen.
                    Een familielid vroeg me een tijdje geleden of ik een shoot met haar wilde doen.
                    Ik ben 22 jaar militair geweest maar ben daar nu al 20 jaar weg dus het schieten gaat me niet zo goed meer af en een wapen heb ik ook niet meer.
                    Waarom niet gewoon "foto's maken" (en niet trekken)
                    Soms wordt hier zelfs dialect gebruikt waar buiten een straal van 20 km rond de schrijver geen mens iets van snapt. Dat kan ik eigenlijk ook niet begrijpen.

Over die "buitenlanders":
                    Ik heb een Amerikaanse vriend die al 20 jaar met een Vlaamse getrouwd is en al 8 jaar in Vlaanderen woont. Spreekt geen woord Nederlands, noemt mij consequent "Bird" in plaats van Bert.(ondanks herhaaldelijke verzoeken van mij) Ik noem hem wel Gjien (Gene) inplaats van Géne of Gené.
                    Kwestie van wederzijds respect maar het is slechts éénrichtingsverkeer. En dat is onze schuld. Wij spreken onmiddellijk Engels, Frans, Duits als we een "buitenlander" tegenkomen en nemen zo elke reden weg voor hun om onze taal te leren.
                    (toen ik pas in België woonde, inmiddels 30 jaar geleden, vroeg ik aan mij buurman waarom iedere vlaming zo vlot Frans praat tegen de Walen en niet andersom. Zijn antwoord was: "zo weten wij wel waar zij over praten en zij niet waar wij over praten dus worden wij steeds slimmer en zij blijven dom")

Hier kan ik nog wel uren over door zagen maar het zal niets oplossen en ik ben al teveel aan het afdwalen.

Groeten, Bert
                    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                    www.bertofotografie.be

Comment

www.belgiëdigitaal.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                        Ik kan me niet zo ergeren aan Engelse termen in ons dagelijks taalgebruik. Maakt het op termijn alleen maar makkelijker om elkaar "over de grens" te verstaan. Ik ben er ook voor dat we ergens in de toekomst allemaal dezelfde taal spreken. Welke dat dan moet zijn laat ik in het midden (voor mij liefts Engels want Chinees ben ik nog niet machtig)
                        Waar ik me wel aan erger is het verkrachten van onze taal door (slechte) spreektaal als schrijftaal te gaan gebruiken op fora waar iedereen uit alle windstreken toegang op heeft.
                        Voorbeeldje; "ik ga is een shot doen met men kodak."
                        Dat kom ik hier op deze site regelmatig tegen.
                        Een familielid vroeg me een tijdje geleden of ik een shoot met haar wilde doen.
                        Ik ben 22 jaar militair geweest maar ben daar nu al 20 jaar weg dus het schieten gaat me niet zo goed meer af en een wapen heb ik ook niet meer.
                        Waarom niet gewoon "foto's maken" (en niet trekken)
                        Soms wordt hier zelfs dialect gebruikt waar buiten een straal van 20 km rond de schrijver geen mens iets van snapt. Dat kan ik eigenlijk ook niet begrijpen.

Over die "buitenlanders":
                        Ik heb een Amerikaanse vriend die al 20 jaar met een Vlaamse getrouwd is en al 8 jaar in Vlaanderen woont. Spreekt geen woord Nederlands, noemt mij consequent "Bird" in plaats van Bert.(ondanks herhaaldelijke verzoeken van mij) Ik noem hem wel Gjien (Gene) inplaats van Géne of Gené.
                        Kwestie van wederzijds respect maar het is slechts éénrichtingsverkeer. En dat is onze schuld. Wij spreken onmiddellijk Engels, Frans, Duits als we een "buitenlander" tegenkomen en nemen zo elke reden weg voor hun om onze taal te leren.
                        (toen ik pas in België woonde, inmiddels 30 jaar geleden, vroeg ik aan mij buurman waarom iedere vlaming zo vlot Frans praat tegen de Walen en niet andersom. Zijn antwoord was: "zo weten wij wel waar zij over praten en zij niet waar wij over praten dus worden wij steeds slimmer en zij blijven dom")

Hier kan ik nog wel uren over door zagen maar het zal niets oplossen en ik ben al teveel aan het afdwalen.

Groeten, Bert
                        Bird....

Lennert

www.belgiëdigitaal.be
                        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ieder zal wel iets hebben waar hij zich aan ergert, bij mij is dat het feit, dat de jeugd zelfs niet meer verstaanbaar schrijft, laat staan correct schrijft.
                          Ik ontvang redelijk wat e-mails van jeugdige modellen, daar moet ik soms op kijken en ontcijferen om het toch een beetje te kunnen verstaan, maar het is de evolutie zegt men ...... het is de SMS taal.

MVG, Jeff C
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik ben deze ochtend even gaan wandelen met mijn gouden terughaler!
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Ik ben deze ochtend even gaan wandelen met mijn gouden terughaler!

Iemand die ik ken heeft zelfs een "Eendenronddraaier terughaler".
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Haha
                                Daar heb ik toch wel even moeten op zoeken.
                                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                                X