Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze taal wordt vermoord.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onze taal wordt vermoord.

Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
    "shooten"
    Ja, hier spreken ook veel mensen over hun "gear" en zo...
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
      Moet alles nu Engels (Amerikaans) getint zijn?
      Onze premier heeft het over rules of engagement.
      Onze post is nu Bie..ie..pooooost geworden
      En ieder van ons heeft de mond vol met Aipot en Aipat.Aijaijai.
      Engels loopt over met uitdrukkingen zoals s-h-i-t en f-u-c-k en is beslist geen referentie voor de Anglofielen.
      Daarbij komt nog hun aversie en ietwat respect voor andere talen; al eens opgemerkt hoe diezelfde hypocrieten spreken over massoeoeoezes en déja-voe....oe!
      Benieuwd of men in de nabije toekomst nog Vlaams (Nederlands) zal spreken in de Lagelanden.
      De Vlaamse taal is wonderzoet...

Henri
      Vind ik ook. We moeten niet verder kijken als dit forum.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
        Jaaaaaaa!!!! Ik erger er me ook gek aan!
        justekes

Dat is hetzelfde soort mensen die een aperitiefKE drinken, groentEKES eten van een bordEKE, en daarna een desserREKE geven aan de gasten .
        ZO beter ?
        Spreektaal en schrijftaal niet verwarren hé.
        Er zijn nu eenmaal taalpuristen en mensen die dialekt praten hé, ah en ook nog verkavelingsvlaams, dat is misschien nog het het ergste.
        En er zijn er die eigenzinnig zijn en het vertikken om korrekt met een"c" te schrijven .
        Last edited by toerist; 21 maart 2011, 20:23.
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

Comment

Alleen deze namiddag:

Forum voor het plaatsen van foto's waar actie centraal staat: sport, beweging, .... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor stillevens of abstracte fotos. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor het plaatsen van foto's waar transportmiddelen centraal staan. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor stillevens of abstracte fotos. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Comment

Bah ja. 't zal moeten kunnen zeker! Met of zonder zich er aan te storen...

Ik hoor sommige oudere mensen, die denken van nu BN (Beschaafd Nederlands), te moeten spreken tegen hun kleinkinderen....

- "'k heb dezen achternoen gaan wandelen langs de vaartkant"
            - " zeg helaba, niet met uw sletskens in de moor lopen hé"
            - " blijf maar schoon op den borduur zulle"
            - " 'k moet naar huis gaan, want 'k moe nog een konijn gaan kleineren"
            - "Morregen gaan we wandelen, 'k zal een ammelaken met rode karakes meenemen om ons op te zetten"

En die kleinkinderen....die verstaan alles, ergeren zich er niet aan en spreken onder elkaar de taal die ze horen op TV, radio......

Toch schoon hé, onze Vlaamse taal, wonderzoet...als je haar geen geweld aan doet!!
            perman
            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Waar ik me vooral aan stoor is dat midden-Nederlands in de gesproken taal;
              In alle tv-programma's kom je het tegen:
              - wilde gij eens luisteren
              - komde de gij morgen?
              - hebde gij dat verstaan?

Afschuwelijk!!
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Persoonlijk houdt ik van alle bijzonderheden en leuke woorden uit andere talen.

Zo vind ik ipad makkelijk kunnen en ook met de kids enz en **** wie zegt het niet?

Maar ook vind ik het geweldig om de zaak alzheimer en loft en rundskop in de bios en lommel te gaan kijken !

En als we iets verder kijken trottoir, toilet, jeu de boules en noem ze maar op.

Ik vind het juist iets hebben die mengelmoes.
                Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Midden Brabants
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

Comment

just, alleen Antwaarps is een wereldtaal. In elke taal krijg je nu wel vreemde invloeden, het is alleen maar te hopen dat we elkaar daardoor beter gaan verstaan
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

ach het nederlands, is toch zo"n mooie taal, Tenminste als je het verstaat

"De baron wéër zoewe ne lange spriet, mar jeust ewa raaig vel nemië euver de biëne, da ge zoo gezeid hemme: ne verneukelde boeënstèk. Da ne mins altééd schrik haa, as g'heum zaag afgepikkeld koume, da ter zoo battelen én in twië, dréé staikke gevalle zén.
                      - "Da's gemakkelèk, zoe schèèrep zén," lachte Wèkke Radèès altééd. "As ge dan veur oer deur komt, én g'hei d'oere sleuter ni béé, dan koen ge deur het sleutergat binnekraape."
                      eum haa zoew e braan verreumpeld gezicht, zoee bekans gelèk 'n aa verdreugde petot."

grts
                      korandoke
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                        just, alleen Antwaarps is een wereldtaal. In elke taal krijg je nu wel vreemde invloeden, het is alleen maar te hopen dat we elkaar daardoor beter gaan verstaan
                        Charles zeg amaaai.

Comment

Het is trouwens niet enkel het Nederlands die hieronder te lijden heeft. Ik spendeer nogal veel tijd in Wallonië en Frankrijk, heb veel franstalige vrienden... en ook in de franse taal sluipen heel wat woorden en begrippen uit andere talen (waaronder het Engels).
                          Het is gewoon een algemène tendens, waar je denk ik niet onderuit kan, of je 't nu erg vindt of niet, of je je er nu aan ergert of niet. Invloeden van andere talen zijn er altijd al geweest, zijn er nu nog, en zullen er altijd zijn. Elke taal evolueert, zo ook het Vlaams/Nederlands.

mvg,
                          Bart
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            Efkes off-topic :
                            1 brood in 2001 = 59 Fr
                            1 brood in 2011 = 85 Fr

George Orwell

Comment

Dat klopt. Een Belgicisme is bijvoorbeeld "tirer son plan" (in plaats van se débrouiller). Ik denk dat men er ook wel eens zal zeggen "je envoie un mail", in plaats van "un courriel".

Zoiets kan je niet tegenhouden...

Hier heb ik ooit een transcriptie van moeten maken, toen ik nog op HUB zat en toegepaste taalkunde (wat vroeger vertaler-tolk was) deed. Interessant stukje van Steven Pinker, een taalkundige waar mijn prof van Engelse taalkunde (Dany Jaspers) heeft mee samengewerkt aan het MIT.

http://www.ted.com In an exclusive preview of his book The Stuff of Thought, Steven Pinker looks at language and how it expresses what goes on in our minds -...
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Bende bleiters
                                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                                X