Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

houtbriketten goed alternatief voor (te) dure brandhout?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• houtbriketten goed alternatief voor (te) dure brandhout?

In september heb ik 2,3 m³ beuk gekocht. Samen met nog ongeveer 1m³ dat ik nog liggen had is dat allemaal gestookt. Aangezien de winter nog niet voorbij is en de prijzen voor gas steeds meer stijgen moet ik deze winter terug droog hout inkopen.

De prijzen van droog hout swingen de pan uit! Prijzen van 75 euro per m³ zijn geen uitzondering.

Mijn leverancier stelde me vandaag een alternatief voor:

houtbriketten, geperst van beuk en eik. Worden ook per pallet verkocht en komt op een 230 euro per pallet. 1 pallet bevat 96 pakken met 12 briketten. Zou overeenkomen met 6m³ brandhout.

Als ik de verkoper hoor niks dan voordelen, je hebt er langer warmte van ; stapelen beter en nemen dus ook minder plaats ; goedkoper ; minder as.. enz.

Ik wil wel eens zo een pallet aanschaffen om te proberen. Iemand ervaring met het stoken op houtbriketten ?

mir
    Last edited by mir; 10 maart 2011, 20:27.
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Re: houtbriketten goed alternatief voor (te) dure brandhout?

Alles hangt ervan af wat voor soort "kachel" je hebt.
    Voor een speksteenkachel is dit niet zo goed. Voor een gewone "openhaard" zou dit minder kwaad kunnen.
    Ons brandhout hebben wij toen in Nederland besteld. Vraag me nu geen adres want dat heeft m'n ex en we leven momenteel op niet zo vredige voet.
    Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

geen goede ervaringen met briketten hier - erg veel aanslag op het kachelvenster, waarschijnlijk omdat er lijmresten in de briketten zaten.

Misschien kan jij betere vinden, maar in jouw geval zou ik er eerst een paar "op proef" stoken...

Comment

Ik heb het gevonden.
        Op zoek naar brandhout? Brandhout.com biedt u droog en proper brandhout. ☝ Topkwaliteit haardhout! ☝ Kies zelf de leverdatum ☝ Klantbeoordeling 9.1
        Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Koop een pelletkachel! Goede warmte en goedkoop in verbruik!

Comment

Hoe snel je venster vuil wordt hangt véél meer af van de kachel en hoe ver je de inlaat open zet (lucht die vanboven de venster naar beneden binnekomt, en dus de rook van je venster weg houdt).

Als ik het goed begrijp, dan zou 1 pallet overeenkomen met 6m³ hout.
            Eigenlijk zou je droog hout gewoon per kilo moeten kopen omdat het aantal calorieën vooral afhangt van het gewicht dat je koopt.
            Ik zou eens vragen naar ofwel:
            - calorieinhoud van de briketten (zou moeten aangegeven zijn in cal/kg of kwh/kg)
            - gewicht van zo 1 pallet en dat vergelijken met het gewicht van 6m³ eik en beuk.

Hoe groot zijn die paletten eigenlijk?

Vermits die briketten van hetzelfde materiaal gemaakt worden als de pellets, kan ik me moeilijk voorstellen dat ze slecht zouden zijn.

Voordeel van briketten is ook dat je véél makkelijker de prijs kan vergelijken op een eerlijke manier. Je weet vooraf perfect hoeveel kg hout je koopt, en dat is met eik en beuk wel anders. Daar hangt het veel meer af van de lengte, het klieven en hoe gestapeld.

Comment

Ik heb al veel briketten gestookt in een Dovre inbouwhaard/cassette.
              Geven veel warmte af en blijven lang branden. Pas op er zullen wel kwaliteiten zijn.

Alles wordt geperst zonder dat er lijm aan te pas komt (tenzij briketten uit china)

Dus als je een deal kan doen...
              Ik kocht ze in de makro, als er promo was en stookte ze samen met hout en bruinkoolbriketten (dat stinkt een klein beetje bij kuisen van de haard, maar geeft superveel warmte)

Comment

damn, net 10 stère verkocht voor 40 euro
                Is nat hout kopen niet mogelijk? is meestal goedkoper, zeker als je het zelf nog moet afdoen, maar je moet er tijd voor hebben en zeker plaats om het te drogen.
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
                X