Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MS Excel techneut gezocht!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• MS Excel techneut gezocht!

Ik zit met een specifiek probleempje in excel die ik maar niet direkt opgelost krijg.
    Misschien is er onder jullie wel iemand met het juiste antwoord.

Probleem:

Op "werkblad 1" heb ik een "keuzelijst met invoervak" aangemaakt. De gegevens in die keuzelijst worden opgehaald uit een kolom van "werkblad 2".
    Die kolom op "werkblad 2" bevat rijen aan getalgegevens waar nog één gegeven (bv. "C5") moet ingevoerd worden om op het einde van deze rij een resultaat te genereren.

Mijn bedoeling is nu: indien een keuze gemaakt is uit die keuzelijst (werkblad 1), moet deze keuze een waarde uit een andere ingevulde cel van "werkblad 1" invullen in die lege cel ("C5") van de gekozen rij van "werkblad 2".

Ik hoop dat ik het min of meer een beetje duidelijk gesteld heb?
    Mocht iemand een tip (of de oplossende functie) kunnen geven zou ik ongelooflijk content zijn!

Groeten,
    Bruno
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Re: MS Excel techneut gezocht!

Vlookup is wat je zoekt!

Comment

Hmm... vert. zoeken is id pretty close, maar nog niet helemaal dat... (denk ik)

"Zoekt naar een waarde in de eerste kolom van een tabelmatrix en geeft als resultaat een waarde uit dezelfde rij in een andere kolom in de tabelmatrix."

Het laatste van de verklaring zou net omgekeerd moeten zijn... Als in:

"Zoekt naar een waarde in de eerste kolom van een tabelmatrix en geef als resultaat een een celverwijzing naar opgegeven cel in dezelfde rij."

Maar in ieder geval bedankt om mee te helpen!
      www.brunodyserinck.be

Comment

Ik ben niet zeker dat ik de vraag 100% begrijp, maar dat zal snel duidelijk worden uit volgende suggestie (begrijp ik het niet, dan ben je er niets mee, zoniet...).

Als de waarde die je nog wil toevoegen aan de rijen op je tweede sheet afhankelijk is van de keuze in je keuzelijst, kan je dan in de cel waar die waarde moet worden toegevoegd niet werken met een combinatie van 'Als'-functies? Daarin gebruik je dan het cijfer dat de keuze uit de keuzelijst weergeeft (meestal 1 of 2 of..., afhankelijk van het aantal elementen in je keuzelijst, te vinden in de refertecel (REF hieronder) in de omschrijving van je keuzelijst).

Dan krijg je dus =als(REF=1;waarde1;als(REF=2;waarde2;als(REF=3;waa rde3;waarde4))).
        In dit voorbeeld had je dus 4 waardes in je keuzelijst. Je kan dit slechts doen voor een beperkt aantal waardes (een 10-tal denk ik), anders ben je gemakkelijker via VB, maar dat is een ander hoofdstuk..

Hopelijk helpt dit een beetje.
        Succes!

Pol
        D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht
          Ik ben niet zeker dat ik de vraag 100% begrijp, maar dat zal snel duidelijk worden uit volgende suggestie (begrijp ik het niet, dan ben je er niets mee, zoniet...).

Als de waarde die je nog wil toevoegen aan de rijen op je tweede sheet afhankelijk is van de keuze in je keuzelijst, kan je dan in de cel waar die waarde moet worden toegevoegd niet werken met een combinatie van 'Als'-functies? Daarin gebruik je dan het cijfer dat de keuze uit de keuzelijst weergeeft (meestal 1 of 2 of..., afhankelijk van het aantal elementen in je keuzelijst, te vinden in de refertecel (REF hieronder) in de omschrijving van je keuzelijst).

Dan krijg je dus =als(REF=1;waarde1;als(REF=2;waarde2;als(REF=3;waa rde3;waarde4))).
          In dit voorbeeld had je dus 4 waardes in je keuzelijst. Je kan dit slechts doen voor een beperkt aantal waardes (een 10-tal denk ik), anders ben je gemakkelijker via VB, maar dat is een ander hoofdstuk..

Hopelijk helpt dit een beetje.
          Succes!

Pol
          Tergelijkertijd dat je dit poste, was ik bezig een antwoordje te schrijven met mijn oplossing die voor mij werkt. Maar ik zal zeker uw methode ook eens proberen.

Ik heb inderdaad met "als" en "als.fout" functies gewerkt.

De keuze die gemaakt wordt op werkblad 1 een cijfer laten genereren.
          In werkblad 2 voor de rijen ook een nummer gegeven. Zodat het keuzecijfer van werkblad 1 kan corresponderen met dat cijfer uit die bepaalde rij.

Met de gedachte (een getal gedeeld door zichzelf is altijd 1) heb ik per lijn in de tabel in werkblad 2 een vergelijking uitgevoerd: =(Offerte!G17/'Data type fotografie'!A6)=ALS.FOUT(1;">1")
          Het resultaat is dat in de datamatrix slechts 1 rij op het einde "WAAR" als argument krijgt. Al de andere lijnen krijgen op het einde een "ONWAAR" omdat de uitkomst niet 1 is.
          Dan heb ik een tweede "ALS" functie ingevoerd: =ALS(J7;Offerte!G18)
          Het resultaat in die matrix is: "enkel als er in de lijn een "WAAR" als argument staat, zal de inhoud van de opgegeven cel weergegeven worden. Indien "ONWAAR" zal de cel niet in de berekeningsformule gebruikt worden.

Met mijn beperkte kennis van Excel heb ik hier wel enige uurtjes moeten op zoeken.

Maar zoals gezegd: ik zal zeker uw methode ook eens proberen!

Hartelijk bedankt voor de input!!!
          www.brunodyserinck.be

Comment

Hmmm, als ik je oplossing bekijk, heb ik met die van mij maar een deel van het antwoord vrees ik. Gefeliciteerd met je doorzettingsvermogen! :-)
            D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht
              Hmmm, als ik je oplossing bekijk, heb ik met die van mij maar een deel van het antwoord vrees ik. Gefeliciteerd met je doorzettingsvermogen! :-)
              Bedankt!

Je zou eens moeten weten hoeveel functies ik wel niet doorlopen heb. En verdikke veel functies dat net het omgekeerde deden als wat ik nodig heb.
              Op een bepaalde moment kreeg ik in de gaten dat ik het met een tussenstap moest doen. Dat was een beetje de sleutel tot de oplossing.

Excel is een fantastisch programma... maar wel oerdom! Als je niet zegt wat hij moet doen... doet hij niets!
              www.brunodyserinck.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                Bedankt!

Excel is een fantastisch programma... maar wel oerdom! Als je niet zegt wat hij moet doen... doet hij niets!
                dat is toch met het hele computer gebeuren zo
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                  dat is toch met het hele computer gebeuren zo
                  Da's ook juust!
                  Maar het viel pas sterk op bij Excel
                  www.brunodyserinck.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                    Da's ook juust!
                    Maar het viel pas sterk op bij Excel
                    Neen, office is uitzonderlijk dom, net als alle office toepassingen trouwens. Onbegrijpelijk dat ze taalafhankelijke functies gebruiken zonder een lookup table. Ik denk dat het probleem zich wel beperkt tot de macro's, maar bepaalde dingen werken dus niet op een office in een andere taal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Neen, office is uitzonderlijk dom, net als alle office toepassingen trouwens. Onbegrijpelijk dat ze taalafhankelijke functies gebruiken zonder een lookup table. Ik denk dat het probleem zich wel beperkt tot de macro's, maar bepaalde dingen werken dus niet op een office in een andere taal.
                      Ja, en daar heb je ook gelijk in. Ik vond het bijzonder ambetant dat de formule-taal, functie-taal en programmeertaal in het nederlands staan.
                      Gelijk dat het ook ambetant is dat je niet de bestaande formules kunt naar je hand zetten. Ik weet, daar komt basic dan bij om de hoek kijken, maar toch...
                      www.brunodyserinck.be

Comment

Ik heb een vergelijkbaar probleempje (zeg maar probleem )
                        Ik werk met twee werkbladen, op de eerste staat een lijst met personeelsleden met daarboven als titel "niet aanwezig" en daar nog eens boven de cel met de veelgebruikte formule "=VANDAAG".
                        Op het tweede werkblad staat een dienstlijst voor een maand met een layout die er ongeveer zo uitziet: bovenaan van links naar rechts de data, en aan de rechterkant van boven naar onder de personeelsleden.
                        In dat werkblad staan de weekends vermeld alsook de rustdagen, verlof, ziekte, enz.
                        Voorbeeld: 01/01/11 staat op kolom A en de heer Janssens in rij 1, daar waar de rij en kolom samenkomen staat er "F" van feestdag.
                        Wat is nu mijn vraag; ik wil dat er in werkblad 1 een voorwaardelijke opmaak gebeurd op de naam van Janssens, maw ik wil dat zijn naam een kleurtje krijgt als ik dit werkblad opendoe.
                        Doe ik echter deze excel file een aantal dagen later open en de heer Jansen is aan het werk dan wil ik geen verandering zien.
                        Dit werkblad vormt dan weer de basis voor enkele andere functies waar ik geen problemen mee heb (nog niet... )
                        Nu weet ik dat ik met tussenstappen - verborgen cellen kan werken maar ik raak een beetje het pad kwijt bij het nesten van de functie's .
                        Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen?
                        Canon Eos 550 met 18-135, Canon powershot A80

Comment

Als ik het goed begrijp mag er niets veranderen als je de sheet opent.
                          Ik denk dat je probleem ligt bij de formule =vandaag(). Deze wijzigt telkens je de sheet opent.
                          Nogmaals als ik het goed begrepen heb.
                          Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bewaker Bekijk bericht
                            Als ik het goed begrijp mag er niets veranderen als je de sheet opent.
                            Ik denk dat je probleem ligt bij de formule =vandaag(). Deze wijzigt telkens je de sheet opent.
                            Nogmaals als ik het goed begrepen heb.
                            Dat is het juist, als ik nu die sheet open doe moet hij me de toestand van vandaag direct weergeven. (die werkt, die is in rust, enz.)
                            ps. "bewaker" je ben toch geen cipier zeker??
                            Canon Eos 550 met 18-135, Canon powershot A80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rikki Bekijk bericht
                              ps. "bewaker" je ben toch geen cipier zeker??
                              Neen die verdienen te weinig voor wat ze moeten doen.
                              Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Working...
                              X