Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gps garmin help......

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: gps garmin help......

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
    ...het lijkt wel of het richtingspijltje zomaar wat aanduid...
    Met zeer weinig info is het moeilijk het probleem te identificeren natuurlijk maar dit lijkt me te wijzen op een GPS die zoekt naar de dichtstbijzijnde weg.
    Welke routeringmode gebruik je: via kortste of snelste weg of "niet via weg" (dus recht op recht tussen de punten)? Is de juiste kaart wel ZICHTBAAR op dat moment (maw dat je niet op de "Worldmap" die er in zit tracht te routeren)? Welk pijltje bedoel je; dat op het kaartscherm of dat op het kompasscherm?
    Heb je al eens geprobeerde om een TRACK te volgen in plaats van een route? Met dit soort toestel vind ik dat persoonlijk veel nuttiger dan een "via weg" routering. Zeker tijdens het wandelen en zeker "op de heide" want daar zijn geen wegen en een track brengt je overal, ook al ben je midden op zee of zit er geen kaart in je toestel.
    Als wandelaar gebruik ik bijna NOOIT een route, altijd een track! Als fietser idem dito. (Vroeger want nu ook een echte auto-GPS) in de auto dan weer wel.
    Op onze website (volg de link in mijn handtekening maar 't wordt hoog tijd dat ik er nog wat nieuwe opslinger) vind je geen routes, enkel tracks.
    Succes!
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
      het is echt het routeren zelf te velden dat niet lukt, heb hem ingesteld op noord boven ....
      het lijkt wel of het richtingspijltje zomaar wat aanduid , heb al paar keer op de heide geprobeerd ermee te werken , ni te doen...;op de fiets met de cn kaart al helemaal niet....
      Staat je kompas aan? Zo ja, heb je het al gekalibreerd? Bij de Colorado is het wenselijk te kalibreren telkens de batterijen veranderd worden, misschien is dat bij de 60 ook zo. Je hebt bij het kompas ook het beste resultaat als je de GPS horizontaal houdt. Vertikaal werkt dat helemaal niet.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Staat je kompas aan? Zo ja, heb je het al gekalibreerd? Bij de Colorado is het wenselijk te kalibreren telkens de batterijen veranderd worden, misschien is dat bij de 60 ook zo. Je hebt bij het kompas ook het beste resultaat als je de GPS horizontaal houdt. Vertikaal werkt dat helemaal niet.
        Allemaal heel juist! ('t Is niet alleen wenselijk om te kalibreren, maar NODIG).

Als je in beweging bent valt het interne elektronische kompas normaliter automatisch uit. Omdat een bewegend kompas nooit nauwkeurig kan werken (of je moet zo klik of zo klik beginnen). Op dat ogenblik neemt de satelietnavigatie over. En die ziet niet hoe je toestel gedraaid is tegenover het noorden.

Probeer maar eens: tijdens het routeren in beweging (wandelen/fietsen) draai je je toestel in alle richtingen. De kompasnaald zal steeds meedraaien (dus eigenlijk vast komen te zitten tegenover het toestelscherm). Stop je dan plots, dan zal het interne kompas weer overnemen en de naald opnieuw in de juiste richting van je bestemming draaien. Dus vast komen te zitten tegenover je bestemming, in plaats van tegenover het scherm.
        Of kijk in de richting van je bestemming (of volgend afslagpunt), sta stil en draai je toestel zodanig dat de kop ervan naar rechts van jou wijst. De kompaspijl zal blijven naar de bestemming wijzen. Het kompas doet zijn werk. Begin te wandelen maar hou je toestel naar rechts gericht. Je pijl zal vrij snel ook naar rechts gaan wijzen (naar de kop van het toestel) omdat satelietnavigatie overneemt van het interne kompas.
        Op het kaartscherm heb je hetzelfde effect.

(Allez, dit allemaal voor wie het interesseert .)

Ik zei "normaliter" want:
        In de 60CSx (van TS) kan je de snelheid bepalen wanneer je intern kompas moet uitvallen en misschien staat die snelheid bij TS zo hoog dat zijn intern kompas in werking blijft en de pijl van hier naar ginder "slingert" juist doordat hij in beweging is en het intern kompas door de "schokken" (ik overdrijf) letterlijk het noorden kwijt is??????

(En die instelling heb ik nog niet gevonden op mijn 62st en meen dat het er zelfs niet meer in zit omdat men er bij Garmin van uit gaat dat een kompas zo goed als nutteloos is in beweging. In de zeer summiere handleiding staat dat "het elektronisch kompas overschakelt naar een GPS-kompas als u zich gedurende een bepaalde tijd met grotere snelheid verplaatst". Toch wel zeer duidelijk is dat .)
        (En op mijn 62st werkt het kompas wél in vertikale stand .)
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
          Met zeer weinig info is het moeilijk het probleem te identificeren natuurlijk maar dit lijkt me te wijzen op een GPS die zoekt naar de dichtstbijzijnde weg.
          Zo lijkt het mij ook. Bovendien zijn sommige topografische kaarten niet routeerbaar. De laatste BELUX versie normaalgezien wel, maar de voorgangers hadden deze functie nog niet dacht ik. Als ik het veld in ga (MTB...) dan gebruik ik nooit routes, maar steeds tracks.
          Staat je navigatie trouwens ingesteld op het juiste voertuig? Als je hebt gekozen om te routeren voor auto/motor kom je natuurlijk op verharde wegen terecht! (zie ook p. 71 in de handleiding of hoofdmenu/instellen/routering/volg de weg opties.../bereken routes voor: )

Palladio
          You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

Working...
          X