Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Harde schijf,cd,dvd,bluray beperkt houdbaar/flashmemory: usb stick, SD&CF cards niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Harde schijf,cd,dvd,bluray beperkt houdbaar/flashmemory: usb stick, SD&CF cards niet?

- Na bepaalde tijd gaan harde schijven opeens vanzelf stuk en zitten we met de bekende crash (zowel in pc/laptop maar ook de harde schijven in dvd-recorders, digicorders,...)
    - Voor cds/dvds/blurays idem, zelfs indien goed opgeborgen en geen krassen zou dit ook een beperkte levensduur hebben las ik (cd-dvd rot).

Ik vroeg me af die flash-media misschien het enige geheugen is die niet stukgaat na lange tijd? Zoals usb-sticks of SD of CF geheugenkaarten in een cardreader?
    Heb nog nooit gehoord van gecrashte usb sticks of geheugenkaarten.
    Misschien kan met de tijd meer gebackupped worden op flashgeheugen, daar er nu toch al usb sticks en sd/cf kaarten van 100GB of meer bestaan.

Is een "Cruzer Flash-drive" eigenljk hetzelfde als een gewone usb stick?
    Vb http://www.kieskeurig.be/usb-stick/s..._16_gb/330307/
    Ik ken iemand die altijd van die Cruzers koopt, maar weet niet of dit veel beter is dan een gewone usb memorystick, dacht wel iets duurder.

Re: Harde schijf,cd,dvd,bluray beperkt houdbaar/flashmemory: usb stick, SD&CF cards n

redundantie in backup'en is het enige dat je kan redden.

G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Re: Harde schijf,cd,dvd,bluray beperkt houdbaar/flashmemory: usb stick, SD&CF cards n

Een harde schijf is de goedkoopste manier om je bestanden bij te houden. Maar als de bestanden alleen maar op die ene schijf staan, dan ben je alles kwijt als er wat mis loopt. Je moet dus minstens één back-up maken, liefst zelfs nog eentje extra die je dan op een andere plaats bewaart (extra veiligheid tegen brand, diefstal...).

Geen enkele opslagmethode biedt 100% zekerheid, een geheugenkaartje kan ook stuk gaan.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Heb al veel usb sticks gezien die stuk waren. Alles gaat stuk. DVD's en dergelijke gaan tot 10 jaar mee officieel. Volgens bepaalde tests is dat veel minder lang. Het probleem is echter dat je na 10 jaar ook niet meer zeker bent of dat type hardware nog ondersteuning krijgt, cfr de zip drives en dergelijke.

Comment

Dust to Dust, ashes to ashes
          Simpel gezegd, er is geen enkel medium die zeer lang houdbaar is.

Best is zoals hier al gezegd, om te werken met harde schijven.
          Zelf doe ik het met redundante backup naar 2 servers.

Onder linux is dat een eitje als je er iets van kend (en kost niet veel ook nie).

ALternatief kan je ook een NAS systeem kopen en die dan op zijn beurt laten backuppen op een andere NAS.

Comment

Working...
          X