Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Notebook (laptop) aankopen = meteen draadloos surfen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Notebook (laptop) aankopen = meteen draadloos surfen?

Hallo,

Ik heb een vraag; stel dat ik mij straks een notebook (laptop) aankoop,
    kan ik hiermee dan meteen op het internet?

Ik vertrek binnenkort op wintersport en het is de bedoeling om ginds het internet te kunnen raadplegen; beetje e-mails lezen, contact houden met vrienden en eventueel foto's online zetten...
    Het hotel waar we verblijven heeft WiFi voorzieningen dus draadloos surfen is geen enkel probleem ginds...

Maar gaat dat allemaal zo simpel of komt er meer bij kijken?
    Ik bedoel; hoef ik daarvoor m'n internetprovider te contacteren dat ik draadloos wil surfen?

Alvast bedankt!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Re: Notebook (laptop) aankopen = meteen draadloos surfen?

als je notebook of laptop wifi ondersteunt kan je online gaan. In sommige hotels is dit zelfs gratis en krijg je van hen de inloggegevens.
    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
    https://sites.google.com/view/pdh65/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
      als je notebook of laptop wifi ondersteunt kan je online gaan. In sommige hotels is dit zelfs gratis en krijg je van hen de inloggegevens.
      Werkt het echt zo simpel?

Bedoeling is uiteraard om een notebook of laptop met WiFi ondersteuning aan te kopen.
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

meestal werkt het inderdaad zo simpel. Zijn er trouwens nog notebooks of laptops zonder wifi worstjes?
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Je moet wel gaan zitten waar dat ding hangt hé, waar ik gewoonlijk ga moet ik in de lounge gaan zitten, want van op de kamer zal het niet lukken. Wees maar gerust je zit daar niet alleen. Even naar de balie gaan en je krijgt een code(en dan je netwerk aangeven of kiezen)
          gr, eb

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
            meestal werkt het inderdaad zo simpel. Zijn er trouwens nog notebooks of laptops zonder wifi worstjes?
            Nu ja ik heb zo een dikke worst, de naam ontgaat me even
            gr, eb

Comment

[Mod-LesC]Verplaatst van Algemeen naar ChitChat waar deze vraag m.i. beter tot z'n recht komt.[/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik zou toch goed informeren over dat WiFi gebeuren op hotel. Ik heb nog niet veel hotels gezien waar het gratis is, en al zeker niet in een ski-gebied. Ik neem straks ook de iPad mee, maar ga wel voor alle zekerheid een roaming 3G abo nemen. Het hotel waar we verblijven heeft WiFi, maar het kost daar 3 euro per uur. Dan ben ik goedkoper met 3G.

Ow, en dat het geld kost, vermelden ze niet altijd op hun site. Kwestie van het vertrouwen te scheppen en dan binnen te rijven.
                pixelpusher

Comment

Laatst in een kuuroord-hotel in Eisenschmitt op logement geweest.
                  Op de kamer (relatief ver van de foyer trouwens):
                  1. laptopje opengeklapt
                  2. Op de taakbalk icoontje "internettoegang" geklikt: beschikbare netwerken verschijnen.
                  3. Hotel-netwerk kiezen en verbinding maken. Paswoord van hotel intikken.
                  4. Email lezen

Comment

Niet vergeten om in je mailprogramma te kiezen voor beveiligde verbinding zodat je login en paswoord (en mails) niet in leesbare tekst te onderscheppen zijn. Bij webmail via https:// werken i.p.v. http://
                    Zorg ook voor een goede firewall zodat het verkeer van de hotelgasten niet naar jouw laptop kan (gedeelde folders e.d.).
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

Comment

ik zou wel winterwifi aanraden.

Comment

Dit zou geen probleem mogen zijn. Je ISP heeft hier eigenlijk niks mee te maken, behalve dat je misschien hun mailservers gebruikt.

In principe kunnen wel alle personen in het hotel uw netwerkverkeer "afluisteren" (want zij kennen de sleutel om de gegevens te decoderen ook). Daarom dus liefst https indien mogelijk zoals on4bam ook al aangaf. Als je hier echt veel belang aan hecht is het trouwens ook aan te raden van thuis uit al even naar alle https sites te surfen die je van plan bent te gebruiken, zo heb je geen "key exhange" meer op hotel en wordt het risico weer verlaagd. De kans dat iemand zich hiermee bezig houdt is gelukkig natuurlijk wel niet zo groot, maar "better safe then sorry".

PS: Bij sommige hotels hebben ze zelfs plugjes in de muur waar je gewoon een UTP (netwerk) kabel kan insteken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ward- Bekijk bericht
                          DAls je hier echt veel belang aan hecht is het trouwens ook aan te raden van thuis uit al even naar alle https sites te surfen die je van plan bent te gebruiken, zo heb je geen "key exhange" meer op hotel en wordt het risico weer verlaagd.
                          1- Key exchange gebeurt elke keer bij het tot stand brengen van een HTTPS verbinding.
                          2- Key exchange op zich is al ge-encrypteerd, dus is niet minder veilig.

Dave
                          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            1- Key exchange gebeurt elke keer bij het tot stand brengen van een HTTPS verbinding.
                            2- Key exchange op zich is al ge-encrypteerd, dus is niet minder veilig.

Dave
                            My mistake, dacht me te herinneren dat enkel de eerste keer er gevaar was, maar dat is iets met ssh en dynamische keys dat ik me herinner vermoed ik, ik gooi alles door mekaar nu, is ook al lang geleden en mijn verkeer mag toch iedereen zien .
                            Last edited by Ward-; 26 februari 2011, 22:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ward- Bekijk bericht
                              My mistake, dacht me te herinneren dat enkel de eerste keer er gevaar was, maar dat is iets met ssh en dynamische keys dat ik me herinner vermoed ik, ik gooi alles door mekaar nu, is ook al lang geleden en mijn verkeer mag toch iedereen zien .
                              Je SSH client waarschuwt als de host een server-key gebruikt die het nog niet is tegengekomen. Maar SSH werkt niet certificaten zoals SSL dat doet.

Dave
                              pixelpusher

Comment

Working...
                              X