Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afstand - objectgrootte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• afstand - objectgrootte

Beste,

Kent iemand de formule voor volgende;

gegevens;

ik ken de afstand tot een object ==> bvb 100 meter
    maar de grootte van het object zelf ken ik niet. Hoe kan ik de grootte van het object bepalen? ik kan bvb enkel zeggen dat het in mijn gezichtsveld nu de grootte heeft van 1 cm als ik er een meetlat bijneem en voor me hou.

Misschien vreemde vraag maar interessant om weten.

Dankjewel.

Tommy
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

Re: aftsand - objectgrootte

Volgens mij is dit een toepassing van de stelling : Twee driehoeken zijn gelijkvormig als de zijden van de ene driehoek evenredig zijn met de zijden van de andere. Je hebt de grote driehoek ABC gevormd door de lijn van je oog (A) naar de onderzijde van het object (B) en de lijn van je oog naar de bovenzijde van het object (C). Je hebt de kleine driehoek A'B'C' gevormd door de lijn van je oog (A') naar de onderzijde van de meetlat die je voor je houdt (B') en de lijn van je oog naar de bovenzijde van de meetlat (C').

AB is gekend : 100m in je voorbeeld.
    De afmetingen van de kleine driehoek ken je ook : B'C' is de lengte van je meetlat en de afstand van je oog naar resp. de onderzijde en bovenzijde van je meetlat (A'B' en A'C') kan je meten.

BC (hoogte van het object) is dan AB gedeeld door A'B', vermenigvuldgid met B'C'.

In theorie moet het kloppen maar in praktijk vrees ik dat het een enorm gepruts wordt en dat meetfouten onvermijdelijk zullen zijn.

Comment

Re: aftsand - objectgrootte

Dat is wat goniometrie.
      http://www.wikihow.com/Measure-the-Height-of-a-Tree

Angle of elevation method gebruiken.

Normaal gezien kan je alles berekenen van een driehoek met een rechte hoek als je drie waarden kent. Je hebt dus afstand tot het object en je weet dat 1 hoek 90 graden is. Je moet dus nog 1 extra waarde kennen en in dit geval zal dat de hoek zijn die je gezichtsveld maakt tot de top van het object. Vermits je de hoek vanaf je ogen vormt ga je ook nog wel je lengt er moeten bijtellen (van de grond tot aan je ogen).

Volgens die site is het dus tangens van de hoek x de lengte (in dit geval 100 meter) + je lengte tot aan je ogen.

Gewoon in google 'tan 60 degrees' tikken om de tangens van een hoek van 60 graden te berekenen.

Comment

Re: afstand - objectgrootte

Je kan natuurlijk ook een afstandsmeter met laser kopen. (Bushnell, Leica...). Je meet de afstand tot de onderkant van het object en tot de bovenkant. Dan pas je de stelling van Pythagoras toe : Je kwadrateert beide getallen en trekt de uitkomsten van elkaar af. Uit dit resultaat trek je de vierkantswortel en je hebt de hoogte van het object. In sommige afstandsmeters is deze pythagorasfunctie geprogrammeerd zodat je zelf niet hoeft te rekenen.

Comment

Dankjewel voor jullie hulp en duidelijke uitleg...!
          Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
            Beste,

gegevens;

maar de grootte van het object zelf ken ik niet. Hoe kan ik de grootte van het object bepalen? ik kan bvb enkel zeggen dat het in mijn gezichtsveld nu de grootte heeft van 1 cm als ik er een meetlat bijneem en voor me hou.

Dankjewel.

Tommy

Je kan ook (enkel als de zon schijnt uiteraard) een stok van 1 meter nemen. Die plaats je naast het object. Je meet de schaduw van de stok en de schaduw van het object.
            Dan deel je de schaduwlengte van het object door de schaduwlengte van je stok.
            Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
              Beste,

gegevens;

Dankjewel.

Tommy
              Om dit te kunnen berekenen heb je twee gegevens nodig, 100 meter heb je reeds, nu moet je op een of andere manier de hoek weten te meten, daarvoor bestaan toestelletjes, best een theodoliet ( ook wel een mier genoemd landmeterstoestel) dan met wat driehoeksmeetkunde KLIK berekenen of HIERMEE

Bv. afstand 100 meter met een hoek van 2° maakt 3,49 meter.
              Last edited by Guest42; 23 februari 2011, 18:45.

Comment

Working...
              X