Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spouwmuurisolatie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Spouwmuurisolatie

Ik overweeg om mijn woning beter te isoleren , en meer bepaald de spouwmuren.
    Mijn woning is 32jaar oud en ik overweeg om de spouwmuren te laten volspuiten.
    Heeft iemand hier ervaring mee ?
    Ik heb begrepen dat er verschillende systemen bestaan en welke is volgens jullie de beste ?
    Ook graag hulp ivm de prijs en welke subsidies vadertje staat hiervoor voorziet.
    Dank bij voorbaat voor jullie tips.

Re: Spouwmuurisolatie

(Nog) geen ervaring, maar uitgebreide lectuur vind je hier.

Mvg,
    __________________________________________________ ______
    NIKON D90 + AF-S 18-105 VR + AF-S 18-200 VRII + AF 50 1.8D + SB-900

Comment

Een alternatief is iets nieuws die op de markt aan het komen is voor breed publiek.
      Moet je eens op zoeken.

Airogel Spaceloft

Is een isolatiemateriaal die maar 0,5 of 1 cm dik is maar wel 10 keer zoveel isoleerd als glaswol/steenwol! Dit is geen grap of zo.

Voor de benelux is er maar 1 hollandse firma die het in trekt dacht ik, maar in Australie en de US is het al zeer populair.

Voorgeen was het onbetaalbaar en enkel gebruikt in dingen voor in space NASA, satelieten en zo ... nu is de prijs al binnen bereik.

Voordeel van die dunne laag is dat je het aan de binnenkant kan aanbrengen en afwerken met een gipsplaat of aan de buitenkant en dan afwerken met een chalie of zo.
      Mijn schoonbroer heeft laatste gedaan voor een open bebouwing en kmoe zeggen, tis mooi Heeft em wel 30.000 euro gekost inclusief nieuw dak.

Comment

Ik ben dit ook aan het overwegen. Test aankoop was er alvast positief over. Er zijn 2 courante methodes: met PUR en met glaswolvlokken. Beide zijn even duur. Het nadeel is dat je buitenmuur meer afziet nadien door het grote temp verschil tussen buiten en binnenmuur. De gevel moet ook waterafstotend gemaakt kunnen worden, wat niet altijd kan bij poreuze gevelstenen.

Bij ons zal het wsc isolatie + crepi worden. (als iemand daar goeie referenties voor weet altijd welkom!)

Comment

Voor de subsidies eens kijken naar onderstaande link.

Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Een alternatief is iets nieuws die op de markt aan het komen is voor breed publiek.
            Moet je eens op zoeken.

Airogel Spaceloft

Is een isolatiemateriaal die maar 0,5 of 1 cm dik is maar wel 10 keer zoveel isoleerd als glaswol/steenwol! Dit is geen grap of zo.

Voor de benelux is er maar 1 hollandse firma die het in trekt dacht ik, maar in Australie en de US is het al zeer populair.

Voorgeen was het onbetaalbaar en enkel gebruikt in dingen voor in space NASA, satelieten en zo ... nu is de prijs al binnen bereik.

Voordeel van die dunne laag is dat je het aan de binnenkant kan aanbrengen en afwerken met een gipsplaat of aan de buitenkant en dan afwerken met een chalie of zo.
            Mijn schoonbroer heeft laatste gedaan voor een open bebouwing en kmoe zeggen, tis mooi Heeft em wel 30.000 euro gekost inclusief nieuw dak.
            Géén grap ??? Nou moe
            Dit soort "isolatie" duikt elke keer weer op in de bouwwereld en is je reinste rip-off.
            10 x beter isoleren dan glaswol ? Yeah right, amper 50 % als je al hun cijfers mag betrouwen want ze hebben geen officiële erkenning. Maw, als je voor je subsidies gaat en je een ambtenaar treft die je dossier ècht controleert dan kan je het schudden.
            Een PUR plaat haalt dezelfde lamda waarde dan dat die prul ons probeert wijs te maken.
            Enne, jouw schoonbroer die isoleert aan de binnenkant van de woning ????
            Hoe kan je in godsnaam je huis degelijk isoleren door isolatie aan te brengen aan de binnenkant van een woning zonder tegen vochtproblemen aan te lopen ?

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
              Ik ben dit ook aan het overwegen. Test aankoop was er alvast positief over. Er zijn 2 courante methodes: met PUR en met glaswolvlokken. Beide zijn even duur. Het nadeel is dat je buitenmuur meer afziet nadien door het grote temp verschil tussen buiten en binnenmuur. De gevel moet ook waterafstotend gemaakt kunnen worden, wat niet altijd kan bij poreuze gevelstenen.
              Glaswolvlokken ? Glaswolplaten of rotswol bedoel je ?
              Anyway, pur is nog altijd iets duurder dan bovenstaande materialen.
              Nadeel : plaatsing gebeurt raar of zelden volgens de regels van de kunst. Je moet er bijna elke dag langs gaan en discussiëren met de aannemer.
              Rots- en glaswol : best te plaatsen doordat je het kan bijmekaar duwen en er dus geen naden zijn langswaar er luchtcirculatie kan.
              Nadeel : dikte om dezelfde isolatiewaarde dan pur te halen.

Je buitenmuur ziet meer af door het grote verschil tussen binnen- en buitenmuur ? WTF
              Who cares anyway ? Een buitenmuur is toch een "buiten"muur. Met afzien heeft dat niets te maken. En een buitengevel waterafstotend maken ? 'k Zou begot niet weten waarom zoiets per sé nodig zou zijn. Voor indringend water heb je een spouw. Je buitengevel waterafstotend maken lijkt mij een domme kost.

Tjerri

Comment

Tjerri weet duidelijk niet:

- dat bij na-isolatie van de spouw deze volgespoten wordt met PUR schuim of glaswolvlokken (kan ook met perlietkorrels en nog enkele minder courante alternatieven)
                - dat het onmogelijk is om platen of dekens in een spouw te steken tenzij je de gevel afbreekt
                - dat de prijs ongeveer hetzelfde is voor deze producten (ik heb offertes, ongeveer 25-30 euro/m2))
                - dat nadien de spouw niet meer bruikbaar is om doorslagwater en condens af te voeren, want ze zit vol isolatie
                - dat om bovenstaande reden de buitenmuur moet worden waterdicht gemaakt, maar wel dampopen moet zijn
                - dat door het afscheiden van binnen en buitenmuur door isolatie de temperatuurspanning oploopt, de gevel profiteert immers niet meer van de warmteafgifte van de binnenmuur, er zit een isolatiebuffer tussen beide

bezint eer ge commentaar geeft
                Last edited by grootmogol; 15 februari 2011, 13:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                  Tjerri weet duidelijk niet:

- dat bij na-isolatie van de spouw deze volgespoten wordt met PUR of glaswolvlokken (kan ook met perlietkorrels)
                  - dat het onmogelijk is om platen of dekens in een spouw te steken tenzij je de gevel afbreekt
                  - dat de prijs ongeveer hetzelfde is voor deze producten (ik heb offertes)
                  - dat nadien de spouw niet meer bruikbaar is om doorslagwater en condens af te voeren, want ze zit vol isolatie
                  - dat om bovenstaande reden de buitenmuur moet worden waterdicht gemaakt, maar wel dampopen moet zijn
                  - dat door het afscheiden van binnen en buitenmuur door isolatie de temperatuurspanning oploopt, de gevel profiteert immers niet meer van de warmteafgifte van de binnenmuur, er zit een isolatiebuffer tussen beide

bezint eer ge commentaar geeft
                  Hoelang heb jij je bezonnen ?

'k Sta wèl paf van je psychologisch inzichten. Beetje 't niveau van Tarot kaarten maar alla. Kleine hint : als je jouw eerste commentaar leest, net na die van Xafke dan snijdt mijn commentaar hout want dan ga ik ervan uit dat je reageert op de post boven die van jou.
                  En ja, wat jij aanhaalt ivm nà-isolatie klopt grotendeels. Ik heb echter mijn twijfels bij de qualificatie "nadeel" bij je laatste punt.

Misschien een tip voor de anderen die dit lezen, want jij weet het waarschijnlijk toch al, je kan je maar beter richten op het correct isoleren van je dak alvorens de muren aan te pakken. En wat mij betreft : ik breek nog liever mijn gevel af en isoleer correct ipv mijn spouw op te spuiten met één of ander spul waar ik niet van weet hoe het zich gaat nestelen. Een knoert van een koudebrug heb je vlugger gerealiseerd dan je denkt en dan ben je nog verder van huis.

Mvg,

Tjerri, iemand met 15 cm minerale wol in de muren, 45 cm in het dak en 12 cm pur in de vloer.

Comment

en snel "in het gat gebeten" als je moet toegeven dat je niet correct was in je antwoord op mijn quote. Als je dan mijn post gelezen hebt zie je dat ik spreek over PUR en glaswol en niet over die airogel isolatie.
                    Terug naar af dus...
                    het gaat ook niet over wat jij wil en hebt, de topicstarter vraagt tips in verband met na-isolatie van zijn spouw...
                    Er zijn onderzoeken genoeg hierover oa. door test aankoop en de Ugent, en ze stellen ongeveer hetzelfde vast, als er een goeie aannemer aan begint is het risico op koudebruggen te verwaarlozen. Wie het TA artikel wil kan me PM sturen.

En ja, wat jij aanhaalt ivm nà-isolatie klopt grotendeels. Ik heb echter mijn twijfels bij de qualificatie "nadeel" bij je laatste punt.
                    ik weet na het onderwerp lang te bestuderen inderdaad waar ik het over heb, en het laatste punt, je hebt twijfels? Je zal maar met een natte koude gevel zitten van 30 jaar oud, met meestal nog voegwerk in zand en zavel, die vriezen zo uit je gevel! Dus waterafstotend maken! Dat si het nut er van.
                    Last edited by grootmogol; 15 februari 2011, 14:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                      Enne, jouw schoonbroer die isoleert aan de binnenkant van de woning ????
                      Hoe kan je in godsnaam je huis degelijk isoleren door isolatie aan te brengen aan de binnenkant van een woning zonder tegen vochtproblemen aan te lopen ?
                      Met meer dan 30 jaar ervaring in den bouw ga ik je hier eens tegenspreken se.
                      WTCB dat is Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf of zijn dat daar ook zeveraars => Binnenisolatie
                      En als er een vocht probleem is moet je die eerst oplossen

@ts zoek op de site van WTCB eens naar Spouwmuurisolatie
                      Never resist temptation or it could go away...
                      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                        Ik overweeg om mijn woning beter te isoleren , en meer bepaald de spouwmuren.
                        Mijn woning is 32jaar oud en ik overweeg om de spouwmuren te laten volspuiten.
                        denk om je ventilatieroosters!
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

inderdaad, isoleren is een vorm van afsluiten van je woning, je moet goed ventileren om te veel vocht in je woning te vermijden. Vochtige lucht is moeilijker te verwarmen, dus ga je meer stoken. Wist je dat je meer dan een halve liter vocht verliest in je slaap via ademhaling en transpiratie. Veel hiervan komt in de omgevingslucht terecht, dus moet je goed ventileren.
                          Ventilatie is ook belangrijk voor een gezond leefklimaat in huis en voorkomt vochtproblemen door condensatie enz...

Comment

Ik heb 35 j geleden zelf mijn voorgevel ingespoten met een schuimproduct. Dat omhelst gaten boren bus mengen busmond op opening houden. product zet uit en drinkt door naar spouw. Zelfde zoals van die spuitbussen. Beneden beginnen de hogere gaten in het oog houden of voelen met een priem of er product genoeg is. Buiten gevel wel behandeld met een waterafstotende laag. Geen problemen van vocht gehad. Het product kwam van VOS chemie in Borgerhout Antwerpen, ik weet niet of die zaak nog bestaat.

Albert
                            Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

Comment

Voschemie bestaat nog:http://www.openingsuren.com/detailen.php?edit=5015181. Ge kunt altijd inlichtingen vragen.

Albert
                              Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

Comment

Working...
                              X