Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke is de optimale audiocodering.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke is de optimale audiocodering.

Een vraag aan audiofielen
    Er komen regelmatig nieuwe of verbeterde bestandsformaten.
    Welk formaat of codering is het meest optimaal bij diverse toepassingen waaronder het bewerken; zo min mogelijk afgevlakte curven en dus data verlies. Ik hoor vaak bij TV films, documentaires en DVD's digitale tikken en of blikkerig tonen.

Re: Welke is de optimale audiocodering.

De comprimering die NIET gecomprimeerd is met een voldoende hoge sample frequentie en nauwkeurigheid.
    Een klassieke CD is gesampled op 44.1 kHz en 16 bits, wat eigenlijk redelijk nipt is om audio goed weer te geven. Men heeft dat al trachten te verbeteren met bv. de SACD (super audio CD) maar die standaard is er niet echt doorgekomen.

Bijna alle gecomprimeerde audio-formaten zorgen voor een verslechtering van het geluid. Er bestaan ook compressie-formaten zonder verlies (zoals flac), maar die worden (vreemd genoeg) bitter weinig gebruikt. MP3 toestanden (zoals die bv. ook bij DivX films gebruikt worden) zijn dus niet bijster geschikt voor goeie audio-weergave (voornamelijk verlies in de hoge tonen).

Als je een audio-CD ript krijg je onder windows normaal een WAV-file. Deze bevat de niet gecomprimeerde inhoud van de CD. Als je geen data-verlies wil, moet je dus blijven werken in dergelijke verlies-vrije formaten.
    Last edited by polleke_cgc; 23 januari 2011, 15:31.
    Groeten,

Polleke

Comment

t is niet de zuiverste of ruisvrijste, maar het meeste frequenties -de onhoorbare incluis- vind je op een LP terug.

't schijnt dat de dansvloeren in clubs over heel de wereld opmerkelijk sneller vol staan als de DJ met vinyl draait. Ik heb daar eens een programma over gezien op de BBC een deel van de harmonische reeks van de bassen is niet hoorbaar, maar zou men met het hele lijf voelen en dat zou een sterke impuls tot dansen geven.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        De comprimering die NIET gecomprimeerd is met een voldoende hoge sample frequentie en nauwkeurigheid.
        Een klassieke CD is gesampled op 44.1 kHz en 16 bits, wat eigenlijk redelijk nipt is om audio goed weer te geven. Men heeft dat al trachten te verbeteren met bv. de SACD (super audio CD) maar die standaard is er niet echt doorgekomen.

Bijna alle gecomprimeerde audio-formaten zorgen voor een verslechtering van het geluid. Er bestaan ook compressie-formaten zonder verlies (zoals flac), maar die worden (vreemd genoeg) bitter weinig gebruikt. MP3 toestanden (zoals die bv. ook bij DivX films gebruikt worden) zijn dus niet bijster geschikt voor goeie audio-weergave (voornamelijk verlies in de hoge tonen).

Als je een audio-CD ript krijg je onder windows normaal een WAV-file. Deze bevat de niet gecomprimeerde inhoud van de CD. Als je geen data-verlies wil, moet je dus blijven werken in dergelijke verlies-vrije formaten.
        Inderdaad. Bovendien krijg je meer dan 20.000 nummers op 1 TB. Daarvoor moet je het dus ook al niet laten.

Comment

De Super Audio CD is er nooit doorgekomen, ook al omdat je goeie luidsprekers (voornamelijk de tweeters) moest hebben om ervan te kunnen genieten.

Voor normaal gebruik zou ik ook WAV voorstellen, is op veel vlakken goed (enkel de vertraging is nogal veel >100ms, als je bewerkingen en syncros wil doen, maar daar heb je bij het rippen en terug afspelen geen nadeel van)

Als je toch plaats wil sparen op je disk kijk dan naar True-Audio (.tta)

Lang leve de LP voor het grote (harmonische) bereik
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Gewoon FLAC of ALAC gebruiken (of weet ik veel welk ander lossless formaat). AIFF of WAV is niet beter en verbruikt gewoon 2x zoveel plaats.
            mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
              Gewoon FLAC of ALAC gebruiken (of weet ik veel welk ander lossless formaat). AIFF of WAV is niet beter en verbruikt gewoon 2x zoveel plaats.
              En leg nu eens uit wat "lossless" is.
              (ik weet het )
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Lang leve de LP voor het grote (harmonische) bereik[/QUOTE]

Ik ben de LP weer gaan herwaarderen. In 1983 toen ik een van eerste CD spelers kocht was ik content eindelijk van de ruis en tikken verlost te zijn: maar ik miste de warmte van de LP. Gelukkig zijn mijn LP's niet op de rommelmarkt beland en luister ik er weer vaak naar.
                Ook voor audiomontages maak ik er weer vaker er gebruik van.
                Last edited by Binnenuit; 24 januari 2011, 09:08.

Comment

Flac, ogg vorbis, die heb je nodig om pro te gaan

Comment

Working...
                  X