Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zomerbanden en ervaringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zomerbanden en ervaringen

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Klopt inderdaad dat de voorste dan het meest verslijten.

Wel rekening houden dat de nieuwste banden steeds op de achteras geplaatst moeten worden voor de beste weglegging en dus grootste veiligheid.
    en dat het merk/type en uitvoering het zelfde zijn als je twee andere banden...(althans in Nederland).
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      en dat het merk/type en uitvoering het zelfde zijn als je twee andere banden...(althans in Nederland).
      grt,bouk.
      In België dus niet. Wél dezelfde banden per as.
      Miel
      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Wel rekening houden dat de nieuwste banden steeds op de achteras geplaatst moeten worden voor de beste weglegging en dus grootste veiligheid, ook op een voorwielaandrijving.
        Het is geen wetgeving, geen verplichting maar een aanbeveling.
        Iets wat de meesten net omgekeerd doen omdat ze een voorwielaandrijving hebben en denken dat die de beste grip moeten hebben.
        Dat klopt uiteraard. Maar op het moment dat ik mijn voorbanden vervang, zijn de achterbanden nog maar de helft versleten. En ik vervang mijn banden redelijk vroeg, zodat het verschil in grip "redelijk" blijft. Rijden met vooraan nieuwe banden, en achteraan een profieldiepte van 1.4 mm. ga ik echt niet doen...
        Op die manier vind ik het niet de moeite om mijn banden ook te laten wisselen, als ik de voorste vervang...

Als je in die bandencentrales de bak met "versleten banden" bekijkt, is het echt niet te doen hoelang sommigen met hun versleten spullen blijven rijden...
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Is allemaal juist, maar de ene zijn criteria is niet dezelfde dan de andere, waardoor er geen "beste band" kan zijn.
          Als je sportief rijd, zal een stille band niet prioritair zijn boven een zachtere compound met een hoge stijheid in de zijflank bijvoorbeeld.
          En dat klopt uiteraard ook. Maar dat geldt voor alles wat je koopt. En het betekent ook niet dat omdat je 1 type koopt, de rest slecht zou zijn op lijkt. De rest voldoen enkel minder aan je criteria.
          Banden zijn trouwens een typisch compromis produkt, omdat een aantal criteria compleet tegenstrijdige resultaten opleveren. Een zachte band, zal meestal niet zolang meegaan bv...
          De perfecte band is dus ook nog altijd niet uitgevonden.
          Groeten,

Polleke

Comment

Wel rekening houden dat de nieuwste banden steeds op de achteras geplaatst moeten worden voor de beste weglegging en dus grootste veiligheid, ook op een voorwielaandrijving.
            Het is geen wetgeving, geen verplichting maar een aanbeveling.
            Iets wat de meesten net omgekeerd doen omdat ze een voorwielaandrijving hebben en denken dat die de beste grip moeten hebben.
            Mijn bandenzaak zegt: nieuwe steeds vooraan, voor het remmen, terwijl ikzelf vind dat de aandrijfwielen het beste profiel moeten hebben, affijn, iedereen zegt wat anders.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Mijn bandenzaak zegt: nieuwe steeds vooraan, voor het remmen, terwijl ikzelf vind dat de aandrijfwielen het beste profiel moeten hebben, affijn, iedereen zegt wat anders.
              Verseg heeft weldegelijk gelijk (en niet je bandenzaak)... .
              Groeten,

Polleke

Comment

Wat ik ook doe, is bij het aanschaffen van een andere wagen, die (reserve inbegr.) allemaal dezelfde banden heeft, mij direkt een zesde band aankoop van hetzelfde profiel/merk , zodat ik bij slijtage, 2 nieuwe kan leggen (reserve + 6de band), want het komt soms voor dat de meegeleverde banden nadien niet meer te krijgen zijn.
                Last edited by toerist; 21 januari 2011, 18:59.
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

Comment

Wat ik ook doe, is bij het aanschaffen van een ander wagen, die (reserve inbegr.) allemaal dezelfde banden heeft, mij direkt een zesde band aanschaffen van hetzelfde profiel/merk , zodat ik bij slijtage, 2 nieuwe kan leggen (reserve + 6de band), want het komt soms voor dat de meegeleverde banden nadien niet meer te krijgen zijn.
                  Ha, maar er zijn minder en minder wagens met een volwaardig reservewiel....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Ha, maar er zijn minder en minder wagens met een volwaardig reservewiel....
                    Ja, ik bedoel inderdaad met een volwaardig reservewiel he, anders heeft het überhaupt geen zin.
                    George Orwell

Comment

Bandenzaak is fout. Waar ik m'n banden plaatste zei die kerel ook dat de beste banden vooraan moesten. De volgende dag ben ik met m'n wagen 180 graden geslipt en dan tegen de vangrails beland (bij een oprit van de autostrade).
                      De logica dat de beste banden achteraan moeten zitten is als je achteraan slipt, je auto oncontroleerbaar wordt, terwijl als je vooraan slipt, je dit nog makkelijk kunt corrigeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                        De logica dat de beste banden achteraan moeten zitten is als je achteraan slipt, je auto oncontroleerbaar wordt, terwijl als je vooraan slipt, je dit nog makkelijk kunt corrigeren.
                        Dat is inderdaad de reden.

http://www.qteam.be/nl/Meest-gestelde-vragen-(FAQ)-45/ (punt 4)
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Welke banden je legt is ook wat afhankelijk van welk merk en type auto je hebt, bij veel zware auto's en een normaal rijgedrag ben je goed af met een Michelin.
                          Een Michelin is een zeer goeie band die bovendien veel km doet omdat hij wat harder is dan de andere merken, zelf rijd ik er niet mee omdat ik zoals Verseg ook schrijft sneller schuiven dan een andere.
                          Zelf heb ik ook al met meerdere merken gereden (beroepsmatig tot 2004) en prive ook natuurlijk.
                          Continentals ben ik zeer tevreden over, sommige willen ze dan weer niet.
                          Britgestone Turanza 300 goed in de zomer maar word te hard (schuiven) in de winter, dat was ook een van de reden dat ik winterbanden heb gekocht.
                          Pirelli P7 goeie banden maar slijten wel iets vlugger.
                          Dunlop komen er bij mij niet op heb daar een stuk of zes van gehad met blazen op (tetten in de vaktaal) door slechte karkassen.
                          Hangcook zou ook een goeie band zijn (word veel op VW afgeleverd) maar heb ik nog geen gehad.
                          Good Year is ook goed evenals Kleber (is het zustermerk van Michelin).
                          Voornaamste is dat je van Chinese merken afblijft, heb je een snelle auto blijf dan enkel bij de A merken en neem geen dunlops.
                          Verder leg je de beste banden normaal van achter en mag je in België ook per as verschillende merken leggen, mijn zomerbanden zijn van voor Brdgestones en van achter Pirelli's.
                          Banden moeten op alle vier de wielen de zelfde maat hebben tenzij in het PVA anders word vermeld, verder moet per as de zelfde snelheidsindex en gewichtsindex liggen, dus aan een kant een snelheidsindex een T en aan de andere kant een H mag niet.
                          De snelheidsindex moet hoger (of gelijk) zijn aan de maximum snelheid die de auto kan halen, bv een T mag tot 190km een H mag tot 210km en de band moet ook het gewicht van de wagen kunnen dragen.
                          Last edited by Sus; 23 januari 2011, 21:20.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Een set Bridgetone Potenza Runflat en een set Michelin PS2 voor de zomer.
                            Een set Goodyear Ultra Runflat voor de winter.
                            Met vroegere wagens ook altijd met Michelin gereden. Goed compromis tussen baanligging en duurzaamheid. Niet goedkoop. Een zeer degelijk merk waarmee ik vroeger tot 70.000 km deed.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Voor de lol dit efkes naar boven gebracht, wordt die winterbanden wat beu
                              George Orwell

Comment

Voor de lol dit efkes naar boven gebracht, wordt die winterbanden wat beu
                                T'is nog geen zomer, hé : je bent efkens te vroeg... Voorlopig moeten die winterbanden er nog op .
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X