Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 versterkers koppelen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 2 versterkers koppelen.

    Mijn beddoeling is eigelijk de kwaliteit verbeteren bij het zelfde volume.
    Nu klinkt de klank wat schrewerig in de hoge tonen met een lichte vervorming.

    Comment


    • #17
      Re: 2 versterkers koppelen.

      Als je nu vervorming krijgt, dan zal dat er niet beter op worden als je dezelfde versterker nog zwaarder gaat belasten.

      Over welke versterker (merk/type/vermogen) en welke luidsprekers gaat het hier?
      Het is ook mogelijk dat de vervorming van de luidsprekers komt omdat die overstuurd worden.
      Kijk bij het vermogen alleen naar Watt RMS, en niet naar het muziekvermogen, wat dat is een getal dat niet veel waarde heeft.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: 2 versterkers koppelen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        Als je daarentegen bij auto-audio gaat zien dan heb je bij de betere versterkers bijna altijd een verdubbeling van het vermogen als je van 4ohm naar 2 ohm gaat.(8ohm is daar niet gebruikelijk)
        Tussen wat de meesten op papier zetten en de realiteit is vaak een enorm verschil.

        En bij luidsprekers spreekt men niet van weerstand maar van impedantie ... en dat maakt nu net het verschil in berekening.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: 2 versterkers koppelen.

          Oorspronkelijk geplaatst door moesti Bekijk bericht
          Mijn beddoeling is eigelijk de kwaliteit verbeteren bij het zelfde volume.
          Nu klinkt de klank wat schrewerig in de hoge tonen met een lichte vervorming.
          En je denkt dat zo op te lossen? Kijk eerder eens uit naar wat deftiger materiaal dan!
          Ik lees hier zaken van tape-out naar ingang tweede versterker ... dat gaat in elk geval wel maar ge gaat u amuseren wat volumeregeling betreft.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: 2 versterkers koppelen.

            Sommige versterkers kan je ook mono schakelen en elk stereokanaal door een aparte versterker leiden.

            Maar aan de kwaliteit van de klank zal ook dat niet veel helpen.

            Comment


            • #21
              Re: 2 versterkers koppelen.

              Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
              Sommige versterkers kan je ook mono schakelen en elk stereokanaal door een aparte versterker leiden.
              Maar dan ben je meestal wel op een iets andere manier bezig dan versterkers zitten doorlussen via tape-connectie.

              Hetgeen men hier wil doen is betere kwaliteit bekomen door foeffelwerk ... verkeerd bezig zeg ik dan, ook al zou het technisch mogelijk zijn.
              Je kan van een slecht klinkende luidspreker geen goede maken door er wat meer power in te pompen! Een goede luidspreker geeft ook een deftige klank op laag vermogen.
              Om dan de vraag te moeten stellen aan "audiofielen" ... die lachen zich gewoon een breuk.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: 2 versterkers koppelen.

                Idd .. en versterkers "doorlussen" zoals hier aangegeven is sowieso lood voor oud ijzer .. de "uitgangen", lees signaalsterkte, in een goede versterker zijn verregaande genormaliseerd ttz dat de signaalgrootte vastgelegd is zowel als de uitgangsimpedantie/weerstand (meestal 47KOhm)
                ... en 't is dubbel knudde want die uitgangen zijn (meestal) niet betrokken in het volumeregelcircuit.
                één goede versterker is niet = aan twee slechte ..

                Comment


                • #23
                  Re: 2 versterkers koppelen.

                  Mannen, vergeet niet dat verdubbeling van het vermogen "hoorbaar is" dus van 40 naar 80 Watt is slechts 3dB verschil en net hoorbaar. Overigens spreken we niet over wat(t)age maar over vermogen, net zoals amperage ook niet bestaat maar wel stroomsterkte.
                  Groet, Vic.
                  Wat spul van Nikon, Sigma, Metz, Qihe, Hoya, Sekonic, Spider en Yongnuo.

                  De fotograaf maakt de foto, de camera is slechts een hulpmiddel!

                  Comment


                  • #24
                    Re: 2 versterkers koppelen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door PA0VIC Bekijk bericht
                    Mannen, vergeet niet dat verdubbeling van het vermogen "hoorbaar is" dus van 40 naar 80 Watt is slechts 3dB verschil en net hoorbaar. Overigens spreken we niet over wat(t)age maar over vermogen, net zoals amperage ook niet bestaat maar wel stroomsterkte.
                    Groet, Vic.
                    klopt niet:
                    als electronicus vergeet je die vuistregels nooit...alles ~

                    6db is 2X
                    10db is 3X
                    20db is 10x
                    30 db is 20+10 en dat is 3x10 of 30X
                    40 db is 100X of 20dbX20db, 10X10 of 100X
                    Zie wat ik bedoel?

                    Comment


                    • #25
                      Re: 2 versterkers koppelen.

                      Wordt allemaal te technisch voor mij.
                      Stel ik heb een volledig werkend systeem op Klara staan.
                      Daarnaast zet ik een identiek systeem aan volumeknop even hoog.
                      Dan klinkt mijn muziek toch luider met dezelfde kwaliteit?

                      Comment


                      • #26
                        Re: 2 versterkers koppelen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        klopt niet:
                        als electronicus vergeet je die vuistregels nooit...alles ~

                        6db is 2X
                        10db is 3X
                        20db is 10x
                        30 db is 20+10 en dat is 3x10 of 30X
                        40 db is 100X of 20dbX20db, 10X10 of 100X
                        Zie wat ik bedoel?
                        Begrijp ik het dan verkeerd?
                        Omdat de decibel een logaritmische eenheid is, mogen we deze niet zomaar optellen en aftrekken. Als twee versterkers elk een geluidniveau van 80 dB(A) produceren, is hun gezamenlijke geluidniveau geen 160 dB(A) maar 83 dB(A). Twee even sterke geluidbronnen veroorzaken samen slechts 3 dB(A) meer dan één afzonderlijk.
                        Als een versterker een geluidniveau van 90 dB(A) produceert en we tellen een tweede versterker van 80 dB(A) daarbij op, dan komen we uit op een geluidniveau van 90,4 dB(A).

                        Vic.
                        Wat spul van Nikon, Sigma, Metz, Qihe, Hoya, Sekonic, Spider en Yongnuo.

                        De fotograaf maakt de foto, de camera is slechts een hulpmiddel!

                        Comment


                        • #27
                          Re: 2 versterkers koppelen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door PA0VIC Bekijk bericht
                          Begrijp ik het dan verkeerd?
                          Omdat de decibel een logaritmische eenheid is, mogen we deze niet zomaar optellen en aftrekken. Als twee versterkers elk een geluidniveau van 80 dB(A) produceren, is hun gezamenlijke geluidniveau geen 160 dB(A) maar 83 dB(A). Twee even sterke geluidbronnen veroorzaken samen slechts 3 dB(A) meer dan één afzonderlijk.
                          Als een versterker een geluidniveau van 90 dB(A) produceert en we tellen een tweede versterker van 80 dB(A) daarbij op, dan komen we uit op een geluidniveau van 90,4 dB(A).

                          Vic.
                          Nee, je was ff fout met je waarden.
                          Het is idd logaritmitisch, maar je moet even vuistregels kennen.
                          db is 'n verhouding tussen vermogens en die klinken niet liniear volgens ons gehoor
                          Als ik spreek over 90db signaal/ruis verhouding of over 96 db dan betekend dat dit laatste 2X zo groot is.
                          als je 'n versterker hebt en je wil 2 maal (volgens gehoor) harder spelen heb je ongeveer 20db extra(10X) nodig.
                          klinkt mischien gek, maar ons gehoor is niet liniair.
                          Denk aan het loudnes effect welk bij lagere volumes de toonregeling/volume aanpast.
                          dat is dus ons waarneming gehoormatig aanpassen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: 2 versterkers koppelen.

                            Bedankt voor je heldere uitleg.
                            Wat spul van Nikon, Sigma, Metz, Qihe, Hoya, Sekonic, Spider en Yongnuo.

                            De fotograaf maakt de foto, de camera is slechts een hulpmiddel!

                            Comment


                            • #29
                              Re: 2 versterkers koppelen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door moesti Bekijk bericht
                              Wordt allemaal te technisch voor mij.
                              Stel ik heb een volledig werkend systeem op Klara staan.
                              Daarnaast zet ik een identiek systeem aan volumeknop even hoog.
                              Dan klinkt mijn muziek toch luider met dezelfde kwaliteit?
                              over welke luidsprekers spreken we hier?
                              en welke versterkers zou je willen koppelen?
                              ik zou het persoonlijk niet doen
                              eerst zou ik eens kijken welke gevoeligheid je luidsprekers hebben dat maakt een wereld van verschil
                              bv 89db gevoeligheid tegen 93db gevoeligheid

                              Comment


                              • #30
                                Re: 2 versterkers koppelen.

                                Ik denk dat het de bedoeling is van de topicstarter om 2 versterkers te gebruiken met 1 signaalbron en op elke versterker 1 paar luidsprekers aan te sluiten.

                                En ja dit werkt; zal luider klinken en beter zijn dan 4 luidsprekers op 1 versterker.

                                Soms lijkt het hier een beetje op "Tweakers.net" met al die offtopic comments
                                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                                Flickr____No place to be

                                Comment

                                Working...
                                X