Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Egr-klep omzeilen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Egr-klep omzeilen ?

    Zijn er trouwens, nu nog automerken die je nieuw kan kopen, zonder die vervelende egr-klep technologie ?

  • #2
    Re: Egr-klep omzeilen ?

    Ik denk van niet.
    Volgens WIKI:
    Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.
    Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.
    Bij benzinemotoren, gebruikt in de automobielsector, wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Bij de eerdere systemen werd de klep bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening was zo afgeregeld, dat de klep alleen geopend werd bij deellast. Bij modernere systemen gebeurt dit overwegend met behulp van een elektrisch bediende klep, wat een betere aansturing mogelijk maakt. Een volgende stap is het gebruik van variabele in- en uitlaatkleptiming (interne EGR), waardoor de inwendige vervuiling van het inlaatsysteem wordt gereduceerd en er sneller op wisselende rijomstandigheden kan worden gereageerd. EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor.
    Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.
    Bij hogedruk-EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III-generatie en later.
    Als alternatief is er ook lagedruk-EGR bekend bij dieselmotoren, waarbij er na het uitlaatgasbehandelingssysteem uitlaatgas afgetakt wordt, dat weer teruggevoerd wordt naar de compressor. Dit systeem is nog niet veel in gebruik.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

    Comment


    • #3
      Re: Egr-klep omzeilen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
      Zijn er trouwens, nu nog automerken die je nieuw kan kopen, zonder die vervelende egr-klep technologie ?
      Waarom ?

      Comment


      • #4
        Re: Egr-klep omzeilen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
        Waarom ?
        das een vraag met een wedervraag...waarom?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Egr-klep omzeilen ?

          Mijn C max mag maandag binnen voor een dagje
          en waarom ? juist Egr-klep vervangen

          Comment


          • #6
            Re: Egr-klep omzeilen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door kazan Bekijk bericht
            Mijn C max mag maandag binnen voor een dagje
            en waarom ? juist Egr-klep vervangen
            Doe je weinig grote afstanden of autosnelweg?
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Egr-klep omzeilen ?

              Een EGR klep word door de fabrikanten geplaatst om aan de miljeu normen te komen maar er is een grote maar bij een EGR klep, das allemaal goed zolang ze juist werkt.
              Omdat er verbrande gassen terug aan gezogen worden door een EGR klep treed er ook vervuiling op en komt de werking in het gedrang.
              Op veel forums van verschillende merken vind je vooral de EGR klep terug als opduikend defect.
              Zelf rijd ik al jaren rond met een afgekoppelde EGR klep (mijn motor zuigt steeds zuivere lucht aan) maar daar deze meer en meer electronis bediend worden kan je die bij veel auto's niet meer uitschakelen.
              Het grootste probleem bij een EGR klep is niet dat ze niet opengaat maar dat ze open blijft staan waardoor je een hoop vermogen verliest.
              Last edited by Sus; 11 december 2010, 23:18.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #8
                Re: Egr-klep omzeilen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Doe je weinig grote afstanden of autosnelweg?
                hij moet in februari 2011 twee jaar worden en er staan 91.000 km op de teller

                Comment


                • #9
                  Re: Egr-klep omzeilen ?

                  Ik doe per werkdag 80km, waarvan 60km autosnelweg en 20km langs kleinere wegen. Mijn egr-klep die elektrisch werkt bleef toe staan, met als gevolg een tweetal lampjes die op het dashbord oplichtte. De auto werkte anders volledig normaal.
                  Ze hebben deze klep in de garage gekuist...amaai wat een smurrie (roetafzetting) daar reeds inzat na +/-37000 km.De klep was zo vuil dat deze door de elektrische solenoïde niet meer kon geaktiveerd worden. Ook het inlaatspruitstuk van de motor was reeds goed beladen met dezelfde roetafzetting, idem dito de voeler die deze gegevens constant meet en doorgeeft aan het ECU.Daarna moest nogeens de ECU gereset worden.

                  Als je ziet dat door een opening van nauwelijks +/- 3cm, want groter is deze EGR-klep binnen niet, vervuilde uitlaatgassen moeten passeren...ja, dan weet je het wel hé.Vroeg of laat moet iedere wagen deze laten vervangen.Komt er nog eens bij, dat je er moeilijk bij kunt.Je moet een groot deel van de motoronderdelen afbouwen, alvorens je er bij kunt. Hier hebben ze 2h30 over gedaan om de klus te klaren.
                  Last edited by dubbel; 11 december 2010, 23:44.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Egr-klep omzeilen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kazan Bekijk bericht
                    Mijn C max mag maandag binnen voor een dagje
                    en waarom ? juist Egr-klep vervangen
                    Welkom in de club ...

                    Al enige tijd last gehad dat mijn wagen plots niet meer vooruit te krijgen was, soms stilviel of beperkt was in toeren ... EGR-klep stuk.

                    Wagen is bijna anderhalf jaar oud en heeft 53.000 km ... dus da's redelijk snel.
                    Collega twee na mij identiek hetzelfde ... bijna 60.000km en EGR-klep stuk.

                    Valt wel op ... de C-Mac, Peugeot 407 en Volvo S40 hebben dezelfde motor steken en we hebben blijkbaar een identiek probleem.

                    Volgens garage dagelijkse kost ... ze vinden ook wel dat wagens beter waren zonder deze klep maar het is nu eenmaal een verplichting om aan de normen te kunnen voldoen.
                    Volgend stuk zou de roetfilter zijn dat verstopt en waardoor je vermogen verliest ... blijkbaar zijn er daar ook veel van die klagen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Egr-klep omzeilen ?

                      op mijn vorige wagen (rover 75) dat is een bmw motor, had ik deze eens uitgeschakeld.
                      alles ging goed tot ik een 10 tal km had gereden, toen begon de motor te 'bokken' en viel daarna uit. egr klep terug ingeschakeld, maar de motor wou niet meer aanslaan
                      (foutcode + een rood lampje dat brande op het dashboard)
                      accu 10 minuten afgekoppeld, zodat alles ge-reset word,
                      daarna was de foutcode dus weg en kon ik terug starten en wegrijden
                      had het daarna nog eens geprobeerd en het was terug het zelfde liedje
                      Dus: uitschakelen is niet altijd een goed idee.
                      450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

                      Comment


                      • #12
                        Re: Egr-klep omzeilen ?

                        Ik ga eens navragen wat er mogelijk is, om de Egr-klep af te doppen.
                        Het is een nieuwe wagen van amper 1.5 jaar oud, die perfekt rijdt...maar verleden week bleek de bovenstaande klep niet meer te werken zoals 't hoort. Dan heb ik nog geluk gehad, dat deze in gesloten toestand de geest gaf en niet in open toestand, hier was niets te merken in 't tweede geval, zou je tegen een slakkengangetje verder moeten...wat een afgang !

                        Ik vraag mij af zijn er andere technieken, om de milieunorm te halen dan steeds via een egr-klep te moeten ?
                        Ik dacht aan variabele kleptiming...maar zeker ben ik hier niet van ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Egr-klep omzeilen ?

                          Zoals ik ook al schreef: goed als het nieuw is om de norm te behalen maar eens dat ze vervuild is zou ik wel eens willen zien wat er dan van hun norm overblijft.
                          EGR is zeer bekend bij Citroën, Peugeot, Ford, VW, Audi en nog zoveel andere merken.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Egr-klep omzeilen ?

                            @ Kazan,

                            wil u niet bang maken, maar zal waarschijnlijk niet het laatste zijn... starter, alternator, of heb je die al gehad, zijn er veel die tussen 60 en 80000km kapot gaan....

                            als het een troost mag zijn , tis niet alleen bij ford hoor...

                            groeten, Marc
                            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Egr-klep omzeilen ?

                              Ach de meeste auto's zijn lopende rekeningen he en toch zeker als je er zelf niet aan kan werken, gelukkig kan ik dat wel zolang ik niets speciaal nodig heb toch.
                              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                              Comment

                              Working...
                              X