Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke banden ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke banden ?

Ik zie hier dat sommigen zich toch veiliger voelen met de banden van de bekende merken.
    Hebben jullie ooit ergens gelezen dat een ongeval veroorzaakt was door goedkope banden?
    Als dat echt een probleem zou zijn, dan mochten we met zo'n banden zeker niet op de openbare weg rijden (dan waren die verboden).

De meeste ongevallen worden veroorzaakt door een onaangepast snelheid, en niet door banden die net iets minder grip hebben. Als je op de laatste beetje extra grip rekent, dan ben je zeker verkeerd bezig...

Op een circuit komt het wel op dat beetje extra grip aan. Maar als je op de openbare weg rijdt aan de wettelijk toegelaten snelheden dan kom je nooit in de buurt van wat die duurdere banden werkelijk aankunnen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Met winterbanden kan je een auto niet laten keuren tijdens de zomer bv.
      klopt niet helemaal hoor http://www.mobilit.fgov.be/data/pbs/P030527bn.pdf (blz 3)

mvg
      Eddy
      Van waar het komt (en naar waar het zal gaan) is nog niet geweten

Comment

Op banden besparen doe je gewoonweg niet. Als je in de goedkopere banden gaat, dan kom je terecht bij Chinese brol.
        Hier een vergelijk op de autogids site: link
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik zie hier dat sommigen zich toch veiliger voelen met de banden van de bekende merken.
          Hebben jullie ooit ergens gelezen dat een ongeval veroorzaakt was door goedkope banden?
          Als dat echt een probleem zou zijn, dan mochten we met zo'n banden zeker niet op de openbare weg rijden (dan waren die verboden).
          Jij hebt toch met een moto gereden hé ... dan ga je dat hopelijk snappen want daarbij is het verschil nog beter merkbaar.
          Als ik met mijn moto in een bocht wat gas moet bijgeven (kan niet anders als je op een kruispunt uit stilstand vertrekt en afslaat) dan moet ik mij soms wat haasten ... vooral als je een drukke steenweg over moet. Met de banden die er nu op staan mag ik al fameus optrekken zonder enig probleem, met een minder goede band (lees grip) breekt die uit bij het minste dat je wat optrekt in een bocht ... dat verschil is tussen twee sorten banden ENORM!

Met een wagen bestaat zo'n verschil ook!

Op mijn "bedrijfswagen" staan origineel simpele banden ... als het regent en ik neem ergens een verkeerswisselaar met lange bocht, dan kan ik die bij regen tegen hoogstens 50 km/u nemen of ge voelt dat hij zou weggaan ... nu met iets betere banden (geen 5€ verschil) kan ik hetzelfde bij 90km/u. Dat verschil is enorm!
          Ook op droog wegdek is het verschil merkbaar groot!
          Ge kunt nu zeggen dat als je dat weet je maar wat trager moet rijden ... klopt dan ook dat ge daar rekening mee kunt houden in veel gevallen maar eenieder dat veel de baan doet op ongekende wegen komt al eens een bocht tegen dat korter is dan verwacht.
          Als ge dan wat reserve hebt door goede baanhouding, dan kunt ge daar op inspelen ... met de minderwaardige band steekt ge dan al de kant in voordat ge eraan kunt denken in te grijpen! Dus ja, het verschil in band kan een enorme invloed hebben op eventuele gevolgen!
          Trek eens snel op bij regenweer met een kwalitatieve band en met een miderwaardige (lees minder grip) band ... het verschil is tussen rap kunnen vertrekken en doorslippende wielen hebben. Ook hier kan je zeggen dat ge dat maar niet moet doen maar soms moet je ook eens rap kunnen vertrekken om uit de voeten te zijn of om u te lanceren tussen druk verkeer.

En kom nu niet af dat ge maar nooit rap moet vertrekken (ik voel sommigen al komen) ... op sommige banen is dat mogelijk maar op andere weer niet!

En zo gaat het spel verder in de winter en met winterbanden ... zolang er niets speciaals is zal alles wel meevallen maar met aangepaste banden heb je veel meer reserve, een reserve die vaak een groot verschil kan uitmaken.
          En neen, het ligt hem niet alleen bij verschil in merken maar ook in type en dit zelfs binnen hetzelfde merk.

Maar je hebt gelijk ... je leest nooit dat het aan de banden ligt maar vaak aan de snelheid. Wat nooit veel aangehaald wordt en zeker niet door de pers is dat die met een betere band aan dezelfde snelheid misschien wel wat had kunnen doen.

Zeg tegen 100 mensen dat ze voor 10€ hun auto 20km/u sneller kunnen doen rijden en 2 seconden rapper optrekken ... 80 gaan het laten doen.
          Zeg tegen 100 mensen dat door 10€ meer te investeren in banden ze bij een noodstop 50 meter korter kunnen stoppen ... ze lachen u vierkant uit!
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Met winterbanden kan je een auto niet laten keuren tijdens de zomer bv.
            Jawel als op uw auto bv H banden liggen en uw winterbanden zijn ook H banden dan mag je heel het jaar met uw winterbanden rijden en leverd dat op de keuring geen enkel probleem op.
            Op de mijne liggen origineel 195/65R15 H banden maar omdat hij geen 190km gaat kan ik heel het jaar door rijden met 195/65R15 T banden. T staat voor: tot 190km.
            Als de snelheidsindex van de banden lager is mag je er enkel in de winterperiode mee rijden.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Verseg,

Ik heb vroeger inderdaad met de motor gereden, en toen koos ik liever voor banden die wat langer meegingen in plaats van voor de maximale grip.
              In onze motorclub zaten er wel die altijd voor de zachte banden kozen, maar die gingen echt niet sneller door de bochten (ook niet op de bergpassen).
              Het enige nadeel voor die mannen was dat die zachte banden veel duurder waren, en ze gingen dan ook nog maar de helft van de kilometers mee.
              Mijn banden gingen meestal zo'n 15.000km mee, bij anderen waren de banden na 6-7000 km tot op de draad versleten (echt tot op de draad, ik ken iemand die altijd bleef rijden tot de draad zichtbaar werd).

Tijdens de stoplichtsprints was er geen enkele die mij voorbij geraakte, de banden op mijn Bandit 1200 hadden dus zeker voldoende grip (ooit heb ik tegen een Honda SP2 een paar stoplichtsprints gedaan, en ik was twee keer de snelste).
              Het probleem bij de stoplichtsprints was dat de voorband gewoonlijk niet veel grip meer had, maar dat is normaal als die de baan niet raakt.
              Maar zoals de verkeerssituatie nu is, kan je zelfs die stoplichtsprints wel vergeten omdat er overal camera's staan...

Als je met de motor geregeld op een circuit wil rijden, dan kan ik aannemen dat de grip van de banden belangrijker wordt. Maar ik denk dat de juiste remtechniek voor heel wat beginnende motorrijders een veel groter probleem is dan de bandenkeuze. Ik heb er ooit gezien die de voorrem niet durfden gebruiken, dat is wel de rem die instaat voor 75-80% van de remkracht als je zo snel mogelijk moet vertragen (daarom zijn die voorremmen dus veel groter).

Mijn Clio heeft maar zo'n 60pk, als ik volgas vertrek, dan moet het wegdek er al heel slecht bij liggen om de banden te laten doorspinnen. Bij de nieuwe wagens met (te)veel pk's zit er toch standaard tractiecontrole op? Dan spinnen de banden toch ook niet door als je eens volgas geeft? Of schakelen jullie die tractiecontrole dan altijd uit?
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                All-season is zo'n beetje mossel noch vis en winterbanden vind ik hier zeker niet van toepassing.
                Mijn vrouw rijdt dagelijks slechts een 5-tal kilometer. Ook in de zomer komen die banden amper op temperatuur. Wij hebben gekozen voor all-season banden. Natuurlijk zijn die niet vergelijkbaar met winterbanden, maar over een gans jaar bekeken heel tevreden over de mossel noch vis banden.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Een nieuwe B-band zal nog altijd beter zijn dan een versleten A-band.
                Hangt er van af in hoeverre die A-banden versleten zijn als je de testverslagen leest van (bepaalde) Chinese banden die zowat 35% méér remafstand nodig hebben dan goeie A-banden.

Willy
                Last edited by LesC; 15 december 2010, 14:24. Reden: Quote verbeterd
                Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Even de feiten : mijn wagen is 12jaar oud, benzine 2l, 230.000 km
                  Als die wagen correct is onderhouden, kan hij nog jaren mee.
                  (mijn vrouw haar MB190D is bijna 25 jaren oud en rijdt nog altijd als een (oude) trein )
                  Als je nog een tijdje wil verder rijden met je kar, zou ik investeren in degelijke banden. Is het gedoe met winterbanden voor jou niet de moeite waard, koop dan degelijke zomersloefen (Michelin, Continental,..). Ken dan ook de beperkingen als er ijs of sneeuw op de baan ligt.
                  Zoals eerder al geschreven. Het rubber is het enige contact met het wegdek. Dit kan bepalend zijn voor jouw leven en dat van anderen. Dus probeer daar zeker niet op te besparen.
                  Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Op banden gebied is al wat uit China komt rommel, vraag het anders maar eens na bij een bandenboer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                      Op banden gebied is al wat uit China komt rommel, vraag het anders maar eens na bij een bandenboer.
                      Bwa, zou ik toch niet op vertrouwen. De allesbeste band zal meestal diegene zijn waar hij er nog het meeste van in stock heeft.
                      Vorig jaar stond er in Test Aankoop een winterbandentest. Continental kwam er het beste uit. Ikke dus naar Euro Tyre om die band te bestellen. "Maar meneer, dat is de slechtste winterband die er bestaat" was zijn antwoord. Goodride was véél beter volgens hem. Ik de test er dus nog eens bijgehaald en jawel hoor, die band kwam als laatste uit een test van 15 merken.

Comment

Ja daar heb je ook gelijk in, er zijn er veel die voor hun eigen winkel praten zo zeiden ze me bij Donckers autobanden dat Bridgestone de beste winterband was (een van de weinige die ze nog hadden) terwijl die volgens bandentesten ook maar gemiddeld uit de bus komen.

Comment

Toch ook maar eens reageren, banden zijn mijn favo gespreksonderwerp...

Mijn wagen is van bouwjaar 1989 en heeft 350.793km op de teller staan.
                          Doch wat banden betreft kijk ik niet op een paar eurocent en voel ik mij enigzins verplicht om banden van een deftig merk aan te kopen.
                          Momenteel rij ik op Semperit winter banden (voor velen is dit "slechts" een B merk) doch het is van Oostenrijkse makelij en verkoopt ginds als zoete broodjes.
                          Het is trouwens ook op aanraden van enkele Oostenrijkers dat ik voor Semperit heb gekozen.

Tijdens de zomer liggen er 15duims banden op v/h merk DUNLOP Sport SP9000, niet meteen de duurste maar ook geen goedkoop B merk.
                          Waarom? Omdat ik graag comfortabel rij; goede wegligging en grip, geen lawaaierige banden wil,
                          steeds prijs kwaliteit als prioriteit stel, etc.

Ik zou je daarom ook willen aanraden om te kiezen voor een gulden middenweg, geen B merk en ook geen extreem dure Pirelli's te kopen.
                          Nu winter banden monteren en er tijdens de zomer maanden mee rondrijden is volgens mij geen slim idee, maar da's enkel mijn persoonlijke visie en mening.
                          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                            Jawel als op uw auto bv H banden liggen en uw winterbanden zijn ook H banden dan mag je heel het jaar met uw winterbanden rijden en leverd dat op de keuring geen enkel probleem op.
                            Aha, juist wat ik ook wou weten, en bijna ging vragen.. thx
                            www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                              Kan iemand mij "goede" raad geven ?
                              Even de feiten : mijn wagen is 12jaar oud, benzine 2l, 230.000 km en mijn banden zijn (bijna) versleten.
                              Wat zou ik doen :
                              - winterbanden laten plaatsen en daarmee blijven rijden ook na de winter;(moeilijk aan te geraken)
                              - gewoon nieuwe "zomer"banden laten plaatsen;
                              - of alle seizoensbanden laten monteren ?
                              Want ik besef zelf ook wel dat ik met deze wagen niet lang meer zal kunnen blijven rijden.
                              Zomerbanden en wel Fulda Eco Control.
                              Zeer goede ervaringen mee en niet duur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Ik heb vroeger inderdaad met de motor gereden, en toen koos ik liever voor banden die wat langer meegingen in plaats van voor de maximale grip.
                                Da's dan ieder zijn standpunt ... ik kies liever voor de beste grip, ook al heb je dat maar één keer nodig, zeker op een moto.

In onze motorclub zaten er wel die altijd voor de zachte banden kozen, maar die gingen echt niet sneller door de bochten (ook niet op de bergpassen).
                                Niet iedereen koopt betere banden om harder te rijden hé ... daar bestaan nogal veel misverstanden om precies.

Mijn banden gingen meestal zo'n 15.000km mee, bij anderen waren de banden na 6-7000 km tot op de draad versleten (echt tot op de draad, ik ken iemand die altijd bleef rijden tot de draad zichtbaar werd).
                                Ik kies voor de zachtere banden en die kosten per set tussen de 20 à 30€ meer (te zien waar je ze haalt) ... 20 à 30€ heb ik er wel voor over om wat meer grip en beter stuurgedrag. En neen, ik moet ze niet op 5000 km veranderen maar rond de 12.000 ... dat vind ik niet echt overdreven. Trouwens zijn de meeste banden nu dual compound of zo waardoor je loopvlak (revhtdoor) harder is dan de zijkanten ... is echt een goede vooruitgang.

Het probleem bij de stoplichtsprints was dat de voorband gewoonlijk niet veel grip meer had, maar dat is normaal als die de baan niet raakt.
                                Ja ... zo'n Bandit heft dan ook zeer snel zijn voorwiel, vooral de oudere reeksen. Bij de nieuwe hebben ze de achterbrug wat verlengd om dit een beetje tegen te gaan.

Bij de nieuwe wagens met (te)veel pk's zit er toch standaard tractiecontrole op? Dan spinnen de banden toch ook niet door als je eens volgas geeft? Of schakelen jullie die tractiecontrole dan altijd uit?
                                Hier heb je het toch even fout vrees ik.
                                Op moderne wagens zit inderdaad vaak tractiecontrole maar wat doet dit? Dat vermindert het vermogen als de wielen beginnen doorslippen en dan geraak je ook niet snel meer vooruit, als je daarentegen een betere band hebt zodat uw wielen niet doorspinnen dan kunt ge veel normaler vertrekken zonder dat die tractiecontrole tussen komt. Persoonlijk vind ik de tractiecontrole bij veel wagens te ingrijpend tussen komen. Er zijn er met een goed systeem maar die zijn wel in de minderheid.

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                Ik zou je daarom ook willen aanraden om te kiezen voor een gulden middenweg, geen B merk en ook geen extreem dure Pirelli's te kopen.
                                Nu winter banden monteren en er tijdens de zomer maanden mee rondrijden is volgens mij geen slim idee, maar da's enkel mijn persoonlijke visie en mening.
                                Eigenlijk ... als die wagen al 12 jaar oud is en al zoveel km gedaan heeft, dan zou hij toch ook al moeten weten welke banden goed zijn voor zijn wagen en waar hij zich comfortabel mee voelt.
                                Iedereen heeft een andere manier van rijden, de ene doet veel snelweg, de andere veel bochtenwerk, da andere veel in de slecht weer en nog een ander laat hem liefst staan als het slecht weer is ... uw bandenkeuze zal vooral afhangen voor het gebruik dat je ervan maakt.
                                Ik ben voorstander van winterbanden in de winter maar mensen die bij slecht weer hun wagen thuis laten hebben ook niet veel nut aan die winterband.
                                Nu ja ... 230.000km op 12 jaar is toch nog alijd redelijk per jaar.
                                Last edited by VerSeg; 12 december 2010, 02:56.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X