Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ubuntu gebruikers? info gevraagd...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ubuntu gebruikers? info gevraagd...

Misschien heb ik me slecht uitgedrukt. Ik wou niet alleen Ubuntu zien draaien, maar ook eens ervaringen weten van iemand die serieus bezig is met fotobewerking op Ubuntu. Hoe 'The Gimp' is vergeleken met 'Adobe Photoshop' en hoe zo'n programma dat Nikon Raw (NEF) is in vergelijking met pakweg 'Nikon View'.

Zonder dit gezien te hebben en ervaringen gehoord te hebben van iemand die op redelijk niveau bezig is met fotografie op dit platform zal ik niet gauw de overstap wagen...

Mvg,
    Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
      Misschien heb ik me slecht uitgedrukt. Ik wou niet alleen Ubuntu zien draaien, maar ook eens ervaringen weten van iemand die serieus bezig is met fotobewerking op Ubuntu. Hoe 'The Gimp' is vergeleken met 'Adobe Photoshop' en hoe zo'n programma dat Nikon Raw (NEF) is in vergelijking met pakweg 'Nikon View'.

Zonder dit gezien te hebben en ervaringen gehoord te hebben van iemand die op redelijk niveau bezig is met fotografie op dit platform zal ik niet gauw de overstap wagen...

Mvg,
      Frederic
      Fotobewerking met Linux werkt perfect. Al wat je hier van mij ziet is met GIMP gedaan. RAW bewerkingen met UFRaw die de bestanden naar GIMP importeert om ze daar af te werken.

de overstap is ook niet zo lastig als je denkt. De installatie cd gaat je vragen of je je andere besturingssystemen wil behouden. bij het opstarten van je PC kan je dan kiezen tussen Windows en Ubuntu.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        de overstap is ook niet zo lastig als je denkt. De installatie cd gaat je vragen of je je andere besturingssystemen wil behouden. bij het opstarten van je PC kan je dan kiezen tussen Windows en Ubuntu.
        Hmmmm...

Vorige week heeft m'n C-schijf het begeven. Ik heb me een nieuwe aangeschaft en er opnieuw WinXp op gezet. Het was meteen ook de uitgelezen kans om een dualboot te maken met Ubuntu erbij. Ik heb de nieuwste versie van Ubuntu van de site afgehaald en op CD gebrand. Vervolgens geboot van die CD en de installatie uitgevoerd. Meteen heb ik ook alle updates laten uitvoeren.

Het zag er goed uit (op het zicht), maar jammer genoeg niet lang...
        Dat OS bleef voortdurend hangen bij het minste. Van uiterlijk veranderen was al genoeg om m'n machine te bevriezen.
        Ik heb vervolgens de installatie herover gedaan, doch zonder enige verbetering.

Aangezien ik met die opstartmogelijkheid bleef zitten van de dualboot, en besloten had Ubuntu toch niet meer te gebruiken, vond ik op het internet een mogelijkheid om Ubuntu te verwijderen, namelijk door die partitie te wissen, wat ik ook deed. Gevolg: Windows kon niet meer opstarten, Ubuntu evenmin, want die was uiteraard verwijderd.

Vervolgens opgestart van de WinCD om een herstel te doen van m'n Windows, maar ook dat was blijkbaar niet meer mogelijk.

Er bleef mij nog één mogelijkheid over en dat was om van nul te herbeginnen.
        Ondertussen staan mijn Windows en de nodige software er weer op en draait m'n machine als gesmeerd.

Besluit: Ubuntu komt er hier niet meer in. Jammer, want 't leek me nochtans bij het testen vanop de CD een goed besturingssysteem.

Mvg,
        Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
          Hmmmm...

Vorige week heeft m'n C-schijf het begeven. Ik heb me een nieuwe aangeschaft en er opnieuw WinXp op gezet. Het was meteen ook de uitgelezen kans om een dualboot te maken met Ubuntu erbij. Ik heb de nieuwste versie van Ubuntu van de site afgehaald en op CD gebrand. Vervolgens geboot van die CD en de installatie uitgevoerd. Meteen heb ik ook alle updates laten uitvoeren.

Het zag er goed uit (op het zicht), maar jammer genoeg niet lang...
          Dat OS bleef voortdurend hangen bij het minste. Van uiterlijk veranderen was al genoeg om m'n machine te bevriezen.
          Ik heb vervolgens de installatie herover gedaan, doch zonder enige verbetering.

Aangezien ik met die opstartmogelijkheid bleef zitten van de dualboot, en besloten had Ubuntu toch niet meer te gebruiken, vond ik op het internet een mogelijkheid om Ubuntu te verwijderen, namelijk door die partitie te wissen, wat ik ook deed. Gevolg: Windows kon niet meer opstarten, Ubuntu evenmin, want die was uiteraard verwijderd.

Vervolgens opgestart van de WinCD om een herstel te doen van m'n Windows, maar ook dat was blijkbaar niet meer mogelijk.

Er bleef mij nog één mogelijkheid over en dat was om van nul te herbeginnen.
          Ondertussen staan mijn Windows en de nodige software er weer op en draait m'n machine als gesmeerd.

Besluit: Ubuntu komt er hier niet meer in. Jammer, want 't leek me nochtans bij het testen vanop de CD een goed besturingssysteem.

Mvg,
          Frederic
          Ubuntu op een aparte schijfje zetten Frederic
          Ik begin zelf nooit aan dual-boot.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Normaal is een bootmanager niet echt een probleem.
            De werking is heel eenvoudig. Als je linux en windows samen installeert, dat doe je dat op 2 primaire bootable partities. De keuze hiertussen doe je dus met een bootmanager (bv. grub).
            Bij opstarten van je PC (door het BIOS) wordt eerst de bootsector gelezen. Als je enkel windows hebt staan, dan wordt daar gelinkt naar je windows en opgestart.
            Als je ook linux hebt staan, dan wordt gelinkt naar de bootmanager, en van daaruit ofwel linux, ofwel windows opgestart.
            Doordat je linux hebt verwijderd, heb je ook de bootmanager verwijderd. Maar bij opstarten van je PC linkt die bootsector nog altijd naar die bootmanager, die er niet meer is (en dus kan je niets meer opstarten).
            Er bestaan manieren om die link wel terug te plaatsen, maar blijkbaar stond deze niet in je handleiding om linux terug te verwijderen...
            Het had je de herinstallatie van windows bespaard, maar daar is het nu wel te laat voor.

Deze link zorgt voor wat meer informatie...

En trouwens : om met een aparte harddisk te werken, moet je deze dan ook fysiek kunnen verwijderen. Mijn mening over die slede-systemen is dat deze ook allesbehalve betrouwbaar werken...
            Vroeger werkte ik altijd met bootmanagers (met oa. 2 windows-versies en een linux), maar sinds ik virtualbox heb ontdekt, gebruik ik dat niet meer : virtueel is een pak flexibeler...
            Groeten,

Polleke

Comment

Hmmmm...

...

Mvg,
              Frederic
              spijtig. Als je zoiets meemaakt is de goesting om opnieuw te beginnen begrijpelijk klein.

Dat Linux een goed en betrouwbaar systeem is, is reeds afdoende bewezen. Dat er klodden mee voor kan hebben... ook.

Comment

Wel vreemd dat ie bleef hangen. Ik heb het op 1 toestel gehad waar de grafische chipset niet werd ondersteund. Dat was huilen met de pet op. De muis bewoog zo een 5cm om de 5 seconden.

En dat bootmanager geval, dat is ervaring opdoen Windows XP moet je bijvoorbeeld altijd als laatste installeren, want die trekt zich helemaal niks aan van bestaande besturingssystemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                  En dat bootmanager geval, dat is ervaring opdoen Windows XP moet je bijvoorbeeld altijd als laatste installeren, want die trekt zich helemaal niks aan van bestaande besturingssystemen.

??? moet dat niet als eerste zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    dan ben je een van de mensen die het voldoende beheerst. Als je XP zich laat installeren zoals XP dat wil veegt die heel de bootsector schoon en plaatst daar enkel in wat hij nodig heeft en kan je achteraf een nieuwe grub gaan installeren. Als je windows eerst doet, heb je dat niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      dan ben je een van de mensen die het voldoende beheerst. Als je XP zich laat installeren zoals XP dat wil veegt die heel de bootsector schoon en plaatst daar enkel in wat hij nodig heeft en kan je achteraf een nieuwe grub gaan installeren. Als je windows eerst doet, heb je dat niet.
                      Mijn excuses. Ik bedoelde nooit als laatste installeren omdat ie zich dus niks aantrekt van de anderen en alles wist.

Comment

Voor grub speelt die installatievolgorde eigenlijk geen rol. Wil je het automatisch laten doen, dan zal je linux (en grub) als laatste moeten installeren, maar je kan ook windows als laatste installeren, en dan je grub opnieuw configureren...
                        Als je de bootmanager van windows gebruikt (voor verschillende windows-versies), dan moet je wel van oud naar nieuw installeren...

Die angst voor een bootmanager bij sommigen vind ik wel wat vreemd...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Om ook nog eens even te reageren hier, ik gebruik intussen (bijna) geen linux meer...
                          Heb het een tijdje draaien gehad op mijn oude laptop, maar daar had ik steeds problemen dat het draadloze netwerk wegviel (onder windows geen last van dus ik ga er van uit dat het iets met linux was)

Ook viel de laptop vaak uit wegens oververhitting, ik heb de fans eens uitgeblazen enzo maar dat hielp niet veel, laptop is intussen met linux en al buiten gegooid

Y.

Comment

Working...
                          X