Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwis...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Kwis...

    Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
    Hallo Geert,

    Ik ben gewoon benieuwd naar de herkomst van deze theorie. Kun je aangeven hoe je hieraan gekomen bent ?

    Groet,

    Jan
    Als je nu een specifiek document bedoelt, nee, dat kan ik niet geven. Ik vertel hier gewoon wat ik me nog herinner vanuit de tijd dat ik nog landbouw studeerde. Ik weet dat dat zowel tijdens mijn kandidatuurjaren of eerste ingenieursjaar aan de KUL door een (of meerdere) proffen werd verteld en dat dat ook even (terloops) ter sprake is gekomen tijdens mijn ingenieursjaren aan de hogeschool. (gebuisd in eerste ir unief )
    Maar in feite wist ik dat reeds vanuit mijn jeugd, van een vriend van mijn ouders die 'missionaris' was in het vroegere Congo (of was het Brazilie, weet het niet juist meer), die had het daar tijdens één van zijn bezoeken ook over.

    Maar het is natuurlijk niet zo dat dat inderdaad even op een vergadering beslist is, dat is gewoon langzaamaan vanuit praktische overwegingen zo gegroeid.
    Je moet je gewoon maar eens indenken welke problemen het vervoeren en stapelen van rechte bananen met zich zou meebrengen. Zowel op het niveau van de plukker,het op de rug dragen, het op karren stapelen, het in de vrachtwagen stapelen, in het ruim van het schip,... tot zelfs het uitstallen in de winkels toe (alhoewel dat laatste wel niet direct een argument zal zijn geweest).

    Maar je moet me niet op mijn woord te geloven hoor, concrete bewijzen heb ik daar niet van, het werd me alleen zo aangeleerd vroeger.

    Comment


    • #62
      Re: Kwis...

      Dank voor de gedetailleerde uitleg....

      Ik had er zelf niets over terug kunnen vinden. Daar kwam mijn ongeloof uit voort.

      Comment


      • #63
        Re: Kwis...

        Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
        Dank voor de gedetailleerde uitleg....

        Ik had er zelf niets over terug kunnen vinden. Daar kwam mijn ongeloof uit voort.
        Uw ongeloof is volkomen terecht.

        Comment


        • #64
          Re: Kwis...

          Hey juppekes

          Dat van die kromme bananen wist ik ook hoor

          Heb dit nog eens gehoord in een kwis programma
          Bootjes

          Comment


          • #65
            Re: Kwis...

            Dus de theorie dat bananen naar de zon groeien is bull****? Of bedoel je dat bepaalde soorten naar de zon groeien en anderen niet waardoor men een voorkeur gaf aan de kromme bananen?

            Comment


            • #66
              Re: Kwis...

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Dus de theorie dat bananen naar de zon groeien is bull****? Of bedoel je dat bepaalde soorten naar de zon groeien en anderen niet waardoor men een voorkeur gaf aan de kromme bananen?

              Niet echt he..

              Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
              Nee.
              Het is natuurlijk wel zo dat onze huidige bananen krom zijn door de negatieve geotropie in combinatie met het licht.Maar in feite is dat voor mijn vraag naast de kwestie. (Althans als mijn lesgevers tijdens mijn landbouwstudies ons de juiste informatie hebben doorgegeven.)


              Appendix bedoelde meer waarom vooral de kromme bananen in de Westerse wereld voorkomen..
              Niet echt natuurkundig bedoeld dus, meer economisch dus.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #67
                Re: Kwis...

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                Dus de theorie dat bananen naar de zon groeien is bull****? Of bedoel je dat bepaalde soorten naar de zon groeien en anderen niet waardoor men een voorkeur gaf aan de kromme bananen?
                Bananen groeien inderdaad niet naar de zon, ze groeien weg van de aarde, de zwaartekracht.

                Vergelijk het met een stengel van een plant, die groeit steeds (op enkele uitzonderingen na zoals de aardappel) omhoog, weg van de zwaartekracht. Dat is negatieve geotropie.

                Wortels van een plant groeien naar de aarde toe in de richting van de zwaartekracht omwille van de positieve geotropie.

                BTW; wist je trouwens dat een stengel naar het licht TOEgroeit omdat je zou kunnen stellen dat het licht de groei afremt?

                Comment


                • #68
                  Re: Kwis...

                  BTW; wist je trouwens dat een stengel naar het licht TOEgroeit omdat je zou kunnen stellen dat het licht de groei afremt?
                  JA

                  licht breekt een groeihormoon in de plant af dus groeit de kant in de schaduw sneller dan de kant in de zon en "plooit" de plant zich dus naar de zon

                  (oef, ik wist ook eens iets...)
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment

                  Working...
                  X