Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop valt steeds uit bij opstarten!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Laptop valt steeds uit bij opstarten!

De ventilator draait heel even bij het opstarten en daarna niet meer.

Heb al eens rond gekeken op het net en blijkt een veel voorkomend fenomeen te zijn.
    Sommige spreken over de batterij op het moederbord, maar dat heb ik ook al geprobeerd.
    Morgen nog proberen om wat gegevens v/d harde schijf af te halen.
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Het fenomeen dat je omschrijft is typisch voor een hardwarestoring.
      Oorzaak kan een kappote HDD of DVD zijn, maar ook eenvoudigweg een kappot toetsenbord of defecte videokaart(chip). Alternatief kan er ook slecht contact zijn van de cpu in zijn socket.

Probeer eens in de bios te geraken, als dat lukt dan is keyboard, cpu, voeding, videokaart, geheugen ok.
      Hoor je piepjes? die piepjes zijn een soort morse code waarbij de pc je duidelijk maakt waar de fout is.

De HDD kan je testen met een andere pc bij een vriend of zo.
      Haal er ook eens de DVD uit indien mogelijk.

Alternatief (en nu ga je me helemaal gek verklaren) ...
      Als je dit kan en durft natuurlijk....
      Haal de cpu er uit en met een gom of wat afwasproduct en klein beetje water op keukenpapier kuis je de contactvlakjes op. GOED drogen en cpu terug monteren.
      Ook de contactvlakjes van het geheugen zijn soms het probleem -> kuisen met een harde gom.
      Ik moet je niet vertellen dat die laatste voorstellen voor echte durvers zijn, en zeker NIET zonder risico op zware beschadiging.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
        De ventilator draait heel even bij het opstarten en daarna niet meer.

Heb al eens rond gekeken op het net en blijkt een veel voorkomend fenomeen te zijn.
        Sommige spreken over de batterij op het moederbord, maar dat heb ik ook al geprobeerd.
        Morgen nog proberen om wat gegevens v/d harde schijf af te halen.
        Vergeleken met vroeger hebben Pc's/Moederborden een thermische beveiliging.
        In het cpu-socket zit een warmte-sensor. Wordt de processor te warm, dan schakelt het moederbord de pc uit.
        Wat je dusa beschrijft, lijkt mij daarmee te maken te hebben.
        Ok, kan ook harddisk of dvd zijn, maar dan koppel je die even los.
        Ik vermoed echter dat de pc dan toch weer uitvalt, zonder door de bios-selftest heen te komen.
        Dus dan ga ik tóch denken aan ene warmte probleem

Nu weet ik van desktop-pc's dat daarvan wel bij dit probleem is aangeraden de koelpasta tussen cpu en koeler eens in de zoveel jaar te vernieuwen.
        De redenering is dat met de jaren de koelpasta uithardt, en de warmte niet meer goed overdraagt aan de koeler, waardoor die warmte zich in de cpu gaat ophopen. Met als gevolg het staken van het moederbord (om beschadiging aan de cpu te voorkomen).

P.S.
        Als het lang genoeg aanblijft om in de bios te komen, zou je daar de temperaturen in kunnen uitlezen.
        Last edited by JohnB; 13 november 2010, 00:38.
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

CPU te warm na 5
          seconden???????
          Miel
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
            Nu weet ik van desktop-pc's dat daarvan wel bij dit probleem is aangeraden de koelpasta tussen cpu en koeler eens in de zoveel jaar te vernieuwen.
            De redenering is dat met de jaren de koelpasta uithardt, en de warmte niet meer goed overdraagt aan de koeler, waardoor die warmte zich in de cpu gaat ophopen. Met als gevolg het staken van het moederbord (om beschadiging aan de cpu te voorkomen).
            Lijkt mij ook een optie om eens te proberen.

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
            CPU te warm na 5
            seconden???????
            Miel
            Er is een AMD reeks geweest waarbij je de processor kon weggooien als ie 60 seconden gedraait had met een slecht bevestigde koeler. Die temperatuur gaat dus enorm hard.

Laptops zijn praktisch, maar mijn laatste aankoop was dus een netbook voor het mobiele werk. 360 euro uitgegeven, geen drama als dat na de garantieperiode in duigen valt. Voor het dagelijkse werk heb ik ook liever een desktop.

Comment

Ik heb een Acer uit die serie, en die is ook rijp voor de vuilbak.

Aan Acer geef ik geen euro meer uit. Die laptop was gewoon te goedkoop, en begon na 3 maand al te haperen.

Comment

Heb gisteren het moederbord met de CPU naar de winkel gebracht.
                Zij vermoeden dat de CPU defect is.
                Morgen zal ik meer weten wat ik kan doen.
                Men sprak om er een tweedehands cpu in te steken, maar ik heb m'n twijfels.
                Hoelang zou ik nog verder kunnen...

Comment

Moederbord is kapot.
                  Voor 400€ is hij weer gemaakt!

Ga toch even nadenken hoor!

Comment

Denk hier eens over na
                    http://azerty.nl/0-876-287447/asus-e...tom-n450-.html

Comment

Ik denk dat ik dezelfde heb.

In elk geval kan je hem voor 400€ kopen want het moederbord werkt nog.

Echt rommel die serie!

PS: als je echt interesse zou hebben, doe dan maar een bod...

Comment

Een kennis benaderde me vanavond met hetzelfde probleem bij zijn laptop: een Asus (typenr weet ik nog niet, dus ook geen verdere details over de hardware).
                        Maar ik vind het wel frappant, ook al omdat die laptop net 3 jaar oud is.
                        Het bedrijf dat de service voor Asus uitvoert (of Asus zelf, in Emmen) wéigert de laptop te repareren.
                        De levensduur is 4,5 - 5 jaar.
                        Ik denk dat er iets fundamenteel mis is als we in een wegwerpmaatschappij leven waarin we produkten ontwerpen om defect te raken: Die afvalberg moet ook ergens heen.
                        Beter is het dan om modulaire produkten te ontwerpen. En dan bedoel ik dus een meer modulaire laptop.

Als een bedrijf zegt dat het moederbord defect is, lijkt me dat een al te simpele conclusie.
                        Het is natuurlijk heel fijn een nieuwe laptop of PC te verkopen, en als de klant zelf zegt dat t moederbord stuk is, zullen we dat maar gaan beamen.
                        Zélf zou ik dan willen weten wát er precies defect is, want dát onderdeel moet dan te repareren zijn.

Overigens valt de houding van Asus me tegen. Ik las al in het begin van mijn studie, zo ongeveer 1978, dat het prijzen won voor moederbordontwerpen (toen al in het net gestarte duitse blad "Chip"). Die faam die Asus bij me had was voor mij d ereden hem dit merk aan te raden.

Bij auto's en andere consumentenartikelen moet men meen ik een jaar of 6 nog reserve-onderdelen beschikbaar hebben, en het valt me tegen dat die dus niet voor laptops tegen een redelijke prijs te krijgen zijn: De laptop kostte een 1200 euro destijds en vergelijkbare nu zo'n 600. Een moederbordprijs van 400 is dan belachelijk. Wellicht rekent men daar de inbouwkosten (een half uur ? ) bij.

Ik zou willen voorstellen dat we elkaar hier op de hoogte brengen van de oorzaak van dit defect.
                        Ik vind het in en in triest dat voor reparatie zulke bedragen worden gevraagd, of reparatie wordt geweigerd (vanwege d ekosten afgezet tegen een nieuw model ? ), terwijl het mij toch meer en meer een verborgen gebrek of ontwerpfout lijkt te zijn (door de herhaaldelijkheid, en het feit dat het een bekend fenomeen is. Mogelijk is de koeling te zwak ontworpen ?).

In ieder geval, mij is gevraagd die Asus eens te bekijken.
                        Nu heb ik geen kennis van laptops (PC's bouwde ik wel al zelf), dus tips of schema's over demontage zijn welkom.
                        In ieder geval ben ik van plan - als ik het zo voor elkaar krijg dat ik het ook weer in elkaar kan zetten - om nieuwe koelerpasta aan te brengen.
                        Bij een apparaat dat jaren goed heeft gefunctioneerd kan ik me maar 2 oorzaken voorstellen: opgehoopt stof of slijtage door opgehoopte warmte.
                        En dat laatste zou helemaal belachelijk zijn, omdat deze kennis helemaal géén IT-er is. gepensioneerd is, op ;eeftijd, en de laptop dus in wezen spaarzaam gebruikt.

Over een paar weken schat ik zo ontmoet ik hem weer, en zal hij de laptop meenemen voor me.
                        Alsdan zal ik me hier wel melden met mijn bevindingen.
                        Zoals gezegd: Opmerkingen, tips, vragen, etc, zijn welkom.

P.S.
                        Topic bookmarked
                        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                          Een kennis benaderde me vanavond met hetzelfde probleem bij zijn laptop: een Asus (typenr weet ik nog niet, dus ook geen verdere details over de hardware).
                          Maar ik vind het wel frappant, ook al omdat die laptop net 3 jaar oud is.
                          Het bedrijf dat de service voor Asus uitvoert (of Asus zelf, in Emmen) wéigert de laptop te repareren.
                          De levensduur is 4,5 - 5 jaar.
                          Ik denk dat er iets fundamenteel mis is als we in een wegwerpmaatschappij leven waarin we produkten ontwerpen om defect te raken: Die afvalberg moet ook ergens heen.
                          Beter is het dan om modulaire produkten te ontwerpen. En dan bedoel ik dus een meer modulaire laptop.

Als een bedrijf zegt dat het moederbord defect is, lijkt me dat een al te simpele conclusie.
                          Het is natuurlijk heel fijn een nieuwe laptop of PC te verkopen, en als de klant zelf zegt dat t moederbord stuk is, zullen we dat maar gaan beamen.
                          Zélf zou ik dan willen weten wát er precies defect is, want dát onderdeel moet dan te repareren zijn.

Overigens valt de houding van Asus me tegen. Ik las al in het begin van mijn studie, zo ongeveer 1978, dat het prijzen won voor moederbordontwerpen (toen al in het net gestarte duitse blad "Chip"). Die faam die Asus bij me had was voor mij d ereden hem dit merk aan te raden.

Bij auto's en andere consumentenartikelen moet men meen ik een jaar of 6 nog reserve-onderdelen beschikbaar hebben, en het valt me tegen dat die dus niet voor laptops tegen een redelijke prijs te krijgen zijn: De laptop kostte een 1200 euro destijds en vergelijkbare nu zo'n 600. Een moederbordprijs van 400 is dan belachelijk. Wellicht rekent men daar de inbouwkosten (een half uur ? ) bij.

Ik zou willen voorstellen dat we elkaar hier op de hoogte brengen van de oorzaak van dit defect.
                          Ik vind het in en in triest dat voor reparatie zulke bedragen worden gevraagd, of reparatie wordt geweigerd (vanwege d ekosten afgezet tegen een nieuw model ? ), terwijl het mij toch meer en meer een verborgen gebrek of ontwerpfout lijkt te zijn (door de herhaaldelijkheid, en het feit dat het een bekend fenomeen is. Mogelijk is de koeling te zwak ontworpen ?).

In ieder geval, mij is gevraagd die Asus eens te bekijken.
                          Nu heb ik geen kennis van laptops (PC's bouwde ik wel al zelf), dus tips of schema's over demontage zijn welkom.
                          In ieder geval ben ik van plan - als ik het zo voor elkaar krijg dat ik het ook weer in elkaar kan zetten - om nieuwe koelerpasta aan te brengen.
                          Bij een apparaat dat jaren goed heeft gefunctioneerd kan ik me maar 2 oorzaken voorstellen: opgehoopt stof of slijtage door opgehoopte warmte.
                          En dat laatste zou helemaal belachelijk zijn, omdat deze kennis helemaal géén IT-er is. gepensioneerd is, op ;eeftijd, en de laptop dus in wezen spaarzaam gebruikt.

Over een paar weken schat ik zo ontmoet ik hem weer, en zal hij de laptop meenemen voor me.
                          Alsdan zal ik me hier wel melden met mijn bevindingen.
                          Zoals gezegd: Opmerkingen, tips, vragen, etc, zijn welkom.

P.S.
                          Topic bookmarked
                          Ja, we leven blijkbaar in een wegwerp maatschappij.

Wat het moederbord betreft: als ik met Acer contact zou opnemen gaat dit toch niets opleveren.
                          Wat zijn we nog!
                          Bel eens met telenet of dergelijke... ze lachen je uit waar je bij bent.

Als ik je enkele tips kan geven om een laptop te demonteren:

- Schroefjes onderaan: de gene die zichtbaar zijn + achter batterij en HD.
                          - Schroefjes onder toetsenbord (toetsenbord kan je er gewoon uittrekken omdat die vrij plooibaar is). Toch niet teveel plooien want heeft een metale onderkant!
                          - Schroefjes achter plastiek paneel van luidsprekers (boven toetsenbord).
                          paneel kon bij mij er uitgetrokken worden. (klik systeem).
                          Voor de rest hoor je wat gekraak maar valt wel mee.

Alvast veel succes!

Comment

Nou, ik heb de laptop ontvangen, en heb hem nu gedemonteerd.
                            Op diverse sites kwam ik tegen dat he probleem inderdaad oververhiten van de grafische processot betreft.
                            Ik heb de processor, en de grafische chip van nieuwe koelpasta voorzien.
                            De oude koelpasta was net opgedroogde kauwgom .... Het was slechts te verwijderen met een wattenstaafje met aceton. Dat had ik nog staan van wat lens-perikelen (operatie geslaagd, lens overleden )

Morgen alles weer in elkaar zetten, en dan testen.
                            Ik heb gelukkig wle een handleiding voor het demonteren gevonden, en al demonterend foto's gemaakt, dus het zou moeten lukken.
                            Ook worden er tóch nieuwe moederborden verkocht - als de grafische chip doorgebrand is, is een nieuw moederbord de enige remedie - maar een bedrijf in Oldenzaal vraagt daar een € 200 voor.

Eindrapport volgt na testen.

Comment

Helaas.
                              De laptop heb ik na de koelpaste op de cpu en de grafische processor, als mede de cmos-batterij, te hebben vervangen, net weer in elkaar.
                              Maar nog steeds: De laptop valt uit na 2 seconden.
                              Gezien het eerst test met alles verwijderd wat los kon, móet het dus iets op het moederbord zijn. En gezien de diverse topics op internet vermoed ik dan dat sprake is van ene defecte grafische chip (of door opgebouwde hitte losgeraakt soldeertin).

Als iemand nog tips heeft, houd ik me aanbevolen.

Comment

De oorzaak van het niet goed opstarten of uitvalen van een laptop zeker de acer 7520 is warmte
                                als hij eens te warm is geweest is schoonmaken optie 1
                                daarnaast moet je zeker de pasta van de cpu en video vervangen
                                daarna is het weer opgelost
                                meestal na 1 jaar ( dus buiten de garantie) gebeurt dit vaker
                                het vergt geduld en een schema downloaden om hem uit elkaar te halen
                                maar dan is het ook weer de moeite waard,
                                bijkomstigheid is, dat standaard veel te veel past om!! de cpu zit en koeling tegen houd.
                                om in de toekomst over verhiting te voorkomen adviseer ik een extra koeler aan te schaffen onder de laptop ( kan makkelijk op de usb trouwens)
                                veel succes
                                Henk

PS doe de pasta er niet TE dik op een hele dunne laag is voldoende te veel is namelijk ook weer niet goed
                                en bij het monteren van de koel platjes even de veertje iets uitrekken zodat de spaning iets hoger wordt
                                Last edited by Sterpc; 28 december 2010, 19:40. Reden: iets vergeten

Comment

Working...
                                X