Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trekhaak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: trekhaak

    Je moet die trekhaak helemaal niet door een erkend installateur laten plaatsen.
    Je mag dat gerust zelf doen, en de keuring is alleen verplicht als je een aanhangwagen van meer dan 500kg trekt.
    ls je enkel een fietsenrek plaatst, dan is de keuring NIET verplicht.

    Vergeet fietsdragers die op de klep gemonteerd worden.
    Je hebt héél veel kans om je auto te beschadigen, en het hangt echt niet stabiel.
    Ik heb het ooit één keer op vakantie gebruikt (Thule drager) omdat ik het kon lenen van een vriend.
    Omdat hij een andere auto kreeg wou hij me dat ding liefst verkopen.
    Na de vakantie heb ik de drager mooi teruggegeven met een mooie fles wijn er bij en vriendelijk bedankt. Eén keer en nooit meer.
    Misschien dat het wel werkt als je maar één carbonfietsje wil meenemen, maar niet met een stel gewone fietsen.

    Fietsen vervoer je ofwel op de trekhaak, ofwel op het dak met een goede drager, ofwel op een aanhangwagen. Al de rest is miserie zoeken.

    Comment


    • #17
      Re: trekhaak

      Als je binnenkort naar de keuring moet met die auto, laat dan de trekhaak monteren voor je daar naartoe gaat, dan is dat ook meteen geregeld (dat was toch zo bij de trekhaak die ik aan mijn Clio heb laten plaatsen).
      Ik weet niet of ik daarvoor meer moest betalen bij de keuring, maar het zal in ieder geval niet veel geweest zijn.

      Ik heb de trekhaak laten plaatsen bij UST in Beerse.


      Bij sommige nieuwe auto's hebben ze het wel moeilijker gemaakt om de aftakking voor de verlichting te maken, daarvoor moet er een soort module gekocht worden die compatibel is met die wagen. Dat maakt het wel duurder...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: trekhaak

        Als je naar de technische controle moet (met een afneembare trekhaak) moet je die monteren bij presentatie van de wagen, verplicht meegeschouwd.
        Vorige jaar ondervonden en morgen moet ik er terug heen.
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #19
          Re: trekhaak

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          en de keuring is alleen verplicht als je een aanhangwagen van meer dan 500kg trekt.
          ls je enkel een fietsenrek plaatst, dan is de keuring NIET verplicht.
          Neen dat klopt niet: als je een trekhaak monteerd moet die gekeurd worden voor je hem mag gebruiken.
          Je kan hem op twee manieren laten keuren onder de 750kg en boven 750kg.
          Onder de 750kg mag je tot 750kg totaalgewicht trekken en bv fietsendragers.
          Boven 750kg mag je aanhangers trekken tot wat het voertuig mag trekken.
          Als je een nieuwe auto koopt en je plaatst een trekhaak moet die gekeurd worden en krijg je tot het voertuig vier jaar word als je tot 750kg keurd.
          Keur je boven de 750kg moet je elk jaar terug komen (nodig voor bv het trekken van een caravan of geremde dubbel asser)
          Nu weet ik wel dat er veel zonder een gekeurde trekhaak rondrijden maar wettelijk gezien mag het niet en als je iets meemaakt zal veelal de schuld in uw schoenen komen.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #20
            Re: trekhaak

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            er zijn toch (keurings) regels voor het plaatsen van een trekhaak.
            volgens mij mag alleen een erkende die aanbrengen op de auto.
            en wat is trouwens een afneembare trekhaak?
            grt,bouk.
            Nonsens, hooguit wordt er bij de APK gecontroleerd of de haak deugdelijk vastzit.

            Afneembare trekhaak? Geen flauw idee, nooit van gehoord...

            Comment


            • #21
              Re: trekhaak

              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
              Neen dat klopt niet: als je een trekhaak monteerd moet die gekeurd worden voor je hem mag gebruiken.
              Je kan hem op twee manieren laten keuren onder de 750kg en boven 750kg.
              Onder de 750kg mag je tot 750kg totaalgewicht trekken en bv fietsendragers.
              Boven 750kg mag je aanhangers trekken tot wat het voertuig mag trekken.
              Als je een nieuwe auto koopt en je plaatst een trekhaak moet die gekeurd worden en krijg je tot het voertuig vier jaar word als je tot 750kg keurd.
              Keur je boven de 750kg moet je elk jaar terug komen (nodig voor bv het trekken van een caravan of geremde dubbel asser)
              Nu weet ik wel dat er veel zonder een gekeurde trekhaak rondrijden maar wettelijk gezien mag het niet en als je iets meemaakt zal veelal de schuld in uw schoenen komen.
              Als dat de Belgisch wetgeving is, dan besluit ik nu om nooit Belg te worden.....

              Comment


              • #22
                Re: trekhaak

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Als dat de Belgisch wetgeving is, dan besluit ik nu om nooit Belg te worden.....
                Ge moest de rest eens weten ...
                Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                And why do we fall, Bruce?

                Comment


                • #23
                  Re: trekhaak

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Als dat de Belgisch wetgeving is, dan besluit ik nu om nooit Belg te worden.....
                  En jij dacht dat ze in Nederland alleen zo een regeltjes hadden he.
                  Ik vind persoonlijk dat ze beter eens zouden kijken wat ze er aan hangen, zo zie ik er op het stort veel die hun aanhanger nog mee terug nemen inplaats van hem daar te laten.
                  Mijn overgebuur heeft een aanhanger die al jaren op niets meer trekt, er staan van die echt kleine wieltjes onder waarvan aan elke kant een wielbout afgebroken is en das al jaren zo.
                  Ik heb al eens lachend gezegd toen hij een andere auto kocht dat hij er maar een fatsoenlijke aanhanger achter moest hangen maar de oude hangt er nog altijd aan.
                  Last edited by Sus; 21 oktober 2010, 19:13.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment

                  Working...
                  X