Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Bij lage temperaturen is de olie dikker, en dan heeft de motor het moeilijker om de compressor rond te draaien.
Bij een enkelfasige motor is er een hulpwikkeling en een startcondensator nodig om de motor te laten vertrekken. Na een aantal jaren is het mogelijk dat de capaciteit van die condensator vermindert, en dan heeft de motor een lager startkoppel. Het is dan mogelijk dat de compressor nog wel start bij een wat hogere temperatuur (dunnere olie), maar als het kouder wordt dan zal de motor het steeds moeilijker krijgen.
Bij een driefasige compressor heb je die problemen niet gemakkelijk, want zo'n motor heeft een veel hoger startkoppel dan een enkelfasige.
Een te dunne voedingskabel kan ook voor startproblemen zorgen omdat de spanning dan te laag wordt tijdens de start (een lange verlengkabel met een te dunne draaddikte is dus heel slecht). Als de motor niet direct start, dan kunnen de wikkelingen verbranden. Met een perfect afgestelde motorbeveiligingssschakelaar kan je dat wel voorkomen, dan valt de beveiliging uit voor de wikkelingen doorbranden (maar bij kleine compressoren heb ik nog geen degelijke motorbeveiliging gezien).
Bij de meeste compressoren zit er een terugslagklep tussen de persleiding en het drukvat. Als de pressostaat de motor laat stilvallen, dan wordt de druk van de persleiding afgelaten via een klep in de pressostaat. op die manier heeft de elektromotor het ook wat gemakkelijker om de compressor de eerste toeren rond te krijgen (de motor wordt dus minder belast tijdens het starten). Bij dat systeem hoor je elke keer dat de compressor stilvalt eventjes wat perslucht blazen. Het is mogelijk dat daar ook iets aan mankeert.
Als je de stekker uittrekt terwijl de compressor nog draait, dan blijft de perklep onder druk staan omdat de pressostaat niet heeft geschakeld, en dan start de motor ook niet goed als je de compressor daarna terug wil gebruiken. Dat geldt alleen als er nog druk op het vat staat, als je de compressor leeg laat, dan moet de motor ook gemakkelijk starten.
Last edited by Black B@ndit; 17 oktober 2010, 14:43.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Ik neem aan dat het een persluchtcompressor is?
Bij lage temperaturen is de olie dikker, en dan heeft de motor het moeilijker om de compressor rond te draaien.
Bij een enkelfasige motor is er een hulpwikkeling en een startcondensator nodig om de motor te laten vertrekken. Na een aantal jaren is het mogelijk dat de capaciteit van die condensator vermindert, en dan heeft de motor een lager startkoppel. Het is dan mogelijk dat de compressor nog wel start bij een wat hogere temperatuur (dunnere olie), maar als het kouder wordt dan zal de motor het steeds moeilijker krijgen.
Bij een driefasige compressor heb je die problemen niet gemakkelijk, want zo'n motor heeft een veel hoger startkoppel dan een enkelfasige.
Een te dunne voedingskabel kan ook voor startproblemen zorgen omdat de spanning dan te laag wordt tijdens de start (een lange verlengkabel met een te dunne draaddikte is dus heel slecht). Als de motor niet direct start, dan kunnen de wikkelingen verbranden. Met een perfect afgestelde motorbeveiligingssschakelaar kan je dat wel voorkomen, dan valt de beveiliging uit voor de wikkelingen doorbranden (maar bij kleine compressoren heb ik nog geen degelijke motorbeveiliging gezien).
Bij de meeste compressoren zit er een terugslagklep tussen de persleiding en het drukvat. Als de pressostaat de motor laat stilvallen, dan wordt de druk van de persleiding afgelaten via een klep in de pressostaat. op die manier heeft de elektromotor het ook wat gemakkelijker om de compressor de eerste toeren rond te krijgen (de motor wordt dus minder belast tijdens het starten). Bij dat systeem hoor je elke keer dat de compressor stilvalt eventjes wat perslucht blazen. Het is mogelijk dat daar ook iets aan mankeert.
Als je de stekker uittrekt terwijl de compressor nog draait, dan blijft de perklep onder druk staan omdat de pressostaat niet heeft geschakeld, en dan start de motor ook niet goed als je de compressor daarna terug wil gebruiken. Dat geldt alleen als er nog druk op het vat staat, als je de compressor leeg laat, dan moet de motor ook gemakkelijk starten.
Dat is duidelijk, Black Bandit
Waarschijnlijk ligt het aan de dikte van de olie want vanmiddag heb ik de compressor een uurtje voor de radiator gezet en dan deed ie het wel.
Kan de startcondensator ook last hebben van lage temperaturen?
De voeding is met een gewone kabel in een 240volt stopcontact. is dit dan automatisch enkelfasig?
Oorspronkelijk geplaatst door filip claeysBekijk bericht
Dat is duidelijk, Black Bandit
Waarschijnlijk ligt het aan de dikte van de olie want vanmiddag heb ik de compressor een uurtje voor de radiator gezet en dan deed ie het wel.
Kan de startcondensator ook last hebben van lage temperaturen?
De voeding is met een gewone kabel in een 240volt stopcontact. is dit dan automatisch enkelfasig?
230V uit het stopcontact is enkelfasig.
Een startcondensator heeft geen problemen met lage temperaturen (te hoge temperaturen zorgen voor een kortere levensduur). Maar het is mogelijk dat die startcondensator een deel van de capaciteit verloren heeft. Zo'n condensator is eenvoudig uit te meten als je een multimeter hebt waarmee je capaciteit kan meten (als die hoog genoeg gaat, want goedkopere meters hebben maar een beperkt meetbereik).
Om die door te meten moet die wel eerst afgekoppeld worden, en voor je er een meter op aansluit is het best om de condensator even te kortsluiten zodat er zeker geen spanning meer opstaat. Een paar weken geleden heb ik zelf nog een schok gehad van een startcondensator van een koelcompressor, meestal zit er een weerstandje over die condensator om er de spanning af te halen, maar bij die condensator hadden ze daarop bespaard (80µF geeft een flinke schok als er 230V opstaat).
Ik heb hier ook zo'n kleine compressor, en daarvan heb ik de startcondensator ook al moeten vervangen. Die startte ook niet altijd even goed, en als je dat zo laat dan zal de motor uiteindelijk wel verbranden (dan wordt de rekening veel groter).
Laat de druk altijd van het vat als je de compressor niet meer nodig hebt, dan wordt de motor veel minder zwaar belast tijdens het opstarten.
Je gebruikt toch geen lange verlengkabel?
Het probleem is dat de draad van de meeste verlengkabels te dun is voor de startstroom van zo'n compressor, zeker als de verlengkabel langer is dan 20M.
Eigenlijk moet je een verlengkabel gebruiken met een kabel van 3x 2,5mm², de meeste verlengkabels zijn maar 1,5mm².
Als de compressor goed start als je die rechtstreeks in het stopcontact steekt, en als er startproblemen zijn als je een verlengkabel gebruikt, dan mag je er zeker van zijn dat de verlengkabel niet geschikt is voor de startstroom van de compressormotor.
Last edited by Black B@ndit; 17 oktober 2010, 21:34.
Ik heb mijn compressor zelf gemaakt.(lang geleden)
Dit was met ook met 'n monofasige motor.
In de winter is me die motor verbrand. (herstelling was duur en dan nog vriendendienst)
Nu kan je 2kw motoren kopen voor niets, maar vroeger was dat 125 euro of meer...
Driefazen motoren waren goedkoop, maar dan moet je ook 'n 3 fazig netwerk hebben.
Wat heb ik nu gedaan, met de kennis van LPG inst. en elec. had ik nog wat materiaal liggen.
Je kon toen en nu misschien ook Electroventielen kopen (benzine afsluiters)
Die heb ik tussen de persleiding en drukvat gezet met tijdrelais.
Als de compressor opstart blies die gewoon door dit ventiel en met 'n standaard tijdrelais(als de motor op toeren was, sloot dit ventiel....de motor starte in feite onbelast op.)
Als die compressor op 'n 20 amp contactstop staat, steek er dan 10 Amp in. Je automaat kan beter afvallen dan met 'n verbrande motor te zitten.
Als het een standaard stopcontact is wel ja, 3 x 230V komt ook uit een stopcontact.
3x230V zal je op niet veel plaatsen meer vinden in Belgie.
3x400V + N (230V tussen een fase en nulgeleider, 400V tussen de fasen) is de standaard voor een driefasige installatie (ik weet dat er op sommige plaatsen nog oude transformatoren staan die 3x230V leveren, maar dat is een uitzondering).
Een "gewoon stopcontact" is hier in Belgie overal wel 230V.
Voor een elektrische kookplaat is er in sommige woningen wel een 3-fasig stopcontact voorzien.
Ik heb mijn compressor zelf gemaakt.(lang geleden)
Dit was met ook met 'n monofasige motor.
In de winter is me die motor verbrand. (herstelling was duur en dan nog vriendendienst)
Nu kan je 2kw motoren kopen voor niets, maar vroeger was dat 125 euro of meer...
Driefazen motoren waren goedkoop, maar dan moet je ook 'n 3 fazig netwerk hebben.
Wat heb ik nu gedaan, met de kennis van LPG inst. en elec. had ik nog wat materiaal liggen.
Je kon toen en nu misschien ook Electroventielen kopen (benzine afsluiters)
Die heb ik tussen de persleiding en drukvat gezet met tijdrelais.
Als de compressor opstart blies die gewoon door dit ventiel en met 'n standaard tijdrelais(als de motor op toeren was, sloot dit ventiel....de motor starte in feite onbelast op.)
Als die compressor op 'n 20 amp contactstop staat, steek er dan 10 Amp in. Je automaat kan beter afvallen dan met 'n verbrande motor te zitten.
Ik denk dat er op de mijne een beveiliging zit tegen doorbranden.
Als hij niet opstart zoemt hij ongeveer 3 seconden en slaat dan uit.
Zou dit kunnen?
Oorspronkelijk geplaatst door filip claeysBekijk bericht
Ik denk dat er op de mijne een beveiliging zit tegen doorbranden.
Als hij niet opstart zoemt hij ongeveer 3 seconden en slaat dan uit.
Zou dit kunnen?
Moet je die dan zelf resetten?
Als dat niet het geval is, dan zit er ergens in de wikkelingen een beveiliging, maar daar moet je niet teveel op vertrouwen. Meestal gaat die beveiliging na een paar keer schakelen stuk en dan werkt de motor ook niet meer. Die beveiliging is meestal ook niet gemakkelijk te vervangen. Bij een monofasige koelcompressor kan je die klixon wel gemakkelijk vervangen, en die kan ook meer keer schakelen voor die stuk gaat.
Maar ik heb toch al een aantal verbrande koelcompressoren gezien, zelfs met die beveliging op de compressor. Zo'n beveiliging is niet gemaakt om continu te schakelen.
Als je er op tijd bij bent dan kan je meestal nog wat redden, maar bij een apparaat dat niet geregeld wordt gecontroleerd kunnen de motorwikkelingen nog doorbranden.
Comment