Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED - kluslamp Aldi

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: LED - kluslamp Aldi

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Op het werk hebben ze in de gangen pas overal spaarlampen gezet met een sensor.
    Niemand aanwezig en licht uit, ge komt er aan en licht aan. Hoe ze het doen weet ik niet maar die lampen branden van de eerste seconde op volle kracht. Er is dus toch wel een mogelijkheid om spaarlampen ook direct op volle lichtsterkte te laten branden.
    Heb hier thuis een paar spaarlampen in GU10 uitvoering van Megaman en deze hebben een soort voorverwarming waardoor ze quasi onmiddellijk op volle kracht branden.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Comment

In de Makro-folder van 22 september staat een LED buitenlamp met bewegingssensor voor 17,90 euro. (60 LED's 210 lumen, het verbruik staat er niet bij)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik heb hier een led lenser liggen (zaklamp) dat ook 180-200 lumen geeft met 1 ledje van 3 watt...
        Nu kan je 180 lumen toch niet vergelijken met een spot van 500 watt...
        Als ieder ledje in de lamp 0,5 watt gebruikt, zitten we al aan 30 watt...
        Als er iemand in de makro langskomt, laat het ons weten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
          Ik heb hier een led lenser liggen (zaklamp) dat ook 180-200 lumen geeft met 1 ledje van 3 watt...
          Nu kan je 180 lumen toch niet vergelijken met een spot van 500 watt...
          Als ieder ledje in de lamp 0,5 watt gebruikt, zitten we al aan 30 watt...
          Als er iemand in de makro langskomt, laat het ons weten...
          De ene led van je zaklamp moet je niet vergelijken met de kleine ledjes in de kluslamp of "buitenspot".
          Die kleine ledjes kunnen maximaal 50mA per stuk verdragen (liefst wat minder, dan blijven ze langer heel).
          BD0338BE

Comment

heb van de zomer wat zitten knutselen..
            1 zonnepaneel van een kampeerwinkel in turnhout
            1laadcontroller
            1autobatterij
            een stel (14 stuks) led lampen 12Volt 5watt in de oudere sockets (220V afgesloten)
            lichtsensor

en nu 't verhaal: de zon laadt de batterij in de dag op en 's avonds als 't donker wordt brand het licht tot het weer licht is.

simpel en 't werkt..

hangt ook wel kostenplaatje aan, en wanneer ik het er uit heb weet ik niet.
            (kan goed zijn dat dan de batterij ook sjaak is)
            misschien rendeert het nooit, maar den electrabel krijgt voor mijn buitenlicht geen cent ..
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De ene led van je zaklamp moet je niet vergelijken met de kleine ledjes in de kluslamp of "buitenspot".
              Die kleine ledjes kunnen maximaal 50mA per stuk verdragen (liefst wat minder, dan blijven ze langer heel).
              Dus bij 12v max 0,6 watt... *60 = 36 watt (maximaal)

Comment

ps. het idee heb ik van die kleine lantaarntjes om in de tuin te zetten.
                die werken ook met een zonnecelletje en een klein batterijtje.
                ik heb alles in 't groot gemaakt.
                het is wel geen licht om in te werken of de krant te lezen,
                maar 't scgept leuke sfeer rond het huis..
                ik heb wel warm white licht in plaats van die lelijke koude wit/blauwe LED's.
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                  Dus bij 12v max 0,6 watt... *60 = 36 watt (maximaal)
                  Als je 12V op zo'n ledje zet, dan krijg je vuurwerk.

Ik heb het even opgezocht, ik gaf zelfs een veel te hoge stroomsterkte op, normaal moeten die werken op 20mA (maximaal 25mA) bij een spanning van 3,6V.
                  Het vermogen zo'n ledje is bij 3,6V en 0,02A dus maar 0,072W.
                  Bij 40 leds is dat dan 2,88W, zonder rekening te houden met de voorschakelweerstand en gelijkrichter.
                  40 leds in serie, dan heb je een spanning van 144V (gelijkspanning, niet de wisselspanning van het net) nodig.
                  Er is dus 86V teveel, en er moet ook nog een gelijkrichter tussen (die heeft ook verliezen).
                  Die 86V wordt bij goedkope apparaten zo goed als zeker "opgestookt" door een weerstand in serie te plaatsen. Die weerstand zal dan 1,72W moeten opstoken (zonder rekening te houden met de gelijkrichter, maar daar is het vermogenverlies veel kleiner).
                  In totaal zal die lamp dan 4,6W verbruiken in plaats van 2,88W als de leds 0,02A krijgen.

Voor een ledverlichting van 36W heb je dus wel iets anders nodig. Meestal is dat dan een reeks powerleds (met 12 stuks moet dan wel lukken), die gemonteerd zitten op een koelplaat om de warmte af te voeren. Zonder koelplaat krijg je dan een "meltdown" binnen in de led, en dan geeft die geen licht meer.
                  Een lagere temperatuur zorgt voor een langere levensduur, het is dus belangrijk om voor een heel goede warmte-afvoer te zorgen. Bij led-armaturen moet daar zeker rekening mee gehouden worden. Ook de ledspots zijn heel snel defect als de warmte niet weg kan. Zelfs bij een 3W ledlamp loopt de temperatuur te hoog op als de warmte niet goed weg kan.
                  Last edited by Black B@ndit; 19 september 2010, 18:56.
                  BD0338BE

Comment

Working...
                  X