Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigendom "bezet" door vreemde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eigendom "bezet" door vreemde

    ik ga overal in vlaanderen stukken braak bezetten... kwestie van mijn kinderen een stuk land cadeau te kunnen doen als ze wat ouder zijn.
    Ze zullen er wel een paar niet teniet kunnen doen en voila

    goeie regeling toch...
    tiens, bezetten de walen en niet langer dan 30 jaar zuid belgie?
    en zou brussel halle vilvoorde zo ook niet op te lossen zijn

    Even zonder gekheid: Toch erg dat het kan, maar in de ardennen merken we dat als wandelaars maar al te vaak, een wegje is open, is een jaar erna "prive" en nog een jaar later afgesloten... en geef nu toe, wie gaat er van al die dingen melding doen...
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #17
      Re: Eigendom "bezet" door vreemde

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Eigenlijk hallucinant, niet ?

      Je ziet ergens een stukje land liggen, neemt dat in "bezit" en na een aantal jaren ben je "eigenaar".
      Eigenlijk is dit niet zo hallucinant. De verjaring heeft zijn praktisch nut.
      De wetgever heeft de verjaring bedacht om in feite meer rechtszekerheid te waarborgen.
      Dit klinkt misschien vreemd maar toch is het zo.
      Indien de verjaring niet zou bestaan ( wat betreft onroerende goederen ) dan zouden er
      steeds rechtszaken kunnen ontstaan waarbij titels ( notariële akten ) worden bovengehaald die misschien 100 tot 200 jaren oud zijn om een een eigendomsrecht te claimen.
      Telkens wanneer er een verkoop is van een onroerend moet de instrumenterende
      notaris in die akte de voorgeschiedenis opnemen ( de oudere voorafgaande akten )
      en dit tot 30 jaren terug; wat dus overeenkomt met de langste termijn van de
      verkrijgende verjaring.
      Zo wordt de "rechtszekerheid" gewaarborgd.

      Naar analogie heb je in het strafrecht ook verjaringstermijnen. Denk maar aan de zeer actuele gebeurtenissen.
      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

      Comment


      • #18
        Re: Eigendom "bezet" door vreemde

        Het zal wel wettelijk zo zijn, maar ik blijf het merkwaardig vinden. Hier wordt duidelijk de overtreder in bescherming genomen.

        Ik zie ergens een mooi stukje grond, ik vraag niet na wie de eigenaar is, ik neem het in gebruik, plaats er afsluitingen en paarden en hocus-pocus, na verloop van tijd is het van mij.

        Moeten klein- en/of achterkleinkinderen dan alles afweten van wat hun voorouders bezitten van eigendom, op straffe van verlies van dat eigendom ? Want als men het maar te weten komt na erfenis dan is "de vogel" soms al gaan vliegen.
        Moest die termijn nu nog 100 jaar zijn, maar 30 jaar is nauwelijks één generatie.

        Ik zou kunnen volgen als die persoon eerst navraagt wie eigenaar is, deze contacteert, en als er geen reactie komt gewoon de grond gebruikt.
        Ik zie me al een aantal jaren naar het buitenland gaan, mijn huis wordt gekraakt, en als ik weerkeer ben ik eigenaar af.
        Last edited by nete; 11 september 2010, 10:34.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #19
          Re: Eigendom "bezet" door vreemde

          Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
          De verjaring heeft zijn praktisch nut.
          De wetgever heeft de verjaring bedacht om in feite meer rechtszekerheid te waarborgen.
          Rechtszekerheid voor de overtreder, dat wel ja.....
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #20
            Re: Eigendom "bezet" door vreemde

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Het zal wel wettelijk zo zijn, maar ik blijf het merkwaardig vinden. Hier wordt duidelijk de overtreder in bescherming genomen.

            Ik zie ergens een mooi stukje grond, ik vraag niet na wie de eigenaar is, ik neem het in gebruik, plaats er afsluitingen en paarden en hocus-pocus, na verloop van tijd is het van mij.

            Moeten klein- en/of achterkleinkinderen dan alles afweten van wat hun voorouders bezitten van eigendom, op straffe van verlies van dat eigendom ? Want als men het maar te weten komt na erfenis dan is "de vogel" soms al gaan vliegen.
            Moest die termijn nu nog 100 jaar zijn, maar 30 jaar is nauwelijks één generatie.

            Ik zou kunnen volgen als die persoon eerst navraagt wie eigenaar is, deze contacteert, en als er geen reactie komt gewoon de grond gebruikt.
            Ik zie me al een aantal jaren naar het buitenland gaan, mijn huis wordt gekraakt, en als ik weerkeer ben ik eigenaar af.
            Sorry, maar hier overdrijf je toch wat.
            Indien jij in het buitenland woont, en je hebt een stuk grond in België dat door
            een vreemde met bvb paarden wordt bezet, dan bedraagt de verjaringstermijn 30 jaren.
            Dit wil zeggen dat je gedurende dertig jaren niet omkijkt naar het stuk grond, nooit iets
            komt maaien of ploegen (of laten maaien ); letterlijk alles zijn beloop laat gaan je helemaal van niets
            aantrekt.Je stuk grond wordt dus totaal onbeheerd!
            Wanneer je gedurende die termijn van dertig jaren maar één keer komt kijken
            en vast stelt dat ze door iemand anders wordt gebruikt kan je stappen ondernemen om
            die verjaring te stoppen.
            Zeg nu zelf, heb je het dan niet aan jezelf te danken dat dergelijke dingen gebeuren??

            en dit dan:
            ik zie me al een aantal jaren naar het buitenland gaan, mijn huis wordt gekraakt, en als ik weerkeer ben ik eigenaar af.
            Wie laat er nu een huis gedurende 30 jaren onbeheerd achter, dat is toch onmogelijk.
            Last edited by dyafani; 11 september 2010, 10:57.
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

            Comment


            • #21
              Re: Eigendom "bezet" door vreemde

              Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
              Dit wil zeggen dat je gedurende dertig jaren niet omkijkt naar het stuk grond, nooit iets
              komt maaien of ploegen (of laten maaien ); letterlijk alles zijn beloop laat gaan je helemaal van niets aantrekt.Je stuk grond wordt dus totaal onbeheerd!
              Maar als je er maar weet van hebt via erfenis, en dat toevallig na die 30 jaar zou zijn....

              En als de gemeente ons in 2009 nog aanschrijft als (mede)eigenaar is dit ook waardeloos ?
              Last edited by nete; 12 september 2010, 08:45. Reden: Typfout verbeterd
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #22
                Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Maar als je er maar weet door hebt via erfenis, en dat toevallig na die 30 jaar zou zijn....

                En als de gemeente ons in 2009 nog aanschrijft als (mede)eigenaar is dit ook waardeloos ?
                Ik wil hier niet de lastigaard uithangen maar duidelijke info geven.

                Wat betreft:
                Maar als je er maar weet door hebt via erfenis, en dat toevallig na die 30 jaar zou zijn....

                Het is niet aan de de eventuele latere erfgenamen om dat goed te beheren, maar aan de
                de eigenaar.

                Wat betreft:
                En als de gemeente ons in 2009 nog aanschrijft als (mede)eigenaar is dit ook waardeloos
                Het is logisch dat de gemeente de eigenaars aanspreekt. De gemeente trekt zich niets
                aan van eventuele inbezitnames en lopende verjaringen. Immers, zolang er geen vonnis
                is door de rechtbank is er ook geen rechtsovergang
                Wat de gemeente jou ook aanschrijft als mede-eigenaar doet niet ter zake en zal de verjaring niet stoppen.
                Het is aan de werkelijke eigenaar om zelf stappen te ondernemen.
                Concreet: ga naar de eigenaar van de paarden en vertel hem dat hij zijn paarden
                moet verwijderen omdat hij gebruik maakt van een stuk grond dat niet aan hem,
                maar aan jullie toebehoort. Stuur hem desnoods een aangetekend schrijven = bewijsstuk.
                Indien geen reactie, stap naar het vredegerecht.
                Ik ben er bijna zeker van dat het nooit zover zal komen!
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                Comment


                • #23
                  Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                  Nog zo'n paar basisbegrippen uit het Burgerlijk Recht:
                  eigenaar
                  bezitter
                  (vrucht)gebruiker
                  opstalhouder
                  huurder
                  verhuurder
                  ...

                  Een goed woordenboek kan je hier al goed mee helpen, wat is het, wat betekent het?
                  Het is niet omdat ik iets in mijn bezit heb en gebruik, dat ik ook eigenaar ben hé.
                  En het recht werkt wederzijds. Nete, niet alleen voor de overtreder.

                  Tenzij ik er heb over gelezen, maar op deze vraag vind ik geen antwoord: Heb je die man met zijn paarden al iets gevraagd (behalve het terrein te verlaten)?
                  Misschien huurt die man het wel van de (overleden) eigenaar of had hij diens toestemming (en kan ie het nog bewijzen ook).
                  Of je hem dan zomaar van het terrein af krijgt?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                    Intusen telefoontje gehad van... Infrabel. Zij denken dat die grond ook aan de spoorwegen toebehoort, net als het stuk ernaast. Ze verhuren het geheel blijkbaar aan die persoon, die dus heel waarschijnlijk ter goeder trouw is.
                    Dus ontvangt de NMBS al jaren huur van ons stuk grond.
                    We hebben de "bezetter" verleden week een aangetekend schrijven gestuurd met de vraag om contact met ons op te nemen, teneinde één en ander uit te klaren. Hij heeft dus wel gereageerd en is informatie gaan inwinnen bij Infrabel. Maar hij lijkt op het eerste zicht niet zinnens om ons te contacteren.

                    Maar vermits er door geen van beide partijen de "verjaring" wordt ingeroepen, denk ik dat we met deze brief de "verjaring" wel gestuit hebben ?

                    Enne, alle mensen die hier posten: ik apprecieer uitermate jullie info.
                    Last edited by nete; 11 september 2010, 20:10.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #25
                      Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                      Gaat er iemand zijn kennis in deze materie zo ver dat hij/zij ontkennend of bevestigend kan antwoorden op mijn laatste vraag ?

                      Ik zou denken, ook al gebruik je 50 jaar een stuk grond, als je niet officieel de verjaring inroept, het goed aan de oorspronkelijke eigenaar blijft toebehoren.

                      Maar wetten en logica gaan niet altijd samen hé.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #26
                        Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Intusen telefoontje gehad van... Infrabel. Zij denken dat die grond ook aan de spoorwegen toebehoort, net als het stuk ernaast. Ze verhuren het geheel blijkbaar aan die persoon, die dus heel waarschijnlijk ter goeder trouw is.
                        Dus ontvangt de NMBS al jaren huur van ons stuk grond.
                        We hebben de "bezetter" verleden week een aangetekend schrijven gestuurd met de vraag om contact met ons op te nemen, teneinde één en ander uit te klaren. Hij heeft dus wel gereageerd en is informatie gaan inwinnen bij Infrabel. Maar hij lijkt op het eerste zicht niet zinnens om ons te contacteren.

                        Maar vermits er door geen van beide partijen de "verjaring" wordt ingeroepen, denk ik dat we met deze brief de "verjaring" wel gestuit hebben ?

                        Enne, alle mensen die hier posten: ik apprecieer uitermate jullie info.
                        De man met de paarden heeft een stuk grond gehuurd van infrabel om zijn paarden
                        erop te zetten. Nu zou blijken dat een deel van die grond niet aan infrabel toebehoort,
                        maar aan jullie familie.
                        Wel, het feit dat hij die grond "huurt", maakt dat de paardenman die grond niet
                        in bezit neemt "PRO SUO" ( voor zichzelf ) Neen, hij treedt op als huurder!!
                        Dus zeker niet als een bezitter ( in de juridische betekenis van dit woord )
                        Hiermee ontbreekt één van de basisvoorwaarden om de verjaring te kunnen inroepen.
                        Hij huurt voor een deel wel van de verkeerde eigenaar, maar dat is een feitelijke
                        kwestie die niet ontneemt dat hij steeds optreedt als een HUURDER.
                        Zowel infrabel als de paardenman weten van een huurcontract ( eventueel mondeling )
                        Ik zou nu een landmeter aanspreken om uw grond te laten afbakenen. ( minnelijke afpaling )
                        Terloops: Er bestaat ook nog een gerechtelijke afpaling.
                        Hij moet dus een proces verbaal van afbakening opmaken, het kadaster raadplegen,
                        ook eventuele opmetingsplans van aanpalende percelen, tot een conclusie komen
                        op het terrein, de grond afbakenen ( palen zetten ) en iedereen ( eigenaar van de
                        het bewuste stuk grond = jullie; alsook de aangelanden ) dit proces verbaal laten
                        ondertekenen. Dan nog dit proces verbaal laten registreren in het plaatselijke
                        registratiekantoor ( FOD Patrimoniumdocumentatie - sector registratie )
                        Achteraf kunnen jullie dan beslissen wat er verder met die grond
                        gebeurt.
                        Last edited by dyafani; 12 september 2010, 09:24.
                        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                        Comment


                        • #27
                          Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                          Bedankt voor de info dyafani.

                          Ik vrees nu wel dat als we al die stappen moeten doorlopen, de kosten hiervan de waarde van dat stukje grond ver gaan overstijgen.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #28
                            Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Bedankt voor de info dyafani.

                            Ik vrees nu wel dat als we al die stappen moeten doorlopen, de kosten hiervan de waarde van dat stukje grond ver gaan overstijgen.
                            Alles hangt er vanaf hoe groot dit stuk grond is, welke moeilijkheidsgraad voor
                            opmeting en hoeveel werk hij heeft met het bijeenbrengen van de aangelanden
                            die mee moeten ondertekenen. Je mag toch zeker op 500 euro rekenen.
                            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                            Comment


                            • #29
                              Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                              Veel goedkoper is:

                              zelf naar daar gaan, jou eigen stuk wei afspannen (hij heeft er duidelijk geen recht op, ook niet na langere tijd) en als hij daar een probleem mee heeft mag hij altijd een landmeter laten komen om te kijken tot waar hij zijn paarden mag laten lopen.
                              (of je perkt wat meer af en binnen 30 jaar is het van jou!!)
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                              Comment


                              • #30
                                Re: Eigendom "bezet" door vreemde

                                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                                Veel goedkoper is:

                                zelf naar daar gaan, jou eigen stuk wei afspannen (hij heeft er duidelijk geen recht op, ook niet na langere tijd) en als hij daar een probleem mee heeft mag hij altijd een landmeter laten komen om te kijken tot waar hij zijn paarden mag laten lopen.
                                (of je perkt wat meer af en binnen 30 jaar is het van jou!!)
                                ZEER KLUCHTIG!

                                Terloops: de gustibus et coloribus non est disputandum
                                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                                Comment

                                Working...
                                X