Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fat => NTFS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: fat => NTFS

ok, ik heb hier weeral veel bijgeleerd

denk na alles wat hier mij word meegeven, en bepaalde risico's af te wegen, het missch nog best is om een extra harde schijf erbij te nemen en deze in NTFS te formatteren, de huidige kostprijs voor 500 GB - 1 TB is nu ook weer niet zo heel veel tegenwoordig. voorlopig is de enige beperking van FAT32 de toegelaten bestandsgrootte van 4 GB dat mij doet overschakelen, ben op dit moment niet bewust van de andere voordelen/beperkingen.

thanks!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      En naarmate de schijven groter worden zullen de fabrikanten misschien eerder kiezen voor NTFS, om dan een speciale Mac versie uit te brengen van dezelfde schijf
      Waarom moet die fabrikant een eigenlijk bestandssyteem kiezen? Dat wordt voor vaste schijven toch ook niet gedaan. Een bestandssysteem kies je toch zelf afhankelijk van waarvoor die schijf gaat dienen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
        Waarom moet die fabrikant een eigenlijk bestandssyteem kiezen? Dat wordt voor vaste schijven toch ook niet gedaan. Een bestandssysteem kies je toch zelf afhankelijk van waarvoor die schijf gaat dienen.
        Zo'n schijf wordt gekocht en dan willen de gebruikers dat inpluggen en er gelijk bestanden op zwieren. Da's de motivatie van de fabrikanten.

Een interne schijf wordt aanzien als eerder 'geavanceerd' en niet door normale thuisgebruikers zelf geplaatst. Ofwel wordt dat meegeleverd met een nieuwe computer en vooraf geinitialiseerd door de fabrikant van de computer, ofwel geplaatst door een gebruiker waarvan men dan verwacht dat deze meer kennis heeft over de materie.
        pixelpusher

Comment

Dit topic is alweer een tijdje oud maar een nieuw topic vind ik niet nodig.
          Er is mij gevraagd of ik een nieuwe en dus lege externe hardeschijf om kan zetten naar fat32. Zelf heb ik een MacBook pro maar heb. Ook beschikking tot een Windows bestuur systeem van eigenaar van de schijf. Kan iemand mij hier mee helpen?
          Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
            Dit topic is alweer een tijdje oud maar een nieuw topic vind ik niet nodig.
            Er is mij gevraagd of ik een nieuwe en dus lege externe hardeschijf om kan zetten naar fat32. Zelf heb ik een MacBook pro maar heb. Ook beschikking tot een Windows bestuur systeem van eigenaar van de schijf. Kan iemand mij hier mee helpen?
            Gewoon formatteren in Windows?

Aankoppelen en rechtsklikken op die drive en dan voor format kiezen. Tijdens het formatteren kun je dan je FS kiezen.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Gewoon formatteren in Windows?

Aankoppelen en rechtsklikken op die drive en dan voor format kiezen. Tijdens het formatteren kun je dan je FS kiezen.
              Terwijl het in principe nog steeds mogelijk is, is op een externe schijf FAT32 geen optie meer in de formatteringstool van Windows.

Zie ook hier.

Dave
              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                Terwijl het in principe nog steeds mogelijk is, is op een externe schijf FAT32 geen optie meer in de formatteringstool van Windows.

Zie ook hier.

Dave
                Ik dacht dat dat ook te maken had met de grootte van de schijf die je wil formateren. Vanaf een bepaalde grootte van de partitie, kan je FAT32 inderdaad niet meer formateren via het schijfbeheer van windows.

Normaal moet converteren van NTFS naar FAT32 wel lukken met partitie-tooltje zoals dit.

Persoonlijk gebruik ik enkel NTFS, gewoon omdat het een pak beter is dan FAT(32), zeker bij grote schijven en zeker ook voor echt grote bestanden.
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Ik dacht dat dat ook te maken had met de grootte van de schijf die je wil formateren. Vanaf een bepaalde grootte van de partitie, kan je FAT32 inderdaad niet meer formateren via het schijfbeheer van windows.

Normaal moet converteren van NTFS naar FAT32 wel lukken met partitie-tooltje zoals dit.

Persoonlijk gebruik ik enkel NTFS, gewoon omdat het een pak beter is dan FAT(32), zeker bij grote schijven en zeker ook voor echt grote bestanden.
                  Ja maar NTFS werkt niet out of the box op een Mac dacht ik..
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                    Ja maar NTFS werkt niet out of the box op een Mac dacht ik..
                    Alleen lezen kan je op de Mac. Om te schrijven naar een NTFS partitie heb je een driver nodig.
                    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Wat 'beter' is hangt af van de vereisten. Met een FAT32 partitie ga je minder snel je bestandssysteem corrupteren door 'm onverwachts uit te trekken. Met een NTFS partitie (oorspronkelijk bedoeld voor interne schijven) kan je beter een "safe removal" procedure hanteren.

Je kan wel geen bestanden plaatsen die groter zijn dan 4GB, dat is een nadeel, en als je veel kleine bestandjes hebt smijt je veel ruimte weg op zo'n grote schijf.
                      pixelpusher

Comment

De keuze om naar fat32 te gaan komt, omdat er gelezen en geschreven moet worden met Windows, Mac en PlayStation 3.
                        Ik denk dat het me moet lukken nou!

Alvast bedankt
                        Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Working...
                        X