Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De geschiedenis achter je nickname... :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: De geschiedenis achter je nickname...

    Wel mijn baas zegt altijd Robur tegen mij,en ik vroegde aan hem waar dit vandaan kwam,
    Robur le Conquérant is een Science Fiction novel by Jules Verne.


    Groetjes,
    Robert
    Panasonic TZ 7 - FZ 35
    Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

    Comment


    • #62
      Re: De geschiedenis achter je nickname...

      Oorspronkelijk geplaatst door Robur Bekijk bericht
      Wel mijn baas zegt altijd Robur tegen mij,en ik vroegde aan hem waar dit vandaan kwam,
      Robur le Conquérant is een Science Fiction novel by Jules Verne.
      Ah, dus niet van de alom bekende Quercus.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #63
        Re: De geschiedenis achter je nickname...

        Hey juppekes

        In de andere topics heb ik ook al eens een uitleg gedaan, maar ik doe het hier nog eens graag

        Mriya is de naam van het grootste vliegtuig ter wereld

        Er bestaat er ook maar eentje van.

        Ooit hoop ik deze voor de lens te krijgen.



        Het ook het Russisch voor droom, dus ik ben eigenlijk jullie droom

        Zijn iets kleiner broer hebben we hier al regelmatig op de luchthaven van Oostende
        Bootjes

        Comment


        • #64
          Re: De geschiedenis achter je nickname...

          Hi, Vanwaar Hogedruk... tja ik ben brandweerman en omstreeks 1993 toen ik op internet fora begon te chatten, ben ik voor het eerst de naam Hogedruk beginnen gebruiken.
          Hogedruk komt van de hoge druk blusmethode die we bij de brandweer gebruiken.

          Men moet iets kiezen é...
          Last edited by Hogedruk; 24 augustus 2010, 21:48.
          Iedereen heeft een fotografisch geheugen, alleen zit bij de meeste nog het dopje voor de lens
          Mijn foto site

          Comment


          • #65
            Re: De geschiedenis achter je nickname...

            Ver...
            Seg...

            Gewoon het begin van onze twee familienamen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #66
              Re: De geschiedenis achter je nickname...

              niet mijn eerste camera,
              niet mijn eerste spiegelreflex,
              niet mijn eerste digitale camera,
              maar wel mijn eerste digitale spiegelreflex...
              was een CANON EOS 500D
              en toenleerde ik BD kennen, dus...
              grts Peter
              BD1754BE / Body & glass

              Comment


              • #67
                Re: De geschiedenis achter je nickname...

                Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                Nu dacht ik toch dat 't van Plato kwam. Toevallig geen andere hobby?

                Palladio
                Haha, ik lust wel een goed glas bier en na het nuttigen van te veel kan het waarneembare ook wel maar een schijn van de realiteit zijn.

                Intressant, ik had het woord nog nooit in die context gehoord.
                Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                Comment


                • #68
                  Re: De geschiedenis achter je nickname...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                  Ah, dus niet van de alom bekende Quercus.
                  Robur is inderdaad het Latijnse woord voor "eik" en niet, zoals de roodharige landbouwerszoon in de les Latijn dacht, een scheldnaam die de leraar hem zonet had bedacht.
                  Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                  Comment


                  • #69
                    Re: De geschiedenis achter je nickname...

                    Toen indertijd de Vlaamse regering tot stand kwam (van federaal België naar ook een deelparlement en regering) en Luc Vandenbrande was vaak op de TV, moesten we altijd lachen met de term "minister-president" we vonden dat zo belachelijk en vonden grootmogol een veel originelere naam voor de heerser van Vlaanderen :-)

                    Uit WikiPedia:
                    Een grootmogol of mogol was de heerser van het Mogoelrijk, zoals dat van 1526 tot 1857in India heeft bestaan. De term mogol is een verbastering van het Perzische woord voor Mongool: de eerste grootmogol, Babur, was niet alleen een nazaat van Timoer Lenk, maar beschouwde zich ook als een afstammeling van de Mongoolse veroveraar Dzjengis Khan.

                    Comment


                    • #70
                      Re: De geschiedenis achter je nickname...

                      Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                      Robur is inderdaad het Latijnse woord voor "eik" en niet, zoals de roodharige landbouwerszoon in de les Latijn dacht, een scheldnaam die de leraar hem zonet had bedacht.
                      Quercus robur = zomereik
                      Quercus rubra = amerikaanse eik (in het Frans chène rouge)
                      Robur = stevig, robuust
                      Rubra = rood, cfr robijn
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #71
                        Re: De geschiedenis achter je nickname...

                        een hele tijd een Moto Guzzi liefhebber geweest ( nog altijd , maar ik heb nu een Beemer ) : Mandello del Lario aan het Comomeer in Italië is de geboorteplaats en de plaats waar de fabriek staat....een mythische plaats voor elkeen die Guzzi rijdt ( of gereden heeft ).
                        Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

                        Comment


                        • #72
                          Re: De geschiedenis achter je nickname...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Quercus robur = zomereik
                          Quercus rubra = amerikaanse eik (in het Frans chène rouge)
                          Robur = stevig, robuust
                          Rubra = rood, cfr robijn
                          Niet dat ik per se gelijk wil hebben, maar deze anekdote over robur is me altijd bijgebleven.

                          Sic te diva potens Cypri,
                          sic fratres Helenae, lucida sidera,
                          ventorumque regat pater
                          obstrictis aliis praeter Iapyga,

                          navis, quae tibi creditum
                          debes Vergilium: finibus Atticis
                          reddas incolumem precor
                          et serves animae dimidium meae.

                          Illi robur et aes triplex
                          circa pectus erat, qui fragilem truci
                          conmisit pelago ratem
                          primus nec timuit praecipitem Africum

                          Zoo moge dan nu de Godin, die over Cyprus heerscht, zoo ook het helder-schitterend gesternte van Helena´s broeders en de Vader der winden, na ze allen te hebben geketend behalve den Iapyx, u besturen, o schip! dat mij borg staat voor (het leven van) den u toevertrouwden Vergilius: lever hem ongedeerd aan het Attische land af, smeek ik u! en behoud (zoo) de helft van mijn leven!
                          Hij moet wel een hart, door eikenhouten schild en drievoudig koperen pantser beschermd, hebben gehad, die het eerst zijn broos schip aan de woeste zee toevertrouwde en geen angst of vrees gevoelde voor den met rukvlagen neêrstormenden Africus

                          Uit: Horatius´ Oden en Epoden, in proza vertaald en met ophelderende aanteekeningen voorzien door Dr. W.G. van der Weerd. W.J. Thieme & Cie - Zutphen. 1908.
                          Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                          Comment


                          • #73
                            Re: De geschiedenis achter je nickname...

                            Ik weet het eigenlijk niet meer... een wildewegnaamkeuze zonder enige bedachtzaamheid...
                            Al doende leert men...

                            Flickr

                            Comment


                            • #74
                              Re: De geschiedenis achter je nickname...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Quercus robur = zomereik
                              Quercus rubra = amerikaanse eik (in het Frans chène rouge)
                              Robur = stevig, robuust
                              Rubra = rood, cfr robijn
                              Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                              Robur is inderdaad het Latijnse woord voor "eik" en niet, zoals de roodharige landbouwerszoon in de les Latijn dacht, een scheldnaam die de leraar hem zonet had bedacht.
                              Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                              Niet dat ik per se gelijk wil hebben, maar deze anekdote over robur is me altijd bijgebleven.

                              Sic te diva potens Cypri,
                              sic fratres Helenae, lucida sidera,
                              ventorumque regat pater
                              obstrictis aliis praeter Iapyga,

                              navis, quae tibi creditum
                              debes Vergilium: finibus Atticis
                              reddas incolumem precor
                              et serves animae dimidium meae.

                              Illi robur et aes triplex
                              circa pectus erat, qui fragilem truci
                              conmisit pelago ratem
                              primus nec timuit praecipitem Africum

                              Zoo moge dan nu de Godin, die over Cyprus heerscht, zoo ook het helder-schitterend gesternte van Helena´s broeders en de Vader der winden, na ze allen te hebben geketend behalve den Iapyx, u besturen, o schip! dat mij borg staat voor (het leven van) den u toevertrouwden Vergilius: lever hem ongedeerd aan het Attische land af, smeek ik u! en behoud (zoo) de helft van mijn leven!
                              Hij moet wel een hart, door eikenhouten schild en drievoudig koperen pantser beschermd, hebben gehad, die het eerst zijn broos schip aan de woeste zee toevertrouwde en geen angst of vrees gevoelde voor den met rukvlagen neêrstormenden Africus

                              Uit: Horatius´ Oden en Epoden, in proza vertaald en met ophelderende aanteekeningen voorzien door Dr. W.G. van der Weerd. W.J. Thieme & Cie - Zutphen. 1908.
                              Beste Plato, ook voor mij gaat het niet om het gelijk en in discussie gaan omtrent latijn, daar ga ik mij niet aan bezondigen. Ben maar tot mijn 17 naar school geweest en dan ook nog eens technisch geschoold. In het door jou geciteerde gedicht wordt robur ook vertaald in "eikenhout" en niet in eik (de boom) Misschien maar een kleine nuance en volgens het woordenboek is het latijn voor eik (de boom) querqus

                              Om nu terug te komen op die roodharige mede-student. Stel je voor, een Amerikaanse eik in de herfst, prachtig rood gebladerte en tegenover jou een "slungel" met een bos rood haar. En een leraar die misschien niet de correcte latijnse naam van een "chène rouge" kent en dan maar die latijnse naam van onze meest voorkomende inlandse eik gebruikt. Zou kunnen, niet? En het verschil tussen robur en rubra is ook niet zo groot.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment


                              • #75
                                Re: De geschiedenis achter je nickname...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                                Beste Plato, ook voor mij gaat het niet om het gelijk en in discussie gaan omtrent latijn, daar ga ik mij niet aan bezondigen. Ben maar tot mijn 17 naar school geweest en dan ook nog eens technisch geschoold. In het door jou geciteerde gedicht wordt robur ook vertaald in "eikenhout" en niet in eik (de boom) Misschien maar een kleine nuance en volgens het woordenboek is het latijn voor eik (de boom) querqus

                                Om nu terug te komen op die roodharige mede-student. Stel je voor, een Amerikaanse eik in de herfst, prachtig rood gebladerte en tegenover jou een "slungel" met een bos rood haar. En een leraar die misschien niet de correcte latijnse naam van een "chène rouge" kent en dan maar die latijnse naam van onze meest voorkomende inlandse eik gebruikt. Zou kunnen, niet? En het verschil tussen robur en rubra is ook niet zo groot.
                                Laten we het erop houden dat robur misschien een dichterlijke vorm van eik is. Horatius was tenslotte een dichter. De leraar die ons hielp vertalen en die de anekdote vertelde was wel de leraar Latijn. Heerlijke man trouwens. Ik denk trouwens dat je de grap pas echt goed kunt waarderen wanneer je het woord robur op zijn West-Vlaams uitspreekt.
                                Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                                Comment

                                Working...
                                X