Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Raw fotos : houden of wissen om plaats te besparen ?

Ik gooi ongeveer één foto op honderd weg, en maak van minder dan 10 onmiddellijk een kopie in jpg. De rest is voor bij slecht weer. Voorbeeld: In Werchter trok ik op een dag 780 foto's, waarvan ik er een maand later nog maar een vijftigtal heb laten zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
      ik overweeg zelfs om een extra, grote schijf aan te schaffen en daar nogmaals alles wat belangrijk is op te zetten en die dan in de bank in een kluis te steken ... of dit praktisch is weet ik niet, maar veilig zeker.
      Iemand die ik ken doet iets gelijkaardigs, vind ik op zich nog wel een goed idee maar doe het zelf nog niet:
      hij maakt ook 2 backups en wisselt één backup uit mijn een vriend zijn backup. Hij heeft dus ten alle
      tijde een backup van zijn vriend en omgekeerd. Brand e.d. zijn dus al geen probleem meer (nu ja ...).
      Have fun!
      EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

raw's houden en extra ruimte kopen al ze vol dreigt te raken
        nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Waarom zou je anders in raw fotograferen, als je ze niet wil bewaren? Doe dan gelijk jpg...
          Omdat je met RAW meer mogelijkheden hebt tot bewerken (lees betere) en je misschien de foto nog wat moet croppen of andere bewerkingen geven zoals witbalans, belichting, scherpte, ... met RAW heb je meer details over om deze bewerkingen uit te voeren.
          Nadien gebruiken genoeg mensen enkel nog de jpeg-versie ... op een website, doorsturen per mail, naar een online labo, op memorystick voor vrienden, op DVD voor TV, ... bijna allemaal in jpeg.
          Ik bewaar wel mijn RAW-bestanden maar kan best begrijpen dat eenmaal een foto naar zin bewerkt en opgeslagen werd in een ander formaat niet iedereen er nog nut aan heeft zijn RAW-bestanden te herbruiken.

Ik snap niet waarom een simpele vraag als deze steeds als dom of belachelijk bestempeld moet worden.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
            Ik gooi ongeveer één foto op honderd weg, en maak van minder dan 10 onmiddellijk een kopie in jpg. De rest is voor bij slecht weer. Voorbeeld: In Werchter trok ik op een dag 780 foto's, waarvan ik er een maand later nog maar een vijftigtal heb laten zien.
            Had het dan niet beter geweest om wat minder foto's te nemen maar er wat meer tijd in te steken bij het nemen zodat ze wat toonbaarder waren zonder veel bewerking?

Me dunkt dat fotografie voor velen meer een klik klik bezigheid is en het echte werk pas in Photoshop begint.

Neen, ik vind van mezelf niet dat ik goed genoeg fotografeer en gebruik ook Photoshop om mijn fouten te corrigeren.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Had het dan niet beter geweest om wat minder foto's te nemen maar er wat meer tijd in te steken bij het nemen zodat ze wat toonbaarder waren zonder veel bewerking?
              Ik heb me geamuseerd, maar de toonbaarheid werd te groot. Op één na stak iedereen de loftrompet af over de schermafbeelding, zodanig dat ze elkaar gingen verdringen dat het niet mooi meer was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Neen, ik vind van mezelf niet dat ik goed genoeg fotografeer en gebruik ook Photoshop om mijn fouten te corrigeren.
                Photoshop had ik toen nog niet, en daar was de fun na wat extremen er snel af. Ik kreeg razernij van de kleine schuifmeterkes, zo zonder muis voor mijn laptop.
                Opslaan kan ik als de beste, en daar gaat het hier om.

Comment

ik hou ook alle RAW bestanden ,filteren doe ik niet vraagt veel te veel tijd en energie ,schijfruimte kost maar weinig geld tegenwoordig ,ik sla ook alles op ,op 2 externe schijven en een back-up schijf ,(doodsbang dat er iets zou verkeerd lopen)op mijn computer zelf staat er heel weinig om daar wat schijfruimte te sparen,jpeg heb ik niet want ik fotografeer alleen in RAW ,alleen na PS heb ik een jpeg

Comment

Alleen maar RAW.
                    Als je een programma als Aperture of Lightroom gebruikt dan merk je toch geen verschl tussen werken met RAW of JPG?

Ik maak alleen JPG's als ik ze aan iemand moet doorgeven.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hey juppekes

Ik zal eerst eens moeten leren werken met zo'n RAW-foto

Dus ik fotografeer voorlopig enkel in JPG

En als ik bijna geen plaats meer heb zal ik mij wel een beetje opslag bijkopen
                      Bootjes

Comment

Ik trek in RAW bewerk ze en bewaar ze verkleind in JPEG.
                        Ten eerste bekijk ik ze vrijwel nooit terug, laat staan dat ik ze nog met een tang zou
                        vastpakken om ze nog eens te bewerken. Ze waren gewoon het resultaat van toen en
                        daarbij blijft het.
                        Toen ze Andy Warhol eens vroeger of zijn werk de tijd wel zou overleven, antwoordde
                        kwieke Andy: maakt me niets uit, ik gebruik toch heel slechte verf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Ik trek in RAW bewerk ze en bewaar ze verkleind in JPEG.
                          Ten eerste bekijk ik ze vrijwel nooit terug, laat staan dat ik ze nog met een tang zou
                          vastpakken om ze nog eens te bewerken. Ze waren gewoon het resultaat van toen en
                          daarbij blijft het.
                          Toen ze Andy Warhol eens vroeger of zijn werk de tijd wel zou overleven, antwoordde
                          kwieke Andy: maakt me niets uit, ik gebruik toch heel slechte verf.
                          Dit vind ik een heel zinnig antwoord. Ik vraag me ook af wat mijn latere erfgenamen gaan doen met "al" mijn foto's die nog op de PC of een of ander extern geheugen staan. Heel zeker de HD's formatteren, want die kunnen zie misschien wel zelf gebruiken om hun eigen foto's te bewaren.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            Voorbeeld: In Werchter trok ik op een dag 780 foto's, waarvan ik er een maand later nog maar een vijftigtal heb laten zien.
                            Dit is zo herkenbaar hé ... ik ben ook van de 24h teruggekomen met meer dan 2000 foto's ... en neen, dit is echt geen klik-klik-klik toestand, er is gewoon zo veel te doen tijdens deze vijf dagen dat je een overvloed aan beelden hebt

Het tegenovergestelde is ook waar, ik zie soms mensen tien beelden maken van dezelfde hoek terwijl ik er ééntje maak ... na een tijd weet je gewoon dat een foto goed is zonder dat je tien keer moet proberen ... maar pakweg 10 jaar geleden deed ik het ook zo, klikkerdeklik en uiteindelijk was er wel één foto die goed was.

Het komt allemaal op ervaring neer, maar tijdens een event blijft het volume belangrijk omdat je niets kan 'dirigeren', het gaat allemaal spontaan dus moet je veel foto's maken om die ene schitterende shot te krijgen.

Het is inderdaad zo dat het filteren het meeste tijd vergt initieel, daarna post processing doen op de beste shots

Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik zet de RAW's op een externe harde schijf...

Waarom? I dont know, terug bekijken doe ik niet
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

Comment

Working...
                              X