Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac voor senioren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: iMac voor senioren?

    Ik ben een beetje "late to the party", zoals gewoonlijk. Maar ik ga hier toch maar mijn praktijkvoorbeeld neerpennen;

    Mijn ouders hebben steeds met PC gewerkt, maar dat is nooit echt gegaan zoals het hoort. Ze hebben natuurlijk altijd op mij kunnen rekenen (als IT'er) om hen "uit de miserie" te helpen.

    En miserie, die heb ik genoeg gezien. Om eerlijk te zijn; ik vond dat de oorzaak niet altijd bij Microsoft lag. Yup, bluescreens heb ik genoeg gehad. Maar het lag ook vaak aan hen. Bvb ineens niet meer kunnen printen, of geen netwerk meer, of files niet meer kunnen vinden, ... en dan vond ik uiteindelijk wel dat ze het ergens ver***** hadden.

    Als ITer vond ik vroeger dus dat het dan HUN fout was, en ik weet zeker dat er velen hier nu ook zo denken op dit moment: "het probleem zit tussen de stoel en het keyboard". Wel, ben intussen daarover van gedacht veranderd. Want wat ik ben beginnen inzien is dat de fouten van mijn ouders voortkomen uit de onvriendelijkheid van de MS produkten. Hoe vaak dat ik niet heb moeten horen "goh, ik heb ergens ne popup gekregen die ik niet verstond en gewoon OK gedrukt dan was dat weg".

    Het liep helemaal de spuigaten uit toen mijn ouders na hun pensioen een huis kochten in Frankrijk. Nu liep het niet alleen fout op hun PC, maar hadden we ook nog eens lange en dure gesprekken nodig om het opgelost te krijgen. En één keer kon ik het niet in orde krijgen, want het OS was naar de ******. Toen is hij ginds gerepareerd in de winkel en kwamen ze terug met een Franse XP. Om zot van te worden.

    En ik me dan kwaad maken. op den duur hadden mijn ouders schrik om aan die PC aan te komen. Toen heb ik uit pure ergenis hen een Macbook gegeven. Ja, ik heb ze er ook moeten mee leren omgaan. Natuurlijk!

    Maar sindsdien moet ik zeggen; het einde van alle zorgen. Mijn zorgen, en hun zorgen. Ze kunnen er goed mee omgaan, ik heb slechts zeer zelden dat ze me iets moeten vragen, en tot hiertoe geen - ik herhaal met klem GEEN - problemen meer.

    Schrik om die Macbook te gebruiken hebben ze ook niet; mijn ma is volop weg met iTunes en iPhoto. Mijn pa maakt HD filmkes in iMovie!

    Loopt het hélemaal perfect? bah neen. In Itunes moet ik wel eens wat opkuisen (maar ja ik ben dan ook pietje precies). En een file durft nog altijd wel eens op de verkeerde plaats te belanden (maar vaak vinden ze ze zelf terug nu). Enz... doch niks ernstig.

    Mijn raad is dus: go for it. Dit is voor mij een no-brainer. Doen! Geef hen die Mac.

    Mvg,

    J.
    Last edited by Jochen; 22 juli 2010, 07:59.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #47
      Re: iMac voor senioren?

      Als deze het kan, zal jouw moeder het ook wel leren.
      En indien de overschakeling niet zou lukken, heb jij binnenkort een blitse Mac op jouw bureau staan.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #48
        Re: iMac voor senioren?

        @jochen: je vertaalt exact de problematiek die ik ook ervaar. Ik woon maar 2 straten verder. Dus een interventie aan de PC is vrij snel gebeurd. Maar .... net zoals jij zie ik dat er heel wat problemen ontstaan door gebruiksonvriendelijkheid van WIN.

        Bvb ineens niet meer kunnen printen, of geen netwerk meer, of files niet meer kunnen vinden, ..
        Dit is deja-vu voor mij

        Maar sindsdien moet ik zeggen; het einde van alle zorgen. Mijn zorgen, en hun zorgen.
        Dat is waar ik naar streef

        @Hasseltenaar: LOL
        Homo Sapiens Pentaxiensis

        Comment


        • #49
          Re: iMac voor senioren?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Ik ben een beetje "late to the party", zoals gewoonlijk. Maar ik ga hier toch maar mijn praktijkvoorbeeld neerpennen;

          Mijn ouders hebben steeds met PC gewerkt, maar dat is nooit echt gegaan zoals het hoort. Ze hebben natuurlijk altijd op mij kunnen rekenen (als IT'er) om hen "uit de miserie" te helpen.

          En miserie, die heb ik genoeg gezien. Om eerlijk te zijn; ik vond dat de oorzaak niet altijd bij Microsoft lag. Yup, bluescreens heb ik genoeg gehad. Maar het lag ook vaak aan hen. Bvb ineens niet meer kunnen printen, of geen netwerk meer, of files niet meer kunnen vinden, ... en dan vond ik uiteindelijk wel dat ze het ergens ver***** hadden.

          Als ITer vond ik vroeger dus dat het dan HUN fout was, en ik weet zeker dat er velen hier nu ook zo denken op dit moment: "het probleem zit tussen de stoel en het keyboard". Wel, ben intussen daarover van gedacht veranderd. Want wat ik ben beginnen inzien is dat de fouten van mijn ouders voortkomen uit de onvriendelijkheid van de MS produkten. Hoe vaak dat ik niet heb moeten horen "goh, ik heb ergens ne popup gekregen die ik niet verstond en gewoon OK gedrukt dan was dat weg".

          Het liep helemaal de spuigaten uit toen mijn ouders na hun pensioen een huis kochten in Frankrijk. Nu liep het niet alleen fout op hun PC, maar hadden we ook nog eens lange en dure gesprekken nodig om het opgelost te krijgen. En één keer kon ik het niet in orde krijgen, want het OS was naar de ******. Toen is hij ginds gerepareerd in de winkel en kwamen ze terug met een Franse XP. Om zot van te worden.

          En ik me dan kwaad maken. op den duur hadden mijn ouders schrik om aan die PC aan te komen. Toen heb ik uit pure ergenis hen een Macbook gegeven. Ja, ik heb ze er ook moeten mee leren omgaan. Natuurlijk!

          Maar sindsdien moet ik zeggen; het einde van alle zorgen. Mijn zorgen, en hun zorgen. Ze kunnen er goed mee omgaan, ik heb slechts zeer zelden dat ze me iets moeten vragen, en tot hiertoe geen - ik herhaal met klem GEEN - problemen meer.

          Schrik om die Macbook te gebruiken hebben ze ook niet; mijn ma is volop weg met iTunes en iPhoto. Mijn pa maakt HD filmkes in iMovie!

          Loopt het hélemaal perfect? bah neen. In Itunes moet ik wel eens wat opkuisen (maar ja ik ben dan ook pietje precies). En een file durft nog altijd wel eens op de verkeerde plaats te belanden (maar vaak vinden ze ze zelf terug nu). Enz... doch niks ernstig.

          Mijn raad is dus: go for it. Dit is voor mij een no-brainer. Doen! Geef hen die Mac.

          Mvg,

          J.
          Ik heb dezelfde ervaring.
          En mac is NIET perfekt. Maar na een tijdje (als je door die windows habits doorgeraakt, want die zitten diep) word het allemaal rustiger. Het OS geeft geen grote problemen, het systeem is stabieler, het is gewoon stabieler.

          Comment


          • #50
            Re: iMac voor senioren?

            Dat bovenvernoemde docx probleem doet zich zowel aan Mac-kant als aan PC-kant voor, en is weer eens een bewijs dat het een Microsoft "niet helemaal comme il faut" probleem is.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #51
              Re: iMac voor senioren?

              Stabieler ? Sinds microsoft aan hun NT serie is begonnen (toch al een tijdje geleden) heb ikzelf geen enkel blauw scherm meer gezien dat niet hardware gerelateerd was...
              Ik kan netwerken, printen, ... dat ding doet gewoon wat het moet doen... En virussen willen soms wel eens aankloppen, maar verder dan de voordeur geraken ze niet...

              Daarnaast kan ik zelf kiezen welke hardware ik wil, ondanks de dure softwareprijzen is het ding een pak goedkoper en ik kan meer software draaien, die ik effectief nodig heb (degelijke 3D solid modelers heb ik nog niet gezien voor Mac). Apple verkoopt niet de laatste hardware, en meestal aan te hoge prijzen, maar dat is de tol die je betaalt voor dat design. Als je op hun site leest wat zij qua specs beschouwen als "snelste hardware", dan zit je toch geregeld met binnenpretjes...

              Voor mij is gebruiksgemak trouwens meer gerelateerd aan de software die je gebruikt, dan aan het besturingssysteem. Ook onder windows kan je software vinden die gebruiksvriendelijk is.
              Je bent trouwens bij windows wel verplicht om ietske meer te zoeken naar dergelijke software, sinds Nelie'tje het nodig vond om bepaalde software uit windows te bannen. Bij Mac is dat dan weer geen bezwaar...

              Persoonlijk neig ik meer naar windows-PC's door de grotere vrijheid in hardware, en het grotere aanbod aan software (voor bepaalde software kan ik gewoon niet buiten windows). Maar de keuze maak je zelf, hé : beiden zijn goed, voor mij is windows beter...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #52
                iMac voor senioren?

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                Ik heb dezelfde ervaring.
                En mac is NIET perfekt. Maar na een tijdje (als je door die windows habits doorgeraakt, want die zitten diep) word het allemaal rustiger. Het OS geeft geen grote problemen, het systeem is stabieler, het is gewoon stabieler.
                Volledig correct, en ALS het systeem je ook ligt, zal je inderdaad minder problemen hebben, maar ik blijf het herhalen, probeer het eerst eens uit.... Op een Mac werken is niet hetzelfde als op een Windows PC.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #53
                  Re: iMac voor senioren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Dat bovenvernoemde docx probleem doet zich zowel aan Mac-kant als aan PC-kant voor, en is weer eens een bewijs dat het een Microsoft "niet helemaal comme il faut" probleem is.
                  Waarschijnlijk is die docx-file gewoon niet volledig weggesaved, en nu dus niet meer te openen. Persoonlijk ook nog nooit meegemaakt, maar voor alles moet een eerste keer zijn zeker ???
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #54
                    Re: iMac voor senioren?

                    Allee...

                    M'n schoonvader (63) heeft een PC met XP. Regelmatig problemen, om de 6 maand eens het boeltje herinstalleren.

                    Mijn ma (60 jaar) werkt al bijna twee jaar op een Dell met Windows Vista : mailtjes, internetten, wat fotokes, zelfde als de grootmoeder van TS.

                    In die twee jaar heeft ze nog NOOIT het minste probleem gehad. Geen virussen, malware, vastlopers, nikske, nada. In december vorig jaar kochten wij een Dell laptop met Windows 7. Nog NOOIT het minste probleem gehad. Geen virussen, malware, vastlopers, nikske, nada.

                    Ik werk al elf jaar op Mac. Ook nog NOOIT het minste probleem gehad. Geen virussen, malware, vastlopers, nikske, nada. Wel, eigenlijk wel, vroeger liep OS 9 wel eens vast, maar sinds OS X geen probs meer gehad. Had vóór m'n eerste Mac in '99 altijd PC gehad. Eerst DOS (super stabiel maar wat wil je), daarna Win95 en 98 (Oh my god). Seder Vista en Win7 is alles beter (ik heb ook Vista in Bootcamp op m'n iMac).

                    Op het werk is het een ander verhaal. We hebben zo'n 20% Mac's in het bedrijf met OS X Leopard, de rest zijn PC's met XP Pro. Naast de vele softwareproblemen (toegegeven, meestal met fontbeheer van het crappy Suitcase en de soms vreemde communication tussen onze Mac's en onze Windows-server) zijn er regelmatig hardwareproblemen met onze Mac's. Nu hebben we Mac Pro's en is het ietsje beter (maar dat zijn dan ook peperdure machines). Met iMac's hebben we enorm veel problemen gehad : harde schijven, moederborden meerdere keren moeten vervangen. Met de PC's is er ook af en toe iets mis, maar verhoudingsgewijs zijn er meer probs met Mac's. De laatste tijd (bijna een jaar) hebben we nog niets gehad, behalve een slechte DVD-drive in één van onze Mac Pro's.

                    Gewoon maar om te zeggen dat Mac's niet echt beter zijn dan PC's. Denk niet omdat je meer betaalt dat je betere kwaliteit krijgt. Ze zien er beter afgewerkt uit (gebruik van aluminium ipv plastic wat door bijna alle PC merken gebruikt wordt) maar zijn daarom niet beter van kwaliteit. Een alu laptop zal wel iets degelijker (lees : steviger) zijn dan één in kunststof, maar de onderdelen (processor, graka, geheugen...) zijn allemaal dezelfde van die 'plastic' PC.
                    Bovendien vind ik dat Apple zich veel te veel toelegt op hun speeltjes zoals de iPhone, iPad en iPod Touch. Ze zouden beter wat meer investeren in quality control.
                    Duurder is dus niet altijd beter.

                    Persoonlijk vind ik ook OS X net dat ietsje beter dan Windows 7, voor mij dan, omdat ik het OS heel goed ken. Win7 gebruik ik minder en daarom zit het nog niet zo in m'n vingers.
                    Ik blijf nog altijd Mac's kopen omdat ik 'professioneel' wil bijblijven met het OS. Maar ik koop tweedehands, nieuw vind ik ze te duur.

                    Da's mijn persoonlijke ervaring. Niet om te bashen op de één of de ander, maar de één of de ander is volgens mij niet beter of slechter. En in dat geval beslist de prijs dan meestal wel.
                    Panasonic Lumix FZ2000

                    Comment


                    • #55
                      Re: iMac voor senioren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Ja maar Les, is dat nu eigen aan Mac of kan die Mac-gebruiker dit veranderen of
                      aanpassen of anders doen?

                      Van kameraad Fred krijg ik altijd mail zonder opmaak.
                      Als ik dan html inschakel krijg ik een beter beeld van zijn mail.

                      Van nog iemand anders is er altijd een tussenregel blank.
                      Precies een foute instelling van de interlinie.
                      Dus dit:
                      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx x

                      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx x

                      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx x

                      1. Wat de mail betreft, welk mail-programma gebruikt "kameraad Fred". Ik gebruik gewoon het ingebouwde Apple-programma mail, waarmee je beperkte opmaak kunt doen. HTML wordt bij voorkeur niet gebruikt voor mailberichten (html is een uitstekende manier om virussen te verspreiden), en Apple Mail heeft het als dusdanig ook niet geïncorporeerd. Maar ik wil gerust wat mails uitwisselen met jou, of met "kameraad Fred" om het probleem van naderbij te bekijken.
                      2. Dit dubbele interlinie... doet zich dat ook in Mail voor? Ik weet wel dat sommigen in Word die instelling hebben, en dat je het daar ook zult moeten aanpassen. Maar evengoed vind je posters hier op BD, die telkens weer die dubbele interlinie gebruiken, Caleido, bijvoorbeeld, maar ook Ardesign. Ik citeer een willekeurig stukje:
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                      Ik heb nu zelf twee jaar mijn imac en kom zelf van een windows pc ,IKZELF ben heel blij dat ik op imac werk ,had het tien jaar eerder moeten doen om over te stappen .

                      Als TS zegt dat met zijn moeder naar een apple store gaat ,en zij zouden een nieuwe imac kopen krijgen ze gratis nu ook een begincursus aangeboden .

                      En als het niet lukt peter Surf even naar deze url http://macmiep.nl hier wordt alles in verstaanbare taal voor je moeder uitgelegd hoe een Mac osx werkt .(trouwens hier heb ik ook eerst gelezen help heel veel ).
                      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      Zeer eenvoudig: een gestripte windows installatie. Uitsluitend de programma's die ze nodig heeft en al de rest verwijderen uit menu's, start-opties, buroblad pictogrammen etc....

                      80% van wat je hier opsomt is ook gewoon internet gerelateerd en platform ongevoelig.

                      Er bestaat ook zeker PC software dat dit allemaal zeer eenvoudig doet (als iPhoto etc...)

                      Ik vind het aanschaffen van een heel nieuw type systeem + het feit dat het om activiteiten gaan die quasi niet gebonden zijn aan het OS = geen reden op Apple te kopen.

                      Tenslotte, en dit is een beetje olie op het vuur. Geef toe dat bovengegeven screenshots (o.a. in de posts van Scherpie, maar ook die van jou) aartslelijk zijn. Windows op z'n fraaist.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #56
                        Re: iMac voor senioren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Tenslotte, en dit is een beetje olie op het vuur. Geef toe dat bovengegeven screenshots (o.a. in de posts van Scherpie, maar ook die van jou) aartslelijk zijn. Windows op z'n fraaist.
                        Da's XP. Inderdaad niet echt mooi. Maar doe eens de moeite om te kijken hoe de Aero-interface van Vista of Seven Windows in een even mooi pakje steekt als OS X...
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #57
                          Re: iMac voor senioren?

                          Wij hebben op school (CVO cursus Photoshop) Vista, en inderdaad: dat doet me ergens aan denken. Helaas just not the real thing, maar een verdomd goeie imitatie. Mijn vrouw heeft een Delvaux handtas; iemand van onze fotoclub heeft ook een "Delvaux", van één van die vage marktjes in één van die vage zuiderse landen, "voor geen geld" gekocht. Lijkt er verdomd sterk op, maar nogmaals: not the real thing.
                          Ach, hoe vaak staan ze in den Aldi in aanbieding, die mp3 spelertjes die afgekeken zijn van de iPod shuffle. Maar wat een lelijkerds.

                          En wat Vista, t.o.v. de vorige Windows versies, nog steeds te veel heeft, zijn van die popup venstertjes. Man, man, eer ik mijn stickie met foto's, van thuis meegebracht om op school te bewerken (of gewoon m'n huiswerk), eindelijk geladen krijg.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #58
                            Re: iMac voor senioren?

                            Als ze al met windows gewerkt heeft zal het zeker even wennen zijn. Iemand die nog nooit een computer gebruikt heeft zal rapper weg zijn met die iMac.
                            Mailen, surfen, en al de rest kan je even goed met een pc.
                            Maar op een PC moet je toch rap veel meer dingen weten, en slaan ze je toch al snel met heel wat ongebruiksvriendelijke zaken om de oren.

                            Een klein voorbeeldje: Je komt met je laptop bij iemand thuis waar een verborgen wireless netwerk is. Je kent de SSID en het paswoord. je krijgt in het netwerkcentrum volgend sherm.

                            Moet je dan klikken op:
                            -verbinding met netwerk maken
                            -verbinding met netwerk instellen
                            -netwerkverbindingen beheren.
                            -internetopties

                            Dan nog een 3 menu's dieper, niet vergeten de optie aan te klikken dat het om een gesloten (waarmee ze dan verborgen bedoelen) netwerk gaat. En als je dan geluk hebt moet je niet herstarten om op het internet te kunnen.

                            Op de Mac krijg je dit scherm:



                            Je vult de SSID in en het paswoord en klaar is kees.

                            Telkens als ik op een pc werk vraag ik mij toch af, waarom maken ze dit allemaal zo moeilijk? Ik zelf ben een ervaren systeem ingenieur en werk met windows, osx en linux. Ik heb er geen probleem mee, met die onoverzichtelijke menu's. Maar ik kan me wel voorstellen dat een wat oudere mens die graag eens wat op het internet surft toch moeite heeft met zulke onduidelijke schermpjes.

                            Op een Mac is een foto een foto. Op een pc is een foto een bestand die ergens in een directory op een harde schijf staat. Sommige mensen moet je niet lastig vallen met die informatie

                            Ik vind het altijd grappig om te horen als mensen die als hobby hebben: "met de computer bezig zijn", precies of het is een bezigheid op zich. Een Mac gebruik je om met je hobby bezig te zijn, bv. fotografie.

                            Comment


                            • #59
                              Re: iMac voor senioren?

                              Mijn beste vriend van op het werk (wij zijn intussen beiden "afgevloeid" omwille van een grote reorganisatie, en we hadden de geschikte leeftijd), is een PC-man in hart en nieren. Hij betreurt nog steeds de dag dat de PC een GUI kreeg, en zou, als het even kan, alles via een command line willen oplossen.
                              Als we 's morgens elkaar ontmoetten, was doorgaans een van de onderwerpen hoeveel uren ie weer "aan de computer" gewerkt had, terwijl ik "met mijn Mac" (die hij steevast "Fisher Price" noemde) mijn werk deed. Hij was/is wel een bricoleur, en zijn PC lag doorgaans in honderden stukjes uiteen op z'n werkbank.
                              Da's nou iets waar wij Mac-kers ons niet (of veel minder) mee bezighouden: met bricoleren. Wij doen wat we moeten doen.
                              Maar in die zin begrijp ik iemand als Franciskine, en net als tegen mijn vriend, moet ik tegen dergelijke mensen zeggen: ne Mac, nee jong, da's nou echt niks voor jou.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #60
                                Re: iMac voor senioren?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Positieve punten van een Mac worden wel aangehaald, stabiel, weinig virussen, design . . . maar jij kan het niet hebben dat er ook maar één negatief puntje over een Mac wordt geschreven, laat staan dat je begrijpt dat een mac niet altijd voor iedereen werkt. ipv van je een beetje neutraal te gedragen word je enkel fanatieker en ga je nog meer mensen tegen je in het harnas jagen. Als er iemand is die steeds de discussie windows / Mac doet escaleren ben jij het wel.
                                Francis, via deze link vind je het ultieme bewijs
                                KLIK

                                Perfect antwoord voor TS!
                                (zie vooral de foto)
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X