Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Je ziet ze altijd bezig als je passeert met de trein of de auto. Maar het hele proces zie je nooit... en ik ben geen spoorwegen-freak ofzo, maar ik was daar al sinds kind curieus naar.
Ben ik al een tijdje mee bezig.
De beste die er is en de meest realistische.
't Zal vermoedelijk aan de relatieve zwakte van mijn notebook liggen denk ik, maar ik zie op een video de bovenleiding "bijgemaakt" worden terwijl de trein rijdt.
Bestaan er zo geen filmpjes vanuit een echte rijdende trein ?
Als ik dus goed zie word er dus een nieuwe bedding onder het bestaande spoor gelegd want waar er gewerkt word ligt voor oud spoor en achter nieuw.
Het is niet dat er spoor gelegd word waar nog niks lag al zal dat ook wel kunnen zeker.
D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR
't Zal vermoedelijk aan de relatieve zwakte van mijn notebook liggen denk ik, maar ik zie op een video de bovenleiding "bijgemaakt" worden terwijl de trein rijdt.
Bestaan er zo geen filmpjes vanuit een echte rijdende trein ?
Als je het programma zelf had dan kon je dat uitproberen.
Er zitten standaard een paar kant en klare routes in.
Toch knappe mannen die zoiets kunnen maken.
Als ik dus goed zie word er dus een nieuwe bedding onder het bestaande spoor gelegd want waar er gewerkt word ligt voor oud spoor en achter nieuw.
Het is niet dat er spoor gelegd word waar nog niks lag al zal dat ook wel kunnen zeker.
Op de bestaande bedding wordt er in één bewerking de oude dwarsliggers vervangen door nieuwe.
Bij houten dwarsliggers wordt zelfs het "klein ijzer" geplaatst en vastgeschroefd.
Het tuig die de oude dwarsliggers afvoert en de nieuwe aanvoert heet men "de spin".
Dan volgt een tweede werktrein die de oude ballast zeeft van alle vuil en vervolgens de gezuiverde ballast terug plaatst.
Wie langs de spoorweg woont zal direct opmerken dat de passerende treinen nu veel minder lawaai maken.
Dan volgt een derde werktrein die het spoor nivelleert, de overgangsboog/boog en de spoorverkanting in de boog tot op de millimeter juist legt en onderstopt.
Dan volgt er een machine die het banket terug in orde brengt.
Als laatste volgt een "train de route" die het tekort aan ballast aanvult.
Twintig jaar geleden werd heel die operatie met de hand gedaan, leuk was het niet hoor want dan werd er gewerkt tegen de horloge.
Waar deze machines enkele kilometers per dag doen, als er geen te grote breuken optreden, deed men vroeger enkel honderd- tot honderdtwintig meter met de hand.
Die eerste machine kan naast het vervangen van de dwarsliggers in één bewerking ook de oude versleten rails door nieuwe rails vervangen die naast het spoor liggen.
De oude rails worden dan op lege wagons getrokken.
Waar vroeger de rails een zeer beperkte lengte hadden, (herinner u de" tedok tedok" van de wielen op de raillassen) hebben de rails nu een lengte van verschillende kilometers lengte.
Hier en daar plaatst men dan een uitzettingstoestel om het uitzetten en inkrimpen van de rails op te vangen.
Het grote voordeel van deze grote lengte is dat het lawaai sterk is afgenomen en het comfort van de reizigers fel is toegenomen.
Je ziet ze altijd bezig als je passeert met de trein of de auto. Maar het hele proces zie je nooit... en ik ben geen spoorwegen-freak ofzo, maar ik was daar al sinds kind curieus naar.
Comment