Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Zoals ik reeds meermaals schreef stevenen we af op een volkomen normaal jaar wat betreft opbrengst van de zonnepanelen.
    Eind oktober is er nog ongeveer 200 kWh te kort om van een normaal jaar te kunnen spreken, en laten november en december de laatste jaren steevast rond de 100 kWh/maand opgebracht hebben.
    Conclusie : voor ELK jaar, van 1 jan tot 31 dec gerekend, is de opbrengst quasi identiek.
    Zogezegde rotmaanden worden blijkbaar telkens gecompenseerd door supermaanden.

    En voor zover we enig geloof kunnen hechten aan langetermijnvoorspellingen wordt ook de droogte van dit jaar straks gecompenseerd :


    En zo kunnen we weer zeggen "Ze dronken een glas, doen een plas, en alles bleef zoals het was"
    Last edited by Guest17; 31 oktober 2017, 09:21.

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Zoals ik al meermaals schreef stevenen we hier af op het slechtste jaar sinds 2011 qua opbrengst van zonnepanelen. Hier 224 kWh voor de hele maand oktober, het vorige laagterecord was 232.
      Op zich nauwelijks verschil, maar het is nu reeds de 4de maand in 2017 die hier zo'n laagterecord optekent.
      En om de laagste jaaropbrengst sinds 2011 (3974 kWh in 2016) te evenaren zou er hier nog 350 kWh moeten bijkomen in november en december. Zo goed als onmogelijk, alle voorgaande jaren tussen 200 en 260 in die 2 maanden.

      Maar catastrofaal is het allemaal niet hé. (hier = Lochristi)
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Zoals ik al meermaals schreef stevenen we hier af op het slechtste jaar sinds 2011 qua opbrengst van zonnepanelen. Hier 224 kWh voor de hele maand oktober, het vorige laagterecord was 232.
        Op zich nauwelijks verschil, maar het is nu reeds de 4de maand in 2017 die hier zo'n laagterecord optekent.
        En om de laagste jaaropbrengst sinds 2011 (3974 kWh in 2016) te evenaren zou er hier nog 350 kWh moeten bijkomen in november en december. Zo goed als onmogelijk, alle voorgaande jaren tussen 200 en 260 in die 2 maanden.

        Maar catastrofaal is het allemaal niet hé. (hier = Lochristi)
        We gaan niet beginnen kinderachtig doen hé nete. Dat er een immens verschil zou zijn tussen omgeving Waregem en omgeving Lochristi, maak je maar de ganzen wijs.
        Beiden liggen in vogelvlucht hoop en al 35 km uit elkaar. Dat er eens buitje minder of meer valt, of eens een straaltje zon minder of meer te zien is, dat zal wel voorkomen, maar dat het bvb dagen aan één stuk bewolk is in Lochristi terwijl er zon is Waregem kan ik moeilijk aannemen.
        Dat er een ietske verschil is OK, maar niet dermate toch dat je panelen alsmaar minder opbrengen op jaarbasis.

        Dat je met jouw panelen alsmaar slechtere jaren krijgt zal dan toch te maken hebben met het feit dat je panelen rap of te rap aan het degenereren zijn, want ik veronderstel dat qua aantal, type, omvormer en ook aan de ligging van je woning niet veel gewijzigd is de laatste jaren .
        Dit heeft niks meer met vergelijken te maken maar gewoon met vaststellen.

        Dat mijn panelen elk jaar praktisch hetzelfde opbrengen en die van jou alsmaar minder, daarvoor moet je de oorzaak elders gaan zoeken ipv bij het weerbeeld.
        Dit alles natuurlijk rekening houdend met mijn heel beperkte kennis van zonnepanelen en weertoestanden.

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Misschien heeft Nete teveel bomen voor de deur?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Misschien heeft Nete teveel bomen voor de deur?
            http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171029_03159051
            Kan inderdaad, want bij aanplant kleine boompjes werpen die geen schaduw op de panelen, maar kleine boompjes worden groot hé .
            Ook vuil kan een rol spelen bij minder opbrengst. Bij een tamelijk grote helling gaat het vuil makkelijker afgespoeld worden door de regen dan bij een kleine helling... en aangezien we de laatste jaren van langs om minder regen krijgen (hier tot op vandaag 476 liter, waar ongeveer 800 liter/jaar normaal is), worden de panelen van langs om minder automatisch "gewassen".

            Wijzelf hebben zo'n borstel met lange steel waarop een waterslang kan worden aangesloten, en de panelen krijgen elk jaar na de winter een fikse beurt.
            Laat ze vooral niet reinigen, want die mannen doen niks meer dan wat je zelf met zo'n spotgoedkope borstel kan doen. Je moet er wel aankunnen natuurlijk.
            Hier bij ons is het makkelijk, een ladder tegen de goot en wanneer ik bovenaan de ladder sta kan ik net aan de bovenste panelen met de borstel... ideaal dus.

            Niet nodig ? Kan goed zijn, maar kwaad kan het alleszins niet . Ik verschiet toch elk jaar van de kleur van het water dat van de panelen komt wanneer ik ze een beurt geef.

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Geen bomen in de weg, in de winter zit tot half elf het dak van mijn buur in de weg, maar dat is altijd al zo geweest.
              Gisteren 10 kWh, perfect normale opbrengst voor een zonnige novemberdag.
              Mijn panelen staan ongeveer 30° naar het oosten vanuit Zuid, maar dat is ook al altijd zo geweest.
              Ze worden een paar keer per jaar gereinigd door mezelf, situatie lijkt me vrijwel identiek als bij Djivan (bungalow hier).
              Bv. mei 2017 was hier perfect in lijn met voorgaande mei-maanden, indien mijn panelen al zwaar aan het degenereren zouden zijn dan moeten anderen een stuk meer dan vorige jaren als opbrengst hebben.
              Hoe was mei 2017 bij U Djivan ?
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Hier 224 kWh voor de hele maand oktober, het vorige laagterecord was 232.
                Op zich nauwelijks verschil, maar het is nu reeds de 4de maand in 2017 die hier zo'n laagterecord optekent.
                En om de laagste jaaropbrengst sinds 2011 (3974 kWh in 2016) te evenaren zou er hier nog 350 kWh moeten bijkomen in november en december. Zo goed als onmogelijk, alle voorgaande jaren tussen 200 en 260 in die 2 maanden.
                .../...
                Gisteren 10 kWh, perfect normale opbrengst voor een zonnige novemberdag.
                En waarom zou dat niet mogelijk kunnen zijn?
                Ook de wintermaanden kunnen koud en zonnig zijn, zou niet de eerste keer zijn ... niet vandaag want reeds eentonig grijs ondertussen.
                Als er natuurlijk enkel bewolkte dagen volgen of er ligt enkele cm sneeuw op de panelen ... dan zal het natuurlijk niet zo zijn.
                Maar mits weerkundigen nog niet het juiste weer kunnen voorspellen van de dag zelf, dan ga ik ook geen gok wagen om dat van de volgende maanden te voorspellen.

                Nu ja ... 10 kWh op één dag en er moeten er nog 60 bij tot het eind van het jaar.
                Hier gisteren 23,04 kWh bij redelijk veel zon.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Geen bomen in de weg, in de winter zit tot half elf het dak van mijn buur in de weg, maar dat is altijd al zo geweest.
                  Gisteren 10 kWh, perfect normale opbrengst voor een zonnige novemberdag.
                  Mijn panelen staan ongeveer 30° naar het oosten vanuit Zuid, maar dat is ook al altijd zo geweest.
                  Ze worden een paar keer per jaar gereinigd door mezelf, situatie lijkt me vrijwel identiek als bij Djivan (bungalow hier).
                  Bv. mei 2017 was hier perfect in lijn met voorgaande mei-maanden, indien mijn panelen al zwaar aan het degenereren zouden zijn dan moeten anderen een stuk meer dan vorige jaren als opbrengst hebben.
                  Hoe was mei 2017 bij U Djivan ?
                  Mei 2017 was 10 kWh minder dan mei 2016, dus quasi identiek.
                  Dus uw panelen zijn blijkbaar meer dan OK.
                  Wat is de reden dan dat er bij U plots minder opbrengst is de laatste jaren en bij mij niet ??????
                  Dat is onmogelijk te wijten aan het feit dat ons panelen in vogelvlucht 35 km uit elkaar liggen toch ??????
                  Ik heb nog nooit vernomen dat het bvb in Waregem een ganse dag zomer en zonnig is en dat het 35 km verder de ganse dag herfst en bewolkt is.
                  Dat er per minuut, per uur een verschil is, dat is heel goed mogelijk wanneer er wolken zijn, maar toch niet een ganse dag of dagen aan één stuk.
                  Ik blijf er bij, en dit omdat ik het gewoon vaststel, dat ze bij mij hier nog 200 kWh moeten opbrengen in november + december, om aan de normale opbrengst van de vorige jaren te komen.

                  Ook nog even vermelden dat er hier ongeveer 400 liter (zijnde de helft van normaal) minder regen gevallen is dan normaal.
                  Hier viel er tot en met vandaag dit jaar 476 liter, in Lochristi 431 liter... toch niet zo'n verschil hé met hier.
                  In Lochristi had je dus zelfs nog "beter" of droger weer dan hier bij ons .
                  Last edited by Guest17; 2 november 2017, 12:24.

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Wat is de reden dan dat er bij U plots minder opbrengst is de laatste jaren en bij mij niet ??????
                    Ook voor mij een beetje een raadsel.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Ook voor mij een beetje een raadsel.
                      Nog iets wat ik eens gecheckt heb, de opbrengst van de zonnepanelen bij weerman Frank Deboosere.
                      Ik weet wel dat hij niet in Lochristi woont, maar je kan daar toch makkelijk het verloop van de opbrengst zien sedert 2009 :

                      2009 4158 kWh
                      2010 3974 kWh
                      2011 4278 kWh
                      2012 4046 kWh
                      2013 3974 kWh
                      2014 4166 kWh
                      2015 4263 kWh
                      2016 4126 kWh
                      2017 3786 kWh (tot vandaag)

                      Voor 2017 heeft hij nu nog 340 kWh te kort om 2016 te evenaren, en raad eens wat zijn panelen vorig jaar opbrachten in november + december.... inderdaad 299 kWh

                      Wanneer ik deze reeks bekijk zie ik ook bij hem toch geen algemeen dalende trend !?
                      Last edited by Guest17; 4 november 2017, 09:56.

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        En na een frisse maar zonnige dag is de eerste nachtvorst een feit.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Nog iets wat ik eens gecheckt heb, de opbrengst van de zonnepanelen bij weerman Frank Deboosere.
                          Ik weet wel dat hij niet in Lochristi woont, maar je kan daar toch makkelijk het verloop van de opbrengst zien sedert 2009 :

                          2009 4158 kWh
                          2010 3974 kWh
                          2011 4278 kWh
                          2012 4046 kWh
                          2013 3974 kWh
                          2014 4166 kWh
                          2015 4263 kWh
                          2016 4126 kWh
                          2017 3786 kWh (tot vandaag)

                          Voor 2017 heeft hij nu nog 340 kWh te kort om 2016 te evenaren, en raad eens wat zijn panelen vorig jaar opbrachten in november + december.... inderdaad 299 kWh

                          Wanneer ik deze reeks bekijk zie ik ook bij hem toch geen algemeen dalende trend !?
                          De 7de had ik 12 kWh opbrengst, het meeste dat ik ooit had in november was 13 kWh, dus mijn panelen werken dan schijnbaar toch normaal.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            De 7de had ik 12 kWh opbrengst, het meeste dat ik ooit had in november was 13 kWh, dus mijn panelen werken dan schijnbaar toch normaal.
                            De 7de was goed (23,89) de 6de was nog net iets beter (25,01).
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Herfst in het kwadraat !
                              Voor mij mag het al terug lente worden...
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Vergeleken met het WE is het vandaag lente.
                                Volle zon sinds vanmorgen ... voor zolang het duurt.
                                Wel maar 9°C.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X