Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hier volop zon, geen wolkje aan de lucht.

Comment

• Koud en mistig, en weinig beterschap in het vooruitzicht voor vandaag.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.4) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4)

Comment

• De morgenstond heeft hier momenteel goud in de mond.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

• Vandaag was het hier weer een mooie dag, veel zon, de temperatuur was niet zo hoog en door de wind voelde het wat fris aan, maar het was wel prima weer om te wandelen.

Deze maand was de opbrengst van de zonnepanelen hier zo'n 45% hoger dan in maart 2023 en 2024, die opbrengst was zelfs maar een klein beetje lager dan de voorbije twee jaren in april.
          We hebben dus een heel zonnige maand maart gehad .
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Klopt 100%, we hebben het wel verdiend na bijna anderhalf jaar moesson

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Deze maand was de opbrengst van de zonnepanelen hier zo'n 45% hoger dan in maart 2023 en 2024, die opbrengst was zelfs maar een klein beetje lager dan de voorbije twee jaren in april.
              Hier midden West-Vlaanderen ook deftig wat meer opbrengst tegenover de twee vorige jaren in maart, maar 2022 blijft de topper.
              Maart 2025: 1.072 Kwh
              Maart 2024: 690 Kwh
              Maart 2023: 670 Kwh
              Maart 2022: 1.140 Kwh

Comment

• Stormachtige en ijskoude wind hier bij ons vandaag, wel redelijk zonnig
                Typisch Maart-April weer, het ziet er warm uit als je naar buiten kijkt maar dat is het uiteraard nog totaal niet
                Met amper 14° op het warmste moment maar met een gevoelstemperatuur van amper 8° door de wind is het duidelijk nog geen "zomerse' toestanden.
                Gelukkig is het wel gestopt met regenen de afgelopen drietal weken en beginnen de polders nu stilaan wat uit te drogen, eindelijk ...

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Ja hier in het Leuvense iets van een 13 graden, zeer zonnig, maar het voelde bitter koud.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Ja hier in het Leuvense iets van een 13 graden, zeer zonnig, maar het voelde bitter koud.
                    Toch wel iets warmer geweest, al voelde het veel frisser aan.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

• Met 25,6°C tot nu toe alvast de warmste dag van het jaar,
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Met 25,6°C tot nu toe alvast de warmste dag van het jaar,
                        Het voelde ook veel warmer aan dan voorbije dagen omdat er amper wind was
                        Vanaf morgen (zaterdag) weer redelijk wat frisser en de dagen erna in dalende lijn

Gelukkig al redelijk wat zon gezien dit jaar, groot verschil met vorig jaar, goed voor de landbouwers om op hun akkers te geraken al liggen sommige hier bij ons toch nog altijd in de blubber.
                        Ook goed voor de zonnepanelen, al maakt dat eigenlijk niks meer uit aangezien ze hier volgende week een dm komen plaatsen ben ik mijn opbrengst sowieso kwijt, dus tjah ...

grts
                        Sieg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Ook goed voor de zonnepanelen, al maakt dat eigenlijk niks meer uit aangezien ze hier volgende week een dm komen plaatsen ben ik mijn opbrengst sowieso kwijt, dus tjah ...

grts
                          Sieg
                          Met de DM kan ik enkel aanraden om een P1 poort uitlezer van Homewizard te kopen (rond 30 euro). Dan kan je op de smartphone alles live opvolgen als je wil (uitgenomen de Piek, die kan je vinden bij Mijn Fluvius)
                          Die Homewizard app is gratis te gebruiken, geeft veel info. Ze hebben ook een betalend abo aan 99 cent per maand of 11,95 euro per jaar abo. Grappig dat ze 7 cent meer vragen als je in één keer betaalt tegenover 12 maandelijkse betalingen, beetje omgekeerde wereld.
                          Die betalende versie geeft voor mij geen enkele meerwaarde.
                          Maar met die app moet je niet naar de meterkast met uw neus op dat piepkleine schermpje gaan kijken, waar voor het dagverbruik 1.8.1 staat en voor nachtverbruik 1.8.2, en zo nog een resem codes... In de app zie je tenminste staan Stroomimport normaal en Stroomimport dal, evenals Stroomexport normaal en Stroomexport dal.
                          Wel rekening houden dat die poortuitlezer niet bulkt van wifi signaalsterkte. Ik geraak aan 40% signaalsterkte met het groene klepje verwijderd en in een kast gelegd. Dat klepje kan er dus af maar best wel geen geweld gebruiken. Er zitten 2 binnenmuren op een afstand van ongeveer 10m tussen de meter en mijn Orange modem (ik gebruik wel uitsluitend de 2,4 gHz wifi band, de 5 gHz heeft één enorm nadeel: het signaal gaat nog minder ver).
                          Last edited by nete; 6 april 2025, 18:05.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Re: Het weer weer.

Die niet klagen zijn meestal die dat de ganse dag airco hebben of niets moeten doen.
                            Mensen die moeten werken op plaatsen zonder airco hebben het nu wel hard te verduren!
                            Laat ons niet vergeten de mensen die nu in het ziekenhuis liggen of in een home vertoeven in een snikhete kamer zonder airco of deftige verluchting ... ik beklaag ze allemaal!

Met wat lagere temperaturen en regen kunt ge buiten niet veel doen maar wel nog deftig binnen werken en blijft de tuin wat in orde. Met zo'n hitte kunt ge nergens iets doen als je geen airco of koele plaatsen hebt en gaat op de hoop toe alles in de tuin eraan.
                            "Te" is nooit goed in geen enkele richting maar zo lang zal het niet duren ... het blijft België.

Maar het is waar ... eens goed weer is welkom, zeker voor de horeca.
                            Bedankt Nete, doch of je nu weet wat je opbrengst is of niet, je gaat niet zomaar ineens meer of minder elektriciteit gebruiken
                            Wij gebruiken elektriciteit op het moment dat we het nodig hebben, dus laten niet zomaar iets draaien.
                            Dus of zo'n digitale meter met je effectief verbruik/opbrengst voor een normaal gezin enig voordeel heeft heb ik mijn twijfels over, je gaat niet opeens meer of minder gebruiken.

En wat ik bedoelde was mijn opbrengst van de afgelopen twee weken zon, die ben ik eind deze week sowieso kwijt ...

In ieder geval ben ik wel benieuwd naar dat "hoog technologisch stuk apparatuur waarmee je zoveel geld kunt besparen", zo wordt het toch omschreven

grts
                            Sieg

Comment

• En over het Weer dan weer ...

Eindelijk eens wat mooie dagen gehad en ze zijn nu al aan het klagen dat de waterstand in het NO van het land te laag staat en we spaarzaam moeten omgaan.
                              Volgens hen klagen de boeren over droogte en hebben we een laag waterpeil in de waterwegen.
                              Komaan zeg, het geeft 14 maanden aan een stuk geregend !
                              Trouwens ik woon in het NO van het land, bij ons staan alle waterwegen nog tot de rand toe gevuld, tot zelfs overlopend aan toe
                              Zelfs in onze bossen staan vennetjes waar nooit vennetjes zijn geweest

Wat is dat toch tegenwoordig met die paniekzaaierij door media en politiek ???

grts
                              Sieg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Bedankt Nete, doch of je nu weet wat je opbrengst is of niet, je gaat niet zomaar ineens meer of minder elektriciteit gebruiken
                                Wij gebruiken elektriciteit op het moment dat we het nodig hebben, dus laten niet zomaar iets draaien.
                                Dus of zo'n digitale meter met je effectief verbruik/opbrengst voor een normaal gezin enig voordeel heeft heb ik mijn twijfels over, je gaat niet opeens meer of minder gebruiken.

En wat ik bedoelde was mijn opbrengst van de afgelopen twee weken zon, die ben ik eind deze week sowieso kwijt ...

In ieder geval ben ik wel benieuwd naar dat "hoog technologisch stuk apparatuur waarmee je zoveel geld kunt besparen", zo wordt het toch omschreven

grts
                                Sieg
                                Een DM heeft vrijwel niets dan nadelen voor de consument, wat sommige dromers, Fluvius en de VREG op kop, er ook van maken. En dan mag je nog hopen dat de plaatsing ervan u geen pak geld dreigt te kosten, zoals bij mij.

Maar met zo'n P1 poortlezer kan ik de bittere financiële pil wel een heel klein beetje verzachten. Als ik thuis ben, zoals vandaag, en rond de middag zie dat ik bv 3000W naar het net stuur, dan kan ik een gevulde vaatwasser of wasmachine best dan laten draaien en bv. niet 's avonds als de zon weg is. Want dan ga ik 's avonds véél méér betalen dan ik over de middag de habbekrats verlies voor injectie, die zo goed als zeker binnenkort ook nog betalend zal zijn. Trouwens, ik ga nu ook geen lege vaatwas laten draaien hoor.

Een batterij is voorlopig geen optie: mijn omvormer is er niet op voorzien, dus een nieuwe kopen, en ik wil geen risico lopen mijn groene certificaten ook nog kwijt te geraken.
                                Op termijn vertrouw ik de DM ook véél minder dan een klassieke teller. Het is een pure computer, en ik ben al lang genoeg bezig met computers om te weten dat tientallen chips, weerstandjes en condensatoren veel gevoeliger zijn voor afwijkingen dan een mechanisch ronddraaiende schijf.
                                Last edited by nete; gisteren, 21:06.

Comment

Working...
                                X