Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Eindelijk nog eens een dagje Belgisch zomerweer, maar wat ze voor het weekend voorspellen......
    Wat is Belgisch zomerweer ?

    Ik weet nog toen ik klein was dat elke zomer ons gras bruin zag van de warmte, dat is nu al lang geleden dat ik dat nog es gehad heb.
    Tevens weet ik nog dat maïs die nog niet afgereden was zelfs dor werden, maar in die tijd was het geen probleem dat de landbouwers hun akkers waterden.
    Ook weet ik nog de zalige zomers waarbij Armand Pien zei dat het een weekje meer dan 30° ging worden en dat het dus echt zomerweer was en we er met z'n allen van moesten genieten.
    Vroeger werd daar niet moeilijk over gedaan, we genoten gewoon van het zalige warme weer.

    Doch sinds de media (en enkele .... ) alles opblaast loopt iedereen erachter als een tam hondje
    Zo hoorde ik gisteren nog in het weerbericht dat het in het zuiden van Frankrijk "snikheet" zou worden met 33° ... tjah komaan zeg, die 33° is zelfs een lagere temperatuur voor het zuiden in deze periode.
    50 jaar geleden zaten wij al in het zuiden met hogere temperaturen dan dat

    Ieder z'n ding uiteraard, en iedereen in z'n eigen geloof laten en ik snap ook dat niet iedereen even goed tegen wat warmte kan

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 7 augustus 2024, 19:32.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

      Wat is Belgisch zomerweer ?

      Ik weet nog toen ik klein was dat elke zomer ons gras bruin zag van de warmte, dat is nu al lang geleden dat ik dat nog es gehad heb.

      grts
      Sieg
      Da's toch wel iets te positief naar het verleden toe, ik heb de laatste 10 jaar toch regelmatig een rosse gazon gehad, maar dat was voor de recente 9 maanden zondvloed.
      Voor mij mag wel gedurende elke zomer mijn gazon uitdrogen, ik ben er geen slaaf van.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • Ze klagen altijd dat het nu ander weer is door de veranderingen en we meer hittegolven hebben en wat nog allemaal om toch maar alles op het veranderende klimaat te steken.
        Echter zie ik alvast weinig of geen verandering sinds 1957 wat hittegolven betreft op hier en daar een kleine piek na.

        Regen is ook zoiets, als kind toch ook volledige zomervakanties in de regen doorgebracht.
        De ene zomer is natter, de andere droger.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ze klagen altijd dat het nu ander weer is door de veranderingen en we meer hittegolven hebben en wat nog allemaal om toch maar alles op het veranderende klimaat te steken.
          Echter zie ik alvast weinig of geen verandering sinds 1957 wat hittegolven betreft op hier en daar een kleine piek na.

          Regen is ook zoiets, als kind toch ook volledige zomervakanties in de regen doorgebracht.
          De ene zomer is natter, de andere droger.
          Voila dat bedoel ik, maar zulke cijfers worden niet getoont in de media

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

            Da's toch wel iets te positief naar het verleden toe, ik heb de laatste 10 jaar toch regelmatig een rosse gazon gehad, maar dat was voor de recente 9 maanden zondvloed.
            Voor mij mag wel gedurende elke zomer mijn gazon uitdrogen, ik ben er geen slaaf van.
            Dan klaag jij eigenlijk voor niks want zo te horen heb je dan toch wel warm zomerweer gehad de laatste tijd
            In ieder geval is het bij mij vele jaren geleden dat mijn gazon nog es bruin zag, met een uitzondering rond Covid
            En als je dan de temperaturen bekijkt in de lijst hierboven dan was het vroeger even warm, zoniet soms zelfs nog warmer

            Onlangs met iemand in het zuiden van Frankrijk gepraat, een local die ginds al gans z'n leven woont
            De laatste vijftal jaar is voor hem het weer minder warm tegenover vroeger, doch is het nu wel droger geworden in de zomerperiodes
            Dus dat de media dan klaagt dat het "snikheet" wordt in het zuiden van Frankrijk met 33° vind hij eigenlijk te belachelijk voor woorden

            En ook hier lopen er alweer mensen te klagen over de warmte, die paar daagjes die we al gehad hebben, blijkbaar zijn die de 10 maanden regen vergeten
            We hebben zelfs nog niet eens een hittegolf gehad dit jaar, zelf verre van.

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • 1957 tot 1999, 10 hittegolven, gemiddeld 10 / 43 = 0.24/jaar.
              2000 tot 2023, 19 hittegolven, gemiddeld 19 / 24 = 0.79/jaar.
              Waarvan de laatste 10 jaar: 2014 tot 2023, 12 hittegolven, gemiddeld 12 / 10= 1.20/jaar.
              Ik zie dus wel een stijging.
              Ronny


              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Ze klagen altijd dat het nu ander weer is door de veranderingen en we meer hittegolven hebben en wat nog allemaal om toch maar alles op het veranderende klimaat te steken.
              Echter zie ik alvast weinig of geen verandering sinds 1957 wat hittegolven betreft op hier en daar een kleine piek na.

              Regen is ook zoiets, als kind toch ook volledige zomervakanties in de regen doorgebracht.
              De ene zomer is natter, de andere droger.

              Comment


              • Of per 10 jaar gegroepeerd:
                1950-59: minimum 2
                1960-69: 0
                1970-79: 2
                1980-89: 0
                1990-99: 6
                2000-09: 5
                2010-20: 10
                2020-29: minimum 4
                Mij lijkt het dat er een knik in de curve zit vanaf 1990.
                Ronny

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Ronny64 Bekijk bericht
                  Of per 10 jaar gegroepeerd:
                  1950-59: minimum 2
                  1960-69: 0
                  1970-79: 2
                  1980-89: 0
                  1990-99: 6
                  2000-09: 5
                  2010-20: 10
                  2020-29: minimum 4
                  Mij lijkt het dat er een knik in de curve zit vanaf 1990.
                  Ronny
                  Doe eens hetzelfde met de temperatuur en het aantal dagen.
                  En hou er ook rekening mee dat actueel de temperatuur anders gemeten wordt dan vroeger, wat heden een hoger resultaat geeft.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Ik quote hier nogmaals je initiële post met het punt dat je wilde maken:
                    "Ze klagen altijd dat het nu ander weer is door de veranderingen en we meer hittegolven hebben en wat nog allemaal om toch maar alles op het veranderende klimaat te steken.
                    Echter zie ik alvast weinig of geen verandering sinds 1957 wat hittegolven betreft op hier en daar een kleine piek na.​"

                    Voor mij ok dat je nu een ander punt wil maken, maar doe dat dan door zelf de gegevens te analyseren en toonbaar te maken, je initiële tabel bewijst zeker niet dat er geen verandering is qua aantal hittegolven. De tabel bewijst ook niet dat er er nu meer hittegolven zijn op langere termijn, daarvoor is deze termijn m.i. te kort.
                    Voor mij is er een klimaatverandering op komst, en dat is, denk ik, niet alleen opwarming, maar vooral meer extremen.
                    Ronny


                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Doe eens hetzelfde met de temperatuur en het aantal dagen.
                    En hou er ook rekening mee dat actueel de temperatuur anders gemeten wordt dan vroeger, wat heden een hoger resultaat geeft.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Ronny64 Bekijk bericht
                      Ik quote hier nogmaals je initiële post met het punt dat je wilde maken:
                      "Ze klagen altijd dat het nu ander weer is door de veranderingen en we meer hittegolven hebben en wat nog allemaal om toch maar alles op het veranderende klimaat te steken.
                      Echter zie ik alvast weinig of geen verandering sinds 1957 wat hittegolven betreft op hier en daar een kleine piek na.​"

                      Voor mij ok dat je nu een ander punt wil maken, maar doe dat dan door zelf de gegevens te analyseren en toonbaar te maken, je initiële tabel bewijst zeker niet dat er geen verandering is qua aantal hittegolven. De tabel bewijst ook niet dat er er nu meer hittegolven zijn op langere termijn, daarvoor is deze termijn m.i. te kort.
                      Voor mij is er een klimaatverandering op komst, en dat is, denk ik, niet alleen opwarming, maar vooral meer extremen.
                      Ronny

                      Is niet mijn tabel, zijn de cijfers van hittegolven die nationaal waren.
                      Hittegolven die niet nationaal waren, die zijn niet opgenomen in dit overzicht.
                      Maar om nationaal te zijn, bekijken ze vooral Ukkel al,is dat zeker geen referentie voor heel het land.
                      Het spijtige van al is dat Ukkel in de loop de vorige decennia ook meer en meer dicht bebouwd werd, elke dichte bebouwing heeft altijd een impact op de metingen.
                      Maar goed dat men het klimaat in het oog houdt, echter bewijzen de cijfers ook dat het grotendeels afschaffen van steenkool en zwaar vervuilende fabrieken er geen impact op heeft gehad, evenmin de steeds milieuvriendelijkere voertuigen en toestellen blijken er niets aan te verbeteren.
                      Misschien dan toch het klimaat dat met de jaren verandert ook al zou de mens daar geen impact op hebben?
                      Ik ontken daarmee niks en beweer ook niks, maar nooit hoor je wetenschappers die denkpiste volgen of onderzoeken.
                      Het grote probleem is dat men geen correcte gegevens heeft van 200 of 500 jaar geleden, enkel vermoedens.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • De voorbije weken heb ik mij voor de fietstochtjes geregeld ingesmeerd met de zonnebescherming die een paar maanden geleden in de aanbieding stond bij den Aldi.
                        Toen dat spul in de aanbieding stond was ik aan het twijfelen of ik het dit jaar wel nodig zou hebben .
                        Vandaag heb ik het weer nodig gehad, en toen ik thuis kwam was ik het hier binnen gelukkig een stuk minder heet dan buiten.

                        De buitentemperatuur staat hier nu op 35,4°C, binnen is het 25,4°C , omdat ik de zon zoveel mogelijk tegen hou warmt het hier gelukkig niet zo snel op (voor het grootste raam hangen aan de buitenkant een paar lakens om de zon tegen te houden, voor de kleinere ramen zijn er rolluiken).
                        Vanmorgen heb ik ook om half zes de ramen open gezet en een paar ventilators ingeschakeld om het binnen zoveel mogelijk te laten afkoelen terwijl de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur.
                        Op de slaapkamers (boven) blijven de ramen wel de hele nacht open, maar beneden durf ik het niet om alles open te laten terwijl ik ga slapen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Buiten tot 36,6°C vandaag, te warm voor mij maar geen uitzonderlijke temperatuur voor een zomerdag.
                          Ook de zon eens zien en een dagje geen regen is absoluut normaal in deze periode.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • En het weer, vandaag weer 32,3°C gehad en dus toch enkele graden minder dan gisteren.
                            Tegen de avond zag het er even wat bewolkter uit, maar tot op heden 21:30 is er nog geen druppel gevallen.
                            Dus weer een zomerse dag, iets te warm voor mezelf maar dat is een persoonlijke voorkeur.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Gisterenavond hebben we hier een hele tijd onweer gehad, het eigenaardige is dat die niet vooraf op de buienradar zichtbaar waren, en het leek erop dat de onweerswolken hier werden gevormd tijdens het onweer, en die trokken dan verder richting Nederland.
                              De bliksem en donder zaten op een bepaald moment zo dicht bij elkaar dat hier toch maar wat stekkers heb uitgetrokken.
                              Het was hevig aan het regenen, maar er was zo goed als geen wind, daardoor konden de ramen open blijven zonder dat de regen naar binnen waaide.
                              Vanmorgen is er dan nog een bui gepasseerd, voorlopig is het nu nog droog, maar de zon hebben we nog niet gezien vandaag.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • CITAAT EN DEEL VAN REPLIEK VERWIJDERD DOOR MOD

                                Maar we wijken weer fors af van het weer, het heeft vannacht geregend en actueel is het 21,6°C.
                                Last edited by LesC; 14 augustus 2024, 12:04.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X