Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Deze voormiddag inderdaad mooie cumuli, maar een sterke wind.
    In de tweede helft van de namiddag is het volledig betrokken geworden met een beetje regen. Nu zie ik terug blauwe lucht. Toch nog 7,35 kWh.

    Echt koud was het nog niet, ook binnen nog meer dan 21°, vanaf morgen komt het maximum niet boven 12-13 graden (3,5-4,5 graaddagen, zonder zon zal de verwarming aan moeten).

    Ook de rest van de maand zal het fris blijven, gelukkig met af en toe zon, vorig jaar is het tot eind oktober zacht gebleven.
    Nochtans zou de tendens voor november eerder warmer zijn dan gemiddeld.

    Comment


    • Weer straf die temperaturen, het warmste van 14 oktober was vannacht om 00:04:56 met 19,7°C.
      Om 08:14 was het 8,8°C en daarna is het niet warmer meer geweest dan 14,8° C om 13:14.
      Actueel om 21:40 is het 7,7°C.
      Vorige nacht wel forse wind en regen gehad.
      Zonnepanelen daarentegen toch nog 20,51 kWh.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Gisterenavond voor het eerst dit najaar wat gestookt met ons houtvuur. Alhoewel het nog meer dan 20°C was in huis, toch maar eens aangestoken voor de gezelligheid en de warmte was meegenomen.
        Bij een glaasje wijn natuurlijk. Voor de liefhebbers het was een Chateau Larose Trintaudon 2018 ... hééél lekker en niet zo duur
        Na een paar blokken was het direct 25°C in huis waarna we de boel hebben laten uitdoven. Dus onze bijdrage aan fijn stof is deze keer wel beperkt gebleven .

        Nu is het 8,4°C, windstil, bij een helder blauwe hemel.
        De voorbij nacht kregen we wel een paar heel korte maar hevige buien te verwerken, ééntje om 01u00 en ééntje om 2u10, maar daar kwam slechts 0,5 liter regen van.
        Last edited by Guest49; 15 oktober 2023, 09:22.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
          Gisterenavond voor het eerst dit najaar wat gestookt met ons houtvuur. Alhoewel het nog meer dan 20°C was in huis, toch maar eens aangestoken voor de gezelligheid en de warmte was meegenomen.
          Bij een glaasje wijn natuurlijk. Voor de liefhebbers het was een Chateau Larose Trintaudon 2018 ... hééél lekker en niet zo duur
          Na een paar blokken was het direct 25°C in huis waarna we de boel hebben laten uitdoven. Dus onze bijdrage aan fijn stof is deze keer wel beperkt gebleven .

          Nu is het 8,4°C, windstil, bij een helder blauwe hemel.
          De voorbij nacht kregen we wel een paar heel korte maar hevige buien te verwerken, ééntje om 01u00 en ééntje om 2u10, maar daar kwam slechts 0,5 liter regen van.
          Ze gooien de Bordeaux naar je kop tegenwoordig, santé.

          Een houtkachel komt er hier in Leuven niet in, ook geen toekomstgerichte investering.

          Hier gisterenavond 22° en deze morgen nog 21° (met 6° buiten) zonder kachel of verwarming, vandaag zon afgewisseld met wat regen, vandaag trekken we het nog wel maar het huis koelt uiteraard stilaan af.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Een houtkachel komt er hier in Leuven niet in, ook geen toekomstgerichte investering.

            Hier gisterenavond 22° en deze morgen nog 21° (met 6° buiten) zonder kachel of verwarming, vandaag zon afgewisseld met wat regen, vandaag trekken we het nog wel maar het huis koelt uiteraard stilaan af.


            Dat zal dan wederom dankzij de buren geweest zijn dat het bij jou zo warm in huis bleef

            Hoe verwarm je in de Condroz ?

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 16 oktober 2023, 01:25.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Gisteren, zaterdag, af en toe een bui maar ook redelijk wat opklaringen
              Warmste moment van de dag was14,8°, dus redelijk frisjes en een frisse wind er ook nog eens bij

              Vandaag, zondag, heel veel buien, ze volgden elkaar op
              Dus een trieste zondag was het vandaag, en ook nog eens serieus koud met amper11,1° op het warmste van de dag, dus echt wel koud voor de tijd van het jaar.
              ook nog eens een koude wind erbij vanuit het oosten
              Dus simpel samengevat, hier was het zondag koud, nat en veel koude wind

              En uiteraard brand de verwarming in huis, net zoals in gans onze wijk
              En de houtkachels draaien hier in de buurt weer overuren

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Gisteren, zaterdag, af en toe een bui maar ook redelijk wat opklaringen
                Warmste moment van de dag was14,8°, dus redelijk frisjes en een frisse wind er ook nog eens bij

                Vandaag, zondag, heel veel buien, ze volgden elkaar op
                Dus een trieste zondag was het vandaag, en ook nog eens serieus koud met amper11,1° op het warmste van de dag, dus echt wel koud voor de tijd van het jaar.
                ook nog eens een koude wind erbij vanuit het oosten
                Dus simpel samengevat, hier was het zondag koud, nat en veel koude wind

                En uiteraard brand de verwarming in huis, net zoals in gans onze wijk
                En de houtkachels draaien hier in de buurt weer overuren

                grts
                Sieg
                Jij woont blijkbaar op Nova Zembla (alhoewel de huizen daar waarschijnlijk beter geïsoleerd zijn) .

                Hier is gisteren na een zonnige morgen ook de bewolking en de regen overgekomen, gelukkig hebben enkele opklaringen in de late namiddag de temperatuur binnenshuis van 21° 's morgens tot 22,5° opgetrokken en de batterij tot 91° opgeladen, er is dus geen externe energie gebruikt.
                Deze morgen (3° op de thermometer, met ijs op de daken) was het nog 20° in de living, dus nog altijd geen verwarming (ondertussen 20,5% met de broodrooster enzo, en ondanks de wolkensluiers zal de zon vandaag haar werk wel doen).

                Het is dus perfect mogelijk een bestaande woning redelijk energiezuinig te maken.
                De één of de andere dag moet de verwarming hier ook aan, maar dan zullen wij nog altijd betaalbaar stoken (en zonder de hele buurt te verpesten met een zogezegd zuinige houtkachel).
                Last edited by palombian; 16 oktober 2023, 08:44.

                Comment


                • Toen ik opstond was de temperatuur hier +1,1°C, sommige daken waren al gedeeltelijk wit.
                  Ik heb net de handschoenen nodig gehad om naar de Aldi te fietsen, onderweg heb ik ook nog een hoestbui gekregen door de rook van een houtkachel (ik kan daar niet goed tegen, dan krijg ik meteen een brandend gevoel in mijn keel, dat heb ik altijd al gehad).
                  De verwarming staat hier aan sinds gisterenmorgen, als ik de verbruikshistorie van gas bekijk op de Fluvius website, dan zie ik dat ik vorig jaar de verwarming pas heb aangezet op 4 november.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Hier is het ook behoorlijk koud geweest vorige nacht. Op z'n koudst was het slechts 1,8°C om 5u40.
                    Het dak van het tuinhuis van onze buren lag zelfs wit deze morgen.
                    Nu is nog maar 6,9°C, windstil, en dichte hemel, dus geen zon.

                    Binnen is het ook ferm afgekoeld, deze morgen slechts 18,2°C meer. Mocht de zon er doorkomen vandaag, dan zal het binnen wel opwarmen (buiten ook natuurlijk) en kunnen we het aanzetten van de verwarming nog wat uitstellen.

                    Maar overmorgen komt de poetsvrouw en dat is een echte koukleum ... dan moet de verwarming zéker aan.
                    Wij beiden zijn helemaal geen koukleumen, ik loop nu nog steeds rond binnenshuis in T-shirt. Ook eens kort naar buiten is geen probleem. Maar mocht ik een paar uur buiten moeten werken, dan deed ik zeker een dikke trui aan.

                    Er is toch héél veel verschil in de mensen qua temperatuurgevoel hoor. Ik heb een schoonzus die het nog koud heeft als het 25°C is in huis ... die krijgt al de bibber als ze mij in T-shirt ziet rondlopen als het geen 25°C is .

                    Soit, als het koud is moeten we stoken, niks aan te doen. Maar ik heb deze zomer een contract afgesloten voor gas met vaste prijzen. Dus strenge winter en/of wat er allemaal aan het gebeuren is het buitenland ... dat ze doen wat ze willen met de gasprijzen, ik blijf heel relaxed .
                    Last edited by Guest49; 16 oktober 2023, 09:35.

                    Comment


                    • Terzijde, de gasprijs is al terug gezakt, en is trouwens altijd onder de laagste vaste prijs van de laatste maanden geweest. We betalen dus nog altijd een "verzekeringspremie".
                      Contracts are for physical delivery through the transfer of rights in respect of Natural Gas at the Title Transfer Facility (TTF) Virtual Trading Point, operated by Gasunie Transport Services (GTS). Delivery is made equally each hour throughout the delivery period from 06:00 (CET) on the first day of the month until 06:00 (CET) on the first day of the next month.


                      De luchtkwaliteit daarentegen verslechtert zienderogen nu de wind is gaan liggen:


                      Met een flauw zonnetje 1200W, alle beetjes helpen...

                      Morgen nog een redelijk zonnige dag, daarna veel regen, temperaturen gaan alle kanten uit.
                      Last edited by palombian; 16 oktober 2023, 10:26.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Terzijde, de gasprijs is al terug gezakt, en is trouwens altijd onder de laagste vaste prijs van de laatste maanden geweest. We betalen dus nog altijd een "verzekeringspremie".


                        De luchtkwaliteit daarentegen verslechtert zienderogen nu de wind is gaan liggen:


                        Met een flauw zonnetje 1200W, alle beetjes helpen...

                        Morgen nog een redelijk zonnige dag, daarna veel regen, temperaturen gaan alle kanten uit.
                        Tsja, dat is met veel verzekeringspremies zo hé. Sommigen zijn verplicht, maar anderen neem je gewoon om ergens "gerust" te zijn.

                        Sedert één van onze buren inbrekers op bezoek had, en het in de wijk een plaag werd, betalen wij bij onze brandverzekering een "diefstalpremie".
                        Dat is nu reeds meer dan 25 jaar en we hadden (gelukkig) nog geen inbrekers over de vloer.
                        Maar mocht er hier ooit ingebroken worden dan weet ik dat de inbraakschade + het verdwenene vergoed worden. Dat laatste natuurlijk tegen de restwaarde.

                        De verplichte autoverzekering, familiale verzekering, gewone brandverzekering ... iedereen betaalt ze jaarlijks, maar je hoopt altijd ze niet nodig te hebben.
                        Ook zo met de hospitalisatieverzekering, van die hoop je zéker dat je ze nooit nodig hebt.

                        Dus idem als je iets meer betaalt voor een vaste gasprijs. Dan mag er om het even wat gebeuren met de gasprijs. Ik weet nu wat we gedurende één jaar gaan betalen (en dat valt reuze mee), iemand anders begint misschien al te zweten als er ergens iemand een scheet laat .

                        Hier ook een hééééél flauw zonnetje bij 10,2°C (panelen 650 W ).
                        Last edited by Guest49; 16 oktober 2023, 10:51.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                          Jij woont blijkbaar op Nova Zembla (alhoewel de huizen daar waarschijnlijk beter geïsoleerd zijn) .

                          Hier is gisteren na een zonnige morgen ook de bewolking en de regen overgekomen, gelukkig hebben enkele opklaringen in de late namiddag de temperatuur binnenshuis van 21° 's morgens tot 22,5° opgetrokken en de batterij tot 91° opgeladen, er is dus geen externe energie gebruikt.
                          Deze morgen (3° op de thermometer, met ijs op de daken) was het nog 20° in de living, dus nog altijd geen verwarming (ondertussen 20,5% met de broodrooster enzo, en ondanks de wolkensluiers zal de zon vandaag haar werk wel doen).

                          Het is dus perfect mogelijk een bestaande woning redelijk energiezuinig te maken.
                          De één of de andere dag moet de verwarming hier ook aan, maar dan zullen wij nog altijd betaalbaar stoken (en zonder de hele buurt te verpesten met een zogezegd zuinige houtkachel).
                          Neen, ik woon in het noorden van Oost-Vlaanderen net op de grens met Nederland

                          En wat betreft mijn isolatie van mijn huis, ik ben eigenlijk wel zeker dat mijn huis beter geïsoleerd is dan dat van jou Jan
                          Want blijkbaar warmt jou huis al op vanaf dat de minste zon er nog maar op schijnt ...

                          Trouwens over die houtvuren waar je steeds maar op hamert
                          Verwarmde jij niet je vakantiehuisje in de Condroz deels met hout ? Ik meen dat je dat hier al eens ergens geschreven hebt (maar ik ga het ganse forum niet afzoeken tot ik het teruggevonden heb)

                          grts
                          Sieg

                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Vandaag wat aan het rondrijden geweest in de polders hier, droge dag maar héél weinig zon gezien
                            Nogthans zei men steeds maar op de radio dat de mensen naar buiten moesten en genieten van het zonnetje
                            Als de zon bij ons hier alles samen een uurtje heeft geschenen ...

                            Ook al redelijk veel bladeren van de bomen zonder dat we herfstkleuren gezien hebben

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                              Neen, ik woon in het noorden van Oost-Vlaanderen net op de grens met Nederland

                              En wat betreft mijn isolatie van mijn huis, ik ben eigenlijk wel zeker dat mijn huis beter geïsoleerd is dan dat van jou Jan
                              Want blijkbaar warmt jou huis al op vanaf dat de minste zon er nog maar op schijnt ...

                              Trouwens over die houtvuren waar je steeds maar op hamert
                              Verwarmde jij niet je vakantiehuisje in de Condroz deels met hout ? Ik meen dat je dat hier al eens ergens geschreven hebt (maar ik ga het ganse forum niet afzoeken tot ik het teruggevonden heb)

                              grts
                              Sieg
                              We gaan hier niet teveel afwijken, maar m.i. dient isolatie in de eerste plaats (en vooral in de winter) om de warmte bij te houden.
                              Als je rond middernacht een bepaalde temperatuur hebt mag die 's morgens hooguit 1 of 1,5° gezakt zijn (met de verwarming uit).

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                                We gaan hier niet teveel afwijken, maar m.i. dient isolatie in de eerste plaats (en vooral in de winter) om de warmte bij te houden.
                                Als je rond middernacht een bepaalde temperatuur hebt mag die 's morgens hooguit 1 of 1,5° gezakt zijn (met de verwarming uit).
                                Dacht wel dat U er niet verder over wilde uitweiden over mijn vraag ...

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X