Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

    Voor astrofotografie zal het niet zo goed geweest zijn, maar veel invloed heeft de hoge bewolking toch niet gehad, zowel hier in Leuven als in de Ardennen waren zaterdag en zondag na wat ochtendnevel gewoon prachtig.
    Vandaag maar minnetjes van zon maar toch aangenaam, dat hadden we vroeger op 8 oktober niet kunnen dromen.
    Uiteraard weet U het weer beter, blijkbaar doet U ook aan die hobby dan ?
    Als U dat (nog) niet doet, zeker aan beginnen aangezien het bij U altijd mooi weer is

    Hier bij ons vandaag een ganse dag zwaar bewolkt, vanaf 15hr30 ongeveer is het beginnen opklaren om net een uurtje voor zonsondergang toch nog wat zon te hebben.
    Maar nu komt de hoge bewolking weer binnengerold, ik moet dringend verhuizen naar regio Leuven blijkbaar ...

    Dit soort van temperaturen en weer is zeker niet uitzonderlijk voor begin Oktober
    Wij gaan al xx aantal jaren naar de Ardennen in de herfstvakantie, dat is dus de laatste week van Oktober - begin November
    Meestal (niet altijd) hebben wij dan mooi weer en zelfs grotendeels lopen en wandelen wij daar in een t-shirt overdag bij temperaturen van rond de 20°
    Maar ook hebben wij al vriestemperaturen gehad in diezelfde periode en ook hebben wij al regen gehad maar dat laatste héél erg weinig.
    Dus stop a.u.b met die zever van vroeger hadden wij dit niet, het lijkt wel massahysterie over het feit dat we een nazomertje hebben

    Binnen x aantal weken loopt men weer te klagen over de nattigheid en vriestemperaturen, het kan zomaar verkeren

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 9 oktober 2023, 19:17.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Binnen x aantal weken loopt men weer te klagen over de nattigheid en vriestemperaturen, het kan zomaar verkeren

      grts
      Sieg
      Voor de nacht van zondag op maandag voorspellen ze 4°C, dus aan de grond nog wat minder.
      Met Allerheiligen is het vaak al prijs geweest.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

        Uiteraard weet U het weer beter, blijkbaar doet U ook aan die hobby dan ?
        Als U dat (nog) niet doet, zeker aan beginnen aangezien het bij U altijd mooi weer is

        Hier bij ons vandaag een ganse dag zwaar bewolkt, vanaf 15hr30 ongeveer is het beginnen opklaren om net een uurtje voor zonsondergang toch nog wat zon te hebben.
        Maar nu komt de hoge bewolking weer binnengerold, ik moet dringend verhuizen naar regio Leuven blijkbaar ...

        Dit soort van temperaturen en weer is zeker niet uitzonderlijk voor begin Oktober
        Wij gaan al xx aantal jaren naar de Ardennen in de herfstvakantie, dat is dus de laatste week van Oktober - begin November
        Meestal (niet altijd) hebben wij dan mooi weer en zelfs grotendeels lopen en wandelen wij daar in een t-shirt overdag bij temperaturen van rond de 20°
        Maar ook hebben wij al vriestemperaturen gehad in diezelfde periode en ook hebben wij al regen gehad maar dat laatste héél erg weinig.
        Dus stop a.u.b met die zever van vroeger hadden wij dit niet, het lijkt wel massahysterie over het feit dat we een nazomertje hebben

        Binnen x aantal weken loopt men weer te klagen over de nattigheid en vriestemperaturen, het kan zomaar verkeren

        grts
        Sieg
        Zoals meerdere forumleden constateer ik gewoon dat mijn eigen waarneming overeenkomt met wat zowel in de meteorologische maar ook economische berichtgeving als ongewoon warm weer voor de tijd van het jaar wordt bestempeld .



        Comment


        • Uitbundige zon sinds een halfuurtje, voorgaande dagen was die meestal erg gesluierd.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            Zoals meerdere forumleden constateer ik gewoon dat mijn eigen waarneming overeenkomt met wat zowel in de meteorologische maar ook economische berichtgeving als ongewoon warm weer voor de tijd van het jaar wordt bestempeld .


            Die meerdere forumleden wonen dan blijkbaar allemaal in Leuven en/of de Ardennen zeker ??
            Misschien toch een weetje voor jou, niet iedereen woont in Leuven of in de Ardennen hé .
            Als het zo'n fantastisch weer is qua uren zonneschijn, waaraan is het dan te wijten dat mijn zonnepanelen die op een zonnige dag in oktober rond de 20 KWh opbrengen, de laatste dagen/weken slechts ongeveer de helft produceren ... ik dek ze niet gedeeltelijk af hoor .
            De temperaturen zijn dik OK, maar wat de zonneschijn betreft zouden we dan beter naar het Leuvense of de Ardennen moeten verhuizen blijkbaar.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
              Die meerdere forumleden wonen dan blijkbaar allemaal in Leuven en/of de Ardennen zeker ??
              Misschien toch een weetje voor jou, niet iedereen woont in Leuven of in de Ardennen hé .
              Klopt, net als niet iedereen elders woont.
              Misschien meteen ook de hoofdreden van dit topic “Het weer” met van in de allereerste post “hier momenteel”.
              Mocht het weer overal hetzelfde zijn, dan zou er ook geen nut zijn om te reageren.

              Als het zo'n fantastisch weer is qua uren zonneschijn, waaraan is het dan te wijten dat mijn zonnepanelen die op een zonnige dag in oktober rond de 20 KWh opbrengen, de laatste dagen/weken slechts ongeveer de helft produceren ... ik dek ze niet gedeeltelijk af hoor .
              Op zich wil enkel het aantal uren zon niets zeggen, het is een combinatie van aantal uren en de intensiteit ervan.
              Tien uur een flauw zonnetje zal mogelijks niet zoveel opbrengen als vier uur volle zon.
              De temperaturen zijn dik OK, maar wat de zonneschijn betreft zouden we dan beter naar het Leuvense of de Ardennen moeten verhuizen blijkbaar.
              Vermoedelijk dan wel hé. LOL
              Enkele maanden geleden was de discussie net omgekeerd, het viel er hier met bakken uit en dan kwam de opmerking dat we overdreven met deze uitspraak … het weer kan inderdaad heel anders zijn op de ene locatie tegenover de andere en zelfs heel kort bij elkaar.
              Wat de opbrengst van de zonnepanelen betreft, die is de laatste dagen niet altijd zo slecht, veel beter dan dezelfde periode in een slecht jaar en veel slechter dan in een heel goed jaar (wat dezelfde dagen betreft).
              Is de opbrengst van de laatste week 2023 nu heel slecht of heel goed … hangt af met welk jaar men vergelijkt.
              Deze van 10/10/2023 kan nog wat toenemen want de dag is nog niet om, maar veel zal het niet meer zijn.





              Last edited by VerSeg; 10 oktober 2023, 16:59.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                Die meerdere forumleden wonen dan blijkbaar allemaal in Leuven en/of de Ardennen zeker ??
                Misschien toch een weetje voor jou, niet iedereen woont in Leuven of in de Ardennen hé .
                Als het zo'n fantastisch weer is qua uren zonneschijn, waaraan is het dan te wijten dat mijn zonnepanelen die op een zonnige dag in oktober rond de 20 KWh opbrengen, de laatste dagen/weken slechts ongeveer de helft produceren ... ik dek ze niet gedeeltelijk af hoor .
                De temperaturen zijn dik OK, maar wat de zonneschijn betreft zouden we dan beter naar het Leuvense of de Ardennen moeten verhuizen blijkbaar.
                Ik zie hier voor vandaag 12,15 kWh, dat is 85% van de berekende clear-sky opbrengst van 14,25 voor 10 oktober (en het dubbele van ons dagverbruik).
                Dit met 3080 Wp 210° 40° helling, geen rekening gehouden met de horizon, ik zit hier omringd door gebouwen met 2 verdiepingen, wat samen met de lage zonnestand maakt dat het nu gedaan is (in hoogzomer is er stroom tot 21h).

                De zon werd hier vandaag voornamelijk afgeschermd door de condensatiestrepen van de vliegtuigen.

                Volgens de metingen van vandaag:

                is Vlaams Brabant zelfs niet de best bedeelde provincie geweest (West- en Oost-Vlaanderen waren beter), maar globaal was het even goed als vorige zaterdag.

                Misschien is er dan toch iets met je zonnepanelen (of met je verwachtingen).
                Het is toch normaal dat de opbrengst in oktober naar beneden gaat, na december, januari, november en februari is het de slechtste maand. Volgens de zonnestand is het herfst (als iemand nog weet wat dat is).

                PS: individuele en vooral globale zonne-energie productie wordt hier gebruikt als m.i. objectieve maatstaf voor de duur en de intensiteit van de zonnestraling
                Last edited by palombian; 10 oktober 2023, 17:15.

                Comment


                • Vandaag hebben we weer een mooie dag gehad, voor morgen zien de voorspellingen er ook nog goed uit, en dan krijgen we een paar regendagen, na die regendagen zal de temperatuur een stuk lager worden (normaal voor de tijd van het jaar).
                  Ik ben vandaag tijdens mijn fietstochtje (ongeveer 50km) veel fietsers tegen gekomen die allemaal nog aan het profiteren waren van (waarschijnlijk) de laatste warme dagen van dit jaar.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Een redelijk goede dag vandaag, wel redelijk wat wind maar voelde niet koud aan.
                    Qua temperaturen, een 22°, goed te doen uit de wind. Qua zonneschijn niet echt een goede dag maar ook geen slechte
                    Ideaal weer om in de tuin te werken vond ik

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Klopt, net als niet iedereen elders woont.
                      Misschien meteen ook de hoofdreden van dit topic “Het weer” met van in de allereerste post “hier momenteel”.
                      Mocht het weer overal hetzelfde zijn, dan zou er ook geen nut zijn om te reageren.

                      Op zich wil enkel het aantal uren zon niets zeggen, het is een combinatie van aantal uren en de intensiteit ervan.
                      Tien uur een flauw zonnetje zal mogelijks niet zoveel opbrengen als vier uur volle zon.
                      Vermoedelijk dan wel hé. LOL
                      Enkele maanden geleden was de discussie net omgekeerd, het viel er hier met bakken uit en dan kwam de opmerking dat we overdreven met deze uitspraak … het weer kan inderdaad heel anders zijn op de ene locatie tegenover de andere en zelfs heel kort bij elkaar.
                      Wat de opbrengst van de zonnepanelen betreft, die is de laatste dagen niet altijd zo slecht, veel beter dan dezelfde periode in een slecht jaar en veel slechter dan in een heel goed jaar (wat dezelfde dagen betreft).
                      Is de opbrengst van de laatste week 2023 nu heel slecht of heel goed … hangt af met welk jaar men vergelijkt.
                      Deze van 10/10/2023 kan nog wat toenemen want de dag is nog niet om, maar veel zal het niet meer zijn.
                      Ik vergelijk niet met vorig jaar, want dat was op de 9 jaar dat we de panelen hebben hèt topjaar.
                      Maar als ik vergelijk met al de vorige jaren, dan zouden de panelen dit jaar nog een dikke 600 KWh moeten opbrengen ... en dat zie ik niet gebeuren in de (meestal) somberste maanden van het jaar.
                      Als ik de gemiddelde opbrengst bekijk van de drie laatste maanden van het jaar, en dit voor de voorbije jaren, dan kom ik aan max. 400 KWh, dus 600 KWh mag ik vergeten.

                      Hier nu als gebruikelijk één en al bewolking, windstil bij een temperatuur van 16,2°C.
                      Terwijl we de voorbij dagen nog een uurtje op het terras konden zitten als de zon er voor een uurtje doorkwam in de vooravond, zal het voor vandaag noppes zijn.
                      Er is regen op komst en nog geen beetje (volgens het weerbericht gisteren tot 30 liter/m² ... al weten we natuurlijk niet in welke regio.
                      De andijvie, spinazie en veldsla in de moestuin zitten er op te wachten.
                      Kussens op de terrasmeubelen mogen binnen vandaag en dit misschien wel tot volgend jaar.

                      Comment


                      • Sorry, maar hier schijnt de zon nog volop, blijkbaar tot vanavond.
                        Daarna 3 dagen regen en vanaf zondag is de maximum temperatuur nog maar de helft van nu .
                        Dag zomer.

                        PS: voor de eerste 9 maanden van 2023 zie ik 2655 kWh, dat is 89% van de opbrengst in dezelfde periode vorig jaar.
                        Ook was de de maximale dagopbrengst op de beste dagen in de eerste helft van oktober vergelijkbaar (iets minder misschien door de hogere temperaturen dit jaar).
                        Niets om zich zorgen over te maken, je kan er toch niets aan doen .
                        Last edited by palombian; 11 oktober 2023, 12:53.

                        Comment


                        • Hier (Rijkevorsel) hebben we tot nu toe nog niet veel zon gezien, de voorspelde zonne-energieproductie voor vandaag zal een heel stuk lager uitvallen, of het zou nog snel moeten veranderen (dat ziet er zo niet uit, de lucht is helemaal grijs).
                          De temperatuur valt best mee (18,2°C), maar er is wel wat wind.
                          Ik zal maar eerst het gras afrijden, de volgende dagen zou het gaan regenen, en dan krijgen we ook nog woestijnzand dat deze richting uitkomt (best nog wat wachten om de auto te wassen).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Hier (Rijkevorsel) hebben we tot nu toe nog niet veel zon gezien, de voorspelde zonne-energieproductie voor vandaag zal een heel stuk lager uitvallen, of het zou nog snel moeten veranderen (dat ziet er zo niet uit, de lucht is helemaal grijs).
                            De temperatuur valt best mee (18,2°C), maar er is wel wat wind.
                            Ik zal maar eerst het gras afrijden, de volgende dagen zou het gaan regenen, en dan krijgen we ook nog woestijnzand dat deze richting uitkomt (best nog wat wachten om de auto te wassen).
                            Hier ook weinig tot geen zon gezien, of ze zou eventjes moeten komen piepen zijn als ik het niet zag ... maar aan de stand van zonnepaneelmeter zie ik dat ze inderdaad nog niet (veel) te zien is geweest.
                            Die staat voor het ogenblik op 6,83 KWh .
                            Het is hier nu voor het ogenblik 21,4°C, dus helemaal niet slecht, om niet te zeggen goed. Binnen nog steeds 21,5°C zonder stoken. Dat zal wel veranderen de komende dagen.
                            Zal een heel ander gevoel worden als we naar 12°C gaan overdag en 4°C 's nachts.

                            Gazon is ook reeds gekortwiekt, want als het lang staat en het gaat regenen en kouder worden ... wacht dan maar eens tot het droog genoeg is om af te rijden. Je hebt mensen die er niet om geven om hun gras af te rijden als het nat is, maar ik doe dat nooit. Grasmaaier wordt na elke beurt met perslucht gekuist en ziet er dan weer als nieuw uit. Bij nat afrijden plakt die vuile boel overal aan .

                            Comment


                            • Sombere dag vandaag, geen zon gezien en zoals ik lees is het bij ons niet alleen, behalve dan uiteraard boven het Leuvense zoals gewoonlijk.
                              Even heeft ze rond 13hr30 geprobeerd om door het grijze wolkendek door te breken maar is niet gelukt.

                              Wel ideale temperaturen om wat in de tuin te werken, dus vandaag wat onkruid gewied want dat groeit als zot en mijn gras nog eens afgemaaid.
                              Had niet verwacht dat er zoveel ging afkomen, niet normaal hoe dat gras gegroeid is op korte tijd.
                              uiteraard warmte overdag en héél vochtige nachten zijn ideale omstandigheden voor gazons en onkruid

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Sombere dag vandaag, geen zon gezien en zoals ik lees is het bij ons niet alleen, behalve dan uiteraard boven het Leuvense zoals gewoonlijk.
                                Inderdaad nog redelijk wat zon gehad vandaag.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X